Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:42

Ladybird schreef:
Lasca_1987 schreef:
Zijn zinnen, ladybird?? Hallo... ik ben nog altijd een vrouw en geen man! :? Vind dit nog best rot overkomen -O-

Sorry! das echt een typwoordfout! het spijt me! Ik kan het alleen niet meer wijzigen -O-

maar des al niet te min, blijf ik bij mij woorden. behalve dan dat zijn haar moest wezen

Excuus aanvaard *\o/*

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:05

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt een excuus dat je autisme hebt dat je niet naar school bent gegaan.

Ja het is moeilijk als dingen zomaar veranderen, zeker als je dingen gepland hebt waar je echt enorm naar uit ziet. Het is zeker iets dat bij autisme hoort dat je daar moeilijk tegen kunt en het heel veel energie kost om je daar overheen te zetten en die verandering te accepteren. Maar het is niet zo dat mensen met autisme zich daar helemaal niet overheen kunnen zetten.

Je hebt een verantwoordelijkheid, als je straks werk hebt kun je ook niet zomaar zeggen dat je een dergelijke verandering niet kunt. Dan is het aanpassen of wegwezen.

Dat school steeds zo laat veranderingen doorgeeft is natuurlijk vervelend, maar dat is wel iets waar je je op kunt voorbereiden. Je kunt je instellen op het feit dat je mogelijk maar school moet en dat alle plannen die je doordeweeks overdag maakt onder voorbehoud zijn. Bij autisme en onverwachte veranderingen heeft het imo alles te maken met waar je je op instelt en als je alles voor mogelijk houd, raak je ook niet zo snel van streek als het veranderd.

Zo heb ik zelf een baan in een flexpool. Ik kan vandaag gebeld worden of ik vanavond kan werken in principe. Dat gebeurd regelmatig, en omdat ik de uren nodig heb, zeg ik altijd ja. Doordat ik me doordeweeks altijd instel op dat ik mijn plannen moet afzeggen, is het makkelijker als het ook daadwerkelijk moet.

Probeer school in je hoofd dus te zetten op iets onregelmatigs en houd er gewoon rekening mee dat alles wat je doordeweeks plant, mogelijk niet doorgaat.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 09-07-13 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:12

Shiloh schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt een excuus dat je autisme hebt dat je niet naar school bent gegaan.

Ja het is moeilijk als dingen zomaar veranderen, zeker als je dingen gepland hebt waar je echt enorm naar uit ziet. Het is zeker iets dat bij autisme hoort dat je daar moeilijk tegen kunt en het heel veel energie kost om je daar overheen te zetten en die verandering te accepteren. Maar het is niet zo dat mensen met autisme zich daar helemaal niet overheen kunnen zetten.

Je hebt een verantwoordelijkheid, als je straks werk hebt kun je ook niet zomaar zeggen dat je een dergelijke verandering niet kunt. Dan is het aanpassen of wegwezen.

Nou komt jou post over alsof het dramatisch was dat ik niet naar school ging, maar het was helemaal niet dramatisch. Nogmaals mijn mentor reageerde er niet eens op, toen ik het hem zei smaandags. Had hem die woensdag wel ook gelijk gemaild hoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:16

School is school en school is verplicht, autistisch of niet.. simpel zat. Ik vind het ook vaak zat moeilijk maar als ik altijd thuis bleef omdat het moeilijk werd/ik teveel in de stress zat ging ik nu al lang niet meer naar school dus dat kán gewoon niet, ook niet als je autistisch bent vind ik. (en ik kan ook heel erg slecht tegen veranderingen) Ik krijg alleen vrijstelling voor buitenschoolse activiteiten (wel onder schooltijden dus) maar dat is meer door agorafobie, omdat ik dat echtechtecht niet durf, en dan echt ziek wordt van ellende, letterlijk.

Dit is niet zo zeer gericht op jou situatie Lasca, meer algemeen aangezien het nogal vaak gebeurd dat school wordt geskipt omdat ze last hebben van iets door autisme, ik vind dat niet kunnen :n

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:17

Ik had nog iets aan de post toegevoegd om te verduidelijk wat ik bedoel.

Maar of het uiteindelijk erg was dat je gegaan bent of niet, doet er niet toe imo. Het gaat erom dat het niet gaan jou keuze is geweest en niet is omdat je als autist niet met verandering om kan gaan. Dat ik vind dat je niet kan zeggen 'ik ben autistisch, dus ik ga niet'.

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:26

Shiloh ik heb je post nog eens gelezen ja.

Nougoed, over die woensdag/vrijdag/maandag ga ik verder ook niet in discussie. Punt 1 het is al geweest en punt 2, ik ben blij dat ik die keus gemaakt hebt. Ik had er niet veel aan gemist, wat dat betreft. Ik had ook geen les ofzo. Smaandags dus naar school gegaan en met mijn mentor gesproken en ook nogmaals ik had meer aan en 1 op 1 gesprek.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:42

Ik denk dat ik mogelijk teveel overkwam als 'het is slecht dat je niet gegaan bent', met dat je je verantwoordelijkheid moet pakken. Wat ik met 'je verantwoordelijkheid pakken', bedoel is niet zo zeer dat je had moeten gaan, maar dat je het moet zien als jou keuze en niet als iets dat komt door autisme en daarmee de consequenties (mogelijk van school, die er niet blijken te zijn, maar ook het er niet mee eens zijn van je moeder) ook moet accepteren.

Ik ben tijdens mijn studie ook echt wel meer keren niet naar college gegaan, omdat ik liever de avond ervoor naar een leuk feestje ging. Dat was op dat moment wellicht niet zo erg, maar het was mijn eigen keuze en de verantwoordelijkheid daarvoor heb ik gedragen op het moment dat het lastiger was om die stof te leren voor het tentamen. Dus ik ben ook echt geen heilig boontje of zo, die altijd de meest verantwoordelijke keuzes maakt en ook echt wel eens kiest voor het leuke ipv. het verantwoordelijke.

Het gaat me dus niet over het oordeel van 'je had wel of niet moeten gaan', het gaat me erom dat die beslissing ziet als puur en alleen jou beslissing en niet als iets dat door autisme komt.

Hoop dat ik zo duidelijker ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:03

Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Het is idd mijn eigen verantwoordelijkheid. We hadden btw geen lees, want we zitten in een stageperiode, heb alleen nog geen stage. Donderdag of vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen waar ik gister een sollicitatiegesprek had. Morgen moet ik om 9:30 op school zijn, nu vond ik het vandaag wel makkelijk om, om te schakelen. Zou vandaag naar de Efteling gaan, maar vanwege slechte nachtrust niet gegaan, dacht nou morgen nog een kans en donderdag naar de manege. Nou oke, morgen naar school dan naar de manege en donderdag nog een kans naar de Efteling te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:47

Ik heb school verpest op mijn 18 de keihard geknpkt op het mbo maar meer dan niveau 1 zagen ze niet zitten. .

Vandaag weer gesprek gehad met mijn vaste psychiater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:16

Ik vond het ook niet typiosch autismeachtige/star klinken... Lanca.

Weet iemand eigenlijk of je ouders erbij betrokken móéten worden als je getest wordt. Ik blijf maar zo twijfelen.. Word er gek van. Zondag (volgens mij) was er op TV bij spraakmakende zaken een aflevering over rugzakjes/ overgang naar passend onderwijs. En er was oa een moeder van een jochie met autisme. Als ik dat dan hoor gaat het helemaal kriebelen van frustratie en herkenning (en een soort van jaloezie, omdat zo'n jochie wél is opgegroeid met passende ondersteuning en ik altijd weg ben gezet als lastig geval. :+ ) Maakt verder niet zoveel uit, life goes on.
Maar zo had ik laatst 'ruzie' met mijn broer. We gaan deze zomer naar Sziget *\o/* En nu gaat er een maat van hem mee en 2 vrienden van mij, waardoor we niet meer in zijn auto passen.
Nu zouden we een busje huren en daar heen gaan... En ik moest het uitzoeken want hij had tentamens (ik ook, maargoed :+ ) .
Ik mijn best gedaan, maar lukte niet en kwam er niet uit (buiten het feit dat ik niet de beslissing in mijn eentje kan maken). Broer had geen tijd en geen zin. Ik over de zeik want het is 'al' over 5 weken... Broer vol onbegrip want 'zelfs op de dag zelf kun je nog wel ergens en busje huren'....
Ja hoe leg je dat dan uit. Dat zijn de momenten dat je tegen iemand kop wil schreeuwen 'heuu, ik ben een fiets autist. Ík.kan.dat.niet de dag van te voren '
Verder heb ik best een goed leven :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:29

Nou het ging mij meer om, dat ik niet tegen plotselinge veranderingen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:01

dat snap ik. Maar je moet uitkijken dat je autisme niet gebruikt om dingen te verklaren waar iedereen wel eens mee te maken heeft, en die de meeste mensen niet prettig vindt.

Aan de buitenwereld geef je dan ook alleen maar het beeld dat je je er achter verschuilt, en dat gaat uiteindelijk tegenwerken.
Enfin, het gaat erom dat je je verantwoordelijkheden niet op je autisme af gaat schuiven, maar zoals Shiloh al zei, je blijft in de eerste plaats gewoon een mens die zelf keuzes kan maken. Niet een autist die dat plotseling niet meer kan :P

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:39

Lasca_1987 schreef:
Zijn zinnen, ladybird?? Hallo... ik ben nog altijd een vrouw en geen man! :? Vind dit nog best rot overkomen -O-

Na, als ze een foutje maakt over zijn of haar komt dat toch niet rot over? :=

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:42

Lasca_1987 schreef:

Dus als je niet tegen veranderingen kunt denk je dat je autisme hebt?? dat vind ik ook wel heel kort door de bocht

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:44

Menino dat hele autisme maakt bij mijn familie geen fluit uit hoor, die trekken zich er niks van aan. :')
Het hoeft niet perse dat je ouders erbij betrokken worden schijnbaar (want bij mensen waarvan de ouders overleden zijn krijgen ook een diagnose) maar het maakt het wel makkelijker en beter, in 99% van de gevallen willen ze wel iemand spreken die jou als kind heeft meegemaakt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:45

Ladybird schreef:
Lasca_1987 schreef:

Dus als je niet tegen veranderingen kunt denk je dat je autisme hebt?? dat vind ik ook wel heel kort door de bocht

Haha ja dat is heel kort door de bocht want mensen met een bepaalde communicatiestijl (2 stijlen zelfs) kunnen daar ook niet tegen en dat heeft niets met autisme te maken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:46

Ladybird schreef:
Lasca_1987 schreef:

Er zijn nog meer redenen maar die kan ik zo even niet opnoemen. Nogmaals, een paar posts terug zei ik ook al dat mn moeder in t onderwijs zit en kinderen met autisme voor haar neus had. Er waren kenmerken die ze bij mij herkende, maar heeft mij er nooit op laten testen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:48

Menino schreef:
dat snap ik. Maar je moet uitkijken dat je autisme niet gebruikt om dingen te verklaren waar iedereen wel eens mee te maken heeft, en die de meeste mensen niet prettig vindt.

Aan de buitenwereld geef je dan ook alleen maar het beeld dat je je er achter verschuilt, en dat gaat uiteindelijk tegenwerken.
Enfin, het gaat erom dat je je verantwoordelijkheden niet op je autisme af gaat schuiven, maar zoals Shiloh al zei, je blijft in de eerste plaats gewoon een mens die zelf keuzes kan maken. Niet een autist die dat plotseling niet meer kan :P

Dat is ook 1 van de dingen die ik in de OP juist heel erg benadruk. wij zijn mensen die hun eigen keuzes maken. ik wil juist ook graag dat mensen mij zo zien, ik heb liever dat mensen mij zien als iemand waarvan je niks merkt, als dat ze steeds die Autist zeggen..

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:49

Nou niet tegen veranderingen kunnen kan ook bij autisme horen. En wie weet waar Lasca nog meer last van heeft. Wie weet heeft ze autisme, wie weet ook niet. Zij kent zichzelf het best. Ik hoop dat je binnenkort meer zekerheid krijgt.

Okey ik heb wel een leuk bericht. :P
Heb vandaag een ander meisje op mijn paard een paar rondjes laten stappen, zij heeft ook autisme en dat merk je al op een kilometer afstand. Ik vind het zo'n leuke meid. De eerste keer dat ik haar ontmoette kwam ze naar me toe en vertelde me dat we echte paardenvriendinnen zouden worden :Y) , dat we samen wedstrijden zouden rijden met witte dekjes - zij met haar lievelingspaard die ze later gaat kopen, ik met me eigen fjord -, samen buitenritten, samen door zee, samen zonder zadel... Na een paar weken mijn paard geaaid en alles te hebben en haar plannen met mij gedeeld te hebben besloot ze eens te vragen hoe ik eigenlijk heette. :') Ach en er is zoveel meer over haar te vertellen, ze is zo apart en dat maakt haar zo lief.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:52

Natuurlijk hoort niet tegen veranderingen kunnen bij (de gemiddelde) autist. Maar het is niet zo dat alleen autisten daar niet tegen kunnen. ;)

Wat lief Hannahaapje. :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:03

Jaaa even een toevoeging wat ik was vergeten xD
Ik was alleen met haar geen mensen in de buurt dus vroeg ik heel rustig en netjes: '' *naam, ik heb autisme en dat maakt dat ik het wat moeilijker vind om met mensen om te gaan. Ik heb ook een paar dingen die ik héél interessant vind. Ik vroeg me af of jij ook een vorm van autisme hebt.''
Zij: ''Oh, nee. Wel hooikoorts.''
Ik: ''Weet je het zeker?''
Zij: ''Nee ik heb dat niet wel hooikoorts.''
Ik had echt zoiets van, hu wat :') Maar een paar maanden later zei ze dat ze het toch wel had. Wat de overeenkomst tussen hooikoorts en autisme is weet ik nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:13

milou123 schreef:
Menino dat hele autisme maakt bij mijn familie geen fluit uit hoor, die trekken zich er niks van aan. :')
Het hoeft niet perse dat je ouders erbij betrokken worden schijnbaar (want bij mensen waarvan de ouders overleden zijn krijgen ook een diagnose) maar het maakt het wel makkelijker en beter, in 99% van de gevallen willen ze wel iemand spreken die jou als kind heeft meegemaakt.

Daarom zou een professional die er zijn visie over geeft wel helpen. Oa om mijn familie te overtuigen :P
Die zitten nu in de tunnelvisie dat ik een volkomen doorsnee persoon ben met hele doorsnee problemen - in hoeverre zij dingen uberhaupt als een probleem ervaren - . De letterlijke woorden van mijn moeder 'uuuuh jij bent geen autist hoor. Je hebt toch niet op speciaal onderwijs gezeten??'. Over drogredeneringen gesproken.
Had ik maar op speciaal onderwijs gezeten, dan zou ik mss niet van MBO t/m gymnasium alle niveaus afgewerkt hebben :P En niet 7 jaar uiteindelijk over dat rotpapiertje gedaan hebben :+ Echt doorsnee is dat niet.

Anyway, voor mezelf boeit het me allang niet meer. Ik weet van mezelf toch wel dat ik iig forse problemen heb met informatie verwerken. Voor een groot gedeelte kan ik er inmiddels precies de vinger op leggen waar het mis gaat bij mij ( ik verwerk visuele prikkels minder goed en verwerk dingen niet in een bepaalde 'volgorde' maar als opzichzelf staand iets) . Dat scheelt voor mezelf iig de helft...
Of de mate van die problemen erg genoeg is voor een diagnose zal me een worst wezen.

Maar als je het aan andere mensen uit moet leggen is het zonder naampje erg lastig allemaal... En ik ga irl echt geen zelfdiagnoses uitspreken :+
En als je in het echt gaat zeggen 'hahahaha, ja ik heb een beetje moeite om deze visuele stimuli goed te verwerken en in m'n hoofd te ordenen. Gaat nog niet helemaal lekker bovenin.'
Dan word je ook heel vreemd aangekeken :+ (zelfs op een opleiding psychologie is dat niet echt heel gebruikelijk :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:16

hannahaapje schreef:
Jaaa even een toevoeging wat ik was vergeten xD
Ik was alleen met haar geen mensen in de buurt dus vroeg ik heel rustig en netjes: '' *naam, ik heb autisme en dat maakt dat ik het wat moeilijker vind om met mensen om te gaan. Ik heb ook een paar dingen die ik héél interessant vind. Ik vroeg me af of jij ook een vorm van autisme hebt.''
Zij: ''Oh, nee. Wel hooikoorts.''
Ik: ''Weet je het zeker?''
Zij: ''Nee ik heb dat niet wel hooikoorts.''
Ik had echt zoiets van, hu wat :') Maar een paar maanden later zei ze dat ze het toch wel had. Wat de overeenkomst tussen hooikoorts en autisme is weet ik nog steeds niet.

hahahahahhahaa ik heb hier echt even hardop om moeten lachen :') :D Wat schattig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:29

Heerlijk HannahAapje :') wat een schatje !

Ik heb nu kaarten systeem kan 2 gelen krijgen en dan een rode en dat is weg hier , of gelijk een rode.. Gele kan ik kwijt raken door 24uur goed gedrag te tonen...

Lastige is als ik boos ben ik doe wat op de rode lijst staat (Duwen-schoppen-slaan en vooral met dingen gooien en fysiek geweld naar anderen en materiaal of spullen van een ander slopen.), weer een motivatie dat niet te doen..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:32

Voor iedereen is de reden om wel of niet voor een diagnose te gaan anders.

Ik had toch ook wel veel twijfel, maar juist door het diagnose traject kreeg ik de aanleiding om goed over de verschillende dingen na te denken en op een rijtje te zetten, waardoor het geheel toch wel erg duidelijk werd. Dat ik met de diagnose ook een jaar extra stufie en ov kreeg was opzich ook best welkom.