* jeej* er is nog hoop, de dialoog werkt nog!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kukkie schreef:Met als gevolg (kan nadeel zijn) dat mensen hun kinderen overal mee naartoe slepen. En dat meeslepen wordt volgens mij alleen gewaardeerd/getolereerd door mensen die zelf ook kinderen hebben.
Chiqa schreef:Grappig zoals iemand eerder in dit topic al aanhaalde, dat het er van jongs af aan nooit in heb gezeten, ik speelde met auto's, skelters en in de bouw. Poppen waren om te mollen.
Ach dan wordt je ouder, de bekende kreten 'wacht maar tot je ouder wordt het komt vanzelf' nou ik wordt met de dag ouder...maar er komt niets vanzelf.![]()
Vriendinnen om mij heen werden jammerlijk zwanger, weg uitgaansleven, vrijheid en doen en laten wat je wilt, zitten nu opgesloten in huizen met een deprimerend huilend en energie zuigend kind.
Komen de deur niet meer uit, alleen voor de boodschappen en ook dat moet geregeld en georganiseerd zijn.
Gelukkig nog een andere vriendenclub over waarvan ik op mn blote knietjes bidt, dat zijn er ook niet aan beginnen, we hebben het zo leuk nu met zn allen, genieten van de vrijheid.
Zo zonde als er dan tóch een kennis besluit voor zoiets te gaan....Zo zonde!!
Evelienepien schreef:Nou, ik snap het dus niet. Als bij een jong stel iemand toch al zeker weet geen kinderen te willen, dat kan toch? Zo'n uitspraak is nl. niet partnergebonden
![]()
M'n 1e vriendje kreeg het meteen te horen, 2e idem en 3e ook. Is mijn besluit, take it or leave it
. En op je 'je weet niet of je kinderen wel/niet leuk vindt'; jawel hoor, nooit leuk gevonden, ook niet toen ik klein was
Het enige wat ik in mijn leven als 1e zeker wist/weet, was nl: nooit geen kinderen....
unicorn_kiss schreef:Maar je weet nooit dat ze er toch nog komen![]()
Je gedachtengang kan altijd een andere wending nemen, in combinatie met een verandering in je hormoonhuishouding naarmate je ouder wordt, partner enz..
Zoiets kan je nooit op voorhand weten, is mijn mening he
unicorn_kiss schreef:Maar je weet nooit dat ze er toch nog komen![]()
Je gedachtengang kan altijd een andere wending nemen, in combinatie met een verandering in je hormoonhuishouding naarmate je ouder wordt, partner enz..
Karin schreef:unicorn_kiss schreef:Maar je weet nooit dat ze er toch nog komen![]()
Moet ik dan de rest van mijn vruchtbare leven blijven roepen 'wat niet is kan nog komen'?
Als ik zélf maar weet hoe het zit en hoe ik erover denk.
Shadow0 schreef:Kukkie schreef:Met als gevolg (kan nadeel zijn) dat mensen hun kinderen overal mee naartoe slepen. En dat meeslepen wordt volgens mij alleen gewaardeerd/getolereerd door mensen die zelf ook kinderen hebben.
Ook daar is veel in veranderd trouwens. Ik werd vroeger ook altijd meegesleept naar van alles en nog wat, en dat was eigenlijk alleen maar leukIk heb een boel meegemaakt en gezien en dat ging altijd prima. Nu lijkt daar veel minder begrip voor. Als sommigen hier schrijven dat ze het zelfs al erg vinden als kinderen naar ze kijken... dan wordt het samenleven wel lastig. En het zijn beslist niet alleen de kinderen of de opvoeding die daarin veranderd zijn.
Karin schreef:unicorn_kiss schreef:Maar je weet nooit dat ze er toch nog komen![]()
Moet ik dan de rest van mijn vruchtbare leven blijven roepen 'wat niet is kan nog komen'?
Evelienepien schreef:Karin schreef:
Kijk en zo wordt je bwv als kinderloze toch weer "gedwongen" om jezelf te verdedigen (zoals ik dus hierboven wel weer deed) en wordt je mening dus eigenlijk niet gerespecteerd door andere
Brainless schreef:Moe? Ik moet "helaas" voor mijn paarden er vroeg uit in de vakantie/weekend, maar mijn kids slapen gelukkig lekker uit.
Energie zuigend? Ik heb veel meer energie dan toen ik een drukke baan had op PZ.
Opgesloten? Ik kom nu meer buiten dan met een drukke baan.
Only_Hellen schreef:Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen en ook de dingen kunt blijven doen die je leuk vindt. Ja, het was organiseren, maar ik ben zelf opgevoed met het idee dat je (bijna) alles kunt, als je maar graag genoeg wilt.
unicorn_kiss schreef:Dat je nú weet hoe en wat, kan ik prima inkomen, nl dat je alles op een rijtje hebt. Maar de natuur heeft het zo 'geregeld' dat bepaalde gevoelens weleens opgewekt kunnen worden op bepaalde leeftijd. Je gedachten kunnen toch echt nog evolueren, anders is je hele leven ook hetzelfde.
Shadow0 schreef:unicorn_kiss schreef:Dat je nú weet hoe en wat, kan ik prima inkomen, nl dat je alles op een rijtje hebt. Maar de natuur heeft het zo 'geregeld' dat bepaalde gevoelens weleens opgewekt kunnen worden op bepaalde leeftijd. Je gedachten kunnen toch echt nog evolueren, anders is je hele leven ook hetzelfde.
...om er nog een gevoelsneutraal woord in te gooien![]()
Ik zou trouwens niet weten waarom je bij kinderen ineens alle voorbehoud open moet houden. Als ik een carriere-keuze moet maken, vindt iedereen het prima als ik daar een keuze in maak - terwijl de kans best groot is dat dat verandert. Als je aan een relatie begint, komen de meeste mensen niet in eerste instantie op de proppen waarom je eigenlijk niet aan die relatie zou moeten beginnen want stel dat het eens fout zou lopen.
Maar als je kiest om geen kinderen te willen, dan moet je ineens met de meest uitzonderlijke 'stel dats' rekening houden?
Nou nee hoorIk rond het lekker af. Ik wil geen kinderen. Ik kan niet garanderen dat ik ze niet krijg, ik kan ook niet garanderen dat ik het volgend jaar haal. Toch ga ik gewoon uit van wat ik denk dat er gaat gebeuren. En gaat het anders? Dan zien we dan wel weer. Dat je het ene doet, betekent niet dat je keuze voor het andere fout was of dat je daar spijt van hebt.
Karin schreef:Je kunt ook op je 50e nog spijt krijgen dat je nooit aan kinderen bent begonnen.
Karin schreef:Zo denk ik dus ook, Shadow.
Toen ik ging studeren stond stad X bovenaan mijn lijstje. Had ik toch voor stad Y gekozen, met bijbehorende andere studie, studiegenoten, vrienden, bijbaantjes etc., dan was mijn leven heel anders verlopen. Kan ik spijt van hebben (wat als...?) maar het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken.
Als ik toch op mijn 50e 'spijt' krijg van het feit dat ik geen kinderen heb, dan denk ik aan hoe ik me voelde toen ik de vruchtbare leeftijd had en aan de keuze die ik toen bewust heb gemaakt. Ik weet heel zeker dat ik daar dan vrede mee kan hebben.
Only_Hellen schreef:Natuurlijk ben ik beperkt. Is ook een onderdeel van de verantwoording die je hebt. Maar als ik geen kinderen zou hebben, zou ik ook altijd rekening moeten houden met mijn paard en hond. Wat ik daarmee wil zeggen is dat er vaak wel iets wat je (enigszins) beperkt.