acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:10

Winged :Die edit was voor mijn laatste zin bij te schrijven, hetgeen je hebt weggelaten stond er al, toen jij mij quote maar geen erg ;) :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:23

Amanda schreef:
En los van een gezonde levensstijl heeft ook iedereen meer of juist veel minder aanleg om dik of dun te zijn. Ik heb mijn eetpatroon en bewegingspatroon wel eens vergeleken met die van een vriendin. Zij maatje 34/36, ik maatje 46/48 toen. Ik at gezonder, regelmatiger en bewoog net zoveel. Zij kwam geen gram aan, ik wel als ik niet uitkeek.
Pas door het aanpassen van eetgewoontes (minder koolhydraten) en meer bewegen ben ik gaan afvallen. Blijkbaar vond mijn stofwisseling dat beter mij me passen. ;)
Niet iedereen is hetzelfde. Ik ken genoeg stevigere mensen die er alle moeite voor doen om op gewicht te blijven en ik ken zat slanke mensen die alles kunnen eten wat los en vast zit zonder er moeite voor hoeven doen.

En dat is dus waar de schoen hem wringt een 'dieet' is niet afgestemd op ieder lichaam. Mensen eten verkeerd. Niet ieder lichaam reageert hetzelfde, niet iedere stofwisseling is hetzelfde en niet ieder bewegingspatroon is hetzelfde. Pas als je je eetpatroon daarop afstemt val je af (of kom je aan).

Even heel zwart wit gesteld, iemand met een kantoorbaan zal minder aardappelen moeten eten en bijvoorbeeld meer peulvruchten dan iemand die in een verzorgingstehuis werkt.

Mungbean

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:25

Dat met het kleiner worden van de kledingmaten heb ik ook gemerkt.
Ik was al 10 jaar maar 38 maar ineens zonder een verandering aan mijn lichaam (hooguit juist wat meer door een zwangerschap) ben ik nu maat 36.
Mijn broekmaat is ook van 30 naar 28 gegaan. Heel verwarrend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:29

Collie2008 schreef:
Amanda schreef:
En los van een gezonde levensstijl heeft ook iedereen meer of juist veel minder aanleg om dik of dun te zijn. Ik heb mijn eetpatroon en bewegingspatroon wel eens vergeleken met die van een vriendin. Zij maatje 34/36, ik maatje 46/48 toen. Ik at gezonder, regelmatiger en bewoog net zoveel. Zij kwam geen gram aan, ik wel als ik niet uitkeek.
Pas door het aanpassen van eetgewoontes (minder koolhydraten) en meer bewegen ben ik gaan afvallen. Blijkbaar vond mijn stofwisseling dat beter mij me passen. ;)
Niet iedereen is hetzelfde. Ik ken genoeg stevigere mensen die er alle moeite voor doen om op gewicht te blijven en ik ken zat slanke mensen die alles kunnen eten wat los en vast zit zonder er moeite voor hoeven doen.

En dat is dus waar de schoen hem wringt een 'dieet' is niet afgestemd op ieder lichaam. Mensen eten verkeerd. Niet ieder lichaam reageert hetzelfde, niet iedere stofwisseling is hetzelfde en niet ieder bewegingspatroon is hetzelfde. Pas als je je eetpatroon daarop afstemt val je af (of kom je aan).

Even heel zwart wit gesteld, iemand met een kantoorbaan zal minder aardappelen moeten eten en bijvoorbeeld meer peulvruchten dan iemand die in een verzorgingstehuis werkt.

Maar ook niet altijd. Er speelt veel meer mee dan een bewegingspatroon. Inderdaad werk wat je doet, activiteiten naast werk (bankhangen vs sporten, maar het verschil in sport), stofwisseling, aanleg. Ik doe het goed op een koolhydraatarm dieet. Maar mijn collega weer niet. Heeft een hele andere stofwisseling dan ik, maar levensstijl verschilt niet heel veel bijvoorbeeld.

En je kunt er maar door 1 ding achterkomen: uitproberen. Maar dit betekent ook dat je wel eens het verkeerde probeert. Zo ben ik een paar keer tegen de vlakte gegaan toen ik Sonja Bakker probeerde. Duidelijk niet het dieet voor mij :n
Dieet van de diëtiste (schijf van 5) kwam ik juist van aan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:31

Dat zeg ik, je reacties van je lichaam, je levensstijl (bewegen enzo) en je stofwisseling

De schijf van 5 is al lang achterhaald als je het mij vraagt vooral ook omdat zuivel nog steeds zo belangrijk wordt geacht en er 'granen' staat maar bij granen denken we aan brood (wat 9 van de 10 keer tarwebrood is en dan kan je net zo goed wit brood eten) en brood is vaak niet zo gezond als we denken. Daarbij is de schijf van 5 dus een standaard iets en is geen enkel lichaam en mensenleven 'standaard'

Ik ben dan ook van mening dat veel diëtisten teveel kijken naar het algemene plaatje terwijl mensen die ene diëtiste zoeken vaak niet passen in het algemene plaatje anders hadden ze al eerder succes geboekt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:48

Jep, helemaal mee eens :j
En dus zijn heel veel mensen zoekende naar wat voor hen het juiste is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:50

En da's aan de ene kant sneu omdat ze dus niet goed begeleid/voorgelicht worden, maar ik vind het soms ook een beetje gemakkelijk om alles maar aan te nemen en je niet echt te willen verdiepen. Je kan beter een paar goede boeken kopen die gaan over vertering van voedsel, suikerwaardes in voedsel etc. Dan een paar potten dieetpillen. Alleen bij de eerste moet je je echt gaan inzetten en bij het tweede kan je doorgaan op je oude manier.

mensen weten verdomd weinig van voedsel en hun eigen stofwisseling (en hoe je die kunt bevorderen)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:53

Ik weet ook niet waar sommige de tijd vandaan halen om dit soort dingen uit te zoeken? Werken die minder dan ik? Of werken die op kantoor?

Ik werk fulltime in de zorg. Geen pauzes. Na m'n werk of voor m'n werk vaak weinig tijd en ben vaak bek af door het werk wat ik doe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:54

Maar een pot dieetpillen zie ik niet als een dieet eigenlijk. :o
Dat is inderdaad vooral een makkelijke manier. Waardoor je weer enorm gaat schommelen en het er net zo hard weer aan zit.
Een echt dieet pakt je hele levensstijl aan. En voor de ene is dat een caloriebeperking, voor de ander minder koolhydraten, voor een derde weightwatchers, voor een vierde simpelweg minder snoepen.

Alleen voor je er achter bent kun je wel eens de mist in gaan. En als je psychisch dan al niet lekker in je vel zit, kan het weer averechts werken. Overigens werkt dit niet alleen met afvallen, maar met aankomen net zo.
Balans in gewicht en levensstijl blijft een moeilijk iets omdat er zoveel factoren bij komen kijken :j

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:55

Dat is zeker waar Collie.
Net mijn schoonmoeder: wat ben je slank! Zometeen zien we je bijna niet meer lopen.
Ter info: 1.79m en 70kg.

Zij zegt dat ze als ontbijt en lunch 1 koolhydraatarme boterham eet en "gewoon" avond eten, en hoe ik dan slank ben/af kan vallen terwijl ik ook chips en snoep en chocolade eet.
Heb wel 40x uitgelegd dat minder calorien eten dan je verbrandt, het enige is waardoor je afvalt, dus een calorien tekort veroorzaken. Ik ontzeg mezelf niets, koop geen rare producten enz.
Ze is ook naar de huisarts gegaan voor hulp van een "magisch middel".
Ik vind het soms best wel sneu/jammer dat mensen zulke rare voedingsgewoonten en ideeën hebben. Eten is echt geen rocketsience, maar als je er iets mee wil bereiken, behalve je lichaam voorzien van energie, moet je je er wel in verdiepen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:58

quera schreef:
Ik weet ook niet waar sommige de tijd vandaan halen om dit soort dingen uit te zoeken? Werken die minder dan ik? Of werken die op kantoor?

Ik werk fulltime in de zorg. Geen pauzes. Na m'n werk of voor m'n werk vaak weinig tijd en ben vaak bek af door het werk wat ik doe.

Prioriteiten stellen. Dat klinkt banketstaaf en onaardig maar dat is het wel. Net als tijd maken voor sporten. Er zitten 24 uur in een dag, waarvan je er ongeveer 9 uur slaapt en 9 uur werkt, reistijd enz voor iedereen anders.
Als je iets wil, of iets uit wil zoeken, of meer wil sporten, heeft allemaal te maken met prioriteiten stellen en tijd maken voor wat je wil doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:02

Voor een ochtenddienst

Half 6 opstaan
Half 7 in de auto
Half 8 op t werk beginnen en om half 4 klaar
Half 5 thuis en beginnen met het eten
Half 6 eten opruimen en afwassen
Half 7 iets in het huishouden doen( verschilt per dag)
Half 8 douchen
8 uur nog even tv kijken
En om 9 uur/ half 10 naar bed.

Zomaar even een dag uit de week gepakt.
Ik doe geen kantoorbaan en loop de gehele dag erg veel. Doe fysiek en psychologisch zwaar werk. Ben blij als ik in de avond even kan zitten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:06

Daarbij heb ik al zoveel diëten uitgeprobeerd
Van shakes tot Sonja bakker
Van de schijf van 5 tot een koolhydraat-arm dieet

En alles daartussen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:06

En je weekend dan? Daarin kun je boodschappen doen met gezond voedsel voor de hele week?
Of om half 8 een halfuurtje intensief sporten en om half 9 op de bank..

Als je het wil kan het echt wel..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:07

BelleTessa schreef:
Dat is zeker waar Collie.
Net mijn schoonmoeder: wat ben je slank! Zometeen zien we je bijna niet meer lopen.
Ter info: 1.79m en 70kg.

Zij zegt dat ze als ontbijt en lunch 1 koolhydraatarme boterham eet en "gewoon" avond eten, en hoe ik dan slank ben/af kan vallen terwijl ik ook chips en snoep en chocolade eet.
Heb wel 40x uitgelegd dat minder calorien eten dan je verbrandt, het enige is waardoor je afvalt, dus een calorien tekort veroorzaken. Ik ontzeg mezelf niets, koop geen rare producten enz.
Ze is ook naar de huisarts gegaan voor hulp van een "magisch middel".
Ik vind het soms best wel sneu/jammer dat mensen zulke rare voedingsgewoonten en ideeën hebben. Eten is echt geen rocketsience, maar als je er iets mee wil bereiken, behalve je lichaam voorzien van energie, moet je je er wel in verdiepen.

Maar dit is wel hoe heel veel mensen het zien. Zij zoeken naar het magische middel en zijn nog niet in het stadium om gedragsverandering te bewerkstelligen. M.i. Is in de fase dat je dat wel bent ieder dieet in theorie geschikt, alleen past niet alles bij je (en dan niet fysiek, maar meer bij jou als karakter, hoewel at ook niet helemaal is wat ik bedoel...). Crashdieten neem ik niet eens mee, daar zou een verbod op moeten komen voor 80% vd mensen.
Ook met de schijf van 5 kun je afvallen, met weightwatchers, met minder snoepen, alles. Alleen zal het ene dieet voor de een makkelijker werken dan bij de ander. En volgens mij zou dat de taak van de dietist moeten zijn als ze haar werk goed doet: jou naar die fase helpen. En dat kunnen echt maar heel weinig mensen.

Quera, mijn dag ziet er soortgelijk uit. Ik zorg voor snelle menu's die ik binnen 20minuten op tafel kan zetten. Huishouden een beetje centreren zodat je daar niet alle dagen een uur tijd voor hoeft te maken(iedere dag een uur huishouden?!) en er is plek om een half uur/45minuten thuis te sporten.
Als je echt wil dan maak je daar ruimte voor. Dat klinkt echt heel onaardig en hard, maar zo is het wel. En dan hoeven anderen niet voor jou te zoeken waar je kan sporten, dan vind je zelf die ruimte.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-02-15 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:08

Als je conditie zou verbeteren of je spierkracht toe zou nemen zou het je werk misschien wel gemakkelijker maken Quera. Met de nadruk op misschien, dat kan ik zo natuurlijk niet beslissen.

Ik ga in de zomer graag voor het werk sporten (dus rond 6 uur) en lig er eigenlijk nooit eerder dan half 11 in omdat ik 's avonds vaak nog naar stal of de sportschool moet (25 km fietsen + tijd op stal, dan ben je al snel 3 uur verder). Dus ik ben het wel eens met Bellatessa. prioriteiten stellen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:10

mang schreef:
En je weekend dan? Daarin kun je boodschappen doen met gezond voedsel voor de hele week?

Ik werk onregelmatig.
Dus zowel doordeweeks als in het weekend.
Ik kan dus geen vaste dagen sporten of teamsporten doen.

En een half uur sporten :') ik heb op m'n werk vaak al zoveel gelopen gerend geworsteld dat ik gewoon echt geen zin meer heb in sporten :')

daarbij heb ik rugproblemen en mag ik diverse sporten niet meer doen. Ik ga eigenlijk altijd op de fiets binnen mijn woonplaats wat resulteerd in een 20 km per week ongeveer. Even een boodschapje, even naar m'n ouders, even naar m'n oma, even naar het centrum.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:11

Doubtless schreef:
Als je conditie zou verbeteren of je spierkracht toe zou nemen zou het je werk misschien wel gemakkelijker maken Quera. Met de nadruk op misschien, dat kan ik zo natuurlijk niet beslissen.

Ik ga in de zomer graag voor het werk sporten (dus rond 6 uur) en lig er eigenlijk nooit eerder dan half 11 in omdat ik 's avonds vaak nog naar stal of de sportschool moet (25 km fietsen + tijd op stal, dan ben je al snel 3 uur verder). Dus ik ben het wel eens met Bellatessa. prioriteiten stellen.

Ik heb een prima conditie en spierkracht :) juist omdat ik zoveel beweeg op mijn werk.
Dit is misschien lastig voor te stellen voor sommige mensen :) dat snap ik ook wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:12

Quera ik hoor (lees) je alleen maar denken in onmogelijkheden. Dit kan niet, dat kan niet, zus kan niet. Zo krijg je nooit (letterlijk) beweging/verandering in je leven.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:12

Quera: Dat is toch gewoon een standaard werkdag? Dan heb je toch gewoon tijd om dingen uit te zoeken? En van sporten krijg je natuurlijk alleen maar meer energie :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:13

Maar zeg dan niet dat het niet kan quera, dan wil je gewoon nog niet. Ook prima, maar wel een eigen keuze die je hebt kunnen maken en niet eentje die je opgelegd wordt door drukte e.d.

Doubtless

Quera vergis ik me of is je gewicht niet in orde? Want als je overgewicht hebt vecht je in jouw geval gewoon tegen je eigen lijf: Rennen, vliegen, springen... Allemaal met extra kilo's. Je snapt zelf toch ook dat dat alleen maar makkelijker wordt als je geen extra gewicht mee hoeft te dragen?

Shadow0

BelleTessa schreef:
Prioriteiten stellen. Dat klinkt banketstaaf en onaardig maar dat is het wel. Net als tijd maken voor sporten. Er zitten 24 uur in een dag, waarvan je er ongeveer 9 uur slaapt en 9 uur werkt, reistijd enz voor iedereen anders.
Als je iets wil, of iets uit wil zoeken, of meer wil sporten, heeft allemaal te maken met prioriteiten stellen en tijd maken voor wat je wil doen.

En juist dat maakt dat ik denk dat mensen groot gelijk hebben om hun prioriteiten anders te leggen. Wist je dat gezonde sociale contacten veel belangrijker zijn voor de gezondheid dan het juiste gewicht? Eenzame mensen zijn ongezonder, depressiever, sterven eerder. Het hebben van een huisdier kan wellicht veel nuttiger zijn voor iemand dan een dieet.

Nog even afgezien van wat ik eerder schreef - iedereen heeft het recht om van z'n leven een puinhoop te maken en niemand heeft de plicht zo gezond mogelijk te zijn - wordt er makkelijk gedacht dat we alles maar moeten laten wijken voor het creeren van het gezonde gewicht.

Oh, en doorwerken zonder pauze is ook niet gezond. Niet voor de mensen die werken en ook niet voor de mensen die ermee te make hebben: de kans op fouten en dus risicovolle situaties is groter. Maar als je oppert dat we meer na moeten denken over goede arbeidsomstandigheden is dat toch lang zo populair niet. En te hard werken en doorgaan tot je er (soms letterlijk) bij neervalt wordt eerder bewonderd dan verguisd. Terwijl dat toch echt ook heel ongezond kan zijn.

De aandacht voor gewicht is dus heel selectief...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:14

quera schreef:
mang schreef:

Ik werk onregelmatig.
Dus zowel doordeweeks als in het weekend.
Ik kan dus geen vaste dagen sporten of teamsporten doen.

En een half uur sporten :') ik heb op m'n werk vaak al zoveel gelopen gerend geworsteld dat ik gewoon echt geen zin meer heb in sporten :')

daarbij heb ik rugproblemen en mag ik diverse sporten niet meer doen. Ik ga eigenlijk altijd op de fiets binnen mijn woonplaats wat resulteerd in een 20 km per week ongeveer. Even een boodschapje, even naar m'n ouders, even naar m'n oma, even naar het centrum.

Je vrije dagen dan. Neem aan dat je geen 7 dagen per week werkt ;)
Je mag diversen sporten niet doen, er zijn dus wel sporten die je mag doen.

Je hoeft van mij niet af te vallen hoor :+ ik heb er geen last van. Maar je moet niet zeggen dat je alles heb geprobeerd want dat heb je niet. 'Geen zin' om te sporten snap ik best, maar met die houding val je natuurlijk nooit af := (mocht je dat willen hoor. Als je tevreden bent zoals je bent is dat alleen maar top!)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:15

Ik heb ook nooit gezegd dat ik dit zelf wil.

Ik ben prima tevreden met mijn leven, alleen meerdere personen weten mij te vertellen dat ik na alle diëten die ik heb gevolgd en voldoende beweging die ik heb. Dat ik gewoon prioriteiten moet stellen.

Ik val af tot een bepaald gewicht niks meer. Wat ik ook gedaan heb.