hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:59

@Appie: Hahaha, van die gekke bekken trekken in de spiegel, dat is zooo herkenbaar! Tsja, want straks heb je opeens een hersenbloeding en dan denk je dat het gewoon hyperventilatie is, dat kan toch niet he? ;) En wat dacht je van in je wang porren/knijpen om te kijken of je dat nog wel voelt? Hoe erg zijn wij hey....

@Deeday: Rij je nog op de vrachtwagen? Ik durf geen lange stukken meer te rijden in mn eentje en al helemaaaal niet over de snelweg!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:01

hahaha dat knijpen herken ik ook, en dan af en toe je nagels erin zetten of je het wel goed gevoeld heb _O-

Nee ik rij niet meer op de vrachtwagen omdat het niet meer ging tussen mij en me vader. Doordat hij mij totaal niet snapte, kregen we onwijze ruzie. Heb in 2008 voor het eerst te maken gekregen met hyperventileren en ben eind 2009 gestopt met rijden dus heb wel een poosje door gereden nog. Ik krijg het nu nog als ik onwijs gestresst ben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:06

Heftig hoor! Maar wel knap dat je nog een tijdje door bent blijven rijden!

Dat met je nagel, hahaha, ook herkenbaar ;)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:12

Ja door hele goede begeleiding van de therapeut wist het heel snel onder controle te krijgen, maarja paps snapte het niet als ik me zo beroerd voelde dat ik thuis wilde blijven.. Ik kreeg af en toe het idee dat die vond dat ik me aanstelde ofzo

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:32

hahah ja knijpen

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:23

ooooh haha ja wat erg :)) Ik herken ook echt alles wat ik hier lees.. :P Inderdaad rare bekken trekken en kijken of alles het nog wel doet :') Tis echt mogool eigenlijk.. Maar tóch moet je het ff bekijken enzo, voor je weer gerust bent :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:14

Toch is het wel grappig dat we er hier achteraf om lachen, omdat we eigenlijk wel weten dat we veel te erg reageren om kleine dingetjes. Maar op het moment zelf ben je gewoon ff in de stress en dan moet je toch even prikken/knijpen/gekke bekken trekken ;)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:37

ik had vandaag weer een aanval, en na die tijd begon ik te lachen en me moeder zat me heel raar aan te kijken zo van waar heb jij in eens last van. Ik zeg eigenlijk zit ik best wel raar in elkaar!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:38

Haha ja op het moment zelf dat je er last van hebt vind je het tótáál niet grappig en kun je er soms misschien wel om janken :') maar als je het zo later verteld denk je ook echt bij jezelf van sjonge jonge zeg.. :)) Wat kan ik me druk maken om rare dingen :P

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:50

Ik heb t ook alweer 2 jaar nu. Chronisch... ;( In t begin dacht ik dat ik dood zou gaan, en dacht ik dat ik de volgende ochtend niet meer wakker zou worden.. Waardoor ik dus alleen maar NOG meer stress kreeg, en ik vertelde t ook aan niemand, dat ik me zo voelde.. totdat ik echt schokkend in mn bed lag, en ik naar t ziekenhuis wou, kreeg k te horen dat het hyperventilatie is. Tijdje ceaser therapie gedaan (ademhalingsoefeningen) maar daar werd k alleen maar duizelig van. Nu heb ik het gewoon geaccepteerd, het sluimerd altijd, en er hoeft maar weinig te gebeuren of het word acuut, soms weet k niet eens waardoor, maar achteraf kan k me meestal wel bedenken waar t door kwam.. T is heel vervelend, en ik voelde me in t begin nogal onbegrepen omdat andere mij maar een aansteller vonden (vooral op werk veel onbegrip, zelfs baan kwijt geraakt.. ) Maar idd, HV geeft zulke pijnlijke/vreselijke symptomen dat je denkt dat je laatste uur is aangebroken.. mn moeder zat op mijn leeftijd om de dag op de eerste hulp door HV, ze kon het maar niet geloven dat het HV was, maar echt iets ernstigs. Ik hoop maar dat het bij mij ook over gaat met de tijd, net zoals bij mijn moeder. :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:29

Pfoe dat is ook wel heftig zeg van jou moeder! :oo Inderdaad de gedachten dat je dood gaat maakt het alleen maar erger..je moet echt proberen jezelf te overtuigen dat het een hyperventilatie is en het allemaal wel goed komt.. hoe moeilijk het ook is.. :\ Dit is echt iets wat je moet leren denk ik.. Mij lukt dit helaas ook nog erg slecht soms..

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:36

Mij lukt het ook heel slecht soms hoor. En op zon moment durf ik ook echt niet meer alleen te zijn. Ik merk dat nadat ik gisteren een behoorlijke aanval heb gehad ik vandaag toch gespannender boodschappen ga doen. Wat stom is eigenlijk want zo wek je het alleen maar op.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:28

haha ja inderdaad. maar het is moeilijk om dat uit te schakelen. Dat moet je langzaam leren dat gaat echt niet in 1 keer. Ik denk nu dat ik 4 jaar bezig ben en ik kan het nu soms nog niet. Als het bijvoorbeeld heel druk is in een winkel. krijg ik het ook gauw benauwd. en wil ik het liefst zo gauw mogelijk de winkel uit. Maar dat word vanzelf minder. tenminste bij mij wel

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:24

bij mij ging het heeeeeel snel beter toen ik een paar sessies bij een psycholoog had gehad! Die heeft me echt veel meer zelfvertrouwen gegeven, zodat ik ook echt vertrouwen in mezelf kreeg dat ik die aanvallen aan kon!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:22

Ik heb vooral last van het verkeerde ademen , ik merk dat ik te veel / te diep adem , ben verder niet echt meer bang ofzo , maar het lukt me dan niet om weer normaal te gaan ademen tenzij ik echt 's avonds dan op de bank ga liggen en een filmpje kijken , of dat ik slaap :P

Maar bewust goed ademen dat lukt me niet , heel maf , want zodra ik er op let adem ik teveel :P

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:16

Bij mij is het zich geloof ik een beetje om aan het zetten in angst voor een aanval, deze fase heb ik al eens gehad maar krijg hem geloof ik weer. Loopt de hele dag op eieren zeg maar, en daardoor fok ik me op waardoor ik natuurlijk een aanval krijg.

Nou hebben we zaterdag een personeelsfeestje en zit me daar nu al over op te fokken bang dat ik dan een aanval krijg omdat ik niet wil dat de collega's van me vriend mee krijgen wat er speelt met mij. Ik moet mee gaan omdat het goed voor mij is even gedachte ergens anders, maar ik wil eigenlijk niet meer mee...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:16

Dan heb je idd geen hyperventilatie meer, maar een angst/paniekaanval. Althans, dat is mij ooit gezegd. Je hypert dan nog wel, maar dat komt voort uit je angst om te hyperen.

Maar ik zou me er niet voor schamen, wat maakt jou het uit dat de collega's van je vriend weten dat jij hyperventileerd? Zo ben jij nou eenmaal en het is al super goed van je dat je met je vriend mee gaat naar het feest!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:36

Ik heb hier eerder in het topic een punt gezet omdat ik hier nog op terug wilde komen hier mijn verhaal!

Sinds december 2010 ben ik last gaan krijgen van aanvallen.

Ik heb net (2,5jaar) hele zuure jaren doorlopen, heel veel dagen waren voor mij gewoon een hel was. veel mensen kenden mijn situatie maar ik kon alles aan. werkte erg hard zo hard dat ik niet over mijn problemen na hoefde en wilde denken, en naast me werk had ik mijn dieren waar ik voor moest zorgen.
Ik heb zo'n 1,5 jaar overal alleen voor gestaan en na deze 1,5jaar leerde ik mijn vriend kennen. deze zat bij de marine en ging begin van onze relatie voor 6maanden varen... veel stress door mijn toen huidige situatie veel veranderingen veel geregel liep ik een beetje op mijn tenen maar ik kon de hele wereld aan!

Na terug keer van de vaart van 6maanden, stond ik niet overal meer alleen voor ik kon het nu met iemand delen ik kon wat meer dingen loslaten ik stond niet overal meer alelen voor... en toen ging het helemaal fout! bij een avondje mega piraten festijn voelde ik me in het begin wat grillig tja dat had ik wel vaker als ik ergens kom waar ik niemand kan (zenuwe) op de terug keer met de auto zat ik achterin, ik kreeg het onwijs benauw ik wist niet of ik moest spuugen kreeg geen adem het was hartje winter en ik moest het raam open hebben.. gelukkig na een half uur kwamen bij vrienden van ons aan... ik kon niet binnen blijven want ik dacht dat ik dood ging ik kreeg geen adem geloof dat ik uren buiten heb gestaan. eenmaal in bed kreeg ik het onwijs koud, rillig, kippelvel dat eindigde op trillen heel heftig trillen.... ik kreeg het niet onder controle meer, ik kon niks anders dan wachten alleen het wachte maakte me nog banger... dus besloot om te gaan lopen heel veel rondjes te lopen. naar mate ging het weer weg.

na een paar dagen had ik weer veel stress huidige situatie was nog lang niet voorbij, deze is sinds 14 aug 2011 pas voorbij. Ik werd onwijs misselijk, kreeg het koud vooral hele koude voeten. begon kippenvel te krijgen wat later over springt op trillen, heftig trillen me hele lichaam trilde ik kreeg geen adem.. ik wist ook niet of ik spuugen moest of niet... deze aanval kon tussen 30min tot aan 1,5 uur duuren... ik werd steeds banger waardoor je aanval ook meer verergt.. heb zelf 2x gebelt naar huisartsenpost en raden me aan om t.v te kijken of een boekje te lezen... nadat ik 6 dagen achter elkaar deze aanvallen kreeg ben ik naar onze huisarts gegaan... hij heeft me hart beluisterd en vertelde dat mijn hart onregelmatig klopte... volgens hem kwam dit door wat ik allemaal mee had gemaakt en kreeg bloedverdunners mee en inslaapers. met mijn bloedverdunners moest mijn hart beter gaan pompen 3x per dag moest ik deze medicatie in nemen... Doordat ik deze aanvallen ALTIJD s avond of tijdens het slapen kreeg had in ook inslapers gekregen... maar omdat dit verslavend werkt ben ik er na een week mee gestopt. inmiddels zijn we maanden veder en gebruik ik nog altijd mijn bloedverdunners... de medicatie heb ik van 3 naar 1 gebracht. Ik heb echt hele beroerde aanvallen gehad en ik merk dat ik de aanvallen die ik s avonds heb onder controle kan houden.

Als ik een drukke of opgefokte dag heb gehad voel ik meestal s avonds al mijn aanval op komen, door koud te krijgen denk hier aan de voeten of handen en neus. ik begin dan al met goed ademen voor mijn gevoel adem ik vaak te kort. en laat ik de aanval langzaam komen... als ze aanval is geweest krijg ik ook geen nieuwe aanval meer erachter aan. na de aanval ben ik altijd doodsmoe en slaap ik ook de hele nacht door. mijn situatie kan ik nu achter mijn laten dus ik ben benieuwd of deze aanvallen uit blijven.

Ow is er ook hier iemand die tijdens de aanval of die de aanval aan voelt komen die ook sokken aan trekt? ik heb altijd het idee dat als ik sokken aantrek dat ik sneller weer op tempratuur kom. ik krijg het altijd ijskoud zodra de aanval over is krijg ik het altijd onwijs warm prettig gevoel.

Ik verklaar me soms voor gek maar je moet wat doen.

@ Deeday... je moet proberen te ontspannen als je voelt dat het niet goed gaat zou ik even ergens alleen gaan zitten waar niemand je ziet. kleding aan trekken waar je prettig bij voel en je vriend vragen je niet alleen te laten. ik heb alleen last van mijn aanvallen als ik me ontspan.

@pmarena, het komt omdat je er op let.. als ik erop let merk ik dat ik me adem stop zet onbewust.
bij fysiotherapie heb ik een ademhalings oefening gedaan en ik werk daar alleen maar duizelig van..

@ Joyce, ik heb heb dan een tik tak sessie gedaan, ik ben er juist allemaal onzeker van geworden dus het lig per persoon verschillend denk... het is iets waar je mee om moet leren gaan.

nu is mijn vraag aan jullie, hoe is het bij jullie gekomen? ik zelf weet waarom ik het heb. en als ik een aanval heb weet ik achteraf ook waarom ik deze aanval heb gekregen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:18

ik ben weer een beetje duizelig maar mn vriend komt zo weer haha

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:43

Appie, fijn dat je vriend komt! Is altijd een gehele geruststelling vind ik zelf!

Missbambie dat is idd een goeie van je! Even me afzonderen zodat ik rustig kan wonderen en idd me vriend vragen om meeste tijd bij mij te blijven dan voel ik me al een stuk rustiger.

Ik heb het gekregen door heel veel gezeik in me priveleven. En tijdens het werk. Kan dit niet echt open en bloot hier neer zetten dus wie het wilt weten kan een pb krijgen ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:40

ja inderdaad maar ik verveelde mij gisteravond en daar kwam het waarschijnlijk door hahah en als ik dan weet dat hij rond half 10 weer komt ben ik altijd weer beetje gerust gesteld

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:45

Stom is dat dan he, dat je dan wel rustig kunt worden.

Ik heb me eerste goeie dag! Heb me salontafel helemaal geverfd. Dus ben lekker bezig. Zo meteen alleen na de fysio voor me schouder en dan verder zien wat ik ga doen :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:31

ik ben soms ook zo duizelig he alles draait dan gewoon echt daar word ik dan erg bang van en moet ik echt ff een tijdje zitten om bij te komen :=

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:36

Nou nog een uurtje en dan gaan we richting personeelsfeestje! Heb nou me al drie dagen top gevoeld en voel me nu ook gewoon lekker!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:48

Goedzo! Gewoon met zo'n positief gevoel weg gaan en dat proberen zo te houden! :) dan gaat het zeker weten goed.. :D