Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:50

ik schop dit topic maar even omhoog, sorry als dit niet mag of ik iets over het hoofd heb gezien.
ik heb ook pds en begin er zo langzamerhand gek van te worden, ik ben een hele slechte eter en dat is erg lastig met pds zoals jullie al weten. ik kan ook geen grote pillen of capsules nemen wat ook niet erg meewerkt.
ik heb wel metamucil gehad pas, ik neem het nu 2 dagen en merk nog niks, ook is het erg vies.. weten jullie of je dit gelijk hoort te merken of dat het weken kan duren. ik heb ook erge last van diarree en ga wel zon 7 x per dag naar t toilet daarvoor. op school ga ik liever niet want dan zit iedereen mee te luiseren. heb en jullie nog tips voor mij? ik drink zo weinig mogenlijk prik en dit helpt wel. :)

Grapjasjes12

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:31

Nee, ik heb helaas geen tips. Mijn ervaring is dat wat helpt elke keer veranderd.

Zo wil mijn lichaam op dit moment absoluut geen dierlijke producten meer. Dat ging een week goed en nu loop ik alweer met klachten rond, terwijl ik nog steeds geen vlees of kaas oid wil. Ben hele dagen weer misselijk, slappe stinkende ontlasting. Nee, geen pretje :n

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:06

Ik heb het gevoel dat men de diagnose pds geeft, als doktoren niet meer weten wat het toch eens moet zijn. Vriendin van me had dezelfde klachten als ik en is daarvoor de hele medische molen doorgeweest, met resultaat 'We weten het niet, dus pds, pas je leven maar aan'.
Ik ben als de dood voor prikjes etc, dus had geen zin in alle onderzoeken om uiteindelijk te horen te krijgen dat ik maar moest zien uit te vinden wat ik wel/niet kan eten..
Ik ben daarom naar een homeopatisch soort arts gegaan, zij ging mij helemaal doormeten. Daar kreeg ik te horen dat ik licht intolerant ben voor tarwe, koemelk, varkensvlees, suiker en rundvlees. Omdat ik dit wel vaak at, bleef ik mijn darmen irriteren en kon ik steeds minder verdragen. (Op een gegeven moment kon ik na elke keer iets eten direct door naar het toilet met diarree)
Zij gaf mij de tip om een half jaar al deze producten te vermijden, in combinatie met een soort probiotica-kuur. Dit om mijn darmen weer te laten herstellen. Dit heb ik heel braaf gedaan, en het heeft mij zo geholpen!
Ik kan nu gewoon weer een keer een pizza eten, of af en toe een patatje. Rundergehakt gaat ook goed, varkensvlees is wel nog steeds taboe.
Maar mijn leven is nu weer zoveel fijner, nu ik weet dat ik gewoon bijna nooit meer last heb van diarree... Ik durfde eerst bijna niks meer te eten, uit angst voor buikpijn, en nu eet ik niet in het wilde weg hoor, maar hoef ik niet constant het toilet in de gaten te houden...

Dat dit bij mij zo goed heeft gewerkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen werkt, maar het zou misschien wel het proberen waard zijn...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:06

Metamucil kan 2 weken duren voordat je er effect van hebt is mij verteld, en kan 6 weken duren voordat het helemaal volgens het boekje werkt. Gewoon even doorzetten dus en het een kans geven.

Als ik mag zeuren vind ik wel dat je het jezelf moeilijk maakt wanneer je niet naar een reguliere arts wilt omdat je bang bent voor prikken. Dadelijk mankeer je wel wat en zou je willen dat je het wel eerder had opgepakt. Hoewel PDS misschien een onbevredigende diagnose is, kan homeopathie nooit de reguliere geneeskunde vervangen in mijn ogen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:15

Ik heb een vraag aan jullie:

Sinds ik een maand ziek ben geweest (hevige verkoudheid die me heel erg beroerd maakte) heb ik problemen met m'n eetlust. Ik wil geen vlees of andere dierlijke producten meer eten en denken aan voedsel maakt me 9 van de 10 keer ontzettend misselijk. Als ik wel honger heb en dan ga eten, dan word ik ook 9 van de 10 keer misselijk. Ik eet dus wel, maar minder en met 0,0 plezier.
Sommige maaltijden gaan wel goed, anderen niet. Zo had ik gister basmatirijst met een portobello en gewokte rucola, dat ging prima. Maar de dag daarvoor had ik pompoen met aardappeltjes en daar werd ik kotsmisselijk van. Brood gaat over het algemeen wel goed.
Ik heb sinds ik ziek ben geweest ook geen normale ontlasting meer gehad. Het is slap en het ruikt altijd naar diarree, maar het is niet echt diarree. Soms ruikt het heel vreemd chemisch, als een lijmfabriek oid.

Ik maak me zorgen omdat ik juist iemand ben die graag (te) veel eet en daarbij ook veel sport. Ik had het ook altijd warm, maar nu ben ik degene die het altijd koud heeft. Het is gewoon helemaal niks voor mij!

Herkend iemand dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:15

Poe lastig , komt mij niet bekend voor...

Ik ben ook verkouden geweest en mijn vestandkies is getrokken , heb niet echt hongert. Mijn poep komt langzaam weer op gang na 2 weken. Ik vermijd ui en wonderbaarlijk genoeg nooit meer kramp of wat dan ook...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:54

phormicola schreef:
Ik heb een vraag aan jullie:

Sinds ik een maand ziek ben geweest (hevige verkoudheid die me heel erg beroerd maakte) heb ik problemen met m'n eetlust. Ik wil geen vlees of andere dierlijke producten meer eten en denken aan voedsel maakt me 9 van de 10 keer ontzettend misselijk. Als ik wel honger heb en dan ga eten, dan word ik ook 9 van de 10 keer misselijk. Ik eet dus wel, maar minder en met 0,0 plezier.
Sommige maaltijden gaan wel goed, anderen niet. Zo had ik gister basmatirijst met een portobello en gewokte rucola, dat ging prima. Maar de dag daarvoor had ik pompoen met aardappeltjes en daar werd ik kotsmisselijk van. Brood gaat over het algemeen wel goed.
Ik heb sinds ik ziek ben geweest ook geen normale ontlasting meer gehad. Het is slap en het ruikt altijd naar diarree, maar het is niet echt diarree. Soms ruikt het heel vreemd chemisch, als een lijmfabriek oid.

Ik maak me zorgen omdat ik juist iemand ben die graag (te) veel eet en daarbij ook veel sport. Ik had het ook altijd warm, maar nu ben ik degene die het altijd koud heeft. Het is gewoon helemaal niks voor mij!

Herkend iemand dit?

Lees dit artikel eens als je wilt?

http://www.kennislink.nl/publicaties/poep-tegen-diarree

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:43

@phormicola: Is je bloed verder wel goed? Kan misschien een kalium te kort zijn? Daar kun je ook misselijk van worden, en eetlust verminderd.
Dat je het koud hebt kan ook komen doordat je nu minder.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:49

Liesje89 schreef:
Ik vind je ook slank hoor!

Pfft ik vind het zo irritant als mensen opperen dat je moe bent omdat je te lang slaapt!!
Zelfs mijn vriend begon er vandaag over. Door zijn toedoen sliep ik vannacht om 2 uur, werd een uur geleden (half 10 dus) wakker. Dan heb ik dus maar 7,5 uur slaap gehad. 2 jaar geleden heb ik pfeiffer gehad en ik heb gewoon nog steeds veel rust nodig maar geen hond die dat begrijpt. Omdat er hier van me verwacht wordt dat ik in de ochtend help met de paarden en in de middag dan ook nog eens post van 1 of 2 wijken kan gaan sjouwen, ben ik de laatste tijd gewoon echt helemaal kapot. Ik maak fouten op mijn werk, heb extreem veel last van mijn buik door alle inspanning.. Ik kan het allemaal blijven uitleggen en het heeft gewoon geen zin!! Ik word er echt zo moedeloos van ;(

Nee slank ben ik niet :P. Ben maar 1:62m en weeg nu 62 kg. In april 69 kg gewogen, toen kreeg ik al snel opmerkingen of ik zwanger was ;(. Ben gelijk naar de sportschool gegaan, gelukkig wat kilo's kwijt geraakt. Alleen na m'n vakantie niet meer wezen sporten omdat ik steeds kapot was na werktijd. Achteraf geen spijt van gehad dat ik gestopt ben. Vanaf eind oktober 5 kg verloren zonder dat ik er wat voor doe (stress). Vet zit bij mij meer bij m'n buik & boven benen. Ben ook niet groot dus dan valt het extra op.

Is idd irritant als ze dat zeggen dat je moe bent als je te lang slaapt. Sommige mensen hebben gewoon meer slaap nodig om goed te functioneren. Hier hoor je vaak mensen praten over iemand die zich dan ziek gemeld heeft. Vaak hoor je dan dat degene zich aanstelt. Erg flauw als je niet eens voelt hoe de ander zich voelt. Dat van die fouten maken op t werk lijkt me niet zo gek. Best wel moeilijk om je goed te concentreren op je werk als je last van je buik hebt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:30

Dan heb je denk ik een beetje hetzelfde postuur als ik.
Ik ben 1.65 en weeg nu 63kg. Ik wilde terug naar de 60 maar de laatste kilo's willen er maar niet af..
In januari maar weer streng lijnen haha ;)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:37

Ik weeg ook ongeveer hetzelfde met dezelfde lengte en ooo zit het vet meer op mn buik en bovenbenen.
Ik wil ook een paar kilos afvallen maar dat komt na de kers in deze tijd van het jaar gaat d at me niet lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:50

Ik had een vraag :') , ben nu 3 weken lang niet fit of zijn het 4 *denkt na...hele erge verkoudheid ,verstandkies eruit , en nu weer verkouden* Nee 3 weken non stop -O- . Sinds deze week weer buikpijn , zit echt op mijn maag en kan niks eten of ik zit tsjokvol en heb dan buikpijn en als ik in de rust ben rugpijn. Dit is pas dag 2 (woensdag heb ik nog gepoept , en dinsdag 3 keer) en had wat diaree vandaag omdat ik teveel at denk ik. Heb dit weekend een maagzuur weekend gehad en sindsdien is het mis , hoort dit zo of??

Wordt nu al gek {:)-: vlak voor kerst ga je niet zomaar naar de dokter dan zitten ze vol denk ik...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:26

takkie_muis, diarree omdat je te veel eet? Hoe kom je daar zo bij?

Ik heb ruim 2 weken geleden ontlasting en urine opgestuurd voor verschillende ontlastingsonderzoeken. Eerder dit jaar kwam uit bloedonderzoek dat ik voor heel veel voedingsmiddellen allergisch ben en het dus niet zo goed gesteld was met mijn darmen, waardoor de PDS-klachten. Maar arts wilde toch nu voor de zekerheid extra onderzoek. Ben echt zo benieuwd naar de uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:28

Had 3 boterhammen naar binnen gekregen , toen ik kwartier later moest helpen met iets kwam kramp opzetten en town diaree. Echt teveel gehad denk ik...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:21

Ik heb momenteel hetzelfde, maar ik kamp er al heel erg lang mee.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:10

Amaryllis schreef:
Metamucil kan 2 weken duren voordat je er effect van hebt is mij verteld, en kan 6 weken duren voordat het helemaal volgens het boekje werkt. Gewoon even doorzetten dus en het een kans geven.

Als ik mag zeuren vind ik wel dat je het jezelf moeilijk maakt wanneer je niet naar een reguliere arts wilt omdat je bang bent voor prikken. Dadelijk mankeer je wel wat en zou je willen dat je het wel eerder had opgepakt. Hoewel PDS misschien een onbevredigende diagnose is, kan homeopathie nooit de reguliere geneeskunde vervangen in mijn ogen.

Was dat tegen mij? ;) Snap dat het voor jou misschien raar klinkt. Ik was eerst ook nogal sceptisch over het homeopathische, en ben meer eerst hierheen gegaan, met de gedachte dat ik als dit niet werkte, dan alsnog maar via de reguliere weg een oplossing moest zien te vinden.
Ik ben niet gewoon bang voor prikken, maar echt panisch... Als ik alleen al een naald zie flip ik helemaal. Zelfs van de 'prikjes' die ze in je vel maken om te testen of je ergens alergisch voor bent (met een soort aluminium papiertje ofzo), viel ik al bijna flauw. Dus tjah, als ik dat kan ontwijken, dan graag. Als dit niet had gewerkt, had ik er toch aan moeten geloven waarschijnlijk.
Maar gelukkig heeft deze homeopathische weg voor mij wel geholpen.

Nogmaals, ik zeg echt niet dat jullie allemaal dit spontaan moeten doen en dat alles in het ziekenhuis onzin is. Ik geef alleen aan wat voor mij een alternatieve behandeling is geweest. Meer als tip voor diegenen die hier aangeven dat ze al heel lang in het ziekenhuis rondlopen en nog niet echt verbetering merken;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:27

Heeft iemand van jullie wel eens dry needeling gehad voor spastische darm?
Ik studeer nu fysiotherapie en zodoende ben ik met accupunctuur in aanraking gekomen en ik hoorde
ook dat het hielp bij energie baan verstoringen (ik heb namelijk altijd koude voeten als ik buikpijn heb + ijskoude buik).

Ik ga 2 januari sowieso heen maar ben benieuwt naar jullie ervaringen :j

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:51

Toch maar een berichtje na lang meelezen.
Ik heb al zolang als ik me kan herinneren slechte darmen. Heb me er zelf mee leren leven, pijn kunnen onderscheppen en opvangen en weet van de meeste dingen wat wel en niet buikpijn kan opleveren.
Hele periodes kan het goed gaan, maar stres, jaargetijden vers fruis, mentos en rijst soorten en pittig kan alles in 1 klap veranderen in helse pijne en uren verkrampt in bed liggen..
De ha zegt pds maar ik weet het niet meer nu. Zoveel symptomen die ook naar colitis lijden, maar oom weer niet alles..
Deze maand december is het om de dag wel foute boel. Alles ligt op zn kop ik denk door stres voornamelijk maar heb voor 2 weken terug midden in de nacht zowat mn baas gebeld dat ik het werk niet zag zitten op deze manier. Als je niet eens kan opstaan om van je bed naar de wc te lopen en 3uur later je wekker gaat..

Nu heb ik gelezen over de colitis zusjes. Dit is een onderzoem dat word gedaan in het vumc. Ik heb gemaild en ga graag naar de informatie bijeenkomst. Het schijnt dat er naast chron en colitis ulcerosa ook verwante soorten zijn die veel symptomen hebben maar ook weer niet alles, maar waarbij pds ook weer niet terecht is. Zoals ik het las was het alsof ik mijn eigen verhaaal voor las. Zijn er meer die hierover gehoord hebben?

Sorry voor het lange verhaal, maar lig nu eindelijk weer rustig in bed na enkele benauwde uurtjes.. ik ben er soms zo klaar mee...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:17

Gehoord niet, maar het klinkt wel interessant..! Ben je ooit in het ziekenhuis onderzocht op ibd-ziektes als Crohn of colitis?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:46

Ik ben nog nooit onderzocht, maar dat komt omdat mijn moeder colitis heeft. En de ha zegt ook dat ik daar niet aan voldoe..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 03:36

@loveidefix: Nooit van gehoord ben wel benieuwd of het echt werkt.
@sax89:Ik heb er wel van gehoord maar bij mij werd ook gewoon gezegd dat het PDS is. Vind het allemaal ook erg raar dat ze dat gelijk zeggen terwijl er niks verder onderzocht is. Vorig jaar verging ik nog van de pijn, en dacht ik zelfs dat ik een blindedarm ontsteking had of iets in die richting. Dat de pijn zo erg is dat je denkt dat het iets veel ergers is. Extra onderzoeken doen ze alleen bij mensen die ook bloed verliezen werd mij gezegd.

Jullie nog veel klachten gehad met de feestdagen?. 2de kerstdag lag ik plat maarja niks aan te doen. Als ik de pijn vergelijk met dat van vorig jaar is het wel een stuk minder geworden sinds ik geen aardappels meer eet. In het ziekenhuis zeiden ze dat het bij mij ontstaan kan zijn na die "buikgriep"(duurde 6 weken bij elkaar dus wat het echt was zal ik nooit weten). Dat de pds daarom bij mij niet blijvend hoeft te zijn. Hoop het maar :).

Zal morgen de rest even bij lezen moet nu echt m'n bed in.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:31

Ik kan hier nu ook meepraten... Gisteren naar de dokter geweest en die vermoed ook dat ik een spastische darm heb. Heb erg veel lucht in mijn darmen en als ik iets gegeten heb zwelt mijn buik helemaal op. Heb ook erg vaak last van krampen en een wisselende ontlasting. Moet nu mijn ontlasting laten onderzoeken om te kijken of de darmflora normaal is of dat er een of andere infectie is geweest. Mogelijk kunnen ze die infectie dan behandelen in de hoop dat mijn klachten afnemen. Maar ik vermoed niet dat ze nog iets van een infectie kunnen vinden, heb inmiddels al zo lang klachten. Zou ook nog overwegen om laxeermiddel te gebruiken om mijn darmen wat rustiger te krijgen, maar dan spuit alles eruit ben ik bang :P

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:10

Je kan van dat colon clean proberen. Dat is redelijk mild.
Ik merkte dat mijn 4 liter clean prep best hielp! De dagen of zelfs weken erna had ik helemaal geen last!
Bijkomend voordeel van het darmonderzoek haha! Positief blijven ;)

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:47

Nou helaas bij Mij ging het goed fout en lig al vanaf donderdag in het zh. Ben ook wel benieuwd naar dat onderzoek in het vumc.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:48

Jeetje :\ Sterkte en beterschap!!