ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:07

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:15

Ayasha schreef:
Mendel schreef:
Ik begrijp wel waar je vandaan komt, maar ik vind het jammer dat je er zo over denkt.
Ik weet niet of je al eens afscheid hebt moeten nemen van iemand die heel dichtbij je staat? Ik wel. Misschien kijk ik er daarom wat meer zwart-wit tegenaan.
Ik kijk naar de positieve kanten van het donorschap, niet de negatieve kanten. Je kunt er zoveel goeds mee doen.

Geldt ook voor degene met Tweety avatar :') Sorry, naam kwijt. Ik respecteer je mening, en ik kan me er ergens ook nog wel iets bij voorstellen, maar inderdaad - waar trek je de grens? Je wilt je organen niet afstaan aan geesteszieke mensen, die om wat voor reden dan ook in een bepaalde situatie beland zijn. Alcoholisme is ook een ziekte. Niet alles heb je in de hand he.

Wat een kul. Dat is gewoon een verslaving, net als roken en drugs.
Offtopic maar bon.

Dat VIND JIJ onzin.. Het is geen onzin. Het is allang bewezen dat het een aandoening is. Ik vind het prima dat je er anders over denkt maar formuleer je zin de volgende keer anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:22

Geen behoefte aan. Heb nl geen jota respect voor alcoholisten.
Ze maken net als drugsverslaafden alles en iedereen rondom zich kapot.

Bloempotje

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:09

Ik ga dit topic is een keer rustig doorlezen..

Ben zelf geen donor en twijfel er heel erg over. Ik zou graag andere mensen met mijn organen willen helpen, als ik dood ben heb ik er immers niets meer aan. Maar vind het ergens toch allemaal maar een eng idee..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:18

Hoorde zojuist op de radio dat er heel veel mensen meer zich hadden opgegeven dan voorgaande jaren!!! *\o/*
Aan de ene kant vind ik het ook een eng idee. Als er iemand geen held is met naalden en snijden ben ik het wel... :P Maar ik kan me aan de andere kant niets mooiers verzinnen als dat mijn dood niet totaal zinloos zou zijn!!!
Ik vind het nu al heerlijk om mensen te helpen en als ik dat dan ook nog een stukje zou kunnen doen, vind ik dat een super gedachte!!
Ze maken je daarna weer dusdanig netjes, dat je 'gewoon' opgebaard kunt worden, dus dat is ook zeker geen 'no go' in mijn ogen.
Dat de familie wat korter de tijd heeft om afscheidt te nemen, oke dat is niet leuk. Maar aan de andere kant, mijn buurman overleed 2 jaar terug en heeft een week in huis opgebaard gestaan. Het moment waarop hij opgehaald werd om begraven te worden, kwam toch verschrikkelijk hard aan en ik vraag me dan af of het minder moeilijk of moeilijker is?!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:44

Maar Kentaro, het korter afscheid nemen is wat anders dan niet bij het overlijden aanwezig zijn.. Ik had niet gewild dat mijn moeder op de operatietafel overleed in het bijzijn van artsen. Nu is ze overleden met alle familie om haar heen. Dat idee is voor mij veel geruststellender en dat had niet gekund als ze donor was geweest..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:50

Ik ben ook donor :)

Kentaro, ik snap je wel.... Maar goed, als ik dood ben, ben ik dood.... Merk er toch niks van :D
Van mij mogen ze alles hebben, in een kist lig je ook niet om mooi te zijn en zoals wijlen Anja altijd zei;
'apies kijken doen ze maar in de dierentuin'

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:22

Ik snap wel dat mensen zitten met het afscheid nemen. Ik denk zolang je er allemaal achter staat (man/vrouw en familie op de hoogte) mensen je keuze zullen accepteren en blij zullen zijn dat jij nog veel andere gezinnen hebt kunnen helpen (want dat was immers je keuze). Zo zie ik het. Dat mensen dan maar kort (of niet) afscheid kunnen nemen, neem ik erbij. Het is allemaal verschrikkelijk maar dat blijft het, ook als je wel uitgebreid afscheid hebt kunnen nemen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:47

Ik ben donor en ze mogen álles van me hebben. Aan wie het ook gegeven wordt. Een mens is een mens, en als een mens kan blijven leven met onderdelen van mij die ik zelf tóch niet meer kan gebruiken, draag ik daar graag aan bij. :j

Wat heb je er zelf aan? Familie merkt er nauwelijks iets van, ik lig weer netjes in die kist. En mijn familie weet hoe ik ben, en weet dat dit is wat ik wil. Ándere mensen helpen. Wat is afscheid nemen als ik toch al dood ben? Afscheid nemen doe je niet alleen tijdens of net na het moment van overlijden, maar ook in de maanden en jaren erna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:51

Ik had al heel jong een donor codicil op zak en later toen je het moest registreren, meteen gedaan. Ook manlief overgehaald om het toch te doen jaren terug alweer. Mijn moeder is ook donor, dus ik was het gewend om zo een codicil te zien in de portemonnee bijvoorbeeld.
Heb het onze zoon ook al jong uitgelegd, met name omdat ik jaren ziek ben geweest en je maar nooit weet..........
Wij zijn niet gelovig en hebben dus niks met het afscheid nemen. We merken wel dat dat nogal een verschil maakt in opvattingen.
Ik wil niet dood en moet er echt niet aan denken. Maar als ik dood ben, doe ik liever iets goeds met die organen en huid dan niks. In mijn opvatting verteerd alles onder de grond of wordt het verbrand en is het hartstikke zonde als iemand anders er al tijden op zit te wachten en wel kan leven met iets van mijn lichaam.
Ik zie het ook echt zo; dat als ik of iemand uit ons gezin/familie zo hard zat te wachten op een orgaan en er niks komt vanwege te weinig donoren, je ook flink baalt.

Maar aan de andere kant, hoeven ze van mij geen mensen te voorzien van mijn organen of huid, die zelf geen donor willen zijn. Ik zou ook liever niet geven aan mensen die roken, drinken, drugs gebruiken of een strafblad hebben op basis van menselijk leed zoals; verkrachting, mishandeling etc. Klinkt rot, maar zijn toch mijn organen en ik zou daar wel in willen kiezen. Helaas kan dat niet, dus dan maar de gok dat het goed terecht komt.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:56

Ja ik ben donor.. Als ik dood ben wil ik mijn organen doneren en bloed doneer ik ook al..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:59

@dees 90, dat is helemaal super! Ik kan geen bloed geven en weet niet wat voor bloed je hebt, maar toch bedankt. Ik heb een keer 5 zakken nodig gehad en mij is verteld dat er 5 mensen nodig zijn voor 1 zak, dus ik vond dat nogal wat. Eerst vond ik het eng om te krijgen, maar daarna waardeerde ik het al heel snel. Er zijn gewoon even 25 mensen hun bloed gaan geven, super!

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:05

Ik ben sinds 2,5 jaar donor. Niet nadenken, gewoon doen! :)

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:07

Ik ben ook donor! Ze mogen ook alles van mij hebben, ik vind het fijn dat ik iemand kan helpen en ik heb er zelf toch niks meer aan. Ben geen bloed donor.
Laatst bijgewerkt door enssa op 29-10-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:10

Jiwa schreef:
Ik ben donor en ze mogen álles van me hebben. Aan wie het ook gegeven wordt. Een mens is een mens, en als een mens kan blijven leven met onderdelen van mij die ik zelf tóch niet meer kan gebruiken, draag ik daar graag aan bij. :j

Wat heb je er zelf aan? Familie merkt er nauwelijks iets van, ik lig weer netjes in die kist. En mijn familie weet hoe ik ben, en weet dat dit is wat ik wil. Ándere mensen helpen. Wat is afscheid nemen als ik toch al dood ben? Afscheid nemen doe je niet alleen tijdens of net na het moment van overlijden, maar ook in de maanden en jaren erna.

Daar heb je gelijk in, maar iemand gaat nog levend de OK in en je ziet diegene weer terug in een kist. Dat idee zou mij heel erg tegen spreken. Voor mij was het geruststellend dat mijn moeder overleed in het bijzijn van onze familie. En ik denk eigenlijk dat je daar pas goed over nadenkt als je het zelf meemaakt..

Het is makkelijk om te zeggen, ach ik ben dan toch dood..

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:14

Levend.. is het niet zo dat, wanneer je je organen doneert, je al niet meer bij kennis bent?
Makkelijk gezegd misschien omdat ik het niet meegemaakt heb, maar ik blijf erbij dat ik liever iemand blij maak en een leven schenk met mijn organen, dan na te denken over afscheid nemen. Ik vind een leven redden waardevoller.. Maar dat verschilt misschien per persoon/familie, ik weet zeker dat mijn familie er achter staat, omdat zij mij als persoon kennen als iemand die dat zou willen. :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:22

Ik snap het punt van het 'bij het overlijden zijn' wel, maar ik wil daar toch iets over kwijt.

Mijn vriend en ik zijn niet bij het overlijden van zijn moeder geweest, omdat we haar niet nog slechter wilden zien worden dan ze al was. Toen de behandeling werd gestaakt kon het nog enige tijd duren, waarbij bij de patient verschillende dingen konden gebeuren, waaronder sterk verkleuren. Dit heeft de vader van mijn vrind bevestigd, maar ik ben blij dat wij hier niet bij zijnn geweest..
Dit even om een ander beeld te werpen op het erbij moeten zijn..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:26

HorseTopShop schreef:
Ik ben geen donor. Ik wil aan kunnen geven wanneer ik wel en niet wil doneren.
Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of dat een kinderverkrachter organen van mij zou krijgen.

Waarom kan je zulke dingen eigenlijk niet aangeven?

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik had ook liever gehad dat ik die dingen aan kon geven.
Eerlijk gezegd zie ik liever dat een kinderverkrachter een langzame dood krijgt ipv een nieuw levensreddend orgaan :o

Ik ben zelf wel donor (sinds vorige week :D ), de reden dat ik het eerst niet was, was omdat ik dacht dat iedere willekeurige junk of alcoholist zomaar op de lijst kon komen, en daar wil ik mijn mooie hartje niet aan weggeven. Nu ik weet dat dit niet zo is, heb ik wel de keuze gemaakt om donor te worden.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:30

Aranel schreef:
[
Ik ben zelf wel donor (sinds vorige week :D ), de reden dat ik het eerst niet was, was omdat ik dacht dat iedere willekeurige junk of alcoholist zomaar op de lijst kon komen, en daar wil ik mijn mooie hartje niet aan weggeven. Nu ik weet dat dit niet zo is, heb ik wel de keuze gemaakt om donor te worden.

Waar heb je dit gevonden, heb je hier een artikel van?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:42

Naath86 schreef:
Jiwa schreef:

Daar heb je gelijk in, maar iemand gaat nog levend de OK in en je ziet diegene weer terug in een kist. Dat idee zou mij heel erg tegen spreken. Voor mij was het geruststellend dat mijn moeder overleed in het bijzijn van onze familie. En ik denk eigenlijk dat je daar pas goed over nadenkt als je het zelf meemaakt..

Het is makkelijk om te zeggen, ach ik ben dan toch dood..

Genoeg mensen verloren dichtbij en dat heeft nog nooit mijn mening veranderd. Voor mij is dood echt dood. En als je weleens op tv ziet dat mensen organen van hun kind doneren, is dat voor hun vaak juist iets moois. Je kind verliezen is echt het ergste verlies, maar voor veel mensen is het een fijn idee dat het niet voor niks was en een ander kind wel kan leven. Dat andere ouders dat niet hoeven mee te maken wat zij doormaken. Daarom vind ik het belangrijk dat wij alles al hebben besproken voor we emotioneel moeten besluiten.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:43

Saintelette schreef:
Ik snap het punt van het 'bij het overlijden zijn' wel, maar ik wil daar toch iets over kwijt.

Mijn vriend en ik zijn niet bij het overlijden van zijn moeder geweest, omdat we haar niet nog slechter wilden zien worden dan ze al was. Toen de behandeling werd gestaakt kon het nog enige tijd duren, waarbij bij de patient verschillende dingen konden gebeuren, waaronder sterk verkleuren. Dit heeft de vader van mijn vrind bevestigd, maar ik ben blij dat wij hier niet bij zijnn geweest..
Dit even om een ander beeld te werpen op het erbij moeten zijn..

Daar heb je ook gelijk in, dat is ieder zijn keus. Ik kan me voorstellen dat mensen er ook voor kiezen om hier niet bij te zijn. Voor ons was het een fijn idee dat mijn moeder niet alleen was.. Vantevoren was ons er ook op gewezen dat het ook een nare situatie kan zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:53

Jiwa schreef:
Aranel schreef:
[

Waar heb je dit gevonden, heb je hier een artikel van?

Haha nee, eerst via reactie in dit topic en toen nav een PB van iemand :j Een artikel (dus dat het bewezen is) zou ik graag ook willen lezen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:10

Naath86 schreef:
Wat ik me nog van mijn moeder kan herinneren is dat je ook niet bij het overlijden bent en dat ze zou overlijden op de operatietafel. De manier van afscheid nemen is dan natuurlijk ook heel anders en dat was iets wat ons toen ook tegenstond.

Nog een punt waarom ik geen donor wil zijn. Als ik overlijd wil ik juist wel "mijn"mensen om me heen. Net als dat ik bij mijn moeder en vriend wil zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:15

Wat ik nu niet snap... hoorde net op de radio dat veel mensen zich hadden opgegeven. Maar dat daar ook een hoop mensen bij zaten die aan hadden gegeven 'ik weet het niet, ik laat mijn nabestaanden beslissen'.

Als het je dan toch niet uitmaakt, geef jezelf dan gewoon op? Zijn andere mensen mee geholpen en je nabestaanden hoeven dan die beslissing niet ook nog eens te maken. '

miss_lizje: jij gaat ervan uit dat je gaat overlijden in het droomscenario lijkt me. Moet je al behoorlijk geluk hebben wilt dat echt gebeuren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:24

Als ze in het ziekenhuis de stekker eruit trekken, kan je gewoon overlijden met familie om je heen.. Ook wanneer je kanker hebt en je wordt ingeslapen.. Genoeg situaties waarbij het kan.. Hoeft niet per se een droomscenario te zijn lijkt mij..