Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:00

KarinvdM schreef:
Dan ga je toch even zitten met een lekker bakkie thee Jolandje, of maak en lekkere en gezonde smoothie en kijk daarna weer verder. De dag is nog lang. :)

ja dat doe ik dan ook, maar ik baal dan dat het niet even kan afmaken

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:12

Ik begin aan de hand van dit topic toch ernstig te twijfelen of ik wel Fybro heb :o Alhoewel er veel klachten overeen komen, extreme vermoeidheid, verzuring van de spieren, krampen in de spieren, stijf en stram, prikkelbare darmen en idd een prikkelbare blaas. Daarbij ook nog 2 hernia's en een versleten knie vol artrose en versleten handen vol artrose.

Maar als ik zie wat voor lichamelijk werk ik dagelijks verzet krijg ik nu ernstige twijfels. Ja ook ik heb last na een dag buffelen en heb daar de komende twee dagen ook extra last van maar zolang ik maar bezig blijf is het voor mij best te doen. Voorbeeld : vorige week heb ik op 1 dag 25 stallen uit gemest, een 35 hooiruiven en hooinetten gevuld,van 40 paarden poep van het land gehaald, alles weer van vers water voorzien etc, hier ben ik van 9:00 tot 19:00 mee bezig geweest met kleine pauzes tussendoor. Ja natuurlijk ben ik na zo'n dag versleten, doet alles zeer en ben ik dood en doodmoe en ben ik de volgende dag niet veel meer waard maar toch....zodra ik weer ga starten gaat het langzaam aan weer beter. Juist als ik ga zitten krijg ik extra klachten van mijn spieren.

Dit staat zo haaks op wat ik hier lees dat ik nu echt serieus twijfels begin te krijgen of er bij mij niet iets anders speelt. Ben al op vele dingen getest maar alles wordt negatief getest totdat ik bij de reumatoloog kwam en na de echo's en röntgenfoto's de uitslag Fibro kreeg.

Het enigste wat ik slik is Chelated Magnesium, Q10 en Vitamine C, ik hou op geen enkele manier rekening met voeding en doe dus eigenlijk alles verkeerd maar toch functioneer ik naar mijn idee op deze manier het beste! Weet het even niet meer!!! :?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:33

nou esther, dat heb ik me ook al eens afgevraagd, hoe krijg je het gedaan, want het lukt mij echt niet, ik doe best veel op een dag, maar wat jij doet, dat gewoon de hele dag doorgaan, dat kan ik niet, terwijl ik bij dezelfde reumatoloog ben onderzocht en dezelfde diagnose kreeg, ik herken hier juist erg veel dingen, misschien moet jij toch nog eens door de molen ;)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:35

Bassenqua schreef:
Ik begin aan de hand van dit topic toch ernstig te twijfelen of ik wel Fybro heb :o Alhoewel er veel klachten overeen komen, extreme vermoeidheid, verzuring van de spieren, krampen in de spieren, stijf en stram, prikkelbare darmen en idd een prikkelbare blaas. Daarbij ook nog 2 hernia's en een versleten knie vol artrose en versleten handen vol artrose.

Maar als ik zie wat voor lichamelijk werk ik dagelijks verzet krijg ik nu ernstige twijfels. Ja ook ik heb last na een dag buffelen en heb daar de komende twee dagen ook extra last van maar zolang ik maar bezig blijf is het voor mij best te doen. ... Ja natuurlijk ben ik na zo'n dag versleten, doet alles zeer en ben ik dood en doodmoe en ben ik de volgende dag niet veel meer waard maar toch....zodra ik weer ga starten gaat het langzaam aan weer beter. Juist als ik ga zitten krijg ik extra klachten van mijn spieren.

Dit staat zo haaks op wat ik hier lees dat ik nu echt serieus twijfels begin te krijgen of er bij mij niet iets anders speelt. Ben al op vele dingen getest maar alles wordt negatief getest totdat ik bij de reumatoloog kwam en na de echo's en röntgenfoto's de uitslag Fibro kreeg.

Niet twijfelen hoor. Natuurlijk is het altijd goed om zelf even na te gaan of je diagnose klopt, als je je hier prettig bij voelt. Maar wat jij schrijft, geldt voor mij precies hetzelfde. Zo lang ik op gematigd tempo bezig blijf, kan ik bergen werk verzetten. Zodra ik dan last heb, moet ik vooral niet daaraan toegeven en stil gaan zitten, want dan wordt het alleen maar erger.
Het is juist jammer dat dat wel de natuurlijke reactie is op pijn. Ik wil hiermee helemaal niemand tegen de schenen schoppen, maar ik merk in mijn omgeving dat mensen gauw geneigd zijn om toe te geven aan de pijn als die er is, en op momenten dat het goed gaat, juist teveel te doen. Het is nou juist de kunst om de pieken en dalen weg te halen uit je leven, maar om op dagen dat je meer pijn hebt, net zoveel te doen als op de dagen dat je weinig pijn hebt, waardoor die pijn meer constant blijft en niet meer zo piekt. Doe niet elke dag enorm veel, maar verdeel alles in gelijke delen.
Voor mij werkt het perfect...

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:19

JonneN schreef:
Vaak naar de wc moeten. Als je wat gedronken hebt, vlak daarna al naar de wc moeten... dat soort dingen. En als je moet, dan moet je ook écht en kun je het niet lang ophouden (althans, dat houdt het voor mij in). :+
Pas wel op dat je geen blaasontsteking hebt, laat dat wel even uitzoeken. Want als je daar te lang mee doorloopt, kan dat wel kwaad.

Dat komt bij bekent voor. Heb je ook weleens dat je het heel lang kan volhouden en dat het daarna steeds heen moeten?

Blaas ontsteking tot nu toe nog nooit gehad.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:21

JonneN schreef:
Niet twijfelen hoor. Natuurlijk is het altijd goed om zelf even na te gaan of je diagnose klopt, als je je hier prettig bij voelt. Maar wat jij schrijft, geldt voor mij precies hetzelfde. Zo lang ik op gematigd tempo bezig blijf, kan ik bergen werk verzetten. Zodra ik dan last heb, moet ik vooral niet daaraan toegeven en stil gaan zitten, want dan wordt het alleen maar erger.
Het is juist jammer dat dat wel de natuurlijke reactie is op pijn. Ik wil hiermee helemaal niemand tegen de schenen schoppen, maar ik merk in mijn omgeving dat mensen gauw geneigd zijn om toe te geven aan de pijn als die er is, en op momenten dat het goed gaat, juist teveel te doen. Het is nou juist de kunst om de pieken en dalen weg te halen uit je leven, maar om op dagen dat je meer pijn hebt, net zoveel te doen als op de dagen dat je weinig pijn hebt, waardoor die pijn meer constant blijft en niet meer zo piekt. Doe niet elke dag enorm veel, maar verdeel alles in gelijke delen.
Voor mij werkt het perfect...

Dit vind ik nog erg moeilijk, maar begin het nu goed door te krijgen om op een matig tempo te werken. Maar heb soms dagen dat het niet lukt en dan heb je de naweeen. Dus daar leer je dan weer van.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:24

Bassenqua schreef:

Maar als ik zie wat voor lichamelijk werk ik dagelijks verzet krijg ik nu ernstige twijfels. Ja ook ik heb last na een dag buffelen en heb daar de komende twee dagen ook extra last van maar zolang ik maar bezig blijf is het voor mij best te doen. Voorbeeld : vorige week heb ik op 1 dag 25 stallen uit gemest, een 35 hooiruiven en hooinetten gevuld,van 40 paarden poep van het land gehaald, alles weer van vers water voorzien etc, hier ben ik van 9:00 tot 19:00 mee bezig geweest met kleine pauzes tussendoor. Ja natuurlijk ben ik na zo'n dag versleten, doet alles zeer en ben ik dood en doodmoe en ben ik de volgende dag niet veel meer waard maar toch....zodra ik weer ga starten gaat het langzaam aan weer beter. Juist als ik ga zitten krijg ik extra klachten van mijn spieren.

Het enigste wat ik slik is Chelated Magnesium, Q10 en Vitamine C, ik hou op geen enkele manier rekening met voeding en doe dus eigenlijk alles verkeerd maar toch functioneer ik naar mijn idee op deze manier het beste! Weet het even niet meer!!! :?

Ik heb dit ook hoor. Kan bergen werk verzetten (maar als ik iets nieuws doe dan doet dat me de 2 dgn erna erg zeer. hebben jullie dat ook?)
Maar ik kan dus ook gewoon 12 uur werken en stijf zijn maar de dag erna gewoon weer doorgaan.
Zelf twijfel ik niet dat ik fibro heb (en hypermobiel) heb 3 reumatologen gehad in de afgelopen 16 jaar en die zeiden allemaal hetzelfde. Maar gewoon terug naar je arts gaan als je twijfelt!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:29

Vraagje

Gisteren heb ik te veel gedaan, kan ik daardoor ook slechter slapen, omdat ik me lichaam toch wat overbelast heb?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:18

Deugenietje schreef:
JonneN schreef:
Vaak naar de wc moeten. Als je wat gedronken hebt, vlak daarna al naar de wc moeten... dat soort dingen. En als je moet, dan moet je ook écht en kun je het niet lang ophouden (althans, dat houdt het voor mij in). :+
Pas wel op dat je geen blaasontsteking hebt, laat dat wel even uitzoeken. Want als je daar te lang mee doorloopt, kan dat wel kwaad.

Dat komt bij bekent voor. Heb je ook weleens dat je het heel lang kan volhouden en dat het daarna steeds heen moeten?
...

Ja, als je eenmaal begint blijf je gaan... (ikke wel tenminste :+ )

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:18

Deugenietje schreef:
... Gisteren heb ik te veel gedaan, kan ik daardoor ook slechter slapen, omdat ik me lichaam toch wat overbelast heb?

Jazeker

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:50

JonneN schreef:
Deugenietje schreef:
... Gisteren heb ik te veel gedaan, kan ik daardoor ook slechter slapen, omdat ik me lichaam toch wat overbelast heb?

Jazeker

Super heb ik weer iets om te accepteren. :)

JonneN

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:52

Haha
Of om te leren het de volgende keer misschien een klein beetje anders te doen? ;)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:31

JonneN schreef:
Haha
Of om te leren het de volgende keer misschien een klein beetje anders te doen? ;)

LOL, wat ik gisteren aan het doen was, voelde op dat moment goed, maar was wel heftig.

Ik was hout blokken voor de kachel naar zolder aan het gooien.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:36

Bassenqua:
Ik heb dat ook, ik ben heel de dag bezig Van s'morgens tot s'avonds (6.45 - 19.30) Daarbij werk ik nog 3 avonden in de thuiszorg tot 23.30u. Zolang ik het maar op mijn eigen tempo doe (dus geen stress) en zolang ik maar geen andere dingen doe die ik normaal niet doe. (zoals mest over de wei doen, ramen wassen). Als ik een keer iets doe wat ik niet dagelijks doe, dan ga ik s'avonds 1.5 uur in een warm/heet bad en dan doe ik de volgende dag minder, zo kan ik het toch volhouden.
In 2010 kon ik overigens geen 100 meter lopen, omdat ik dan gebroken was.

Volgens mijn reumatoloog is dit typisch fybro. Je moet wel weten hoever je kunt gaan.

Ik gebruik als medicatie vit b 12 injecties en vit d met calcium. Ik drink dagelijks 3 kopjes Detox thee en gebruik zuiverings zout.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:39

Ik ben even heel blij en trots op mezelf.

Ik heb 2 hele goeie nachten gedraaid. Dit komt mede door acceptatie van de fibromyalgie.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:16

Via via heb ik een tip gekregen die ik graag zou willen deken.

Sinds deze week slaap ik met een elektrisch onderdeken. Heerlijk warm wakkerworden sochtends en houd me spieren een stuk minder stijf in de ochtend :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:36

Team_Sublime schreef:

Sinds deze week slaap ik met een elektrisch onderdeken. Heerlijk warm wakkerworden sochtends en houd me spieren een stuk minder stijf in de ochtend :)

Dit doe ik ook. Doe jij hem van te voren aan of als je op bed ligt?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:47

Zoon thermo deken is hier al vaker voorbij gekomen , ik heb um al jaren en kan niet zonder :P

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:05

Deugenietje schreef:
Team_Sublime schreef:

Dit doe ik ook. Doe jij hem van te voren aan of als je op bed ligt?

Ik doe hem van te voren al aan zodat ik meteen in een warm bed liggen kan :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:06

Ja, dat doe ik ook en als ik naar bed ga zet ik hem minder warm, alleen de voetenwarmer laat ik wat hoger staan.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:15

Voetenwarmers heb ik niet. :) ik heb er een met 2 standen. Met opwarmen zet ik hem op 2 meestal zit ik dan nog even tv te kijken. Als ik ga slapen gaatie weer op een :)

Ik heb welk zon simpel ding van 20 euro bij de karwei vandaan

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:21

Team_Sublime schreef:

Heb ik ook heel fijn maar krijg er sinds kort huid uitslag van van de warmte. :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:23

Eentje met meer standen is wel lekker hoor en dat aparte voetengedeelte ook. Ik heb daar ook heel bewust voor gekozen.
Als ik koude voeten heb krijg ik het helemaal koud en word ik ook niet snel weer warm en ik heb ivm Raynaud al snel koude voeten. :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:53

LisaLuna schreef:
Team_Sublime schreef:

Heb ik ook heel fijn maar krijg er sinds kort huid uitslag van van de warmte. :=

Hier ook het probleem. Ik kan de deken max 3 a 4 dagen gebruiken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:57

ik heb ook een electrische deken, maar geen apart voetengedeelte, welke deken is dat?

heb hem nu nog niet op het bed liggen, is me nog te warm ;)