Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:56

Ha, wat leuk Arabesk!
En dat lijkt me echt een keurig groepje, zeker als je voor het eerst sinds lange tijd weer met boog in de hand staat!
Ik kan 't niet goed zien op de eerste foto, schiet jij met of zonder vizier?
Ik heb gewoon maar geïnvesteerd in een "echt" doelpak. Eentje van stro, kostte 25 euro destijds en begint nu (na twee jaar) aan het einde van z'n levensduur te komen. Prima wat mij betreft, aangezien ik er fanatiek gebruik van maak. :)

Ik ben echt ontzettend jaloers Timbers. :') Klinkt zo gaaf!
En beter een leuke ronde lopen vanaf de gele plok dan moeten balen omdat het vanaf blauw nog niet helemaal lekker loopt lijkt mij hoor. Je staat er voor je lol ten slotte. Superfijn dat zo'n heel parcours alweer gaat!

Ik heb ook alweer zin in m'n volgende wedstrijd, Kersentoernooi 23 augustus!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:43

Een impressie dan maar O:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is echt een heel gaaf uitgezet parcours :j

Wij doen trouwens alles hunter schieten, 1 pijl per doel. Dat scheelt heel veel tijd (met zoeken naar gemiste pijlen) en kapotte pijlen :o

Pikkepor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:12

Kersentoernooi waar Elanor? :)

Heel gaaf Timbers!!

Ik ben al twee weken niet gaan schieten. We hebben de sleutel van ons huisje gekregen enzijn volop aan het kklussen in het weekend en in de avonduren. Soms baal ik, maar nu is het klussen even belangrijk, dat moet gewoon af en dan kunnen we weer lekker gaan schieten.

Ze hebben mij trouwens overgehaald om mee te gaan als reserve in de competitie. Ze hebben eerst vier keer gevraagd of ik niet mee competitie wilde gaan schieten. Kk iedere keer: nee ik wil nog een hald jaar wachten. Eerst eens op mezelf gaan wonen en ik wil nog verbeteren. Maar de vierde keer zeiden ze: ook niet als reserve? ' Ja vooruit dan, ik ben wel reserve' :') ik vind het wel leuk en voel me gevleid dat ze zo toegewijd waren om mij in hun competitie team te slepen :') maar ik vind mezelf nog noet goed genoeg. 25 mefer ben ik wel redelijk tevreden, dan schiet ik gemiddeld toch wel een 8. Maar 18 meter dat gaat lang niet zo goed... en dat is ook nog helemaal niet constant. Soms heel goed, soms helemaal niet. Ik kan in een lijstje met zo goed vijf tienen als drie missers hebben staan en ik had dat graag beter gezien voor ikmee naar de ccompetities ging.

Maar helaas :')

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:03

Vandaag naar een voor ons nieuw parcours dicht bij Zell am See en morgen waarschijnlijk Glemmerhof in Viehofen :D
Daarna alleen nog maar lekker aan het water liggen want het is super weer hier!
(en woensdag weer naar huis)

Ben benieuwd :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:55

Ziet er prachtig uit Timbers! Veel plezier op de volgende parcoursen!

Gefeliciteerd met je nieuwe huisje Renske! Moet er nog veel gebeuren?
En je bent vast te bescheiden als je al vier keer bent gevraagd voor jullie team. :)) Leuk dat je als reserve al wel mee kunt doen! Ik denk dat meedoen in competitieverband ook vaak echt nog even een boost geeft. Dikke kans dat je juist daardoor weer een extra stap kunt zetten. :j
Het Kersentoernooi wordt gehouden bij Mierlo (http://www.kersentoernooi.nl). 'T zijn wel alleen houten pijlen.

De projectpijlen vliegen nu fantastisch. *\o/* Nu aan het dubben: gaan voor de iets zwaardere met FOC van 10% of voor de iets lichtere met FOC van 7%? Ik schiet er gewoon nog even mee door tot ik weet welke fijner voelen. :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:19

Leuk Renskep!
En succes met het klussen in je nieuwe woning :)

Is hier toevallig iemand met verstand van borstbescherming?
Leen nu op de vereniging een borstbeschermer maar wil graag een eigen.
Zit alleen een beetje met de maten, weet niet wat voor maat ik nodig heb.
Heb een aardige voorgevel, op de vereniging staan er helaas geen maten meer in.
Zover ik weet zit er geen winkel in de buurt die ze heeft dus moet er een bestellen..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:38

Ik weet er verder niets van, maar is het een optie om de beschermer die je op je vereniging draagt op te meten en dan een webshop te vragen welke maat je daarvoor moet hebben? Zo heb ik het ooit gedaan toen ik een booghand-handschoen wilde hebben.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:17

Het parcours vandaag was echt de mooiste (in Bruck am Glocknerstrasse voor degene die ook ooit willen gaan) die we tot nu toe ooit gedaan hebben! Wellicht niet de allermoeilijkste, hoewel veel klimmen maakte het best lastig :oo, maar super mooie uitzichten, leuk aangelegd, mooi bewegend doel, leuke tafereeltjes, gewoon echt gaaf :j

Let niet op mijn houding want de schouder blijft lastig iets en ik stond op een bewegend plateau :-)

Het bewegende doel (als een pendule van een klok, heel gaaf!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen de laatste in Viehofen en dan al weer bijna naar huis -O-

Gefeliciteerd met je huisje Renske en met je reserve zijn :P super goed *\%/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:12

Ziet er heel tof uit weer Timbers!

Vandaag WK finales, Rick van der Ven kan goud winnen in de individuele recurve klasse. Dat geldt ook voor Olympisch kampioen Ki Bo Bae. Leuk om een stukje live mee te kijken, nu zijn de team finales (misschien nog wel leuker om naar te kijken): https://www.youtube.com/user/archerytv

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:12

Wat zijn er een hoop leuke foto's voorbij gekomen! *\o/*

Ik zit hier steeds ongeduldiger te worden :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:31

Ziet er gaaf uit Timbers!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:27

Laatste parcours al weer -O- maar we hebben genoten! Vandaag was het Glemmerhof in Viehhofen. Ook weer een waanzinnige omgeving om in te lopen met watervalletjes en top uitzicht over de bergen {:}

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog maar een paar dagen en dan weer naar huis! Ook wel weer fijn want dan kan ik mijn paardje weer zien <3

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:42

Timbers!!! Dat ziet er allemaal zoo gaaf uit :oo

Elano, daar zijn wij ook, in Mierlo. Alleen zondag.

Ja huisje is nieuwbouw. De keuken hebbben we vorig weekend erin gezet. De hele week de muren verfklaar gemaakt en gisteren heb ik de eerste slaapkamer geverfd. Volgend weekend de vloer ophalen en tussendoor kameds blijven schilderen en mijn vriend is ondertussen de keuken aan het voorzien van tegels. :).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:31

Écht heel gaaf Timbers! Dat riviertje. <3

Nog flink wat werk dus Renske, maar wel leuk om het helemaal naar eigen smaak te kunnen doen. Ik zie jullie vast nog wel zondag. Neem je je flatbow mee of toch alvast de ruiterboog (ik meen me te herinneren dat je daarmee ook aan het trainen was)?

Iedereen dit leuke topic al gezien: [ITP] Boogschieten te paard bootcamp in Hongarije ?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:37

*kiept filmpje over de schutting*

Mmmmz, meer rugspanning! >;)

*rent weer door naar training :D *

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:56

Ruiterboog! De flatbow is verkocht :) dus ik moet wel :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:03

Bambi,
Klinkt verdacht veel als onze club.
Sinds wij weg zijn ivm verhuizing is er nog maar 1 lid van 26 over, de rest is 50+

Helaas hier rond gekeken en ik vond alleen maar vrij prijzige clubs :(

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:32

Elanor, houd jij je booghand niet veel te veel in een vuist? Ik leer altijd juist dat je eigenlijk een liniaal plat zou moeten kunnen leggen op je onderarm en booghand, maar misschien is dat een verschil tussen 'normaal' boogschieten en paardboogschieten?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:33

Leuk Renske, ben ik in elk geval niet de enige in die categorie! :))

Ik denk niet zozeer dat het een of ander (hand plat of niet) fout is, maar dat het andere technieken zijn die elk hun voor- en nadelen hebben Arno. Vergelijkbaar als schieten met de duim of Mediterraanse greep. Of elk denkbaar ankerpunt tussen sleutelbeen en jukbeen. Hebben ook allemaal hun voor- en nadelen.
Ik laat de boog tegen de palm van mijn hand rusten, omdat ik dan geen enkele kracht hoef te zetten in mijn boogarm behalve het naar buiten roteren van m’n elleboog. “Bone to bone” noemt onze trainer dat. Dan gaat de arm ook nergens heen na het lossen.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe jij de boog vasthebt, kun je dat nog eens uitleggen? Houd je hem echt alleen tussen duim en wijsvinger, zonder dat hij de palm raakt als het ware? En waarom doe je dat zo?

Mijn eigen gevoel volgend, is de 'steady as a rock' boogarm minder noodzakelijk te paard, omdat je daar op een heel andere manier instinctief richt. (Ook te voet richt je instinctief, maar dat voelt toch 'anders'). Wellicht dat je daarom de boog lichter kunt vasthouden. Ook moet jij je pijlen natuurlijk nog kwijt in je booghand, gaat ook al minder lekker als de palm tegen de boog rust. Verder kan ik me nog bedenken ik een boog schiet met een pondage dat ik voor schieten te paard belachelijk hoog vindt, ik zou daarvoor echt de helft genoeg vinden. :P Met een veel lichter pondage zou ik ook veel makkelijker mijn pols strekken.
Maar ik zal het op m'n komende training eens aankaarten bij mijn instructeur, misschien heb ik er wel wat aan om m'n boogarm wat gestrekter te houden. :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:54

Ik houd mijn hand een beetje alsof je iemand een slappe hand gaat geven. Als ik dat niet doe (en dat doe ik nog te vaak niet) zakt mijn boog tijdens het schot iets naar beneden en schiet ik dus minder nauwkeurig. Het is bij ons inderdaad de bedoeling de boog alleen met duim en wijsvinger vast te houden. Wat ik moeilijk vind, is de boog na het schot niet te 'grijpen' omdat je ook nog de pijlen vasthoudt en wilt blijven vasthouden, als de boog in je hand trilt en je zet je hand niet wat strakker, raken de pijlen al snel in de war. Dus niet te strak en niet te los is het beste.

Wat foto's genomen hoe ik mijn hand ongeveer houd:

Afbeelding

Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:33

Leuk om slow motion filmpjes te zien! Ik heb zelf ook nog twee filmpjes van mijzelf in slow motion van de tijd dat ik nog de cursus deed. Altijd leuk om weer terug te kijken!

Tijdens de cursus heb ik dezelfde manier van vast houden aangeleerd zoals Elanor.
Mijn arm moest ik zo strekken zodat al mijn botten op een rij stonden. Vervolgens moest ik het punt in mijn palm vinden waar die rij botten eindigde. Daar moest ik dan mijn boog vast houden met een losse hand. Als ik dan mijn boog uit trek, hoef ik mijn boog ook eigenlijk niet vast te houden, omdat die op mijn palm zit. Zodra de pijl mijn boog verlaat, pak ik mijn boog weer losjes vast.

Maar het is wel interessant om te zien dat daar verschillende manieren in zijn.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:29

Ooeh Elanor! Concurrentie... not :+ dan ben ik in ieder geval geen eerste. Hadden ze een aparte ruiterboog klasse?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:47

Zeg dat maar niet te hard... Voorlopig ligt m'n interne vizier nog goed overhoop door de nieuwe pijlen ('t zijn de 70 grains geworden). :') :+
Yep, er is een aparte ruiterboogklasse. Maar je mag je vast ook bij de BHR inschrijven als je dat zou hebben gedaan - of je kan je ook bij aanmelding vast nog even laten overschrijven naar de ruiterboogklasse. :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:17

Komt goed! Wij worden altijd vanuit de club ingeschreven, dus daar heb ik ruiterboog ingeschreven dus dat zal wel goed komen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:47

Hoi! Ik om me graag melden :D ik ga binnenkort een starters set bestellen en dan beginnen met oefenen, ik heb het 1 keer gedaan en ik vond het erg leuk :D dus nu binnenkort een starters set bestellen en beginnen maar :)