"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:44

Ik heb op normale toon gereageerd, Killyenn. Generaliseren lijkt me ook niet handig. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:55

Killyenn schreef:
DianneM heeft het nadrukkelijk over een lichaam dat zo ondervoed is dat het zijn eigen spieren opeet. Als je op dat punt bent, dan ben je toch ook 'niet helemaal goed in de bovenkamer'? Wellicht is het niet de meest subtiele en wenselijke uitdrukking maar dat slaat op psychische ziekte, niet op IQ, en anorexia ís ook een psychische ziekte. Het was niet netjes verwoord maar ze hoeft niet zo extreem aangevallen geworden (op haar gewicht notabene, jullie zijn geen haar beter...). Iemand met een depressie kan ook hoogintelligent zijn, maar is alsnog 'niet helemaal goed in de bovenkamer'. Een beetje rustig nadenken over dingen mag best, dan kun je daarna misschien op een normale toon aangeven dat je de bewoording niet zo fijn vind.

Sorry, maar ik kan echt 0 respect opbrengen voor reacties zoals die van DianneM.
Ik heb gelukkig en geen obesitas en geen anorexia, maar kan me zeer storen aan haar reactie. DianneM weet blijkbaar zelf hoe moeilijk omgaan met eten kan zijn.
Mensen met anorexia zijn ziek, heel ziek, maar mensen met (morbide) obesitas zijn dat net zo goed.
Dus in plaats van met het vingertje naar een ander te wijzen op een dergelijke manier, kan ze beter eens bij zichzelf te raden gaan hoe gezond te zwaar zijn is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:00

Klopt, mensen met (morbide) obesitas zijn psychisch (en fysiek) ook ziek. :j
Daar heeft Rowdine helemaal gelijk in. Eerst dus goed kijken naar jezelf, voor je een ander (nogal onrespectvol) veroordeelt. ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:04

Denk je dat ik dat niet weet Rowdine? Denk jij dat ik voor de lol zo zwaar ben geweest en dat dat gewoon zomaar is gekomen? Ook jij weet mijn verleden niet en mijn innerlijke gevecht wat ik heb moeten strijden. En denk je dat ik niet weet wat het omgekeerde gevecht om aan te komen betekent? Ik denk dat dat gevecht nog vele malen zwaarder is dan mijn gevecht om af te vallen. Buiten dat heb ik ook diep respect voor mensen die dit te boven zijn gekomen, dat is héél hard werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:05

DianneM schreef:
Denk je dat ik dat niet weet Rowdine? Denk jij dat ik voor de lol zo zwaar ben geweest en dat dat gewoon zomaar is gekomen? Ook jij weet mijn verleden niet en mijn innerlijke gevecht wat ik heb moeten strijden. En denk je dat ik niet weet wat het omgekeerde gevecht om aan te komen betekent? Ik denk dat dat gevecht nog vele malen zwaarder is dan mijn gevecht om af te vallen. Buiten dat heb ik ook diep respect voor mensen die hun ziekte te boven zijn gekomen, dat is héél hard werken.

Dat zeg ik nergens en beweer ik ook nergens. Als jij weet wat het allemaal betekent, waarom noem jij mensen met de ziekte anorexia dan in hemelsnaam niet goed in de bovenkamer?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:06

Ik denk dat 'mollig' steeds meer als normaal wordt gezien, omdat we in een wereld leven waar zwaarlijvigheid steeds meer in opkomst is.
Als ik zou kunnen kiezen, kies ik liever 'een mager' figuur en dan mollig :) Dus na mijn zwangerschap ga ik daar ook zeker weer voor om nog wat kilo's kwijt te raken, totdat ik mijzelf er goed bij voel.
Maar mij maakt het echt niet uit hoe een ander eruit ziet. Bij mij op het werk is een vrouw die zó mager is, dat je alle botten kan zien uit steken. Maar ik wéét dat zij een nare ziekte heeft en de nodige moeilijke tijd achter haar rug heeft (of nog eigenlijk in zit). En dat is gewoon aan het lichaam te zien. Nou prima, ik zie haar gewoon als persoonlijkheid. Niet om hoe ze eruit ziet. Het is een tof mens. En ik weet zeker dat ze dat ook zou zijn als ze bijvoorbeeld overgewicht zou hebben.
Ik heb een vriendin die zwaar overgewicht heeft. Ik kijk daar gewoon doorheen. Ik veroordeel haar niet ik kijk naar haar persoonlijkheid. Hartstikke lief mens.
Ik denk dat we ons met zijn allen niet zo moeten druk maken over hoe een ander eruit ziet. Houdt je meer bezig met jezelf en hoe jij lekker in je vel zit. Kijk naar elkaars persoonlijkheid. En veroordeel elkaar niet op uiterlijk. Er zijn namelijk mensen die er niets aan kunnen doen. Ook zijn er mensen die er wel wat aan zouden kunnen doen. Maar als ze dat niet doen of kunnen, waar maak jij je dan druk over?
Of je nou overgewicht of ondergewicht heb, je weet de achterliggende reden daarvan niet. Dat weet alleen die persoon zelf. En we moeten elkaar accepteren zoals we zijn.

Met 'jij' bedoel ik niemand aan te wijzen hoor. Ik weet anders niet hoe ik het moet verwoorden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:11

Ik heb het misschien te grof genoemd, wat ik bedoelde te zeggen was dat mensen met anorexia hulp nodig hebben, van hun omgeving, zeker ook van professionals. Net als dat ik hulp nodig heb gehad om in te zien dat ik mezelf aan het "vermoorden" was. Een eetziekte is een sluipmoordenaar.

Iedereen die mij een beetje kent, weet ook dat ik niemand zomaar zal veroordelen en het spijt me ook oprecht als mijn reactie dat idee wel geeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:16

Dianne, ik denk dat je je dan gewoon ongelukkig verwoord hebt misschien? Ik heb vele meiden/vrouwen gekend (met een aantal ben ik nog bevriend) met extreem zware gewichten en de daarbij horende eetstoornissen. Waren ook mooie, lieve, gevoelige mensen, hoor. Sommigen van hen vertelden mij over hun extra (en letterlijke) muren om hun problemen en emoties te 'surviven'. Ik begreep als 'uithongertypje' niets van het dik worden, maar ik snapte wel de eetverslaving (omdat ik de eetbuien van de boulimia wel goed heb gekend en ervaren in mijn boulimia periodes). Ik veroordeel niemand die ziek is. Het maakt je niet dom, het maakt je niet gestoord. Het maakt je ziek en gelukkig kun je beter worden. Daar heb je zelf eigenlijk de enige oplossing voor. Wilskracht, vechtlust, hard werken om het positieve weer waar te maken. Maar goed, dit topic gaat over of 'mollig' de nieuwe standaard is...... Denk overigens van niet. Zie het ook veel om me heen, ja, tuurlijk. Maar die mensen willen allemaal van hun overgewicht af, volgens mij...... :o

Dianne, in elk geval nog veel succes met het streven naar het gewicht, waarmee je echt tevreden bent.... Is niet makkelijk om in deze tijd blijvend af te vallen met al dat (lekkere) eten om je heen. :(:)

Uiteindelijk is innerlijke schoonheid wat echt telt..... :j

DianneM

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:26

Dat is het zeker ook niet.. Ik heb een "verslaving", ik "moet" eten.. Tja, rokertjes kan je gemakkelijker laten staan zeg ik.. Eten moet je sowieso.. Ook als je af wilt vallen.. En ik eet te gemakkelijk te veel.
Denk dat het aankomen voor mensen met anorexia veel moeilijker is. Zij "willen", eigenlijk kunnen niet eten. En zij moeten tegen wil en dank.
Ik en mijn zusje hebben allebei een eetziekte gehad. Ik at mezelf ongezond en mijn zusje at niks meer, liep elke dag, 7 dagen in de week een marathon om maar nog dunner te worden. Zij woog uiteindelijk nog minder als mijn moeder op haar sterfbed. Zij begrijpt mij niet en ik begrijp haar niet. Wil niet zeggen dat ik haar niet respecteer. Het is een ziekte, eentje die in je hoofd zit en niet in je lijf. Dat wilde ik zeggen. Zonder over anderen heen te walsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:00

DianneM schreef:
Ik heb het misschien te grof genoemd, wat ik bedoelde te zeggen was dat mensen met anorexia hulp nodig hebben, van hun omgeving, zeker ook van professionals. Net als dat ik hulp nodig heb gehad om in te zien dat ik mezelf aan het "vermoorden" was. Een eetziekte is een sluipmoordenaar.

Iedereen die mij een beetje kent, weet ook dat ik niemand zomaar zal veroordelen en het spijt me ook oprecht als mijn reactie dat idee wel geeft.

Oke, dat kan gebeuren!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:07

Mensen met anorexia zijn toch ook gewoon niet 100% in hun bovenkamer, net als mensen die depressief zijn of noem maar wat op. Als er iets niet klopt in het zelfbeeld ben je, kort gezegd, ook niet 100% nee, anders 'klopte het wel gewoon'.
Het is toch niet gelijk zo dat je die mensen moet haten, veroordelen of dat ze niet meer te helpen zijn?
Geestelijk gehandicapte (zeg ik het zo goed), zijn ook 'niet 100%' in hun bovenkamer, maar toch nog gewoon mensen als jij en ik, denken gewoon een tikkie anders en zijn daardoor niet 100%. (zullen jij en ik ook niet zijn, iedereen heeft wel wat)
Vraag me af waarom alles gelijk hatelijk opgevat moet worden, als ik 6 tenen aan een voet heb ben ik lichamelijk ook niet 100%, wat een ramp, nu ga ik me in een hoekje zitten schamen.

Mensen kunnen ook té mager zijn, of té dik, mag in mijn ogen best gezegd worden zonder dat het gelijk hatelijk is.

Edit: Er is bij zulke mensen dus psychisch niet in orde (en dus psychisch niet 100%), heeft niks met IQ te maken, maar speelt zich, lijkt mij so correct me if I'm wrong, toch wel in de hersens af?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:52

xSlvna schreef:
Mensen met anorexia zijn toch ook gewoon niet 100% in hun bovenkamer, net als mensen die depressief zijn of noem maar wat op. Als er iets niet klopt in het zelfbeeld ben je, kort gezegd, ook niet 100% nee, anders 'klopte het wel gewoon'.
Het is toch niet gelijk zo dat je die mensen moet haten, veroordelen of dat ze niet meer te helpen zijn?
Geestelijk gehandicapte (zeg ik het zo goed), zijn ook 'niet 100%' in hun bovenkamer, maar toch nog gewoon mensen als jij en ik, denken gewoon een tikkie anders en zijn daardoor niet 100%. (zullen jij en ik ook niet zijn, iedereen heeft wel wat)
Vraag me af waarom alles gelijk hatelijk opgevat moet worden, als ik 6 tenen aan een voet heb ben ik lichamelijk ook niet 100%, wat een ramp, nu ga ik me in een hoekje zitten schamen.

Mensen kunnen ook té mager zijn, of té dik, mag in mijn ogen best gezegd worden zonder dat het gelijk hatelijk is.

Edit: Er is bij zulke mensen dus psychisch niet in orde (en dus psychisch niet 100%), heeft niks met IQ te maken, maar speelt zich, lijkt mij so correct me if I'm wrong, toch wel in de hersens af?

het klopt dat een psychische ziekte idd zich idd in de hersenen afspeelt, maar de uitdrukking "niet 100 procent in de bovenkamer"kan kwetsend overkomen...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:54

@ dianneM, lijkt me heftig wat jij en je zus hebben meegemaakt, en wat jullie nog steeds doormaken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:06

Een psychische ziekte wil toch nog niet zeggen dat je achterlijk bent?
Leuk voor alle mensen met een burn out, eetstoornis en noem maar op..... ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:07

Twiggy2008 schreef:

denk dat het allemaal niet zo bedoeld is.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:45

Neroo schreef:
Ik moet altijd wel lachen om je berichten HC, hoe je alles kunt verpakken in een mooi jasje om het medevolk eens na te laten denken. Ik kan dat wel waarderen.

Je hebt het hélemaal :)*

Bedankt :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:30

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Mensen in het westen worden gewoon zwaarder en zwaarder, zo is het gewoon.. kun je laag en hoog over springen, maakt niets uit.

Dat maakt heel veel uit.
Het is simpel minder gezond.
Verschuiving van de norm is zéér triest.
Ongezond overgewicht wordt norm en dan komt er onderdaad sociale druk op wel netjes gezonde mensen; exact zoals de TS opmerkt.
Omdat de modale vrouw onvoldoende discipline heeft om zich fysiek in te spannen en de vreetkick te beheersen moet mollig maar norm zijn :n
De wel slanke dame houdt een spiegel voor en zoals te doen gebruikelijk is wordt het resulterende gevoel van ongehagen op de slanke dame afgereageerd: Het is háár schuld dat de molligerd zich onprettige voelt dus krijgt die netjes slanke meid een kat.

Aan de slanke dames die zich onpretting voelen bij de opmerkingen van de modale volvetjes; een kat van een dikkerd is een compliment *\%/* *\%/*

Heb je reactie even teruggezocht na de reactie hierboven, dit klopt echt als een bus *\o/*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:28

Twiggy2008 schreef:

Is niet 100% gelijk aan achterlijk? Nah, jij geeft het een hatelijke draai.
Zoals ik al zei ben ik, als ik 6 tenen aan 1 voet heb ook niet 100% lichamelijk gezien, ben ik nog achterlijk of iets.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:48

LoveBodin schreef:
Waarom zijn er nu dan zoveel meer schildklierproblemen dan vroeger?
Over de medicijnen snap ik: die hadden ze niet altijd.
Maar die schildklier wel. En toch is het zo, dat mensen steeds molliger worden. En dat gaat ook erg snel :)

Edit; wil niemand aanvallen oid, is gewoon een open vraag :)

Ik ben bijvoorbeeld zo iemand met een trager werkende schildklier dan normaal. Dit is bij mij erfelijk en een kwaaltje wat al generaties lang in de familie zit. ;) Opzich ben ik niet dik, vroeger uit stress heel slank geweest (en nee dat was niet mooi bij mij, gezien ik vrij breed gebouwd ben :D) Afgelopen jaren ben ik wel aangekomen, mede door mijn schildklier, mede door mijn studentenleven, ik eet verder over het algemeen wel gezond. Momenteel ben ik iets te dik naar mijn zin, maar geen ongezond overgewicht. Toch krijg ik ook weleens van wild vreemden de opmerkingen over hoe dik je wel niet bent en of je dat wel moet eten.. of bijvoorbeeld pas toen ik een cola bestelde, of het dan geen light moest zijn.. -O- En nee ik ben echt niet absurd breed oid. Maar andersom zie ik het ook bij vriendinnetjes die idd heel dun zijn en zulke opmerkingen de andere richting uit krijgen, of ze idd niet meer moeten eten en 'eng' dun zijn. Mijn mening is dat je iedereen in zijn waarde moet laten, van een vreemde kun je nooit zeggen wat de oorzaak is van onder/overgewicht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:41

xSlvna schreef:
Twiggy2008 schreef:

Is niet 100% gelijk aan achterlijk? Nah, jij geeft het een hatelijke draai.
Zoals ik al zei ben ik, als ik 6 tenen aan 1 voet heb ook niet 100% lichamelijk gezien, ben ik nog achterlijk of iets.

Ik geef het helemaal geen hatelijke draai..... Ik zou zeggen, lees mijn posts eens goed door. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:43

Jawel, je linkt 'niet 100%' aan 'achterlijk' zover ik uit jou post kan opmaken.

Oh, ik snap hem al :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 01:03

Ik wil mij hier voorderest niet heel veel in mengen maar ik snap eigenlijk niet waarom er zo'n menselijke behoefte is om STEEDS maar te vergelijken wat ERGER is. Of af te moeten vallen, of gewicht te moeten bijkomen. Dit verschilt per geval en is helemaal uniek aan de situatie. Ik haat dat generaliseren van dit OF dat is het.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:02

NeverGiveUp schreef:
Huertecilla schreef:

Dat maakt heel veel uit.
Het is simpel minder gezond.
Verschuiving van de norm is zéér triest.
Ongezond overgewicht wordt norm en dan komt er onderdaad sociale druk op wel netjes gezonde mensen; exact zoals de TS opmerkt.
Omdat de modale vrouw onvoldoende discipline heeft om zich fysiek in te spannen en de vreetkick te beheersen moet mollig maar norm zijn :n
De wel slanke dame houdt een spiegel voor en zoals te doen gebruikelijk is wordt het resulterende gevoel van ongehagen op de slanke dame afgereageerd: Het is háár schuld dat de molligerd zich onprettige voelt dus krijgt die netjes slanke meid een kat.

Aan de slanke dames die zich onpretting voelen bij de opmerkingen van de modale volvetjes; een kat van een dikkerd is een compliment *\%/* *\%/*

Heb je reactie even teruggezocht na de reactie hierboven, dit klopt echt als een bus *\o/*

Bedankt en het altijd maar alles uit het verband gerukt persoonlijk opvattende gemauw hier over uitzonderingen is ook erg eenvoudig te plaatsen; die bevestigen de regel!!

Verder is het voor gezond verstand glashelder dat wie lange tenen heeft kan verwachten dat er soms iemand onbedoeld op zal staan. Maak je niet dik, dun is de mode. Oh nee, dat was juist andersom ;-)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:00

_O-

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:33

Wel grappig dat mensen hier vinden dat ik 'dik' zou zijn. Ik weeg 60 kilo ben 1.75 maar draag wel broekmaat 40 omdat ik brede heupen heb. Ik kan daar moeilijk wat vanaf halen, dat gaat gewoon niet.

Oordelen op kleding maat of iemand dik of dun is vind ik niet kunnen, als ik in bikini loop, lopen mensen te zeuren dat ik mager ben omdat je mijn ribben ziet en ik echt nergens vet(randjes) heb.

Volgens dit topic zou ik dus 'dik' zijn omdat ik maat 40 draag, best grappig dat ik tot voor kort bij een dieetiste heb gelopen om aan te komen.

Ik zeg niet dat dunnere mensen slecht of lelijk zijn, maar ik ga gewoon nooit in maat 36 passen met een gezonde levensstijl.
Natuurlijk zie ik ook wel eens mensen met maat 40 waarvan ik het mijne denk. Ik denk alleen dat je een groot verschil hebt tussen maat 40 en maat 40.