Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:26

bij mij is het wel weer een stuk minder geworden, drinken durf ik ook, maar ik word hier nooit ziek van. hoef dan gelukkig nooit over te geven anders zou ik idd ook nooit drinken.
Gelukkig heb ik een man die ook nooit over geeft, 1 keer gedaan in de tijd dat we mekaar kennen (nu 15 jaar), toen had hij antibiotica en savonds een paar biertjes gepakt, vergeten dat hij AB had.
dat ging toen mis.
Ik kan steeds meer zien gelukkig, ik werk met honden, als een hond gespuugd heeft, vraag ik altijd een collega dit op te ruimen, gelukkig is daar wel begrip voor.
wat ik erg vind is dat ik vorig jaar tijdens mijn burn out, een paar keer naar een psycholoog ben geweest en dat zij me nooit heeft verteld dat emetofobie bestaat. moet je dan zelf achterkomen door een vriendin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:08

Nou, mijn man heeft epileptie, dus als die een aanval heeft gehad moet ie daarna echt wel over z'n nek. Op de een of andere manier kan ik het dan beter hebben dan wanneer iemand heeft gedronken, dan is het hun eigen schuld en word ik panisch. Als m'n man een aanval heeft gekregen ben ik eigenlijk alleen maar bezorgt en doe ik gewoon even m'n oren dicht.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:01

phormicola schreef:
Nou, mijn man heeft epileptie, dus als die een aanval heeft gehad moet ie daarna echt wel over z'n nek. Op de een of andere manier kan ik het dan beter hebben dan wanneer iemand heeft gedronken, dan is het hun eigen schuld en word ik panisch. Als m'n man een aanval heeft gekregen ben ik eigenlijk alleen maar bezorgt en doe ik gewoon even m'n oren dicht.

Dat herken ik ook wel. Als iemand echt ziek is, vind ik het minder erg/eng dan wanneer iemand teveel gezopen heeft (of het op een andere manier heeft 'opgezocht'.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:56

ik vind het juist minder eng als het om drank gaat, of standaard zoals na een aanval, daar kan ik nog vrij goed mee om, maar als iemand ziek is, griep oid, dat vind ik het engst, want dat is besmettelijk, dus dan bestaat de kans dat ik het ook krijg en ook moet overgeven.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:57

Zinn schreef:
ik vind het juist minder eng als het om drank gaat, of standaard zoals na een aanval, daar kan ik nog vrij goed mee om, maar als iemand ziek is, griep oid, dat vind ik het engst, want dat is besmettelijk, dus dan bestaat de kans dat ik het ook krijg en ook moet overgeven.

ja dat herken ik heel goed.
Van drank ziek worden, tja dat is niet handig maar eigen schuld dikke bult.
Maar als iemand buikgriep heeft, dat vind ik ook doodeng, dan denk ik ook, hellup als ik het maar niet krijg.
Terwijl als ik het heb, ik alleen diarree heb en eigenlijk sinds mijn kindertijd, niet meer zelf hoef over te geven.
of als een vriendin verteld (waar je dan bij in de auto zit) dat haar kind de hele nacht ziek is geweest, dan zie ik allemaal van die bacillen mijn kant op rennen als het ware.
ieks

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:44

Joyfordogs: ik ben allergisch voor het woord buikgriep. Sowieso ben ik niet zo goed met zieke mensen, ze moeten gewoon erdoorheen en hun mond houden. :+
Maar als een dier het doet ben ik echt een hele koele kikker en daar ben ik wel blij om met mijn opleiding. :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:31

Ja, als iemand ziek is dan ga ik toch echt een andere kant op rennen! Ook idd als iemand zegt dat z'n kind ziek was. OHO!

Ik was gister in de supermarkt en ik wilde aansluiten bij een kassa, zag ik de kassiere echt de longen uit d'r lijf hoesten, hand voor de mond, maar daarna wel gewoon lekker weer de boodschappen aanraken! :(

Ik naar de andere kassa, boodschappen op de band, begint die OOK zo verschrikkelijk hard in d'r handen te hoesten!
Ik heb thuis alle verpakkingen ontsmet, mij krijgen ze niet! :Y)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:53

soms kom ik dus ook op het idee om zoiets te doen, weglopen van hoestende mensen oid, maar dan verplicht ik mezelf dus om te blijven staan...anders wordt het alleen maar erger

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:02

Ik heb echt een fobie voor spinnen, en ik word er soms gewoon zelf gek van.
Zit er een spin op mijn bed? Dan kom ik de eerstkomende 2 uur niet meer in de buurt.
Zoal de vorige keer, spin op mn deken, ik panisch en shaken, heb m met haarlak bevroren zegmaar en daarna met een boek geslagen, en toen heb ik de nacht op de bank aan de andere kant van mn kamer geslapen. En pas was mn bankje weggehaald, dus heb ik 1,5 uur op mn houten stoeltje gezeten, en dat kostte mij veel nachtrust.

Ik hou écht niet van mensen met smetvrees, word ik helemaal priegelig van.
Al dat geontsmet, en om de 2 seconden je handen wassen, of zoals een docent op school, zn papiertje schoonvegen, of zn bureau even af'stoffen' (alsof dat er ligt als ie dat steeds doet)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:24

Ik ontsmet in principe niets, was hoogstens mijn handen als ik vermoed dat er iemand ergens aan gezeten heeft, al is mijn moeder er totaal niet van op de hoogte dus die smeert het in principe overal aan. En bij die gedachte krijg ik dan wel de rillingen, want ik heb een hekel aan het ziek-zijn, maar niet om het ziek-zijn zelf, maar gewoon om de aandacht die het trekt en de herrie die het meestal maakt. :+ Dus alleen om die reden een tikje paranoïde wat betreft de bacillen.

Maar te vaak handen wassen en alles ontsmet houden verlaagt eigenlijk je weerstand. Je komt minder in aanraking met bacteriën in het algemeen en je afweersysteem wordt er dus eigenlijk heel lui van. Dus niet te vaak handen wassen, dan was je de "beschermlaag" eraf, etc.

Ik moet het alleen nu vaker doen, handen wassen, omdat ik zoveel dieren en andere vieze troep in handen krijg op de opleiding. :+ Na een practicum met duiven waarbij mijn duif me compleet over de handen schijt doe ik dat dus echt wel! En dan heb je een kwartier later een fret in je handen en die stinken, dus dan moet het alweer... etc.

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:32

ik heb ook een zwaar irritante fobie
ik kan er niet tegen om achter in een auto te zitten als de auto geen vier deuren heeft.
afgelopen vrijdag heb ik het weer geprobeerd ik hoefde maar heel even achter in te zitten was maar 2 km.
ik werd voor dat de auto weg kon rijden zo gek achterin dat ik over de mede pasagiers ben gesprongen en ben gaan roepen dat ik moest overgeven dat ik er snel uit kon komen.
vaak begrijpen mensen dat niet want dan zeggen ze meteen ja jij wilt gewoon graag voorin zitten.
mensen waarbij ik vrijdag mee in de auto zat die hadden er wel begrip voor zweet rolde over mijn gezicht.
maar kan je zeggen ik doe het ook nooit meer

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:33

Ik heb een fobie voor zwembadglijbanen..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:41

Bento1: En dat hebben ze maar gewoon te begrijpen. Ik heb een vriendinnetje dat graag voorin zit en dus zit altijd ik achterin als onze andere vriend rijdt, of hij zit achterin als ik rij. Maar wij zijn volwassen genoeg om dat niet erg te vinden, dat zij dan zonodig voorin moet zitten moet ze dan zelf weten. :) Dat horen jouw medepassagiers ook maar gewoon te doen, in plaats van zelf kinderachtig doen en voorin blijven terwijl jij zegt dat je niet achterin durft.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:46

joyfordogs schreef:
ja dat herken ik heel goed.
Van drank ziek worden, tja dat is niet handig maar eigen schuld dikke bult.
Maar als iemand buikgriep heeft, dat vind ik ook doodeng, dan denk ik ook, hellup als ik het maar niet krijg.
Terwijl als ik het heb, ik alleen diarree heb en eigenlijk sinds mijn kindertijd, niet meer zelf hoef over te geven.
of als een vriendin verteld (waar je dan bij in de auto zit) dat haar kind de hele nacht ziek is geweest, dan zie ik allemaal van die bacillen mijn kant op rennen als het ware.
ieks

Door drank is bij mij denk ik erger geworden, omdat mensen dat altijd zo vol trots vertelden op school en later mijn broertje ook (die de gewoonte had om ook de wc niet door te trekken als het hem weer eens 'overkomen' was) en niet alleen dat, het was ook blijkbaar heeeeel erg grappig. Vooral als mensen weten dat je er niet tegen kan, voelt het als een soort treiteren ofzo. Stom, weet ik, maar als je het kan voorkomen..

Het woord buikgriep hoor ik ook liever niet en als het heerst, ga ik ook echt nergens anders dan thuis naar de wc (getrainde blaas is goud waard ;)). Als mensen vertellen hoe veel zijzelf of hun kids er last van hebben (gehad), laat ik ze ook heel duidelijk weten dat ik er niet in geinteresseerd ben. Helpt dat niet, loop ik gewoon weg.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:50

Bij mij op school vorig jaar deden ze dat ook constant, dan hadden ze weer "gebarfd" omdat ze te veel hadden gedronken. Waarom doe je dat dan?
Ik stop altijd (nou ja dat hoefde nog maar 2 keer) als ik moeite moet doen om recht te lopen, want inspanning is vervelend blijkbaar. ;) Ik drink ook niet zoveel maar dat ligt eerder aan mijn tempo dan aan wat anders...
Maar een getrainde blaas is zeker goud waard! ;)

En echt... sinds wanneer is "barfen" Nederlands. Ik vond het zo'n grappig woord dat ik de hele betekenis even vergat hihi.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:59

bento1 schreef:
ik heb ook een zwaar irritante fobie
ik kan er niet tegen om achter in een auto te zitten als de auto geen vier deuren heeft.
afgelopen vrijdag heb ik het weer geprobeerd ik hoefde maar heel even achter in te zitten was maar 2 km.
ik werd voor dat de auto weg kon rijden zo gek achterin dat ik over de mede pasagiers ben gesprongen en ben gaan roepen dat ik moest overgeven dat ik er snel uit kon komen.
vaak begrijpen mensen dat niet want dan zeggen ze meteen ja jij wilt gewoon graag voorin zitten.
mensen waarbij ik vrijdag mee in de auto zat die hadden er wel begrip voor zweet rolde over mijn gezicht.
maar kan je zeggen ik doe het ook nooit meer

Dat heb ik ook, maar ik heb ook aardig claustrofobie in liften en vliegentuigen enz. Denk dat dit daar toch ook mee te maken heeft.

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:14

Ik heb in liften enz. last can Claustrofobie

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:20

Emetofobie en claustrofobie (redelijk lichte, maar toch... in een tweedeurs auto of een vliegtuig voel ik me verre van prettig...).
Tegen de emetofobie heb ik enorm gevochten en het gaat steeds een klein beetje beter, maar het blijft wel een hele moeilijke fobie waar niet altijd even gemakkelijk mee om te gaan is... :(

Verder een vrij stevige angst voor wespen en hornaars en dat soort spul... maar een echte fobie is dat nu ook weer niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:41

tja, zo'n fobie is kloten en als mensen er zo mee omgaan zoals je verteld over de wc niet doorspoelen, daar zou ik heel boos over kunnen worden.
Verder merk ik wel dat ik blijf "trainen" met de fobie, ik wil er niet altijd aan toegeven en ben me heel bewust van mijn eigen gedrag.
Heel irritant maar goed, komt denk ik ook door mijn opleiding, zo heb ik heel lang geen rundvlees meer durven eten omdat ik dat soms opboer en dan in paniek raakte, inmiddels durf ik een stukje te eten als ik me die dag goed heb gevoeld en dan niet teveel en niet te laat op de avond.
dus wel weer een beetje trainen, het helpt wel om het rustig op te bouwen en te ontdekken dat ik er niet ziek van word, ik ondersteun dit wel met medicatie die de arboarts vorig jaar adviseerde, zonder durf ik ook niet uit te gaan eten bijvoorbeeld.
en idd als mensen praten over hun buikgriep dan loop ik ook liever hard weg, maar dat mag ik niet altijd van mezelf.
Eng vind ik het vooral als een collega het heeft gehad, dan denk ik, hellup ik ben ook in aanraking geweest met dat virus, krijg ik het nu ook?
zou het liefst dan dagen niet eten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:53

ohja, schiet me ineens te binnen, volgens mij ben je met een fobie, ook snel geconditioneerd op bepaalde dingen.
Zo vertelde jaren terug een vriend van ons, dat toen hij nog vaak op een schip zat voor zijn werk, en zeeziek werd, dan bewust ranja dronk, want dan was dat niet zo vies.
ik heb jaren geen ranja gedronken, onzin natuurlijk maar ik moest dan meteen aan zijn verhaal denken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:46

haha ja dat soort dingen herken ik ook! Ik heb eens gelezen dat als je misselijk bent en op je linker zij gaat liggen, dat je dan minder snel overgeeft. Dat is bij mij in m'n hoofd geworden: nooit op je rechterzij gaan liggen want dan geef je makkelijk over.

Ik had ook standaard cyclizine en domperidon op zak, maar die hebben ze uit de handel gehaald!!!! $%$$##$&^^()^%$@@!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:53

Ik heb er twee de ene is hoogtevrees echt heel erg ga de eiffeltoren niet in hoor, hoe mooi het er ook uit mag zien! Over een brug rijden met een auto daar en tegen kan ik wel, terwijl het fietsend of lopend nauwelijks te doen, wel te doen maar met zwetende handen en hartkloppingen.

En mijn tweede die echt nog veel erger is, waardoor ik het ook echt vermijd is mijn vrees voor diepe waters.
Je zal mij nooit maar dan ook nooit in een meer/rivier of zee in zien gaan, als ik er nog kan staan gaat het goed. Zodra ik de controle niet meer heb dan wordt ik echt panisch en begin ik te huilen etc.

1 keer bijv ben ik van een boot (ok niet al te hoog maar toch voor mij veels te hoog) afgesprongen om indruk te maken.. zat van te voren al te janken maar wilde indruk maken op toen de tijd mijn vriend. Toch gesprongen maar geen idee hoe ik naar boven ben gekomen, doodeng.

Die fobie is voor mij echt een waarschuwing ik durf het niet omdat ik echt in paniek raak.. Water is sowieso al niet mijn ding, maar als het dieper is als gemiddeld anderhalve meter dan raak ik al echt overstuur.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:05

goh ik heb een soort watervrees (ja ik ga elke week zwemmen maar toch) ik durf niet echt onder water, dan krijg ik paniek aanvallen.

enja hoogtevrees en lichte claustrofobie. (dus niet liften ofzo :) )

Maargoed

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:22

jeetje, ik heb wel medelijden met veel mensen hier, je zou er maar mee moeten leven! :(:)

ik heb zelf geen fobiën behalve dat ik absoluut niet tegen de smaak van prei kan; dan moet ik echt direct overgeven enz. anderen prei zien eten kan ik wel tegen hoor, het is alleen de smaak waar ik niet tegen kan. en ik ben een held op sokken op het gebied van bellen maar ik doe het wel.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:23

tja, en het kan iedereen overkomen!!
Zelf ben ik een behoorlijk nuchter persoontje, van mij verwacht mijn omgeving het totaal niet!
Tja, zonder fobie is het leven wel makkelijker, gelukkig is er wel mee te leven hoor!
ik heb mijn fobie ontwikkelt toen ik tegen een burn out aan zat, tja, je hebt zo iets voor dat je er erg in hebt lol