Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:44

Welke mensen? Immunologen, farmaceuten etc. De mensen die de vaccins ontwikkelen. (Oh, die zijn natuurlijk erg eng en corrupt...)

Er zegt ook niemand dat de experts in immunologie alles weten :) Zelf zeggen ze dat ook niet, er is namelijk nog zoveel dat nog niet bekend is. Dat klopt.
Maar vaccinvrij.nl vult dat gat niet bepaald op :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:44

pmarena schreef:
Wie heeft er nu eigenlijk wel een degelijke achtergrond in de immunologie?
Dat zijn in jouw overtuiging dan maar heel weinig mensen die een afweging mogen / kunnen maken over wel / niet / anders vaccineren :)

Dat. Klopt. |o

Zij hebben inderdaad een afweging gemaakt en besloten dat de bijwerkingen zodanig opwegen tegen de voordelen ( = risicovermindering) dat het veilig is om te gebruiken.

Echt WAAROM. Waarom. Denk je het dan beter te weten als niet-medisch geschoold persoon!?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:49

Het is ook heel moeilijk. Je kunt mensen niet zomaar dwingen om iets te doen wat ze niet willen.

Ik denk dat het grootste probleem is dat je door niet te vaccineren de groepsimmuniteit verlaagt.

Laten we mazelen als voorbeeld nemen.
- Mazelen komt niet veel meer voor
- Mazelen is niet erg levensbedreigend, mits je een gezonde afweer hebt.

De rede dat mazelen niet meer voorkomen is dankzij het vaccinatieprogramma. Daar kan je aan alle kanten op argumenten, maar statistiek liegt niet. Ook zijn er uitbraken van mazelen geweest die te linken zijn aan niet-vaccineren (de 2013/2014 uitbraak onder de othodoxe protestanten). Met andere woorden: niet vaccineren lijdt tot meer mazelen.

Maar mazelen zijn niet erg bedreigend, dus hoe erg is het als het nog wel voorkomt?
Tja, dat is aan iedereen zelf om te beslissen. Minder dan 1 op de 1000 die sterft klinkt misschien niet als veel, maar daar komen niet de mensen bij met blijvende problemen door bv hersenvliesontsteking ect.

Wat mij tegenstaat is dat het voor kinderen met een slechte weerstand dus een stuk gevaarlijker wordt, terwijl het nog steeds niet officieel bewezen is dat de vaccinatie zelf voor extreme problemen zorgt. Tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden.

Dan het stukje over toch besmettelijk zijn terwijl ze net zijn gevaccineerd, ook uit je eerder post. Er is gebleken dat in elk geval de verzwakte virussen van de MMR vacinatie niet 'shedden' (ik weet het nederlandse woord niet, komt erop neer dat ze niet besmettelijk zijn). Een aantal vaccines doet dit wel, waaronder het orale polio vaccine, welke hier niet meer wordt gegeven. Ondanks dat ben ik er wel voor om bij kinderen die immunosupressors krijgen (chemo e.d.) niet je net live-gevaccineerde kind erboven te hangen. Just to be sure. Wel is het voor zo'n kind extreem belangrijk dat de rest van de familie wel gevaccineerd is, aangezien dit de groep is die extreme gevolgen kunnen krijgen van een 'ongevaarlijke' ziekte als de mazelen.

In mijn ogen mogen we gaan kiezen:
1. Een wereld waarin bepaalde ziekte zijn uitgeroeid door vaccineren, maar er ook gevallen zullen zijn van vaccinatieschade (want ik geloof best dat die er zijn, echter denk ik niet op grote schaal).
2. Een wereld waarbij ziektes als de mazelen rondwaren, maar waarvan we vrijwel allemaal helemaal zullen herstellen. Een klein groepje kinderen/mensen zal voor een deel of de rest van hun leven in permanente quarantaine moeten leven aangezien er een grote kans is dat ze anders zullen sterven aan de mazelen.

Natuurlijk weten we nog niet hoeveel schade een vaccinatie nou precies geeft, maar als je nu kijkt naar iedereen die gevaccineerd is, lijkt je dat dan serieus erger dan een wereld waarin mazelen en polio weer lekker rondstruinen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:50

Nikass schreef:
poes schreef:
Nikass: niemand beweert hier dat vaccineren geen negatieve gevolgen kan hebben. Wel dat het risico en de ernst ervan niet opwegen tegen niet vaccineren.

Maar die afweging is er één die ieder voor zichzelf moet maken. Jij kunt niet voor een ander bepalen wat die voor zichzelf kan verantwoorden.

Alleen als er dan vervolgens gezegd wordt door een ouder die wel vaccineert dat diegene voor zichzelf de keuze wil kunnen maken om de kinderen daar wel of niet bij op school te doen dan is de wereld te klein.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:52

Magrathea schreef:
Nikass schreef:

Maar die afweging is er één die ieder voor zichzelf moet maken. Jij kunt niet voor een ander bepalen wat die voor zichzelf kan verantwoorden.

... Maar dit is dus zo'n dooddoener.
Kan iemand die zich niet heeft verdiept in de materie die afweging wel maken?
Iemand die niet een degelijke achtergrond in immunologie heeft (dat is dus niet Dr Google) maar wél kan googelen en je kunt voor haast elke claim wel ondersteuning vinden op het internet.

Dan moet je je wèl verdiepen, of afgaan op iemand die je vertrouwt of op je gevoel of je eigen ervaring whatever. Iemand die volwassen is moet toch zelf een keuze kunnen maken?
Je kan er ook voor kiezen om af te gaan op de deskundigheid van artsen, maar als je ervaring is dat dat bijna het leven van je geliefde heeft gekost (nee dat gaat niet over vaccinaties) dan wordt je vanzelf wat sceptischer ten aanzien van die deskundigheid. Maar een ander gaat daar wel blind op, ook best.
En in je afweging moet je in ook meenemen dat je een collectieve verantwoordelijkheid hebt. En hopelijk kom je op basis van al die factoren tot een goede beslissing.

Daarbij denk ik dat als er naar mensen die een verhaal hebben, of dat wetenschappelijk bewezen is of niet, wordt geluisterd, je minder gauw zo'n anti beweging krijgt.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:58

Sharani schreef:
n_love_qwert schreef:
Vaccineer. Je. Kinderen.
Het is niet moeilijk ;)

Doe dat met je eigen kinderen als je daar achter staat en bemoei je niet met een ander.

poes schreef:
Nikass: niemand beweert hier dat vaccineren geen negatieve gevolgen kan hebben. Wel dat het risico en de ernst ervan niet opwegen tegen niet vaccineren.

Voor de groep gezien ben ik het hier mee eens maar voor het individu kan dat wel degelijk heel anders uitpakken. En dat je dan een andere keuze maakt zou ook wel eens gerespecteerd mogen worden.

Andere mensen lopen ook gewoon gevaar als mensen stoppen met het vaccineren van hun kinderen, dus mag ik me rustig bemoeien met anderen. Het zijn namelijk ook gewoon andermans zaken als door jouw onwetendheid andere mensen ook risico lopen. Dus ik bemoei me inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:00

verootjoo schreef:
Welke mensen? Immunologen, farmaceuten etc. De mensen die de vaccins ontwikkelen. (Oh, die zijn natuurlijk erg eng en corrupt...)

Er zegt ook niemand dat de experts in immunologie alles weten :) Zelf zeggen ze dat ook niet, er is namelijk nog zoveel dat nog niet bekend is. Dat klopt.
Maar vaccinvrij.nl vult dat gat niet bepaald op :=

Alleen al dat we nog ontzettend veel niet of niet met zekerheid weten, mag je dan toch al reden tot zorg vinden? Er zijn toch al best stevige bijwerkingen bekend die op zich al reden mogen zijn om je af te vragen of je dat risico voor mogelijke bescherming tegen een paar ziektes over hebt :)

En wie weet wat er nog niet erkend of bekend is. Er zijn veel rookwolkjes en verdenkingen. Daar mag je best rekening mee houden dat er nog allerlei verrassingen uit die hoge hoed gaan komen naarmate de kinderen die meer vaccinaties gehad hebben ouder worden en er wellicht toch wat meer aangedrongen wordt op verder onderzoek.

Om er wat voorzichtig mee te zijn daarvoor hoef je mensen toch niet als "gekkies" weg te zetten :)

Daarom: vind je de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen. Op persoonlijk niveau. Voor jouw kind of voor jezelf.

Overigens lijkt het me gezond om medicijnontwikkelaars niet zomaar blindelings 100% te vertrouwen op hun goede bedoelingen, er zijn toch regelmatig vervelende dingen in het nieuws waaruit blijkt dat ze hun verdienmodel toch wel heel hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan en mensen helpen helaas niet altijd hun hoogste prioriteit blijkt te zijn -O-

Dat voorbeeld van dat je als kritische prikker toch ook niet het vliegtuig nog eens gaat controleren voordat je er in stapt, vind ik overigens mooi gevonden +:)+

Maar ik wil er graag een voorbeeld tegenover zetten. Want van vliegtuigen weten maar heel weinig mensen wat, omdat de meeste mensen daar in het dagelijkse leven maar zelden mee te maken hebben.

Auto's echter :)

Daarom: autoverkopers weten alles over auto's. Veel meer dan de gemiddelde mamma of pappa.
Op een gegeven moment is het moment daar dat je een auto nodig hebt. Je gaat naar de autodealer en die zegt: deze auto is perfect, er zijn er heel veel van verkocht en kijk eens om je heen, je ziet ze ook veel rondrijden, mooi zijn ze hè :)

Wat doe je dan, meteen tekenen bij het kruisje want ja die beste man met die mooie blauwe ogen heeft er meer verstand van dan jij? Of denk je...nou het verhaal spreekt me heel erg aan, maar ik wil toch eerst wel even checken hoe de gebruikerservaringen zijn.

En dan vind je allerlei waarschuwingen van mensen die zo'n auto gekocht hebben en er achteraf gezien toch best spijt van hebben, om steeds weer dezelfde redenen.

Is het dan ook raar dat je gaat twijfelen aan het advies van de verkoper?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:06

Ik ben helemaal voor persoonlijke keuzes, echt waar.

Alleen het is zo jammer hierbij dat je eigen keuze ook veel effect heeft op andere mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:06

Ik vind het geen reden tot zorg dat er nog heel erg veel niet bekend is over het menselijk lichaam. Over de hersenen weten ze nog niet eens van de helft van de hersenen wat de functie precies is.
Het is reden tot ontwikkeling, en gelukkig wordt er heel veel ontwikkeld in de gezondheidszorg. Daarom is nu bv HIV een chronische ziekte, en hoef je lang niet altijd meer te overlijden aan kanker.

Net als met vaccinaties, ze weten genoeg om het toe te kunnen dienen. Maar nog niet alles idd. Daarom worden vaccinaties ook steeds verder ontwikkeld en zijn ze nu allang niet meer hetzelfde als toen er in de jaren 60 mee begonnen werd.

En natuurlijk moet iedereen de voordelen tegen de nadelen afwegen, maar m.i kan dat nu eenmaal helemaal niet als je niet de gedegen kennis hebt. Plus dat je ook nooit weet hoe de toekomst loopt. Misschien heb je nu een kerngezond kind dat alle ziektes prima aan zou kunnen, misschien heeft ie over een jaar leukemie en kan elk kleine ziekte hem fataal worden. Of krijgt hij een kwetsbaar broertje of zusje... Je weet het gewoon niet. En de kans op vaccinatieschade die hij echt alleen maar kan krijgen van vaccinaties is zo miniem klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:14

Magrathea schreef:
pmarena schreef:
Wie heeft er nu eigenlijk wel een degelijke achtergrond in de immunologie?
Dat zijn in jouw overtuiging dan maar heel weinig mensen die een afweging mogen / kunnen maken over wel / niet / anders vaccineren :)

Dat. Klopt. |o

Zij hebben inderdaad een afweging gemaakt en besloten dat de bijwerkingen zodanig opwegen tegen de voordelen ( = risicovermindering) dat het veilig is om te gebruiken.

Echt WAAROM. Waarom. Denk je het dan beter te weten als niet-medisch geschoold persoon!?

Zij maken die afweging voor de grote groep ja :j
En vinden daarbij de ziektes enger dan de bijwerkingen (waar ze wellicht nog helemaal geen compleet beeld van hebben) en dus besluiten ze dat het het waard is.

Echter IK als ouder moet mij vooral verantwoorden aan mijn eigen kind. De grote groep komt daar pas na. Meestal kent niemand je kind zo goed als jijzelf :)

En als je als ouder dan in elke vezel van je lijf voelt dat de mogelijke nadelen van het volgen van het RVP niet opwegen tegen de mogelijke voordelen voor jouw kind, dan komt dat gevoel ergens vandaan :)

Wellicht omdat je eerder hebt gezien dat je kind extreem reageert op medicatie waar normaal gesproken andere kinderen geen enkel probleem mee hebben.

Of omdat je met eigen ogen hebt gezien hoe een prima gezond, vrolijk, sociaal, veel lachend en goed ontwikkelend kindje, ineens heel erg slecht er aan toe raakt na het krijgen van een prik. Misschien zelfs wel meerdere kindjes in je omgeving of in je familie.

Het is juist ontzettend rationeel als je dan gaat afwegen of die mogelijke voordelen wel opwegen tegen de mogelijke nadelen voor jouw kind :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:16

Een ding snap ik alleen niet. Best veel mensen die tegen enten bij mensen zijn. Laten wel hun huisdier of paard enten. Wat is het verschil dan?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:24

n_love_qwert schreef:
Vaccineer. Je. Kinderen.
Het is niet moeilijk ;)

Doe dat met je eigen kinderen als je daar achter staat en bemoei je niet met een ander.

n_love_qwert schreef:
Andere mensen lopen ook gewoon gevaar als mensen stoppen met het vaccineren van hun kinderen, dus mag ik me rustig bemoeien met anderen. Het zijn namelijk ook gewoon andermans zaken als door jouw onwetendheid andere mensen ook risico lopen. Dus ik bemoei me inderdaad.

Als je zo redeneert moet autorijden ook maar verboden worden. Doordat zoveel mensen er voor kiezen in de auto te stappen wordt de route naar school voor mijn kinderen en alle andere fietsers en voetgangers stukken onveiliger dan zonder al die auto’s op de weg. En zo zijn er vast nog meer dingen te bedenken waarbij de keuze van de één negatieve invloed op een ander kan hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:30

verootjoo schreef:
Ik vind het geen reden tot zorg dat er nog heel erg veel niet bekend is over het menselijk lichaam. Over de hersenen weten ze nog niet eens van de helft van de hersenen wat de functie precies is.
Het is reden tot ontwikkeling, en gelukkig wordt er heel veel ontwikkeld in de gezondheidszorg. Daarom is nu bv HIV een chronische ziekte, en hoef je lang niet altijd meer te overlijden aan kanker.

Net als met vaccinaties, ze weten genoeg om het toe te kunnen dienen. Maar nog niet alles idd. Daarom worden vaccinaties ook steeds verder ontwikkeld en zijn ze nu allang niet meer hetzelfde als toen er in de jaren 60 mee begonnen werd.

En natuurlijk moet iedereen de voordelen tegen de nadelen afwegen, maar m.i kan dat nu eenmaal helemaal niet als je niet de gedegen kennis hebt. Plus dat je ook nooit weet hoe de toekomst loopt. Misschien heb je nu een kerngezond kind dat alle ziektes prima aan zou kunnen, misschien heeft ie over een jaar leukemie en kan elk kleine ziekte hem fataal worden. Of krijgt hij een kwetsbaar broertje of zusje... Je weet het gewoon niet. En de kans op vaccinatieschade die hij echt alleen maar kan krijgen van vaccinaties is zo miniem klein.

De kans op (erkende) vaccinatieschade zal best klein zijn...op de hele populatie gezien :j
Op persoonlijk niveau kan die kans echter veel groter zijn. Waardoor je ook op persoonlijk niveau af moet kunnen blijven wegen.

De kans op blijvende schade door de ziektes waar je tegen kan laten vaccineren is ook zeer klein.
Je moet de ziekteverwekker eerst tegenkomen. Vervolgens moet hij in je lichaam terechtkomen. Dan moet je ook nog eens de pech hebben dat je er ziek van wordt. Daar weer een heel klein deel van wordt echt zodanig ziek dat je in je bedje kruipt en dan daarvan weer een heel klein deel dat echt complicaties krijgt en daarvan weer een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan over houdt of overlijdt.

Als je niet tegen die ziekte was gevaccineerd dan is er ook nog eens geen enkele garantie dat je die ziekte niet had gekregen als je dat wel zou zijn geweest. Dus geen enkele zekerheid dat een prik dat had kunnen voorkomen.

Vaccinatieschade echter had je prima kunnen voorkomen.

Als je weet dat jouw kind extreem kan reageren op "veilige" medicatie, je zelf hebt gezien wat er kan gebeuren met kindjes die erger dan normaal ziek worden na hun prik, en wie weet heb je ook wel de ervaring dat in je familie de vaccinaties niet goed aanslaan... dan ligt de afweging logisch gezien toch heel anders dan bij mensen die vinden dat ze om hun heen alleen maar de succesverhalen zien :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:31

Sizzle schreef:
IMJ schreef:
Nee hoor. Niemand moet hem. Maar als je wil is de mogelijkheid er wel. Ik ben daar blij om gezien de stijging van het sterftecijfer.. in omringende landen zit hij al langer in het pakket.

Sterftcijfer is vooral bij 65+
Welke omringende landen? Hij is nog maar kort op de markt. Zijn voorganger was wel meer dan 10 jaar beschikbaar in Duitsland maar deze is inmiddels niet meer in de handel.
De huidige wordt aangeboden maar eigenlijk vooral als eventuele vervanger van MenC aangezien 2 van de 4 amper voorkomen in Europa.

Ik heb al mensen in een soort van paniek gezien omdat er een leveringsachterstand was. Vrij bizar.

Nimenrix is sowieso sinds 2012 op de markt..

In de UK bijv.
https://www.nhs.uk/conditions/vaccinati ... y-vaccine/
RVP in de UK, artikel voor het laatst herzien in 2017

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:39

@Pmarena: jou laatste 2 berichten verwoorden precies hoe ik ook denk :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:43

pmarena schreef:
verootjoo schreef:

De kans op (erkende) vaccinatieschade zal best klein zijn...op de hele populatie gezien :j
Op persoonlijk niveau kan die kans echter veel groter zijn. Waardoor je ook op persoonlijk niveau af moet kunnen blijven wegen.

De kans op blijvende schade door de ziektes waar je tegen kan laten vaccineren is ook zeer klein.
Je moet de ziekteverwekker eerst tegenkomen. Vervolgens moet hij in je lichaam terechtkomen. Dan moet je ook nog eens de pech hebben dat je er ziek van wordt. Daar weer een heel klein deel van wordt echt zodanig ziek dat je in je bedje kruipt en dan daarvan weer een heel klein deel dat echt complicaties krijgt en daarvan weer een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan over houdt of overlijdt.

Als je niet tegen die ziekte was gevaccineerd dan is er ook nog eens geen enkele garantie dat je die ziekte niet had gekregen als je dat wel zou zijn geweest. Dus geen enkele zekerheid dat een prik dat had kunnen voorkomen.

Vaccinatieschade echter had je prima kunnen voorkomen.

Als je weet dat jouw kind extreem kan reageren op "veilige" medicatie, je zelf hebt gezien wat er kan gebeuren met kindjes die erger dan normaal ziek worden na hun prik, en wie weet heb je ook wel de ervaring dat in je familie de vaccinaties niet goed aanslaan... dan ligt de afweging logisch gezien toch heel anders dan bij mensen die vinden dat ze om hun heen alleen maar de succesverhalen zien :)

Dit stukje is belangrijk:
- De kans dat je de ziekte tegenkomt wordt juist een stuk groter hoe minder mensen zullen vaccineren, voorbeelden genoeg daarvan.
- De kans dat je het virus oploopt als je het tegekomt is bij een hoop van de virussen erg groot.
- De kans dat je ziek wordt van het niet verzwakte virus is ook zeer groot, maar inderdaad niet vaak levensbedreigend. Behalve voor iedereen met een verzwakte immuunsysteem, en dat zijn er stiekem ook best veel. Overigens betekend het niet dat je er zonder kleurscheuren vanaf komt als je er niet dood aan gaat, dingen als hersenvliesonsteking kunnen ook voor flinke problemen zorgen.

Ik snap je punt over verantwoording naar je eigen kind trouwens erg goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:55

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:04

Maar een eventueel hogere infectiedruk op de populatie als er minder mensen vaccineren, zorgt er natuurlijk niet voor dat je toch maar dat voor jouw kind grotere risico gaat nemen. Althans bij de meeste ouders dan toch :)

Dingen als hersenvliesontsteking ben ik ook regelmatig in de officiële bijsluiters als mogelijke bijwerking tegengekomen, dus ik kan me voorstellen dat mensen dat zien als lood om oud ijzer. Je vergeeft het jezelf ook nooit als je kind wegzakt in een gemene koorts na die prik, en dat zich ontwikkeld tot een hersenvliesontsteking :(:)

Ziek worden van de ziektes, van de prikken, of van de 1001 andere zaken die ook rondwaren en waar (nog) geen vaccinaties tegen zijn... het kan allemaal.

En voor ieder individu liggen de risico's en daardoor ook de afweging anders :j

Ik snap echt dat er mensen zijn die vinden dat extra kwetsbare kinderen beschermd moeten worden door vaccinatie verplicht te stellen. Maar om zieke kinderen te beschermen door nog meer kinderen ziek te maken...ethisch gezien mag je daar best je vraagtekens bij zetten.

En nogmaals dan is het op de hele populatie gezien nog een andere afweging dan voor je eigen individuele kind met een verhoogd risico op een slechte reactie op de prikken. Het kan toch niet zo zijn dat je als samenleving maar even beslist dat die gevoelige kinderen ook maar ziek gemaakt moeten worden in de hoop andere zieke kinderen te helpen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:21

Ligt eraan, wat zijn nou eigenlijk de meest voorkomende 'vacinatieschades'? Ik vind overal vanalles maar ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die ook maar ergens last van heeft, dus om wat voor een getallen hebben we het?

Laat het woordje eventueel trouwens maar weg in je eerste zin. Het gaat om zeer besmettelijke ziektes, die komen gewoon weer terug zodra ze de kans krijgen. Was het maar zo'n feest, dan konden we er allemaal mee stoppen.

Om zieke kinderen te beschermen door nog meer kinderen ziek te maken.... tja, wat is ziek en wat is ziek? Noem me heel cru, maar liever een allergie dan polio.
Het verschil zit hem erin dat als je nu kiest om niet te vaccineren je in elk geval niet met de mogelijke schade zit en waarschijnlijk ook niet zomaar polio krijgt. Terwijl als iedereen zo denkt er straks wel de kans bestaat op polio.

Daarom denk ik dat als de hoeveelheid ongevaccineerde blijft afnemen wat gebeurt tot een bepaald moment dat er weer een paar ziektes de kop op steken, en dan gaan we weer massaal vaccineren. Opzich ook geen ramp, het terugdringen van de ziektes door vaccineren ging de eerste keer ook vrij rap. Alleen sneu voor de mensen met een slechte weerstand.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:45

pmarena schreef:
En nogmaals dan is het op de hele populatie gezien nog een andere afweging dan voor je eigen individuele kind met een verhoogd risico op een slechte reactie op de prikken. Het kan toch niet zo zijn dat je als samenleving maar even beslist dat die gevoelige kinderen ook maar ziek gemaakt moeten worden in de hoop andere zieke kinderen te helpen?

Maar natuurlijk hoef je een kind dat heftig reageert op vaccins niet te vaccineren.. gelukkig voor dit kind is er dan groepsbescherming! Maar als iedereen denkt, ik doe het niet, is meningococcenC of pokken of mazelen zo weer terug..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:03

pmarena schreef:
Maar absoluut niet 100% veilige medicatie in een gezond lichaam stoppen in de hoop (maar zonder enige garantie!) dat je daar wellicht ziektes mee kan voorkomen waar je wellicht je hele leven niet mee in aanraking komt en indien wel, de kans extreem groot is dat je er zonder problemen doorheen komt.... dat is een totaal andere afweging.

:=

Mocht polio nu veelvoorkomend zijn in NL, zou je dan wel vaccineren? Dus als de kans wél groot is dat je ermee in aanraking komt?

Ik zou het normaal vinden ja dat medewerkers van kdv op tijd hun boosters halen. Net zoals ik me 5 jaarlijks moest inenten tegen tetanus om mijn lidmaatschap bij de VLP te kunnen verlengen.

Overigens kwam hier eerder iets over dat de beurzen zouden crashen als we stoppen met vaccineren. Nu kan ik me inbeelden dat er grof geld omgaat bij alle vaccins, maar beurzen crashen daardoor geloof ik toch niet. Vraag me af waarop dat gebaseerd is. We kunnen dat soort zaken trouwens amper voorspellen.

Nikass schreef:
poes schreef:

Als ik de statistieken hier las, is dat echt geen mening maar een feit. Maar goed, elk mens is inderdaad vrij om te kiezen hoe hij zichzelf en zijn/haar kinderen van zorg voorziet (of niet, dat blijft de discussie langs beide kanten).

Over de DDR en allergieën: mogelijks steeg die niet door het stijgen van de vaccinatiegraad, maar door verbeteren van de hygiëne, of meer in contact komen met chemische agentia, of ...

Ik ben blij dat in Belgie de vaccinatiegraad stijgt, dat kan ik niet afliegen.

En ja het heeft zin om mensen te dwingen tot dingen. Stemplicht is daar voor mij een goed voorbeeld van...

Wat betreft 'het stoppen van ontwikkeling na enten': is dat niet zo omdat dat ook zo'n typisch 'ijkpunt' is in het leven van een kind? Dat mensen dan gebeurtenissen makkelijker rond zo'n gebeurtenis draperen?

pmarena schreef:
En als je als ouder dan in elke vezel van je lijf voelt dat de mogelijke nadelen van het volgen van het RVP niet opwegen tegen de mogelijke voordelen voor jouw kind, dan komt dat gevoel ergens vandaan :)

Je spreekt vaak over angst en paniek bij pro-vaccers, maar dit klinkt net zo. Jouw gevoel baseert zich op vanalles, maar ik kan helaas er niet op vertrouwen dat elke moeder de dingen juist 'aanvoelt'. Ik doe ook veel dingen op gevoel hoor, maar ik begrijp dan wel heel goed dat dat ook net zo goed mijlenver van de realiteit kan liggen. In elk geval vrees ik dat het een argument is wat voor jou heel waardevol is (en dat snap ik) maar wat bij de tegenpartij er juist voor zorgt dat je ongeloofwaardiger overkomt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:05

Ilse_123 schreef:
Ligt eraan, wat zijn nou eigenlijk de meest voorkomende 'vacinatieschades'? Ik vind overal vanalles maar ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die ook maar ergens last van heeft, dus om wat voor een getallen hebben we het?

Ja dat zou mooi zijn als we dat nou eens goed uit zouden zoeken om wat voor getallen het gaat :j

Maar dat gebeurt nu dus niet goed. Want als je als ouder tegen "de dokter" zegt dat je kind wel heel erg heftig reageerde op de prik, dan wordt het al snel afgedaan als toeval, of nee joh dat kan niet door de prik komen. Of het staat al in de bijsluiter dus dat hoeven we niet te melden. Als ouders het zelf überhaupt al melden want ik kan me voorstellen dat je wel wat anders aan je hoofd hebt als je kindje zich erg beroerd voelt :(:)

Heb ik daar cijfers van hoe vaak dat gebeurt? Nee natuurlijk niet, dat is nu juist het probleem :P
Je kan wat dit betreft dus alleen maar af gaan op de verhalen van ouders die vertellen dat ze niet gehoord of niet serieus genomen werden als ze hun melding deden.

Ik snap heel goed dat niet alles dat na de prik gebeurt, ook daadwerkelijk door de prik komt en dat het dan ook erg lastig is om vast te stellen wat nu wel of geen bijwerking is :j

Maar ik vind het wel frappant dat een ieder er als de kippen bij is om te zeggen dat het echt niet aan de vaccinatie zal liggen.
Dat is in een individueel geval net zo min realistisch als zeggen dat het zeker weten aan de vaccinatie ligt.

Ik vind het ook heel frappant dat als iemand zegt: mijn kind kreeg de mazelen en heeft daardoor een ernstige complicatie opgelopen waar die bijna aan overleed, dat iedereen dan meteen moord en brand schreeuwt over de mazelen. (En voor het gemak / dramatisch effect ook meteen maar even invult dat het arme kind het slachtoffer is van een levensgevaarlijk niet gevaccineerd kind).

Maar als precies dezelfde moeder van precies hetzelfde kind precies dezelfde ellende met precies hetzelfde verloop doormaakt maar nu niet na een mazelen besmetting maar na een BMR prik....dan staat diezelfde menigte al klaar met de conclusie dat dat wel toeval zal zijn en je daar niet die prik de schuld van mag geven. Of zelfs maar mag verdenken want dan word je al uitgemaakt voor alu hoedje ofzo :(:)

Ik vind dat.... bijzonder ja :j

Citaat:
Laat het woordje eventueel trouwens maar weg in je eerste zin. Het gaat om zeer besmettelijke ziektes, die komen gewoon weer terug zodra ze de kans krijgen. Was het maar zo'n feest, dan konden we er allemaal mee stoppen.

Dat is natuurlijk pure speculatie, in welke mate de ziektes terug zouden komen dat weet je helemaal niet.
We hebben geen idee hoe hoog de incidentie zal worden als je stopt met prikken. Of hoe erg de ziekte zal verlopen. Dat is puur giswerk.

Kijk bijvoorbeeld naar Roodvonk, hoe bang ben je daarvoor? Hoe erg was dat vroeger in de toch behoorlijk andere omstandigheden waar we toen onder leefden? En hoe heeft die ziekte zich ontwikkeld, helemaal zonder ons als een soort zelfbenoemde goden er tegenaan te bemoeien? Vaagt dat nu hele steden weg? :)

We weten niet hoe de RVP ziektes zich anders zouden hebben ontwikkeld, als we geen RVP hadden gehad.
Je kan er allemaal interessante theorieën over poneren vanuit allerlei hoeken, dat wel :j

En helemaal stoppen met prikken zal sowieso niet snel gebeuren volgens mij.

Citaat:
Om zieke kinderen te beschermen door nog meer kinderen ziek te maken.... tja, wat is ziek en wat is ziek? Noem me heel cru, maar liever een allergie dan polio.

Zo simpel is de keuze natuurlijk helemaal niet, dat weet jij vast ook wel :)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je kind een veel akeligere reactie op de vaccinatie krijgt die het verdere leven veel meer beïnvloed dan een weekje griep (of de besmetting zelfs helemaal niet bemerken!) zoals polio in de meeste gevallen schijnt te verlopen, volgens het RIVM.

Noem mij heel cru, maar liever een paar dagen een dikke wang door de Bof, dan een hersenvliesontsteking van een uit de hand gelopen koortsreactie op de prik. Al helemaal als je gewoon net als ik nog had vroeger, op kinderleeftijd even de Bof afwerkt zodat je die niet alsnog als student krijgt als het vaccin uitgewerkt is. En je dan inmiddels op een leeftijd bent dat het een stukje gevaarlijker kan verlopen.

Maarja je krijgt niet de kans om te kiezen tussen 2 zorgvuldig uitgezochte ziektes en verloop ervan....je zal dus individueel moeten afwegen waar je beste kansen liggen.

Citaat:
Het verschil zit hem erin dat als je nu kiest om niet te vaccineren je in elk geval niet met de mogelijke schade zit en waarschijnlijk ook niet zomaar polio krijgt. Terwijl als iedereen zo denkt er straks wel de kans bestaat op polio.

Mja, over de toekomst kan je gissen. Maar een mogelijk toekomst-scenario zal geen reden zijn om nu direct je kind bloot te stellen aan een voor dat kind onverantwoord risico. Dat begrijp je toch ook wel, dat het niet fair is om mensen te dwingen iets te doen dat direct de gezondheid van hun kind ernstig kan beschadigen :)

Citaat:
Daarom denk ik dat als de hoeveelheid ongevaccineerde blijft afnemen wat gebeurt tot een bepaald moment dat er weer een paar ziektes de kop op steken, en dan gaan we weer massaal vaccineren. Opzich ook geen ramp, het terugdringen van de ziektes door vaccineren ging de eerste keer ook vrij rap. Alleen sneu voor de mensen met een slechte weerstand.

Tja, misschien heb je gelijk. Misschien niet. Misschien moeten we andere oplossingen vinden dan maar gewoon de kinderen opofferen die niet goed tegen de vaccinaties kunnen :)*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:08

IMJ schreef:
pmarena schreef:

Maar natuurlijk hoef je een kind dat heftig reageert op vaccins niet te vaccineren.. gelukkig voor dit kind is er dan groepsbescherming! Maar als iedereen denkt, ik doe het niet, is meningococcenC of pokken of mazelen zo weer terug..

Ben ik het mee eens, dat je zo'n kind niet hoeft te vaccineren +:)+
Overigens zijn er ook nog ouders die zo'n kind toch willen vaccineren en het dan in het ziekenhuis laten doen zodat er snel alles aan gedaan kan worden om het kind bij de les te houden. Dat vind ik ook een erg heftige beslissing :(:)

Alleen wederom: waar trek je de grens?
Mogen dan alleen kinderen die al een eerdere slechte reactie hebben gehad, onder de door velen gewenste verplichting uit?

En wie moet dan vaststellen of die slechte reactie wel ernstig genoeg was om een ontheffing te krijgen?

En kindjes waarvan de ouders het niet aandurven, die hebben maar pech en moeten toch gewoon en als ze inderdaad slecht (genoeg?) reageren dan hoeft de rest niet meer? Of hoe zie je zoiets dan voor je? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:18

poes schreef:
pmarena schreef:
Maar absoluut niet 100% veilige medicatie in een gezond lichaam stoppen in de hoop (maar zonder enige garantie!) dat je daar wellicht ziektes mee kan voorkomen waar je wellicht je hele leven niet mee in aanraking komt en indien wel, de kans extreem groot is dat je er zonder problemen doorheen komt.... dat is een totaal andere afweging.

:=

Mocht polio nu veelvoorkomend zijn in NL, zou je dan wel vaccineren? Dus als de kans wél groot is dat je ermee in aanraking komt?

Wie zegt dat ik nu niet tegen polio vaccineer? :)

In een andere situatie kan de afweging anders worden. Bij een ander kind, of een andere omgeving, of een andere infectiedruk. Dat is logisch. Of de weegschaal dan doorslaat naar toch (deels) vaccineren dat zal ook bij een ieder anders zijn neem ik aan.

poes schreef:
Je spreekt vaak over angst en paniek bij pro-vaccers, maar dit klinkt net zo. Jouw gevoel baseert zich op vanalles, maar ik kan helaas er niet op vertrouwen dat elke moeder de dingen juist 'aanvoelt'. Ik doe ook veel dingen op gevoel hoor, maar ik begrijp dan wel heel goed dat dat ook net zo goed mijlenver van de realiteit kan liggen. In elk geval vrees ik dat het een argument is wat voor jou heel waardevol is (en dat snap ik) maar wat bij de tegenpartij er juist voor zorgt dat je ongeloofwaardiger overkomt.

Als het goed is heb je gelezen dat ik uitleg dat dat gevoel bvb. kan komen doordat je weet dat je kind extreem op medicatie reageert waar anderen normaal geen last van last hebben.

Of dat je om je heen of zelfs in je familie hele nare reacties op vaccinaties hebt gezien.

Of omdat in de familie de gevaccineerden alsnog de ziektes doormaken en het er dus op lijkt dat je matige of non-responders bent en de kans groter inschat dat het je kinderen dus ook wellicht weinig bescherming zal gaan bieden.

Dan vind ik het niet meer dan logisch dat de balans verschuift en dat je de mogelijke voordelen wellicht niet meer op vindt wegen tegen mogelijke nadelen.

Maar een ieder mag daar anders over denken, alleen liefst wel met een beetje respect dat je eigen referentiekader heel anders kan zijn dan dat van een ander waardoor een ander andere afwegingen maakt.

Goed, ik heb nu helaas niet veel tijd meer om te reageren dus ik moet maar hopen dat mijn woorden niet te veel verdraaid worden door de reacties die hierna nog gaan komen...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 15:19

karuna schreef:
Een ding snap ik alleen niet. Best veel mensen die tegen enten bij mensen zijn. Laten wel hun huisdier of paard enten. Wat is het verschil dan?

Mijn dieren worden niet gevaccineerd. Paarden die net van ons terrein af kwamen ook niet. De gene waarvoor het moest (Regeltjes) die wel weer.
Ook hier kies ik voor maatwerk ipv wat voorgeschreven wordt.