ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:50

Je begrijpt mij helemaal Airborn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:51

Airborn schreef:
Ik moet zeggen dat ik het hier in met natasja eens ben.
Ohjajoh, als ADHDer moet je je heel vaak verdedingen voor het slikken van medicatie omdat mensen gewoon niet snappen waarom het nodig is of wat het voor effect heeft. Veel mensen hebben een houding alsof je jezelf vergiftigt met ritalin omdat ze vage verhalen in de media hebben gelezen oid. En subtiel ritalin slikken kan niet echt, het moet immers iedere zoveel uur. Dus je verdedigt jezelf vrij vaak. En ik kan me voorstellen dat als je je kind ritalin geeft mensen nog veel feller zijn en je soms echt aanvallen. Vandaar dat het echt heel vervelend is als je je op z'n manier uitdrukt.

Maar, in hemelsnaam, je gaat echt niet halicuneren ofzo van ritalin. Je blijft jezelf en gaat echt niet hele rare dingen doen... Anders was ritalin nooit goedgekeurd als medicijn...

maar ik val jullie toch niet aan omdat jullie de medicijnen wel gebruiken :?
ik heb nou eenmaal angsten om medicatie te slikken.
jullie vinden het vervelend om te moeten verdedigen dat jullie ze wel slikken, en ik heb dat andersom, ik wordt telkens raar aangekeken als ik zeg dat ik het niet wil .....want mensen zeggen: ja je hebt toch adhd, dan moet je ritalin (of anders) slikken
ik vind dat een ieder daar vrij in mag zijn......

en hoe vaak moet ik nu nog mijn excuses aanbieden? en dan ben ik diegene die onvriendelijk is? bedoel het niet slecht hoor, beetje jammer om zo afgerekend te worden :\

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:55

Het gaat niet zozeer om de excuses, want dat je het niet zo bedoeld is, iig voor mij, wel duidelijk. Maar het kwam wel over als een aanval, of veroordeling. En het is meer dat we proberen uit te leggen waarom we je reactie zo vervelend vinden, niet vanwege de sorry :)

Of je medicatie slikt of niet, is helemaal je eigen keus. Ik denk dat hier in het topic mensen meer reageren op je redenatie dan op je keuze. Iig, voor mij is dat wel zo. Je lijkt van wat je hier in het topic zegt her en der wat misplaatste ideeen over ritalin te hebben opgedaan (waar ik overigens de media volledig de schuld van geef, hihi). En dáár proberen we dingen over uit te leggen, zodat je je keuze kan maken gebaseerd op goede argumenten. Welke keuze je dan zowiezo de goede keuze, maar het maken van die keuze lijkt me makkelijker als je alle informatie hebt :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:19

Airborn schreef:
Of je medicatie slikt of niet, is helemaal je eigen keus. Ik denk dat hier in het topic mensen meer reageren op je redenatie dan op je keuze. Iig, voor mij is dat wel zo. Je lijkt van wat je hier in het topic zegt her en der wat misplaatste ideeen over ritalin te hebben opgedaan (waar ik overigens de media volledig de schuld van geef, hihi). En dáár proberen we dingen over uit te leggen, zodat je je keuze kan maken gebaseerd op goede argumenten. Welke keuze je dan zowiezo de goede keuze, maar het maken van die keuze lijkt me makkelijker als je alle informatie hebt :)

Puur even wat qoute's uit dit topic , die bevestigde wat ik elders op internet had gelezen......
daar komen dan misschien de her en der misplaatste ideeen vandaan?
en ik ben maar tot een paar pagina's gekomen.....

hotchocolat schreef:
Mijn zoon heeft het een periode gebruikt (af en toe nog steeds).
Wat mij enorm tegenviel waren de rebounts.

.

moonfish13 schreef:
De rebounds zijn inderdaad niet fijn.
Ik heb echt een uur giga pijn in mijn kop dan. *\o/*

hotchocolat schreef:
Hooftpijn had hij ook en het slechte eten heeft hij nog steeds last van.

moonfish13 schreef:
Slecht eten is nogal zwak uitgedrukt, niet eten eerder.
Ik moet echt wel heeel veel moeite doen om er iets te eten in te krijgen.

Menino schreef:
bij mij dachten ze meteen dat ik een eetstoornis had toen ik het nam, en ik vond het echt grote rotzooi. Blij dat ik er vanaf ben, 't heeft lang geduurd voordat ik door had dat veel van mijn slechte eigenschappen bijwerkingen van ritalin waren. Maargoed. School ging wel een stuk makkelijk ja.... of ik dat er voor over had? da's nog steeds een dagelijks dilemma... Gebruik het nog wel incidenteel namelijk ... :P

moonfish13 schreef:
Eerste keer stoned, daarna vrooooolijk en vloog overal zo doorheen.
Was ook behoorlijk gejaagd, gelukkig is dat nu een beetje over.
Je word er namelijk op den duur best moe van. :+

Tis niet voor niets verwant aan speed blijkbaar, de eerste keer was ik letterlijk stoned en euforisch. :')

Markkie8 schreef:
Hier ook iemand met ADD, gebruik ook Ritalin, helaas ken ik het effect van rebounds heel goed.
Of je beter word in seks door Ritalin? Geen idee..

Berdien schreef:
Zelf geen ervaring met Ritalin, wel zijdelings. Broertje slikte het toen hij jonger was (en seks nog niet in 'm op kwam :P ). Hij kreeg er alleen dusdanige hartkrampen van dat hij acuut er mee moest stoppen. Schijnt ook een bekende bijwerking zijn. Als hij het was blijven slikken had het z'n dood kunnen worden, zo heftig werden de hartkrampen. Broertje gaat nou zonder medicijnen door het leven, wel blowt hij veel. Hij heeft ADD, PDD-NOS en een tik ODD.

goldflower schreef:
ik meld me ook ff :+ want t is allemaal erg herkenbaar, mijn dochter en zoon hadden adhd hebben op de dagopvang gezeten van de jutters, en kregen ook ritalin, mn zoon werd er heel huilerig en depri van, dus ging toen over op een andere iets met een D en dat was eigenlijk tegen migraine maar daar waren ze door testen achter dat t ook hielp voor adhd, en dat heeft hij jaren geslikt.
Mijn dochter kreeg ook ritalin maar die is zo hyper en vergeetachtig dat ze zelfs haar pillen vergat , echt een zwaar warhoofd.
Toen hebben ze paar jaar geleden mij bekeken bij de psygh waardoor ik allemaal testen heb moeten ondergaan voor de adhd, en ja dat kwam er heel duidelijk uit.
Heb ritalin gekregen maar slikte t 2 dagen en werd beetje bibberig en duizelig en durfte t gelijk nie meer te slikken, en heb mn sessies ook nie meer voort gezet, wel jmmr want is best lange wachtlijst voor volwassenen.
Dus weer aan de fluoxetine gegaan , maar ja dat helpt niet tegen adhd...

Maar al die verhaaltjes hier zijn zo herkenbaar soms zijn ze nog grappig ook he,,, ik heb namelijk dezelfde dingen ....

Maar weet iemand omdat ik ritalin heb gehad maar dan via de psygh, of ik ze dan ook weer kan aanvragen via de huisarts???

_Cindy schreef:
Ik heb slechte ervaringen met Ritaline. Okee ik kon mij wel beter concentreren maar kreeg enorme rebounds, stemmingswisselingen, werd er heel depressief van, angstig/gespannen. Ook na stoppen. Ik ben blij om te horen dat sommige mensen wel veel baat hebben bij Ritalin maar voor mij werkt het gewoon echt helemaal niet.

Joolien schreef:
Hoe snel werkt het? Ik voel me echt heel raar :')

Joolien schreef:
Ik voelde me eerst een beetje zweverig ofzo. En ik merk een soort dof gevoel in mn hoofd. Maar wel duidelijk verschil. Meer rust in de kop.

Myrthe_Yolto schreef:
Ik werd bij de 1ex echt enorm misselijk :=

Alwiene schreef:
Haha eerste keer dat ik het nam voelde ik me knetterstoned, alles leek heel soort van sereen, zo kalm en rustig. Hihi. Maar met de tweede keer is dat minder en bij de derde keer is dat wel weg :j

En dit risico van het zweverige enz kan ik dus niet nemen....ik heb vroeger een fout gemaakt met drugs waar ik nu de gevolgen van draag
ik ben "bad" gegaan en afgevoerd naar het ziekenhuis
Nu als ik zweverig wordt (zou het van drinken, roken of wat ook) dan raak ik volledig in paniek en ga ik hyperventileren en ga ik out
ik ben zoals ik al zei, altijd alleen met mijn dochtertje en dit zou dus nooit goedkomen aangezien zij met haar 9,5 maand nog niet zelfstandig is
ik durf dus echt geen risico te nemen :n

Iemand die de "volksmond" ook gebruikt en niet aangevallen wordt :\
boedjang schreef:
heeft die vriend van jou ook een ad(h)d stoornis? als je namelijk als "normaal" mens ritalin slikt voor de kick kan het wel zo werken, die zooi wordt ook verhandeld om die reden op scholen. Mijn dochter slikt concerta vanwege de korte werking van ritalin, het blijft een drug en heeft toch voor iedereen weer een andere werking, het zorgt ervoor dat je je beter kan focussen, kan handig zijn, ik hoop alleen maar dat zij er op een gegeven moment zonder kan.

misschien heb ik daarom wel het verkeerde beeld gekregen en kwam ik misschien wat vreemd uit de hoek
maar nogmaals....lees voorgaande berichten........

ik heb ook de positieve dingen over de medicatie gelezen, maar de negatieve in deze wegen bij mij wel zwaarder :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:26

Maar als je in paniek raakt van een zweverig gevoel, dan kan ik me helemaal voorstellen dat je het niet wil proberen.
Dr is alleen een verschil tussen zeggen dat je bang bent voor de effecten voor persoonlijke redenen, en het hele medicijn afdoen als troep ;)
In de context van mensen die het niet nodig hebben, bv gewone kinderen op school, vind ik het trouwens ook zooi, maar das net als insuline voor mensen die geen diabetes hebben, das dan ook zooi, gewoon omdat als je het niet nodig bent het een geval van "te" word, en "te" is nooit goed :P

edit, pffffff, moet presentatie maken voor mn onderzoekstage vandaag, moet nog dingen inscannen voor mn verslag, maar op uni kun je nergens kleur scannen, wel kopieren maar niets scannen dus krijg niet uitgevogeld hoe ik dat moet aanpakken, en moet nog fotos in het verslag zetten, maar begeleider heeft de fotos nog en die stuurt ze maar niet op, en moet nog sporten, en naar de mediamarkt omdat onze wasmachiene stuk is... Man, teveel dingen op 1 dag... STRESS!!!! (en dus doe ik niets... |o 8)7 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:30

Nja ik voelde me iets zweverig, maar dat was maar 10 minuten en had niet het idee dat het heel eng was.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:35

Ehhh Airborn: zo herkenbaar... dan komt er idd niets meer uit je handen. Hak de dingen in stukjes, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te zeggen hahaha. De dingen waar je nu even niets aan kan doen meteen laten voor wat ze zijn en hop, door naar het volgende wat wel meteen kan. Zucht makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zit hier met net zo'n soort lijstje en 1 daarvan is dat alle medische dossiers van ons gezin kwijt zijn en ik kan dat niet los laten voordat dat geregeld is en kom dus verder tot niets grrrr...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:46

Airborn schreef:
Dr is alleen een verschil tussen zeggen dat je bang bent voor de effecten voor persoonlijke redenen, en het hele medicijn afdoen als troep ;)

nee maar daar had ik al excuus voor aangeboden, remember ;)
en voor mij is het wel troep, voor mij persoonlijk......

joolien: 10 min zouden mij al fataal zijn....ik ga bij de eerste minuut al trippen helaas ;(
heb ik ook met wijn hoor, of andere dranken, of wiet....

wou in eerste instantie gewoon alleen neerzetten dat ik angsten had, maar kreeg al door dat ik daar niet helemaal in werd begrepen dus vandaar maar nu verteld waarom ik die angsten heb....

en misschien zouden er medicijnen zijn die mij wel helpen, maar ik wil het dus eerst met therapieen doen
ik slik gelieve helemaal niks :n
en mocht ik ooit besluiten de medicijnen te gaan proberen dan alleen onder begeleiding van een ervaren persoon

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:50

ojajoh, ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt nu ;-) misschien is het een optie dat je eerst medicatie neemt onder toezicht? Begrijp mij niet verkeerd hoor, van mij hoef je natuurlijk geen medicatie maar als het je heel erg zou helpen zou het zonde zijn om niet te proberen. Ik ben eigenlijk ook geen fan maar als het echt helpt en de voordelen opwegen tegen de nadelen wil ik er zeker over nadenken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:54

ja ik hoop dat ik snel wordt opgeroepen voor de therapieen, daarmee zouden ze (volgens hun zeggen) mij weer teugels geven om alles in betere banen te leiden

al ben ik zelf al op zoek gegaan op internet en krijg ik nu al wat meer structuur terug en gaat het iets beter
ik werk nu volgens een lijstjes systeem thuis en verbied mijzelf om in een andere kamer te gaan schoonmaken als de eerste kamer nog niet af is :+
vergeetachtigheid heb ik alleen nog niks voor, behalve mijn iphone agenda waar ik alles in noteer en verbonden staat met mijn man, die mij helpt herinneren
de drukte in mijn hoofd blijft..........maar ik heb er alleen erg last van als ik of opgewonden ben over iets of stressed out ben.....
wel helaas gevoelig voor depressie's dus ik ben inmiddels al wat andere wegen gaan bewandelen om dat weer aan te pakken
(idd zoals in dit topic benoemd, voeding enz)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:54

Mika heeft bijna geen bijwerkingen. Hij eet nog steeds als een boodwerker. Geen hoofdpijn, buikpijn of wat dan ook.
Wel een rebound maar ik heb daar meer last van op dit moment dan hij.
Hij merkt echt niet dat hij drukker wordt op zo'n moment.

Op school functoneerd hij al een stuk beter. Werkhouding verbeterd en concentratie verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:58

Ojajoh schreef:
ja ik hoop dat ik snel wordt opgeroepen voor de therapieen, daarmee zouden ze (volgens hun zeggen) mij weer teugels geven om alles in betere banen te leiden

al ben ik zelf al op zoek gegaan op internet en krijg ik nu al wat meer structuur terug en gaat het iets beter
ik werk nu volgens een lijstjes systeem thuis en verbied mijzelf om in een andere kamer te gaan schoonmaken als de eerste kamer nog niet af is :+
vergeetachtigheid heb ik alleen nog niks voor, behalve mijn iphone agenda waar ik alles in noteer en verbonden staat met mijn man, die mij helpt herinneren
de drukte in mijn hoofd blijft..........maar ik heb er alleen erg last van als ik of opgewonden ben over iets of stressed out ben.....
wel helaas gevoelig voor depressie's dus ik ben inmiddels al wat andere wegen gaan bewandelen om dat weer aan te pakken
(idd zoals in dit topic benoemd, voeding enz)

Is groepstherapie niet wat voor jou? Ga ik ook doen, moet 5 dagen in de week 5 weken lang naar het ziekenhuis in een observatie groep, dan gaan ze goed naar je kijken en daarna krijg je een behandeling die goed op jou gericht is.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:26

Ohjajoh, ik vind het goed dat je éérst kijkt naar andere mogelijkheden, in plaats van direct medicatie te slikken. Heb in dit topic bijvoorbeeld al eens eerder een discussie gevoerd over het belang van voeding. Er zijn nog zoveel mogelijke 'oplossingen' buiten Ritalin en ik vind zelf ook dat er tegenwoordig vrij snel naar Ritalin wordt gegrepen. Ook door mij hoor, dus het is geen veroordeling naar iemand toe. Gewoon een constatering. Ik voel me goed omdat het werken en leven echt een stuk beter gaat. Maar de bijwerkingen en rebounds zijn voor mij een nare bijkomstigheid, daar hoef ik niet om te liegen. Merk wel dat nu ik de medicatie gewoon consequent inneem (en niet de ene dag wel, dan drie dagen niet, dan 30mg per dag, dan een halfje 's morgens, etc.), de bijwerkingen echt een stuk minder worden. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:33

Het gaat mij niet om een kritische noot het of geen medicatie nemen he..... laat ik daar ook duidelijk over zijn.

Ik kijk overigens ook naar voeding. Geen azokleurstoffen bijvoorbeeld meer in huis.
Voldoende calsium, magnesium en zink. Vit B 6.
Eliminatie dieet begin ik niet aan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:39

Jongens wat een discussie hier weer. Ik geloof niet dat Ohjajoh iemand aan heeft willen vallen en ik zou in staat zijn mijn medicatie 'troep' te noemen terwijl ik het zelf slik en er zelfs flink voorstander van ben ;) Voor mij heeft het woord niet zo'n zware lading, denk voor Ohjajoh ook niet en als we nou gewoon bedenken dat we ALLEMAAL adhd hebben en die meestal een tikkie bot over kunnen komen dan komt het hier vast wel weer goed en houden we het gezellig voor iedereen :D

@ Ohjajoh, heb je al visoliecapsules geprobeerd voor de concentratie? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:50

Ik werk in de farma. Daar zal het mee te maken hebben.

Mika reageert totaal niet op visolie. Wij eten zowieso veel eten met veel omega 3, 6, 9.
Goed voor hart en vaten. Maar Mika wordt er niet anders van.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:07

Ik wil sowieso op de lange termijn misschien wel nog meer minderen, maar voor studeren heb ik het iig wel echt nodig. Daar heb ik jarenlang van alles voor geprobeerd, trucjes bedacht, maar die werken vaak maar 1x.

En af en toe voor het structuur aanbrengen. Ik kan de hele dag doen over mijn kamer opruimen zonder medicatie bijv. :') Nu is alles een soort van gecategoriseerd, dus ik kan het nu zonder medicatie ook wel redelijk opruimen.

Visolie neem ik trouwens er nog wel gewoon naast, voor de zekerheid.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:20

Wel echt typisch ADHD, discussiëren over woordgebruik :')
Overigens noem ik het ook ''troep'', eigenlijk alle medicijnen die ik slik, en nu ik het niet meer slik (Ritalin dan) wil ik t weer graag terug :+

Heb een brief binnen met welke behandelaars en therapieën ik ga krijgen, een hele rits met o.a. een SPV'er en veel creatieve therapieën, al met al ben ik nog wel even onder de pannen :7

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:34

Hee Nijn, ik denk dat ik iets heb gemist over je behandeling en je kent het vast: ik heb geen zin/tijd/concentratie om terug te lezen O:) Maar ben wel benieuwd, wat ga je doen en in welke vorm? Spannend hoor!

Ik heb aanstaande maandag een gesprek met de studentendecaan om te overleggen of (en hoe) ik een jaar extra stufi krijg. Ook spannend, zou natuurlijk echt fantastisch zijn!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:58

Ik ga niet iets specifieks doen, naast mijn ADHD heb ik nog 3 stoornissen (ben ze aan het sparen :)) ) en nu gaan we proberen alles tegelijk aan te pakken :j
Voorheen is het wel 1 voor 1 gedaan maar dan is het ene redelijk stabiel, begin ik aan het volgende en krijg ik bij de eerste weer een enorme terugval.
Ben wel enorm blij dat ik van PsyQ af ben, zat met hun nooit op 1 lijn en waar ik nu zit denken ze veel meer op mijn manier :)

Wat super dat je misschien een extra jaar stufi kunt krijgen, zal vast en zeker een boel ademruimte geven :)

Edit:
Ik heb een HK topic gemaakt, begin steeds nieuwsgieriger te worden naar jullie verhalen :')
[HK] Leven met AD(H)D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:14

Citaat:
Wel echt typisch ADHD, discussiëren over woordgebruik

Is dat echt zo??? Dat verklaard een hoop, ik heb daar enorme last van (en vooral mijn omgeving :') ). Ik ben daar echt van, hou mij altijd al gigantisch in maar vaak kan ik het echt niet laten om daar een punt van te maken.

Overigens nog geen spoor van onze medische dossiers :(

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:16

Embe schreef:
Citaat:
Wel echt typisch ADHD, discussiëren over woordgebruik

Is dat echt zo??? Dat verklaard een hoop, ik heb daar enorme last van (en vooral mijn omgeving :') ). Ik ben daar echt van, hou mij altijd al gigantisch in maar vaak kan ik het echt niet laten om daar een punt van te maken.

Overigens nog geen spoor van onze medische dossiers :(

Ja dat is echt zo, ik ben ook altijd in discussie over woordgebruik en over in welke context woorden worden geplaatst, voor andere mensen enorm vermoeiend :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:17

Dat zou me niks verbazen, ze wijten het bij mij aan mijn autisme, maar ik kan me vreselijk druk maken over hóe iemand iets zegt omdat het volgens degene die het zegt 'precies hetzelfde' betekent, maar ik daar dan heel anders over denk :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:19

Gossie, ben ik gelukkig dan ook niet de enige in dan. En ja, de context ook zo'n ding. Mijn partner neemt dat allemaal niet zo nauw met als gevolg dat we daar dan weer hele discussies over hebben: gekkenwerk af en toe.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:25

Was vandaag bij HA voor verwijsbrief om mijn dochter te laten testen op ADD. Kreeg weer de dooddoener: "maar je zit toch in 2 Havo/VWO dan zal 't allemaal wel meevallen" |o en ze zegt ook nog doodleuk tegen mijn dochter: "dan krijg je zo'n etiketje op je voorhoofd (maakt daar nog een leuke beeldende beweging bij) en je kan je afvragen of je dat wil". Zo stom en kortzichtig 8)7