B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:44

Nee nu niet meer. Vorig jaar moesten ze nog wel in de koelkast. Ik heb echt 3x gevraagd aan de apotheekpersoon of ze dat echt zeker wist dat het nu niet meer hoefde. Van andere mensen hoorde ik dat je voordat je gaat prikken de ampul in je hand moet houden zodat hij weer een beetje op lichaamstemp. komt. Maar tot nu toe geen verschil in pijn bij inspuiten. Nu alleen hopen dat ik niet weer van de schijven krijg. Pijn in mijn bil is wel minder. Vorig jaar had ik bij mijn armen echt 2 dagen last.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:22

miss_lizje schreef:
miss_lizje schreef:
Mijn waarde was ook weer te laag (kreeg ook weer klachten van vermoeidheid etc.) en nu dus weer 10 weken aan de prikken. Was even vergeten hoe verdomd zeer ze ookal weer deden #)

Spuit je wel heel langzaam in?
En welke versie word er gebruikt?

hydrocobamine 1000 microgram 2ml. Laat het bij de dokter doen en die spuit het langszaam. Maar de stof zelf jeukt/brand wanneer hij ingespoten word. Ze hebben hem nu in mijn bil gedaan want vorig jaar in mijn armen ging niet goed. Na 2 keer spuiten had ik hele schijven op mijn armen zitten die heel zeer deden. Ik ga kijken of mijn moeder het spuiten kan leren, want uni+spuiten halen is geen goede combinatie als het om roosters en tijd gaat.[/quote]

Ik spuit 2 maal per week hydro, nooit ook maar iets van gevoeld

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:45

Mijn arm laat ik ook nooit meer doen, die zijn gemeen. Ik krijg ze altijd in mijn been. Ene keer voel ik er meer van dan de andere keer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:49

Beste mensen, ik geraak inmiddels een beetje ten einde raad. Ik prik B12 al bijna 5 jaar inmiddels, neem ook nog zuigtabletjes. Nu neem ik al een aantal weken ook vit.D bij (zwaar tekort laatst, B12 was goed maar dat is logisch bij prikken) en nu neem ik ook nog ijzer. En toch blijf ik oververmoeid, ik blijf enorme krampen hebben en ik kan nog wel even doorgaan. Uit de bloedtest kwam behalve die tekorten niets. Dit kan toch niet meer puur aan die vitamines liggen :?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:01

Als je vaak spierkrampen hebt kan je wellicht eens aan je huisarts vragen je foto te verwijzen naar een neuroloog. Misschien is er wel een oorzaak voor te vinden op ander gebied?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:06

Magnesium te kort?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:36

Nope...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:48

Ik heb me vorig jaar eens in dit topic gemeld.
Heb mij nog steeds niet laten testen maar nu beginnen mensen in mijn omgeving er echt over.

Dus ik zal toch eens naar de dokter moeten.
Iemand zei toen niet alleen op b 12 testen er was een lijstje met testen waar ik dan om moest vragen.

Weet iemand misschien waar ik het over heb?

En mijn moeder begon over een arts in almere of lelystad.
Ze had een artikel gelezen en die man test ook mensen met b12 tekort.

Iemand daar ooit van gehoord?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:58

Waarom denk je dat je een B12 tekort hebt? Wat zijn je klachten?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:13

Ik twijfel of het door de stress komt of de b12.
Maar denk voor de zekerheid maar testen?

Ik ben al jaren vergeetachtig.
Kleine dingen maar soms weet ik ook niet meer waar ik ook al weer naar op weg was.
dan rij ik in me auto en denk dan wat ging ik ook alweer doen....
En laat bv ook nog weleens het gas aan staan (dat zijn de grote dingen)
En zijn nog vele voorbeelden.

Ik kom niet meer op woorden of gebruik woorden verkeerd. Had nooit moeite met de engelse taal en sinds paar jaar lukt dat ook niet meer. Cursus zelfs weer gedaan maar het blijft drama terwijl ik altijd engels op school gehad heb en goed in talen was.
Veel moe maar kan ook komen ik werk 40 uur ga elke avond naar de paarden en al 2 jaar een ziek zusje.
Geheugen problemen had ik al ruim voor die 2 jaar met me zusje en moeheid ook.
Maar je moet gewoon door.

Hoofdpijn heb ik ook al 5 of 6 jaar maar dacht dat het altijd kwam door de spanning van me schouders.
Laat dat elke maand masseren en heb nu 4 dry needling behandelingen gehad dat helpt wel. Aankomende dinsdag de 5e behandeling.
Ik zie een paar keer in de week wazig en voel me regelmatig elke dag wel een keer duizelig.

Ik las net ook over gluten allergie. Ik heb als baby/klein kind koemelk, tarwe en gluten allergie gehad.
Ik kan alles weer eten wel met mate.

Spierkrampen heb ik maar in 1 hand als ik met die hand me teugel bv houd met me zweep. Andere hand geen last van. Dus dat zal wel niet met b 12 te maken hebben.

Ik heb wel een tijd een ontstoken tong gehad. Alleen had ik wel een tong piercing ook al zat deze er al 8 of 9 jaar...maar denk b12 ook niet eenmalig een ontstoken tong geeft?

Volgens mij was dit het wel.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:05

Gewoon even prikken en je weet t

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:38

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:48

moislief schreef:
Interessant artikel! Alleen 'er is inderdaad nog geen literatuur die het nut van B12 ondersteunt'...... zijn die artikelen van bijvoorbeeld stichtingb12 dan misschien niet betrouwbaar/wetenschappelijk of wat? Was namelijk van plan een aantal artikelen aan mijn internist te geven, maar dit ontkracht het nogal.

Iemand hier een antwoord op? :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:29

heb je zelf al met google gezocht? Misschien kun je zoeken in Google Scholar, daar zoek je naar wetenschappelijke artikelen.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:53

Hallo,
Ik kom net kijken bij deze topic.
Ik heb zelf ook een vitamine b12 tekort.
Maar nu ben ik ontzettend benieuwd of hier ook mensen zijn met blijvende schade?
En waarvan de arts ook heeft gezegd dat je er mee moet leren leven? Ondanks dat je nog steeds spuiten krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:10

Ik heb in lichte maten spier en gewricht schade er aan over gehouden. En qua energie ben ik nooit meer de oude geworden.

Maar kan er intussen prima mee leven.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:09

Ik moet van mijn huisarts af gaan bouwen naar om de 2 maanden :( Zie dat helemaal niet zitten. Voor mijn gevoel red ik om de maand al niet. Lees de laatste week lig ik veel op bed omdat ik het niet meer trek. Dit ook aangegeven. Maar mn bloedwaarde is goed en dat is waar ze naar kijken. Niet naar hoe ik me voel dus. Want vaker dan om de maand prikken is al helemaal niet de bedoeling en het zal wel door mn zwangerschap komen.

Heb echt de neiging om uit Duitsland te bestellen en het zelf maar op gevoel te regelen. Want ik merk wel degelijk verbetering na de injecties en ook weer verslechtering als ik te lang wacht :(

Nog even voor de duidelijkheid, ruim 6 maanden is het tekort vastgesteld, had toen een waarde van 93. Heb toen 7 weken lang 1 injectie per week gehad en daarna om de maand, nu totaal 12 injecties gehad. Na die 7 weken was mijn waarde dacht ik 1180 en nu 1075? Dus ik gaf ook aan bij de assistente dat de waarde de vorige keer hoger was. Maar dat was volgens haar niet zo. Volgende keer dat ik daar ben maar even de waarden op een uitdraai vragen..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:32

Sloetjes schreef:
Hallo,
Ik kom net kijken bij deze topic.
Ik heb zelf ook een vitamine b12 tekort.
Maar nu ben ik ontzettend benieuwd of hier ook mensen zijn met blijvende schade?
En waarvan de arts ook heeft gezegd dat je er mee moet leren leven? Ondanks dat je nog steeds spuiten krijgt?

Ik heb zenuwschade :) Bijna geen gevoel onder mijn voeten, pijn etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:24

Kaygee schreef:
Want vaker dan om de maand prikken is al helemaal niet de bedoeling en het zal wel door mn zwangerschap komen.

Gewoon stennis schoppen, zeker als je zwanger bent! Als jij verbetering merkt, is het gewoon nodig. De bloedwaardes zeggen helemaal niks meer, dus aan de uitdraai heb je ook niet echt veel.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:16

Kaygee schreef:
Ik moet van mijn huisarts af gaan bouwen naar om de 2 maanden :( Zie dat helemaal niet zitten. Voor mijn gevoel red ik om de maand al niet. Lees de laatste week lig ik veel op bed omdat ik het niet meer trek. Dit ook aangegeven. Maar mn bloedwaarde is goed en dat is waar ze naar kijken. Niet naar hoe ik me voel dus. Want vaker dan om de maand prikken is al helemaal niet de bedoeling en het zal wel door mn zwangerschap komen.

Heb echt de neiging om uit Duitsland te bestellen en het zelf maar op gevoel te regelen. Want ik merk wel degelijk verbetering na de injecties en ook weer verslechtering als ik te lang wacht :(

Nog even voor de duidelijkheid, ruim 6 maanden is het tekort vastgesteld, had toen een waarde van 93. Heb toen 7 weken lang 1 injectie per week gehad en daarna om de maand, nu totaal 12 injecties gehad. Na die 7 weken was mijn waarde dacht ik 1180 en nu 1075? Dus ik gaf ook aan bij de assistente dat de waarde de vorige keer hoger was. Maar dat was volgens haar niet zo. Volgende keer dat ik daar ben maar even de waarden op een uitdraai vragen..

Maar om de maand prik je nu bedoel je daar maandelijks mee?
Want om de maand of om de twee maanden is toch hetzelfde?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:10

Kaygee schreef:

Leuk zo'n dokter. Na die 7 weken is het al fout gegaan. Dat hadden er zeker 10 moeten zijn...
Daarna afbouwen op gevoel. De waarde nu en toen na injecties zegt helemaal niets meer.
Mij wilden ze ook naar 1x per maand hebben. Maar dat ging echt niet. Dus ben gewisseld van huisarts en spuit nu al maanden 1x per 2 weken.
Zeker als je zwanger bent moet je nu voor jezelf opkomen. Dit is echt belachelijk wat ze willen doen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:19

Ben inmiddels bijna 5 mnd geleden bevallen...

Om de maand is imo 1x per maand en om de 2 maanden 1x per 2 maanden.

Ik weet dat de opstart dosis inderdaad al mis gegaan is. Maar de HA werkte hier dus al niet aan mee.. Zit te twijfelen of ik nu het heft in eigen handen moet nemen. eerst nog maar een gesprek met de huisarts. Werkt die niet mee dan ga ik het maar zelf regelen.

Op zoek naar een andere HA is ook nog wel een optie. Heb me nooit serieus genomen gevoeld. Loop namelijk al jaren met vage klachten bij de HA en bij de verloskundige ging er wel een lampje branden en die is het toen verder uit gaan zoeken. Toen bleek ik dat tekort te hebben. De uitdraaien wil ik sowieso graag hebben om te zien waar ik al die jaren op geprikt ben en of de b12 überhaupt ooit eens meegenomen is.

Degene die overgestapt zijn van HA zijn jullie rond gaan bellen naar andere HAen en hebben jullie gevraagd of zij een b12 tekort wel serieus namen?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:53

Dat heb ik inderdaad gedaan kaygee. Mijn oude zei continu stress en je doet teveel. En migraine. Nu met spuiten voel ik me stukke beter

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:03

Ik ben vandaag weer naar het ziekenhuis mogen gaan. Mijn b12 en foliumzuur waarde zijn wel aan de lage kant maar de dingen die er mee te maken hebben zijn allemaal goed waardoor de internist concludeert dat mijn lichaam genoeg heeft aan de b12 die ik heb. (Aantal, constructie en vorm van rode bloedcellen e.d. bijv.) Daarom denken ze dat b12 injecties weinig gaan doen en waarschuwen zelfs voor placeboeffect en juist klachten bij teveel aan b12.
Internist gaat nu overleggen met neuroloog waar ik ook onder behandeling geweest ben over hoe nu verder. Of ze toch injecties willen proberen en goed monitoren of dat nog ander onderzoek gaan willen doen.

Was jullie b12 tekort ook duidelijk te zien aan andere waardes? Of echt alleen aan dat de b12 waarde laag was?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:37

Kaygee schreef:
Ben inmiddels bijna 5 mnd geleden bevallen...

Om de maand is imo 1x per maand en om de 2 maanden 1x per 2 maanden.

Ik weet dat de opstart dosis inderdaad al mis gegaan is. Maar de HA werkte hier dus al niet aan mee.. Zit te twijfelen of ik nu het heft in eigen handen moet nemen. eerst nog maar een gesprek met de huisarts. Werkt die niet mee dan ga ik het maar zelf regelen.

Op zoek naar een andere HA is ook nog wel een optie. Heb me nooit serieus genomen gevoeld. Loop namelijk al jaren met vage klachten bij de HA en bij de verloskundige ging er wel een lampje branden en die is het toen verder uit gaan zoeken. Toen bleek ik dat tekort te hebben. De uitdraaien wil ik sowieso graag hebben om te zien waar ik al die jaren op geprikt ben en of de b12 überhaupt ooit eens meegenomen is.

Degene die overgestapt zijn van HA zijn jullie rond gaan bellen naar andere HAen en hebben jullie gevraagd of zij een b12 tekort wel serieus namen?

Oeps, ging er vanuit dat je zwanger was :oo
Maar het is evengoed belangrijk dat je goed behandeld word. Ik heb mijn nieuwe huisarts gevonden door een oproepje te plaatsen op het B12 forum. Daar kreeg ik mijn huidige huisarts aanbevolen. Ben daar op kennismakingsgesprek geweest en wat hij vertelde was zo'n verschil met mij oude huisarts...
Mag nu zo vaak prikken als ik wil. Zelfs 3x per week als ik dat wil. Maar ik zit nu op 2 weken en 2 dagen ongeveer en wil het graag uitbouwen. Maar dat lukt nog niet zo goed. Krijg ook echt na ongeveer 2 weken te horen van mijn vriend en moeder dat ik een spuit moet gaan halen, ze merken dat aan mijn gedrag.