Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 06:27

Nee we hadden/hebben niet zo'n pen, maar die ga ik gelijk aanvragen. Ik heb heerlijk geslapen hoor. :o Ik slaap meestal erg ligt en hoorde dus gister ook dat er wat mis was, daar vertrouw ik dan maar op dat dat een eventuele volgende keer weer zo is.
Willem heeft overal spierpijn en had gister hoofdpijn (wat ie nooit heeft) Maar is verder heerlijk wezen klussen in en om het huis.Ik was met de kids toch naar ponyparkslagharen maar heb hem wel regelmatig gebeld. We maken ons verder maar niet al te veel zorgen,het kan gebeuren dat weten we nu. Overdag voelt ie het goed als hij te laag komt (koekietijd noemen we het dan haha)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:07

Gelukkig!!
Ik heb zo'n pen ook niet........ :o M'n vriendin haar vader heeft diabetes en heeft hem wel. Ze heeft me al meerdere keren gevraagd wanneer ik nu zo'n pen ga regelen.... Moet eerlijk zeggen dat ik zo iets heb van ik heb al 36 jaar diabetes en er nog nooit een nodig gehad.... :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:29

Ik wil zo'n ding gewoon op vooraad hebben (eerst zelf proberen dan pas 112 bellen )
Mag ik gelijk jullie mening vragen?? Mijn man is een tikkeltje eigewijs. en ik heb een pa gehad die aan de gevolgen overleden is dus hij net te - en ik ben de + (maar niet overdreven denk ik hoor)
Maar hij lag in coma.. gisteravond gaat ie met een waarde van 28 slapen (uiteraard wel bijgebolusd) Nu vandaag zat ie weer vreselijk hoog. waardes HI ( :wave: ) Hij heeft om 14.30 9 bijgebolusd. (meer zat er niet in in de pomp) 16 uur nieuwe pod en nu om 18 uur wederon 14 bijgebolusd.. maar nog altijd HI/ :wave:
Ik zeg huisartsenpost bellen..om te overleggen. Hij heeft nog niet gegeten, gaan we zo doen. Dus iemand tips??? please?!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:50

Weet niet hoe het bij jullie is, maar kan altijd naar het ziekenhuis bellen en dan om de diabetes internist vragen! daar zou je uiteraard even mee kunnen overleggen.
Ik weet niet wat hij normaal bolust, maar ik heb zeker meer eenheden nodig dan dat hij gebolust heeft!
Zo en zo is goed waterdrinken ook zeker bevoordelijk!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:52

naaldje al vervangen? en idd goed water drinken en controleren op ketonen :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:15

elke prikbeurd nieuwe naald en verder een pomp. Dus wat ie bijspuit/bolust is extra en met snelwerkende insuline.
( :o wat zijn ketonen??)
Water drinken doet ie niet aan.. koffie, karnemelk,slimpie of bier..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:21

Keurig!
Dat weet ik dus ook niet..... :o (m'n meter geeft het heel soms wel eens aan......)
Ik zou toch proberen of hij niet eens meer water wil gaan drinken!! Merkt écht verschil (o.a. in je bloedsuikers!)
(en weet niet hoeveel bier hij drinkt, maar dat werkt nogal bloedsuiker verlagend, weet niet of hij dat voor gisternacht had gedronken??)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:37

Willem drinkt elke avond een paar biertjes en wil daar niet mee stoppen. Water drinken doet ie nooit of het moet vreselijk warm zijn. Maar ik zal t m zeggen.
Ik heb voor vanavond (heeft ie net op) een gegrild kippetje gemaakt, vult wel maar heeft geen dingen waarvan hij nog verder omhoog kan schieten.. T is ook allemaal niet makkelijk, helemaal niet voor degene die t zelf ondervinden!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:40

Ketonen worden gevormd wanneer het lichaam een deel van zijn eigen vet verbrandt. Uw lichaam verbrandt vet als het niet genoeg glucose kan krijgen voor de energievoorziening. Wanneer het lichaam te veel vet te snel verbrandt, kunnen er ketonen in uw bloed aanwezig zijn. Ketonen komen vanuit de bloedstroom in de urine terecht.

*ik ben een stille meelezer ben met een diabetes werkstuk bezig en kan hier af en toe wel eens wat info uit vandaan halen dus* *gaat weer in leesmodus*

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:45

pipo schreef:
Willem drinkt elke avond een paar biertjes en wil daar niet mee stoppen. Water drinken doet ie nooit of het moet vreselijk warm zijn. Maar ik zal t m zeggen.
Ik heb voor vanavond (heeft ie net op) een gegrild kippetje gemaakt, vult wel maar heeft geen dingen waarvan hij nog verder omhoog kan schieten.. T is ook allemaal niet makkelijk, helemaal niet voor degene die t zelf ondervinden!

Een paar biertjes hoeft helemaal niet erg te zijn! Probeer anders bijvoorbeeld eens 2 of 3 biertjes en dan een glaasje gewone cola of sinas! Dat deed een vroegere vriend van mij ook en hield zijn suikers daar redelijk mee op peil!
Water drinken heb ik ook echt moeten leren!! Moest bijna op ieder glas dat ik dronk naar de wc ook........ Daar heb ik nu echt geen last meer van! Heeft wel even geduurd voor het een soort van vanzelf ging! Maar als ik nu op een dag geen water heb gedronken, heb ik gewoon hoofdpijn!
Salade met een (zure) dressing kan ook heel goed!!
Het is absoluut niet makkelijk, maar zowel voor 'patient' niet als voor naasten!!!

Jolandaa, dan zou je daarvoor je urine moeten testen??
En mocht je eens een vraag hebben, kun je dat natuurlijk ook hier plaatsen!!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:47

Ja, ik ben nu eerst bezig met een werkstuk over dementie omdat ik over 2 weken wil beginnen met een opdracht waarbij ik dementerende zorgvragers ga gebruiken en deze hebben allebij geen diabetes. daarna ga ik weer verder met me werkstuk.
Misschien dat ik dan een soort intervieuw wil opstellen, zou ik deze hier dan mogen plaatsen? (zal dan wel pas in het neiuwe jaar worden hoor!

ja, er zijn speciale strips verkrijgbaar bij de apotheek.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:50

Ik heb daar geen bezwaar tegen en wil hem ook voor je invullen zodra je zover bent!

Ga ik toch eens informeren bij de apotheek!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:58

Jolandaa schreef:
Ketonen worden gevormd wanneer het lichaam een deel van zijn eigen vet verbrandt. Uw lichaam verbrandt vet als het niet genoeg glucose kan krijgen voor de energievoorziening. Wanneer het lichaam te veel vet te snel verbrandt, kunnen er ketonen in uw bloed aanwezig zijn. Ketonen komen vanuit de bloedstroom in de urine terecht.

*ik ben een stille meelezer ben met een diabetes werkstuk bezig en kan hier af en toe wel eens wat info uit vandaan halen dus* *gaat weer in leesmodus*

Dat is dus precies het probleem bij Willem.. Eetpatroon in principe hetzelfde, werkdagen schiet ie omhoog en donderd daarna naar beneden. waarom?? geen idee , tijd.. niet vast maar elke dag wel een keer. meer langzaam vrijkomende suikers of korte t werkt gewoon niet. Zijn lichaam spreekt zijn spieren blijkbaar aan om toch die suikers te hebben en reageerd daar vervolgens ook weer heftig op.
Ik zou t erg fijn vinden als je je dingen hier neerzet. Ook zou ik je willen helpen bij je onderzoekjes of zo. Wil je ook Willems tel nr. wel geven als dat fijner is.

Voor die strips ga ik dus ffe informeren... ben wel benieuwd. Kan je daar verder nog wat tegen doen dan als het idd zo is??

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:36

die strips heb ik ook, en kreeg ik gratis bij me bestelling waar ik normaal altijd me diabets spullen bestel. als service!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:50

Ik zal even kijken of je daar eits aan kan doen.

Mag ik vragen hoe julie erachter kwamen dat julie diabetes hadden? Ik denk af en toe ook wel ns dat ik diabetes heb.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:53

Kan t zo neit vinden, kan alleen vinden dat je er van in coma kan raken.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:19

als je erachter wil komen of je diabetes hebt kan je het beste naar de HA gaan in plaats van zelf te gaan "dokteren" deze kunnen door middel van een bloedtest achterhalen of je inderdaad diabetes hebt.
in regel wordt als allereerste je bloedsuiker gemeten, is deze te hoog gaan ze verder kijken/bloedprikken

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:00

Wij zijn net terug, toch maar even naar de huisartsenpost geweest. Willem begon te zweten en kreeg erge krampen in handen en benen. (veel suikers in urine maar geen ketonen.. gelijk gevraagd haha) Morgen nemen we contact op met de diabetesverpleegkundige.

hee Jolandaa ook bij de apotheek kan je bloed laten prikken hoor. Maar dat is een moment opname.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:37

even over alcohol en bloedsuikers

ze zeggen idd dat bijv wijn en bier je suikerpeil verlaagd, maar bij mij schiet die echt omhoog als ik een wijntje drink hoor.........
en dat gebeurt iedere keer.........

@kentaro: heeft jouw B12 tekort invloed op je diabetes?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:10

hallo iedereen! hoe gaat het met jullie allemaal? hier gaat alles redelijk! inmiddels bijna 29 weken zwanger en de bloedsuikers zijn ook goed. had een hba1c van 6.4 *\o/*

alleen kamp ik wel met klachten van bekkeninstabiliteit...

Even over alcohol en diabetes:

Hoewel het van persoon tot persoon verschilt, moet iemand die diabetes heeft oppassen met alcohol. Bij het drinken van een biertje bijvoorbeeld, zal de bloedsuikerwaarde door de suikers (koolhydraten) die het bier bevat eerst stijgen, waarna ze weer zal dalen door de alcohol. Bij het drinken van sterkedrank, zoals whisky bijvoorbeeld, zal de bloedsuikerwaarde enkel dalen.

Afhankelijk van de mate waarin de diabetespatiënt er voorspelbaar op reageert, wordt alcohol ook wel eens gebruikt als actief middel om de bloedsuikerwaarde tijdelijk te verlagen, bijvoorbeeld wanneer insuline niet voorhanden is.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:17

bij mij stijgt het en daalt het niet hoor..........
bij whisky zou het zo kunnen zijn bij mij, maar dat heb ik nooit geprobeerd, mij iets te sterk hahahahaaaaa

fijn dat je suikers zo mooi zijn........
maar erg vervelend van je bekkeninstabiliteit....... hopelijk worden de klachten niet erger

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:41

Hee wat fijn dat je zo mooi zit!! Wel waardeloos van de bekkeninstabiliteit, serieus nemen hoor!

We wisten dat wel hoor van de alchohol.

Vanmorgen de dv aan de lijn gehad en ze zou overleggen met de internist. Willem is dus naar t ziekenhuis geroepen en is opgenomen. Hij zat om half 11 alweer op de 19,6. Ze gaan m proberen om hem opnieuw in te stellen en verder wordt ie binnestebuiten gekeerd. magnesium is al geprikt en ook B12 ook kon ik (maar is niet meer nodig) een ketonenmeter ophalen,dat wordt nu ook daar gecontroleerd. Fijn hoor dat ie opgenomen is. Klinkt misschien raar maar bij mijn man is alles altijd goed als je ernaar vraagt. Ik kon er verder niet bijblijven want de nieuwe hoefsmid kwam daarnet. Vanmiddag hopenlijk meer nieuws.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:27

KellyG, het nadeel is dat diverse complicaties die direct in verband worden gebracht met diabetes ook van B12 kunnen komen!!
Daarom is het ook erg belangrijk dat je B12 peil in orde is! (straks heeft iemand bijvoorbeeld geen nierfalen door de suiker, maar wel door het B12 te kort.... :P )
Kan zelf absoluut niet zeggen dat m'n waardes anders zijn na het gebruik van de B12 injecties!

Valeria, Wat fijn dat je suikers goed zijn!!! Nu dubbel zo belangrijk!
Wel super balen van de klachten van bekkeninstabiliteit!! Echt rustig aan mee doen, zodat je de kans op blijvende problemen zo veel mogelijk uit sluit!!

pipo, kan me dat heel goed voorstellen hoor dat je blij bent dat je man nu in goede handen is!! Hij kan daar beter een daagje langer blijven en goed ingesteld terug komen, dan zo gauw mogelijk mee naar huis!!
Ben heel benieuwd of ze iets gaan vinden of dat het alleen een kwestie van goed instellen is!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:39

hij moest vanmiddag 4 bij spuiten (bolussen ) en zakte toen vrolijk naar de 1,9 Nu zit ie inmiddels weer op de 19.. echt een jojo.Verder weet ik nog niks. Dochtertje had paardrijles vanmiddag, dieren doen, koken,kids douchen, st kadootjes rondbrengen voor de buurtvereninging.. bedrijfsauto leeghalen want die is opgehaald pfff beetje druk haha.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:28

Dan is het nu toch juist extra fijn dat je niet over je man in hoeft te zitten!! (tenminste, dat er thuis iets fout met hem gaat!)
Als ik het goed begrepen had, heb je meerdere soorten insuline ook voor de pomp, misschien dat een andere voor hem beter werkt!?
Ben echt benieuwd wat zulke grote veranderen nu kan veroorzaken!!