Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:38

Ik denk dat je je gewoon een beetje moet inlezen (zodat je niet door alle goedbedoelde verhaaltjes van bekenden en familieleden die het allemaal denken te weten van de wijs wordt gebracht) en verder alles maar gewoon een beetje moet laten gebeuren. Het heeft geen zin om je nu al druk te maken over neussprays, te veel of te weinig melk etc.... Die problemen zijn er tegen die tijd wel omopgelost te worden. Het enige dat nu echt telt is dat je weet dat je de baby snel na de geboorte aan moet leggen (het liefst binnen een half uur) en dat het geen pijn moet doen (want anders eindig je met kloven).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:01

benangelique schreef:
WowAmigo schreef:
Oh dat is inderdaad moeilijk. Gaat iedereen zitten zeggen "oh dat zou ik niet willen hoor, ga toch lekker de fles geven" enzo. En als het even lastig gaat "ja, ik HEB het nog gezegd, geef toch een flesje, dat kind krijgt niet genoeg..." Oh ja en "jullie zijn er toch ook groot op geworden?" Ook een goeie ;-)

Maar het is JOUW lijf en JOUW kind! (en dat maakt het straks makkelijker om te kiezen hoor, echt)

Is zo mooi, pasgeboren babietje op je buik die dan ligt te smakken, dan gaat het eigenlijk vanzelf...

Zelfs mijn jongste deed het, die had vocht in de longetjes, knetterbenauwd in de couveuse, maar toch even drinken... Toen wist ik dat alles het deed...

dat zijn idd de reacties...
heb het boekje van de kraamzorg 'uit volle borst' gisteren gelezen, maar dan zinkt de moed me eerlijk gezegd in de schoenen.... er gaat zoveel voorbereiding aan vooraf, zoveel dingen waarvan ik denk 'kan en wil ik dat wel', dat ik me er alleen maar onzekerder door maak.
wat hebben jullie aan voorbereiding gedaan op de bv?

wauw boya, gefeliciteerd met jullie dochter! hopelijk is het allemaal een beetje meegevallen en kan je genieten van je kleine trots.

Ik denk dat je je juist niet gek moet laten maken! :n
Bij mijn eerste had ik uberhaupt nog geen internet en geen computer en ik ben nooit naar een bijeenkomst geweest en nooit een boekje gelezen. Ik zeg niet dat dat slecht is hoor maar misschien ga je je er juist druk om maken. Ik vind dat ze in het ZH juist wel heel goede info geven en anders je kraamhulp. Laat je niet gek maken en laat het over je heen komen! :j

Boya, GEFELICITEERD met je dochter!!! :D *\o/*

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 13:12

Marloes_R schreef:
Ik herken je gevoel wel hoor BA, bv geven is toch best even doorzetten en wennen de eerste periode. Je ziet niet hoeveel je kindje drinkt en je moet wennen aan zijn huiltjes, wat wil hij? Heeft hij nu alweer honger of is hij moe? Bij de eerste vond ik dat erg moeilijk en zag ik ook op tegen de volgende voeding. Er zat geen ritme in en ik vond het best moeilijk allemaal.

Bij de 2e was ik daar een stuk relaxder in. Maar die had ook gelijk een fijn ritme te pakken. En zolang hij goed groeide en tevreden was, vond ik het goed. Maar bij een eerste komt er veel op je af en is het niet zo simpel allemaal. Tenminste, dat is mij ervaring.

Maak voor jezelf een keus die goed voelt. Het is jouw kind en jouw lijf en jij moet een mooie kraamtijd hebben. Op die eerste periode moet je straks met een heel fijn gevoel kunnen terugkijken. Wat iedereen om je heen ook zegt over je keuze, het moet voor jou goed voelen.

Chiara is mijn eerste kind en ik moet zeggen dat het hier van een leien dakje gaat. De eerste 2 maanden waren aftasten maar ik heb verder ook nooit echt moeite met haar gehad en ze sliep al snel goed door.
Dat scheelt ook al een hoop ;)

En ook die kraamperiode heb je niet in de hand :n
Ik wilde graag BV geven en dat is uiteindelijk ook gelukt, alleen door de eerste week in het ziekenhuis door te hebben gebracht baal ik wel dat ik niet gewoon thuis heb kunnen genieten ;(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:19

Cyntje schreef:
Ben toch wel benieuwd wat daar dan aan voorbereiding genoemd wordt :=

Ik heb een kolf gekocht, voedingsBH en dat was het wel zo'n beetje :+
En naar een bijeenkomst. Verder helemaal niks :D

kolf, voedingsbh, oprekken van de tepels door er meerdere keren per dag zachtjes aan te trekken, dragen van tepelvormers etc...
iedere 2 uur aanleggen de eerste 72 uur....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 13:27

Kwats,... kwats...kwats ;)
Evenals de tepels ruwen door er met een ruwe handdoek overheen te wrijven tijdens de zwangerschap! :=

Nergens voor nodig. Je tepels worden toch enorm belast met zo'n kleintje en daar kun je tegen ruwen, trekken, smeren etc etc... dat heeft geen enkel nut :n

Ik heb dat allemaal nooit gedaan en heb in 7,5 maand nog nooit een kloof gehad ;) Enkel wat blaasjes maar das eigen schuld, dan leg ik gewoon verkeerd aan!
Tepelvormers hebben enkel nut als dit ook écht nodig is!!! Dus alleen bij ingetrokken tepels en zelfs dan nog niet echt aangezien ik daar zelf ook een klein beetje last van heb.

Iedere 2 uur aanleggen heb ik ook niet gedaan de eerste 72 uur :n
Mijn voeding moest namelijk nog op gang komen en Chiara had wanneer ik haar zelf voedde daar meer dan voldoende aan ;)

Niet zo onzeker zijn joh! Gewoon met de volle 100% proberen en tuurlijk is het weleens 30%... hier ook geregeld. Maar vaak trek je jezelf wel weer aan bepaalde dingen op en loopt het vanzelf wel weer, zo komt alles ook weer goed ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:08

Dat is echt allemaal onnodig! Zolang jij gewoon normale tepels hebt, hoef je echt niets te doen. En voedings-bh is handig, maar niet nodig! Kan ook gerust met een normale bh, als je nog niet die uitgaven wil doen. Bij de Hema heb je al voor een schappelijk prijsje een voedings-bh.

@Cyntje: erg herkenbaar. Romy heeft ook de eerste twee weken na de bevalling in het ZH gelegen. Dat hakt erin... vooral later krijg je echt een soort gemis omdat je je kraamtijd niet hebt beleefd zoals je had gewild. Ik herken dat erg goed. Heb daar ook veel moeite mee gehad. Ook omdat er in het ZH allemaal grote en kleine dingetjes fout zijn gegaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:34

Heb ook niks bijzonders aan voorbereiding gedaan. Gewoon aangelegd na de geboorte (ik had wel gelezen hoe dat moest) en toen ging het! (met hulp, vooral info, van de kraamhulp)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:43

Ja,.. die tijd in het ziekenhuis had iets speciaals maar nu achteraf vind ik het vreselijk!
Er ging idd vanalles fout, langs elkaar heen, je hebt al zoveel aan je kop maar nog moet je schijnbaar overal achteraan lopen.
Daarbij ook nog een knap moeilijke bevalling gehad dat ik het daar ff helemaal had gehad.
Ook omdat ze zo ver van ons vandaan lag in het ziekenhuis.
Iedereen had zijn kindje op de kamer en wij niet... toen beleefde ik alles in een waas mede dankzij de hoeveelheid morfine maar nu achteraf kan ik erom janken!
We hebben ook enorm veel geluk gehad wat betreft die Streptokokke B, schrok me kapot toen ik thuis pas las wat het eigenlijk inhield. Ziekenhuis heeft daarover weinig tot niets gezegd :n

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:17

ik ben ook nooit naar een info avond oid geweest.
voedings bh had ik, kolf weet ik niet meer of ik die al had of dat ik hem later pas kocht, ging er geloof ik al helemaal van uit dat het wel zou lukken want heb me verder totaal niet verdiept in flessenvoeding.

en wat betreft al die verhaaltjes over ijsklontjes en theedoeken en weet ik veel wat allemaal over je tepels wrijven is dikke onzin idd, een warm doekje over je borst voor het voeden zou eventueel nog kunnen om het makkelijker op gang te brengen maar zelfs dat is niet eens nodig (in meeste gevallen)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 16:54

Koelen was vroeger de tip idd en zo komen er ook nog voldoende 'oudjes' mee aan zetten in mijn omgeving.
Het is echter bekend dat de vaten dan vernauwen en dus een totaal averechts effect heeft waardoor de voeding ook slechter kan doorkomen!

Maar ik heb hier ook geen gebruik van gemaakt.
Tijdens de spruw en steken masseerde ik gewoon, werkte ook voldoende :j

Ik ging er ook simpelweg vanuit dat BV gewoon ging lukken want ik heb me ook niet in FV verdiept. Had enkel wat flesjes uit pakketten maar verder heb ik er zelf niets voor gekocht :n

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:13

ow ja je kreeg bij de prenataldoos idd van die poederverpakkingen, die heb ik voor de zekerheid maar bewaard maar toen ik ze later nog eens tegenkwam en de datum ondertussen al vervallen was heb ik ze alsnog maar weggegooid

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:16

het is dus typisch weer; overdaad aan informatie schaadt...

in het boekje stond trouwens ook dat ik nu wel vast gaten in mijn bh's kon knippen, zodat mijn tepels konden opruwen tegen mijn kleding...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:30

Ik ben vandaag bij Darinka geweest , en alles is goed gegaan .
Qua tijd liep het gisteren wat uit , ze zijn pas om 11.00 uur met de o.p begonnen.
Dit kwam door spoed operaties , en een heuse Babyboom in Kleve gisteren .
10 kinderen zijn er gisteren geboren , in Kreis Kleve .
Dit heeft zelfs in de krant gestaan vandaag .
http://www.rp-online.de/niederrheinnord ... 99464.html

Zoals het er uit ziet mag ze na 5 dagen naar huis , dus eventueel maandag of dinsdag , en kan dus misschien oud en nieuw thuis vieren .Ze mocht vandaag ook al uit bed om naar de wc te gaan .

Nikki kreeg een eigen t-shirt met haar naam erop , een attentie van het ziekenhuis .

Afbeelding

Meet Nikki :D

Afbeelding

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:34

wat een prachtig bol meisje zeg! heerlijk :D
en wat leuk dat ze een tshirt geven zeg vanuit het ziekenhuis. dat is nog eens een mooie herinnering!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:04

So he wat een bolletje zeg! :+:

BA, je moet je er van tevoren niet zo druk om maken. Na de bevalling aanleggen en kijken wat hij/zij (weet je dat al?) doet.
Ik vond de eerste 6 weken soms behoorlijk afzien maar bij mij is toen ook werkelijk wat maar kon gebeuren gebeurd. Zorg dat je goede begleiding krijgt zodat je baby goed aanhapt. Milan deed dat namelijk in het begin niet goed met zijn onderlip en daardoor kreeg ik kloven en enorm pijnlijke tepels. Als hij aanhapte kon ik wel tegen het plafond gaan van de pijn.
Daarna heb ik hem een paar keer geholpen met aanhappen door zijn onderlipje naar beneden te duwen en toen had hij het door. Daarna nog 2x spruw gehad maar na 6 weken was alles voorbij en ging het super en nu vind ik het zo fijn dat ik doorgezet heb. Er is niks makkelijker dan bv :).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:13

ditano schreef:
Boya schreef:
Ff snel een egobericht.

Wil iedereen alvast fijne kerstdagen een een gelukkig nieuw jaar wensen.

Morgenochtend om 06.15 uur mogen wij ons in 't ziekenhuis melden voor een keizersnede. Met moeder en beeb gaat alles goed, maar er zit een cruciaal bloedvat in de weg waardoor de geboorte niet op een natuurlijke wijze mag plaatsvinden. Ben wel ff zoet in 't ziekenhuis, hoop voor oud/nieuw wel naar huis te mogen.
To be continued......

Ben zo vrij hier even te posten , ben een vriendin van Boya (:) .

Het is een MEISJE en ze heet Nikki en is 3460 gram .

SUPER!!!! Wens haar alle geluk van de wereld van me!

En.. mag ze misschien bezoek ontvangen? Als ze dinsdag nog in het ziekenhuis ligt, en bezoek mag ontvangen, dan kom ik met alle liefde en plezier langs! (woon vlakbij ;) )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:15

benangelique schreef:
[wat hebben jullie aan voorbereiding gedaan op de bv?

Ik heb 1 boek gelezen.

Daarnaast heb ik een borstkolf gekocht. En dat was het.... Oja, ook even de links van wat bv-organisaties in de favorieten opgeslagen, zodat ik niet met gierende hormonen daarna op zoek moest als ik dan iets wilde weten :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:18

benangelique schreef:
Cyntje schreef:
Ben toch wel benieuwd wat daar dan aan voorbereiding genoemd wordt :=

Ik heb een kolf gekocht, voedingsBH en dat was het wel zo'n beetje :+
En naar een bijeenkomst. Verder helemaal niks :D

kolf, voedingsbh, oprekken van de tepels door er meerdere keren per dag zachtjes aan te trekken, dragen van tepelvormers etc...
iedere 2 uur aanleggen de eerste 72 uur....

idd echt kwats... ik heb idd ook een voedingsbh gekocht. En daar heb ik veel plezier van gehad. Maar ook als je geen voeding gaat geven zijn ze fijn, vooral voor 's nachts... want ook al geef je geen borstvoeding, over het algemeen krijg je in het begin toch een keer last van stuwing en/of lekkende borsten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:22

Cyntje schreef:
Iedere 2 uur aanleggen heb ik ook niet gedaan de eerste 72 uur :n
Mijn voeding moest namelijk nog op gang komen en Chiara had wanneer ik haar zelf voedde daar meer dan voldoende aan ;)

Laelia had na de eerste voeding ook genoeg voor een aantal uren. Ze moest echt even bijkomen van de bevalling, en de eerste nacht maakte ze meteen een ruk van 5 uur (de nacht daarna helaas niet meer :+ ). En dat is prima. Voor de nachten gaven ze in het ziekenhuis aan dat er best 6 uur tussen de voedingen mocht zitten als je kleine dat prima vond. In feite kwam het erop neer dat Laelia de eerste maand om de 3 uur kwam, en daarna in de nacht nog maar 1 keer (dus om de 4 uur), en overdag wel rond de 3 uur.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:25

benangelique schreef:
het is dus typisch weer; overdaad aan informatie schaadt...

in het boekje stond trouwens ook dat ik nu wel vast gaten in mijn bh's kon knippen, zodat mijn tepels konden opruwen tegen mijn kleding...

mmmm.. klinkt als een waardeloos boekje om eerlijk te zijn...

Je tepels wennen maar op 1 manier aan het voeden, en dat is door te voeden... zorgen dat je een creme op basis van lanoline in huis hebt (hebben ze ook in het ziekenhuis) en na de voeding even erop smeren. Zo zijn mijn tepels, op een super klein kloofje dat na een dag weg was na, heel gebleven.

Voor BV hoef je echt niet heel veel te doen, moeder natuur regelt het vanzelf, je hoeft het alleen maar te laten gebeuren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:28

Wat een lekker bolletje heeft Nikki zeg! En leuk dat t-shirt!

Dus ze mag maandag of dinsdag al naar huis! Dat gaat vlot zeg! Dan pm ik haar tegen die tijd wel, als ze een paar dagen thuis is.

En leuk dat stukje uit de krant met ook de foto's erbij! Een leuk stel zo, Darinka straal echt helemaal :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:15

het is wel heeeeeel fijn dit topic. door de bemoedigende woorden van jullie ga ik het toch proberen (en doorzetten hoop ik) ipv dat ik naar de fv grijp.
zal het bij de intake van de kraamzorg volgende maand ook aangeven. dat scheelt vast denk ik.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:29

Nou hier mijn bevallingsverslag.

Donderdag ochtend kwam de verloskundige de boel bekijken naar een dag priemen, de nacht was al heftig voor me, qua ween ik had al pijnstillinge een een roesje gehad om toch wat rust te krijgen, dus ik had goede hoop, om 8 uur smorgens dus 2 cm ontsluiting en baarmoeder nog niet helemaal rijp genoeg, dus nog even afwachten want verloskundige wou eerst overleggen met de gynecoloog.
half 11 weer de boel bekeken, nog steeds 2 cm maar wel week en rijp genoeg dus ik mocht naar de verloskamer. werdt toch wel zenuachtig hoor op dat moment.

nou goed om 12 uur hebben ze de vliesen gebroken, en me aan het infuus gelegt, moest speciaal iemand van de IC voor komen, aangezien er al 4 keer misgeprikt was, maar goed 5 keer was scheepsrecht.
Nou goed om 13:00 verging ik al van de pijn door het opwekken via het infuus, ondertussen dikke 3cm ontsluiting, en ruggeprik aangevraagt want ik kon het niet meer onder controle krijgen allemaal. nou goed om 14:10 had ik dan ook pas echt de ruggeprik maar wat een opluchtig zeg. ik kon weer even bijkomen, zelfs nog een klein tukje gedaan. om 16:00 4 cm ontsluiting en toen zijn ze de boel wat meer gaan opvoeren via het infuus. naja ik vond het niet erg voelde het niet. om 18:00 6 cm ontsluiting. ondertussen begon ik de ween te voelen in mijn bips. was niet ideaal maar kreeg het wel onder controle, maar dat was maar even of ik moest persen maar ja dat kon immers toch niet zo snel, maar wegpuffen was er niet meer bij, 18:30 9 cm ontluiting. poef zeg dat ging snel,
ik moest het nog even wegpuffen zo ver mogelijk was, nou goed om 5 voor 7 mocht ik echt gaan persen. maar naar 1 keer persen moest ik ook gelijk weer stoppen. verloskundge zag dat Sven het niet goed maakte en er met spoed uit moest. gynecoloog werd gebeld, ik moest op de zij liggen, omdat dat makkelijk was voor sven die het zwaar had gekregen in eens. veroskundge nogmaals gynecoloog gebeld dat ie echt direct moest komen, want ik kon de persdrang bijna niet tegenhouden, maar ik mocht absoluut niet persen.
nou hup spul werdt klaar gelecht, vacumpomp enz enz, en gyn kwam er aan gesneld, ik weer op de rug, hafl in paniek natuurlijk door alle comotie. nou goed vacumpomp werdt op het hoofd aangebracht, dat ging niet zachtzinnig of wat dan ook want er was echt spoed achter, nou goed ik mocht weer persen, 1ste perswee hielp de gyn nog niet heb echt alles op alles gezet en hij was er bijna, de wee erop, ging de gyn mee helpen en die wee kwam dan ook het hoofdje eruit, gelijk werd de navelstreng door geknipt, die zat 2 keer strak om zijn nekje gedraait, volgende week kwam de rest van het lijfje er uit en kreeg ik hem echt maar een paar seconde op mijn buik. hoofdje was blauw lijfje bleek. Sven is geboren om 19:10 en woog 3040 gram.
Sven ging gelijk naar de kinderarts, ludie mocht mee, daar kreeg Sven gelijk zuurstof toegedient om bij te komen, want dat had ie duidelijk te kort gehad, verder vond hij het echt niet leuk allemaal, hij moest echt even bijkomen, voor hem was het heel zwaar.

Naar een half uurtje ongeveer kwan ludie met Sven bij me, ondertussen waren ze mij nog aan het hechten, ik schrok de kleine man was zooo bleek maar deed het naar verhouding redelijk, uurtje later werdt sven weer gecontroleerd door de kinderarts, alles was redelijk te noemen

om 9 uur is de kinderarts nogmaals geweest, en toen kregen we te horen dat Sven de volgende dag mee naar huis mocht.
Snachts heeft ie nog wat oud bloed gespuugt en hebben ze zijn maagje nog gespoelt, en wat voeding achtergelaten via de sonde. daar kanpte hij aardig van op, want hij had wel een zware eerste nacht.
Sven vergeet nl af en toe met huilen door te ademen, athans hij pakt het wel weer zelf op maar duurt soms erg lang.

ook het eten gaat niet makkelijk, we geven nu de borstvoeding via de vingervoedmethode en dat gaat sinds vanmiddag goed. zijn zoek en zuigreflex is/was nog niet te best door de zware start.
Maar het belangrijkste is dat hij het nu goed doet, hij kijkt mooi helder uit de oogjes als die wakker is, kleur is helemaal goed nu, nee hij haalt het allemaal weer goed in.

nou wat een verhaal he, met mij gaat ook alles goed maar een heeel klein beetje ingescheurt verneem er zelf weinig van in iedergeval.

hier een paar fototjes, kon niet kiezen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:41

Bora: gefeliciteerd met een prachtige dochter!
En Dobbel: Een prachtige zoon gebakken!

Geweldig!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:33

jeetje dobbel, wat een verhaal en wat onwijs heftig! hoe is het met jouw geest en je lijf?
je hebt wel een prachtig kereltje gebrouwen hoor :j

vandaag gemaakt, 29 weken exact (en +9 kg...)

Afbeelding

Afbeelding