Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:57

Francis schreef:
Yup, helemaal handig. Mag ik jullie dan de link geven naar een heel lekker gerecht (kan met rijs, met aardappels, pasta of een lekker vers (turks) brood. 't Is een recept bedoeld voor slowcooking dus ideaal voor de hooimadam/kist:

Ingrediënten voor 2 personen
• 1½ eetlepel zonnebloemolie.
• 1 appel (goudrenet of Jonagold) geschild en in stukjes gesneden.
• 2 grote uien.(in stukjes gesneden)
• 300 gram riblappen. (in vrij kleine stukjes gesneden)
• 2 tl kerriepoeder.
• 2 tl bloem.
• 200 ml runderbouillon (zelfgemaakt of neem een ½ blokje).
• Zout en versgemalen zwarte peper naar smaak.
• 3 eetlepels Mangochutney.
• 40 gram Rozijnen
• 1 blik gepelde tomaten (400 gram),Snijdt de tomaten wat kleiner(of neem tomatenblokjes)
• 1 volle eetlepel citroensap.
• ½ tl chilipoeder (afhankelijk van hoe pittig je het wilt meer of minder)

Hulpmiddelen
BK-slowcooker, Koekenpan of wok. Schaaltje. Mes.

Voorbereiding
• Week de slowcooker 20 minuten in koud water.
• Braadt de appel en de ui in de olie op middelmatig vuur tot ze zacht zijn.
• Doe ondertussen de bloem in een kom en meng de kerriepoeder en peper/zout erdoor.
• Meng het vlees door de gekruide bloem.

Bereidingswijze
• Schep de ui/appel uit de pan en leg ze in het deksel van de slowcooker.
• Braad in dezelfde pan het vlees tot het lichtgekleurd is en voeg het appel/ui mengsel toe.
• Voeg de bouillon toe en breng tot het kookpunt.
• Voeg dan alle overige ingrediënten toe en breng opnieuw tot het kookpunt.
• Giet dan alles over in de slowcooker, dek af met het geglazuurde deksel.
• Zet in een koude oven van 175° C voor 2½ uur.
• Bij mij was de saus precies goed van dikte maar als hij wat dun is dan bindt je hem alsnog.
• Na 2½ uur was het gerecht gaar en het vlees kon je wegzuigen.

Serveertips
• Wij hebben het gegeten met macaroni en een eenvoudige tomatensalade vermengd met wat sjalotjes en een fijn gesneden augurk. Maar vele combinaties zijn natuurlijk mogelijk.
• Proef als de tijd bijna om is even of er voldoende kruiden inzitten en of het vlees gaar is.

Geplakt uit http://www.smulweb.nl/recepten/1367664/ ... slowcooker

Wauw ideaal!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:04

Charlot schreef:
prachtige streek daar in borgloon, tongeren! Ben daar ook een tijdje geweest, omdat een ex daar woonde.

Ik zou me hier als het mag ook graag melden. ik probeer ook zoveel mogelijk zo te leven.

Ja is zo, je hoort me niet klagen :D Ik heb dan ook nog eens het geluk dat ik in dat mooie landschap mag werken, of ja..als ik nog eens weg raak op kantoor, maar vroeger .. ;)
Maar welkom hier hoor :D

Freedom1

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:13

dank je ruga!
Ja zalig daar echt!! Ik vond het zo heerlijk om tussen de fruitbomen te lopen, te genieten van de natuur.

Zelf zou ik graag een boerderijtje hebben en alles opknappen. Heb alleen jammer genoeg geen geld om iets te kopen.. hopelijk ooit!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:24

Als wij echt willen gaan reizen met de paarden, hebben we bewoners nodig voor onze boerderij en voor het verzorgen van de dieren.
Ik kan me voorstellen dat er misschien mensen zijn die dat wel zouden willen. Wat denken jullie?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:24

Charlot schreef:
Zelf zou ik graag een boerderijtje hebben en alles opknappen. Heb alleen jammer genoeg geen geld om iets te kopen.. hopelijk ooit!

Tja, hier groeit het helaas ook niet aan de fruitbomen, dus dat wil zeggen dat er vééél op te knappen is. Maak van een meerjarenplan maar een multi-decennia-plan :Y)
Maar als je daar tegen kan*, kan er hier in de streek echt nog veel..

*zijn een paar mensen in dit topic die op die manier min of meer noodgedwongen al enige jaren zonder het gebruikelijke set aan moderne voorzieningen leven, maar zo te zien overleven we dat allemaal prima ;) Nu valt het me ook best mee, hier is het zo 'erg' niet, maar in mijn vorige verbouwing kon ik best wel depri worden van de zoveelste dag zonder warm water of verwarming terwijl buiten de modder vastvriest..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:48

Ruga schreef:
Charlot schreef:

Tja, hier groeit het helaas ook niet aan de fruitbomen, dus dat wil zeggen dat er vééél op te knappen is. Maak van een meerjarenplan maar een multi-decennia-plan :Y)
Maar als je daar tegen kan*, kan er hier in de streek echt nog veel..

*zijn een paar mensen in dit topic die op die manier min of meer noodgedwongen al enige jaren zonder het gebruikelijke set aan moderne voorzieningen leven, maar zo te zien overleven we dat allemaal prima ;) Nu valt het me ook best mee, hier is het zo 'erg' niet, maar in mijn vorige verbouwing kon ik best wel depri worden van de zoveelste dag zonder warm water of verwarming terwijl buiten de modder vastvriest..

Klinkt allemaal bekend in de oren, wij dachten eerst ook nog dat is een 10 jaren plan eerdat we alles op orde hebben. Yeah right ;)
Maar in de praktijk bleek dat toch even anders, als je een verwaarloosde boomgaard hebt, dat heb je niet in een jaar weer op orde, net zo min als weilanden waar nooit iets aan gebeurd is.
En omdat er buiten zo veel niet in orde was moeten de dingen in en om huis wel eens wachten ja.
De paarden moeten immers ook achter een veilige afrastering kunnen staan en een schuilstal hebben.

Niet alleen altijd omdat er het budget niet voor is, maar ook vanwege de tijd, je kunt je niet opsplitsen en op 2 plaatsen tegelijk aan het werk zijn. En heel af en toe moet je ook eens pas op de plaats maken omdat je het anders niet volhoudt.

En ja, je overleeft het wel, als je het maar een keer koud genoeg hebt gehad leer je wel hoe je een houtkachel aankrijgt :+
Of als een keer bij -20 graden de watertoevoer naar de pomp bevroren is en je helemaal geen water meer hebt.
De eerste keer als zoiets gebeurd panikeer je, geen water voor de beesten, later leer je maatregelen te nemen zodat je niet meer als het vriest opstaat en geen water meer hebt.
Je leert daarmee omgaan.

Zijn keuzes die je maakt in je leven, wat vind je het allerbelangrijkste...

Wil je de luxe van altijd warm en stromend water en een cv, knopje draaien en de verwarming gaat aan?
Voor ons waren andere dingen belangrijker, de rust en stilte hier, als ik bij andere mensen op bezoek ben hoor ik altijd verkeer of geluiden van de buren.
Ben ik altijd weer blij als ik thuis ben ook :D
Hier hoor je dus echt alleen de vogeltjes fluiten bij wijze van spreken.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:41

waar woon jij dan in belgie sassy?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:47

Charlot schreef:
waar woon jij dan in belgie sassy?

Heb je een pb gestuurd ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:48

Wat een tof topic, ik ga me gelijk inlezen :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:22

Net terug van 5,5 uur wandelen met de paardjes..alleen verkeer gezien als we ergens eens een weg overgestoken hebben, verder veldwegen en een ex-spoorlijn dat we hier hebben, nu een wandle en fietspad.. heerlijk!!!!

Ja Sassy zo is dat inderdaad :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:29

Klinkt als een heerlijke middag Ruga.

Ik heb vandaag Raya naar haar nieuwe plek verhuisd. Een 'zelfdoeplek' 4 km. van huis waar ze lekker veel ruimte heeft en gras. Maandag komt haar gezelschapsshetje dus net nog even wezen kijken, vanmiddag toen het buurpaard op stal ging werd ze erg onrustig maar ze is nu wel gesetteld en stond rustig een poging te doen de wei in één keer leeg te vreten.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:43

leuk, dit topic past ook wel bij mij!

wij wonen in n vrijstaand huisje, paardjes bij huis, dus alles gebeurd op onze eigen manier :)
moestuintje, we eten de hele zomer lang elke dag uit eigen tuin (zelfs op zondag de patatjes van eigen aardappels haha!), we hebben wel centrale verwarming hier, maar die staat nooit aan aangezien de warme van de kachel door zelf bij elkaar gezocht hout veel fijner is!

ook leef ik zo ongeveer bijna tijdloos, behalve de "echte afspraken" waarbij dat niet kan, en zelfs mijn werk doet hier aan mee, onze werktijden zijn richtlijnen, ik werk met klanten, die hebben ook tijden als richtlijnen, maar als het beter uitkomt dat iemand langer bezig is of juist korter dan is dat zo :)

ik kan jullie trouwens wel vast vertellen, als jullie straks als het gevroren heeft boerenkool uit eigen tuin gaat eten, je de boerenkool wel eerst moet wassen, anders gaat het knarsen tussen je tanden... (mijn ma dacht vorig jaar dat mn pa dat al had gedaan en heeft zo de ongewassen boerenkool door de aardappels gemikt :') )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:51

Francis schreef:
Ik heb vandaag Raya naar haar nieuwe plek verhuisd. Een 'zelfdoeplek' 4 km. van huis waar ze lekker veel ruimte heeft en gras. Maandag komt haar gezelschapsshetje dus net nog even wezen kijken, vanmiddag toen het buurpaard op stal ging werd ze erg onrustig maar ze is nu wel gesetteld en stond rustig een poging te doen de wei in één keer leeg te vreten.

Ah wij hebben hetzelfde gedaan. We hebben ze eigenlijk naar hun winterplek gewandeld. Ook een zelf-doe weide met stal er aan, prima voor de winter. Ik heb het gevreet preventief aan banden gelegd met wat prikpaaltjes en stroomdraad ;) Ik hoop nog wat gras over te kunnen houden voor volgende maand.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:55

Lisette1987 schreef:
we eten de hele zomer lang elke dag uit eigen tuin (zelfs op zondag de patatjes van eigen aardappels haha!)

Dat hoop ik ook ooit te kunnen!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:04

Ruga schreef:
Lisette1987 schreef:
we eten de hele zomer lang elke dag uit eigen tuin (zelfs op zondag de patatjes van eigen aardappels haha!)

Dat hoop ik ook ooit te kunnen!

haha ja, het verschil tussen uit eigen tuin en uit de winkel is goed te proeven ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:38

onze houtkachel met cv werkt :D
we zijn nu aan de opbouw van de keuken bezig.
sebiet eerst de paarden van de zomerweide naar huis halen

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:20

Hoi allemaal, ik kom ook maar weer eens kijken. Wij zijn nog steeds druk bezig met de bouw van ons huis, het schiet nu aardig op. Elektriciteit zullen we met zonnepanelen aanleggen en voor water hebben we een 'feskia' aangelegd, een systeem waardoor al het regenwater wat op het huis valt in een ondergronds bassin terechtkomt en via daar weer door een filter omhoog gepompt wordt naar het huis. Ook hebben we natuurlijk altijd de put nog :)
De tuin groeit ook lekker door, hoewel we het afgelopen jaar geen groenten geplant hebben vanwege het gedoe en de rotzooi met het bouwen. De olijfbomen hangen wel weer helemaal vol, de plukperiode begint nu net. Ook hebben we aardig wat sinaasappels gehad dit jaar van de twee jonge boompjes, vorig jaar nog maar 2, nu al zeker 30 of 40! Ook hebben we volop grenadines, druiven en vijgen gehad, en een paar peertjes van het nog jonge boompje.
Leuk als dit topic weer een beetje gaat leven en de verhalen van iedereen te lezen :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:27

Hee Martine! Zag laatst al heel gave foto's van de bouw van jullie huis. 't Wordt wel heel gaaf allemaal zeg! Hoop echt dat ik nog es een ticket kan boeken om jullie op te zoeken.
Klinkt lekker wat jullie allemaal aan fruit hebben zeg, helemaal jaloers op de granaatappels! Toen ik in Turkije was in de verleiding geweest om een mini-struikje mee te smokkelen maar toch maar niet gedaan, denk niet dat ik er hier in Nederland fruit aan krijg (tenzij ik een flinke kas bouw ;) )
Ik wil wel met behulp van een kennis in Amerika op zoek naar een noordelijke soort Pecan-noot. Die vind ik zó lekker en in Amerika hebben ze soorten die ook noordelijker kunnen groeien en vrucht dragen, die zou het hier ook moeten kunnen doen.
Verder ga ik denk ik nog 1 of 2 pruimen zetten en wil ik langs de schutting braam en framboos zetten. Ik heb een kleine hoek in de tuin waar ik wat groenten wil kweken en op het terras bij het huis komen bakken voor kruiden. Veel plek heb ik niet maar misschien ga ik op de wei bij Raya een hoekje maken voor een extra groententuintje.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:49

ohh Martine, ik ben zooo jaloers op jouw plekje!

wij hebben dit jaar niet zo veel van de bomen kunnen oogsten helaas, wat appels, peren en pruimen..
Vorig jaar is in een storm een pruimenboom omgekrakt, dus die doet het niet meer, verder hebben we nu ook een kersenboom, maar das nog een jonkie dus zat nog niks aan.
verder hebben wij de houtvoorraat voor de kachel binnen, dus kunnen we t wintertje goed doorkomen denk ik!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:00

Heerlijk, ik ga m'n houtkachel zó missen deze winter. Heb wel een leuk klein potkacheltje maar geen schoorsteen in m'n rijtjeshuis dus die staat 'voor de sier' te wezen. Maar ik doe'm niet weg, 'ooit' hoop ik hier weer weg te gaan naar een plek waar ik nog wat slower kan leven ;)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:07

haha jij woont in twello zie ik? ga je toch in de showroom zitten bij boddeke :P
of woon je in een andere twello?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:05

Is er nog een andere Twello dan?
Staat een beetje raar hé, in een showroom zitten. Denk ook niet dat ze daar kachels echt hebben branden (in ieder geval niet op zondag avond ;) )

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:41

haha geen idee of dr meer twello's zijn :P

wij hebben onze kachel bij boddeke gekocht toen het nog in apeldoorn zat, weet nog dat ik toen mee ben geweest en dat we ook nog bij een andere winkel zijn geweest, en dat daar toen wel kachels echt aan waren zegmaar , maar idd niet op de zondag avond.....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:23

Francis ja het schiet nu aardig op! Alhoewel, de bouwers nemen het er wel elke keer van met vakantie, voor een week werk zijn ze ook steeds een week weg.. Maar ach dat hoort er hier gewoon een beetje bij he, dat zal ook wel slow-life zijn ;)
Granaatappels zijn heeeeerlijk ja! Helaas waren die bij ons in de tuin alweer klaar ermee, nu maar gewoon van de markt meegenomen dus. Mmm pecannoten, ja als dat groeit waarom niet, maar je zal het idd wel maar net moeten kunnen vinden.. Ik ben zo gek van macademianoten, vraag me af of die hier zouden kunnen groeien.. Wat je hier kan krijgen zijn amandelen, pistachenoten, cashews, pijnboompitjes en walnoten.
Dat zou fijn zijn als je een plekje zou kunnen afzetten bij Raya om wat te verbouwen! Echt fijn dat je zo'n lekker plekje voor haar hebt nu!

Lisette dank je :o heerlijk dat jullie zo veel lekkers uit eigen tuin hebben, wel zonde van de pruimenboom zeg! Ah lekker zo'n houtkachel <3

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 00:44

Lekker zeg, pistache en cashews.. Ik denk dat pecan bij jou ook wel wil, da's echt iets van 'southern' Amerika, sub-tropen, die noordelijker soorten zijn echt gekweekt daar. Jammer dat je nog niet veel eigen granaatappels hebt, maar je koopt ze daar vast ook op elke straathoek. Mèn, wat heb ik er veel gegeten toen ik in Egypte was. En dan even een paar straatjes doorlopen naar een markt voor locals i.p.v. een toeristenkraampje en dan had je zo een tas vol voor een habbekrats. Ik vond het zó jammer dat ik ze niet mee naar huis mocht nemen. Macademia's groeien in de tropen van Australië, de temperatuur heb je dus, maar ik denk dat ze meer luchtvochtigheid nodig hebben en sowieso zal het moeilijk zijn om een plant het land in te krijgen, dan moet je eigenlijk al 'rauwe' noten binnen zien te krijgen en ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk de tunesiche grens is. Ik weet dat de tulpenbollen die ik naar Australie stuurde nooit aankwamen in ieder geval.