Kim_Evendi schreef:Ik ben geen donor, maar ik wil het wel worden.
Dat kan via https://www.donorregister.nl/uwregistratie/
Je hebt een digid nodig, of je print het formulier uit en je stuurt het op.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kim_Evendi schreef:Ik ben geen donor, maar ik wil het wel worden.
Ayasha schreef:Mendel schreef:Ik begrijp wel waar je vandaan komt, maar ik vind het jammer dat je er zo over denkt.
Ik weet niet of je al eens afscheid hebt moeten nemen van iemand die heel dichtbij je staat? Ik wel. Misschien kijk ik er daarom wat meer zwart-wit tegenaan.
Ik kijk naar de positieve kanten van het donorschap, niet de negatieve kanten. Je kunt er zoveel goeds mee doen.
Geldt ook voor degene met Tweety avatarSorry, naam kwijt. Ik respecteer je mening, en ik kan me er ergens ook nog wel iets bij voorstellen, maar inderdaad - waar trek je de grens? Je wilt je organen niet afstaan aan geesteszieke mensen, die om wat voor reden dan ook in een bepaalde situatie beland zijn. Alcoholisme is ook een ziekte. Niet alles heb je in de hand he.
Wat een kul. Dat is gewoon een verslaving, net als roken en drugs.
Offtopic maar bon.
Maar ik kan me aan de andere kant niets mooiers verzinnen als dat mijn dood niet totaal zinloos zou zijn!!!
Jiwa schreef:Ik ben donor en ze mogen álles van me hebben. Aan wie het ook gegeven wordt. Een mens is een mens, en als een mens kan blijven leven met onderdelen van mij die ik zelf tóch niet meer kan gebruiken, draag ik daar graag aan bij.![]()
Wat heb je er zelf aan? Familie merkt er nauwelijks iets van, ik lig weer netjes in die kist. En mijn familie weet hoe ik ben, en weet dat dit is wat ik wil. Ándere mensen helpen. Wat is afscheid nemen als ik toch al dood ben? Afscheid nemen doe je niet alleen tijdens of net na het moment van overlijden, maar ook in de maanden en jaren erna.
HorseTopShop schreef:Ik ben geen donor. Ik wil aan kunnen geven wanneer ik wel en niet wil doneren.
Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of dat een kinderverkrachter organen van mij zou krijgen.
Waarom kan je zulke dingen eigenlijk niet aangeven?

), de reden dat ik het eerst niet was, was omdat ik dacht dat iedere willekeurige junk of alcoholist zomaar op de lijst kon komen, en daar wil ik mijn mooie hartje niet aan weggeven. Nu ik weet dat dit niet zo is, heb ik wel de keuze gemaakt om donor te worden. Aranel schreef:[
Ik ben zelf wel donor (sinds vorige week), de reden dat ik het eerst niet was, was omdat ik dacht dat iedere willekeurige junk of alcoholist zomaar op de lijst kon komen, en daar wil ik mijn mooie hartje niet aan weggeven. Nu ik weet dat dit niet zo is, heb ik wel de keuze gemaakt om donor te worden.
Naath86 schreef:Jiwa schreef:Ik ben donor en ze mogen álles van me hebben. Aan wie het ook gegeven wordt. Een mens is een mens, en als een mens kan blijven leven met onderdelen van mij die ik zelf tóch niet meer kan gebruiken, draag ik daar graag aan bij.![]()
Wat heb je er zelf aan? Familie merkt er nauwelijks iets van, ik lig weer netjes in die kist. En mijn familie weet hoe ik ben, en weet dat dit is wat ik wil. Ándere mensen helpen. Wat is afscheid nemen als ik toch al dood ben? Afscheid nemen doe je niet alleen tijdens of net na het moment van overlijden, maar ook in de maanden en jaren erna.
Daar heb je gelijk in, maar iemand gaat nog levend de OK in en je ziet diegene weer terug in een kist. Dat idee zou mij heel erg tegen spreken. Voor mij was het geruststellend dat mijn moeder overleed in het bijzijn van onze familie. En ik denk eigenlijk dat je daar pas goed over nadenkt als je het zelf meemaakt..
Het is makkelijk om te zeggen, ach ik ben dan toch dood..
Saintelette schreef:Ik snap het punt van het 'bij het overlijden zijn' wel, maar ik wil daar toch iets over kwijt.
Mijn vriend en ik zijn niet bij het overlijden van zijn moeder geweest, omdat we haar niet nog slechter wilden zien worden dan ze al was. Toen de behandeling werd gestaakt kon het nog enige tijd duren, waarbij bij de patient verschillende dingen konden gebeuren, waaronder sterk verkleuren. Dit heeft de vader van mijn vrind bevestigd, maar ik ben blij dat wij hier niet bij zijnn geweest..
Dit even om een ander beeld te werpen op het erbij moeten zijn..
Jiwa schreef:Aranel schreef:[
Ik ben zelf wel donor (sinds vorige week), de reden dat ik het eerst niet was, was omdat ik dacht dat iedere willekeurige junk of alcoholist zomaar op de lijst kon komen, en daar wil ik mijn mooie hartje niet aan weggeven. Nu ik weet dat dit niet zo is, heb ik wel de keuze gemaakt om donor te worden.
Waar heb je dit gevonden, heb je hier een artikel van?
Een artikel (dus dat het bewezen is) zou ik graag ook willen lezen. Naath86 schreef:Wat ik me nog van mijn moeder kan herinneren is dat je ook niet bij het overlijden bent en dat ze zou overlijden op de operatietafel. De manier van afscheid nemen is dan natuurlijk ook heel anders en dat was iets wat ons toen ook tegenstond.