Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:53

Wat heftig SV! Ik weet dat je een ervaren loper bent, maar heb je genoeg gegeten en gedronken?
Of andere medicijnen genomen dan normaal?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:22

Hetzelfde gegeten en gedronken als normaal voor een duurloop, super geslapen. Ik gebruik geen medicatie. Voelde me vanmorgen ook helemaal top. Niet anders dan anders.

Net een dutje gedaan op de bank en het lijkt wat beter te gaan. Het voelt nog niet als normaal, maar het draait niet meer allemaal.
Denk dat ik het straks wel aandurf om de auto op te halen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:29

Wat vervelend SV, zeker als je niet direct een aanleiding hebt. Mijn man had het gisteren ook, ontzettend duizelig en hij klaagde ook over de warmte, terwijl dat reuze meeviel. Misschien heerst er iets.
Fijn dat je vriend in de buurt was!

Is het gelukt Suusje? Jammer dat jullie slecht weer hadden.

Lekker gelopen Tiggs?

Groeten vanuit een windstil en zonnig Friesland :)) al is dat inderdaad een uitzondering :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:44

Ik heb heerlijk gelopen! 6 km, net onder de 8 minuten per km (wat voor mij prima is). Onderbenen voelde ik amper (tip opgevolgd om eens zonder Stox te lopen).

Wel weer zeiknat geregend, precies tijdens de cooling down.

@SV: even rustig aan dan maar!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:53

Prachtige foto's beFunny en suusje.
Krijg direct zin om er weer eens op uit te gaan :)

Gisteren heerlijk rondje gelopen (op m'n nieuwe schoenen :D ) en tevens mijn persoonlijke record voor een 10km verbroken :D

Hoewel ik de verkoeling van de afgelopen weken wel prettig vond ben ik blij dat het weer de komende week weer wat zonniger en droger wordt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:17

Lekker allemaal, behalve SV dan, balen!
Ik heb weinig motivatie helaas, heb ook pijn, dus ik sla even over en ga komende week wel weer een keer.

Vraagje;
ik ben aan nieuwe schoenen toe. Nou zou ik best opnieuw een keer een loopanalyse willen doen (de laatste is bijna 2 jaar geleden) en verschillende schoenen willen uitproberen, maar dan weet ik ook dat ik meteen de hoofdprijs betaal in de winkel. Ik zie op all4running veel schoenen staan voor een lagere prijs en de schoenen die mijn interesse hebben een flinke korting en het liefst zou ik gewoon bestellen.
Vinden jullie dat je (moreel) ook verplicht bent schoenen aan te schaffen in de winkel waar je gaat passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:26

Dat niet, maar hier rekenen ze soms wel kosten voor de meting als je niks koopt. Gaat dan om 25 euro geloof ik...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:30

Je kunt ook gewoon geen loopanalyse doen en gewoon voor een schoen gaan die lekker zit.
Dat blijft toch het belangrijkste.
En die dan online kopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:38

Ja precies. Maar ik vind het zelf geloof ik niet zo netjes om er van alles te passen en dan met lege handen weg te gaan ofzo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:24

Ja dat heb ik ook hoor.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:30

Prachtige plaatjes BeFunny! En wat goed dat je zelf op pad gaat in zo’n bos! Ik ben altijd bang dat ik verdwaal… heb ook het richtingsgevoel van een stoeptegel..

Bijzondere paadjes daar in Friesland! :D

Dat klinkt indd een beetje griezelig SV! Zeker als je dan alleen bent.. gelukkig was je vriend er snel.
Fijn dat het inmiddels beter gaat, maar niet fijn als je eigenlijk niet weet wat de oorzaak is.

Hier vanmorgen 12 km gerend. Enkel was ok, maar niet 100% pijnvrij.
Kan ook komen door het glibberen en glijden.. want het was echt een hele natte bende in het bos!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:21

Nou Namiro dat richtingsgevoel heb ik ook hoor. Bij de tweede x koers kwijt was ik lichtelijk in paniek. 3 keer dezelfde beek over gestoken om te kijken of de koers daar doorheen liep. Uiteindelijk de camperplek via google map gevonden en bleek nog maar 1,5 km verwijderd (dat was echt een opluchting want ik dacht voor het eerst echt verdwaald te zijn) alleen toen nog het pad vinden. Want ik stond op een sompig veld omringd door bos en geen pad meer te bekennen. Moest ik me tussen boompjes door wurmen en bleek daar weer een paadje te liggen. .
Ik was er wel even klaar mee heb geen koers meer gemaakt. Maar ik hoop morgen een wandelkoers te maken.

@Goof, ik bestel mijn schoenen altijd. Laatst dus wel naar een winkel geweest en kwam met Saucony thuis. Die ik lelijk vind en uiteindelijk ook niet geweldig vind lopen en overal waren die afgeprijsd behalve in de winkel. Doe ik niet meer. Ik bestel wel weer en als ik een keer een miskoop heb is dat jammer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:49

Ik wil eigenlijk vanavond gaan lopen, maar gisteren was ik enorm laat thuis. We kwamen in een complete Vollsperrung op de A1 bij Münster en hebben uren stilgestaan. Dus ik lag pas om half 2 op bed en tja, nu weer aan het werk. Dus weinig energie helaas.

Draaiduizeligheid kan ook komen door een verkoudheidsvirus, neuritis vestibularis. Geen idee of je toevallig licht verkouden bent of was?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:59

Ik heb gisteren de training gedaan die ik eigenlijk vrijdag zou doen. En ik begrijp nu ook waarom ik hem vrijdag geskipt heb en waarom ik er zo tegenop zag. Ik heb in tijden niet zo beroerd gelopen, futloos, energieloos. Kon geen van de ingestelde tempo's halen. Gewoon moe.

Besloten om dus een klein stapje terug te nemen en wat minder trainingen in te plannen. Mijn lichaam even wat tijd geven om een beetje tot rust te komen en goed te herstellen. Dan kijken we vanaf daar wel weer verder :j
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 07-08-23 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:13

Een goede beslissing Musli. Hopelijk voel je je dan weer beter qua energie.

Ik voel me weer prima. Goed geslapen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:14

Supervixen schreef:
Een goede beslissing Musli. Hopelijk voel je je dan weer beter qua energie.

Ik voel me weer prima. Goed geslapen.

Dat is goed nieuws :) hopelijk iets eenmaligs.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:41

@suusje, ze is 7.
Mooi kriskras rondje met je kinderenn:D
Uitdagend wandelen in Friesland zie ik al :=

@Befunny, oe dat is best spannend ja als je denkt dat je daar verdwaalt! Goed dat je de weg weer hebt gevonden :)

@SV, dat klinkt naar! En eng ook, zeker omdat je niet weet waardoor het komt. Fijn dat je je nu iig weer beter voelt!

@Tiggs, fijn dat je loopje lekker ging en de tip hielp!

@Muesli, jammer dat je loopje zo beroerd ging.
Goed dat je even naar je lijf luistert en een stap terug doet :(:)

Hier is mijn loopje er gisteren niet van gekomen.
Ik was vergeten dat mn man zn vakantie voorbij is en hij gisteren weer moest werken en 's avonds gingen we uit eten bij de griek. Daarna lopen was geen optie :D
Dus verplaatst naar vanavond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:08

Mijn allereerste rondje zit er weer op. In het bos, met een aantal pauzes voor mijn loopmaatjes en in een supertraag tempo... maar ik ben weer van start!
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:59

Lente, goed bezig! Dat ziet er gezellig uit zo

SV, fijn dat je je inmiddels weer wat beter voelt, wel even schrikken zeg.

Karin de b, klinkt niet verkeerd uit eten gaan! Succes vanavond met je loopje!

Musli, goed om dan een stapje terug te doen, hopelijk gaat de moeheid snel over.

Suusje, gave foto's! Leuk die krassen met de kids!

Be funny, ook prachtige foto's weer!
Ja lijkt me ook eng om daar van koers te raken, gelukkig was je niet erg ver afgedwaald!

Namiro, mooi weer 12km gemaakt, goed bezig! Ja bos is echt nat hé

Tiggs, fijn dat je nu lekker aan een stuk door hebt gelopen, goed bezig!

Divided, goed bezig, mooi een pr gelopen!

Hier gister gelukkig nog mooi droog gelopen, had een rustige week qwa lopen.
Voelde gewoon gek om zo weinig te doen, deze week ga ik gelukkig weer wat meer kilometers maken!
Vandaag begin ik met het 12 weekse schema voor de halve marathon van Etten leur.
Er zitten soms best pittige stukjes tussen, maar heb er wel veel zin in.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:04

Een vraag aan iedereen die hem wil beantwoorden: Hoeveel kilometers lopen jullie per week en hoe ziet jullie wekelijkse schema eruit? (en wat is je huidige trainingsgoal?) Ik ben erg benieuwd naar wat iedereen doet! Ik heb geen Garmin die mij suggesties geeft :D Dus maak ik m'n eigen schema's, maar ik vind het leuk om me erin te verdiepen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:53

Mijn trainingsschema is als volgt. Als ik weer thuis ben dan.

Zaterdag of zondag duurloop.de andere dag een lange wandeling met de hondjes ;)

Maandag als ik zaterdag geweest ben een vrije training zonder doel. Maar probeer daar wel wat interval toe te passen.

Dinsdag avond met de hardloopgroep. En smiddags wandelen.

Woensdag avond Xcore op de sportschool sinds kort.

Donderdag Of vrijdag vrije training of suggestie van Garmin. Sinds ik x core heb lukt donderdag niet echt. X core is best pittig.

Maar ik heb niet echt doelen ;)

En soms heb ik bijv op maandag of vrijdag ook zin in een langere loop dan doe ik dat ook gewoon.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:57

Dinsdags trainen met loopgroep (loopscholing, techniek en vaak interval).

Donderdags duurloopje met collega, max 10 km.

Zaterdags duurloop, de ene week 15-20 km en de andere week langer.

Ik ben aan het opbouwen naar 30 km op het asfalt, over 4 weken een trail van 27 km.
Gemiddeld zo tussen de 30 en 40 km per week.

Maar op dit moment zit ik even op de bank, mijn blessure van begin dit jaar speelt weer op. Ik hoop morgen een rondje van 4 km te kunnen doen, of donderdag. Baal als een stekker. Ik dacht dat ik zo gestructureerd aan het opbouwen was en nu ineens dit. -O-
Laatst bijgewerkt door Puera op 07-08-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:02

Ik loop eigenlijk al jaren 2 keer per week. Meestal op vrijdag en zondag.
De afgelopen tijd een schema gevolgd met 3 keer per week en dat is me teveel.
Vooral teveel naast alles wat ik verder ook nog doe. Dus ik ga weer terug naar twee keer.

1 x interval of tempo
1 x lange duurloop :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:27

Vanmorgen zonder problemen 22km met 6 min/km gelopen op lage hartslag (133 gemiddeld). Rondjes van 3km rondom huis gelopen, voor het geval ik weer duizelig zou worden. Elk rondje even een paar slokken water bij het waterpunt van het station.
Heerlijk gelopen!

EmmavZ ik volg geen schema's, maar loop op gevoel.
Ik loop volgens garmin gemiddeld 63km per week. De weken wisselen van 55 tot 85 km zo ongeveer.
Als ik werk ziet het er zoiets uit, zondag wordt wel eens zaterdag en maandag wordt wel eens dinsdag en soms loop ik maandag en dinsdag:

Maandag: na het werk meteen lopen, zo'n 7 tot 10km.
Woensdag: lange trail in het bos, minimaal 21km, maximaal zo'n 35km ligt aan mijn doel wat eraan komt.
Vrijdag: na het werk meteen lopen, als ik zin heb is dat een interval. Zo rond de 10km meestal.
Zondag: lange trail in het bos, meestal met mijn vriend. Afstand varieert tussen de 15 en 25km meestal.

Verder wandel ik zo'n 20km per week en in de winter ongeveer 1 uur krachttraining per week. Fietsen doe ik ook nog, op een e-bike.

In schoolvakanties, zoals nu, ligt dat 'schema' overhoop en loop ik als ik tijd heb.
Mijn doel nu is de ISU (indian summer ultra trail) in oktober van 50km.
Doel ernaast is elke maand een trailmarathon of ultratrail lopen en ik loop nu iets achter op dit doel. Heb er dit jaar tot nu toe zes gelopen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:38

EmmaVZ schreef:
Een vraag aan iedereen die hem wil beantwoorden: Hoeveel kilometers lopen jullie per week en hoe ziet jullie wekelijkse schema eruit? (en wat is je huidige trainingsgoal?) Ik ben erg benieuwd naar wat iedereen doet! Ik heb geen Garmin die mij suggesties geeft :D Dus maak ik m'n eigen schema's, maar ik vind het leuk om me erin te verdiepen.

Het verschilt voor mij heel erg per seizoen. Als het weer er goed genoeg voor is fiets ik 2 of 3 dagen in de week. Dan loop ik ook 2 of 3 dagen in de week en ik zwem op zondagochtend. Maar ik ben wel een mooi weer fietser dus in de winter fiets ik (bijna) niet. Dan probeer ik een keer extra hard te lopen, dus 3 a 4 keer in de week. Lukt niet altijd, helemaal in de winter als alle wedstrijden nog ver weg zijn mis ik soms wat motivatie om ook echt te gaan trainen.