De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:25

Ik heb besloten om toch naar het werk te gaan maandag. Ik heb nog nergens last van.
Zal maandag wel horen hoe of wat. Ik kan niet thuiswerken.
Misschien word ik wel naar huis gestuurd omdat er niks te doen is als iedereen thuis gaat werken

Bloodymary

Joman schreef:
cursebreaker schreef:
[

Dat is ook beangstigend. Maar, daar valt nu echt weinig over te zeggen.
Overigens ben ik van mening, dat wanneer je geen spaargeld hebt, en je bent niet in loondienst maar werkt als zzp'er en je bent afhankelijk van dat loon, je ook niet goed bezig bent. Ik ken de verzekeringen niet precies en de inhoud van de polissen, maar wellicht kun je je daartegen verzekeren.
Verder als je in loondienst bent, kan een bedrijf werktijdverkorting aanvragen en je kunt als onderneming om garanties verzoeken.

Als ondernemer kun je je verzekeren tegen ziekte maar niet tegen inkomensverlies.

purny

[***] schreef:
Hoezo is wat voorraad in huis halen zo verkeerd? Bij ons in de winkels was niks op
Het is niet iets om je voor te schamen om wat extra houdbaar eten in huis te hebben voor als je ziek wordt want dan mag je niet eens naar de winkel

Overigens heb ik altijd wel een gevulde voorraadkast

Idd altijd handig om wat extra in huis te hebben

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:27

Sure_lee schreef:
Mooi dat je kan werken..... maar er is toch echt gezegd dat je thuis moet blijven bij klachten. Waarom zou dat voor jou niet gelden?

Als ik naar mijn vriendin kijk die is echt ziek, ik heb afentoe een dichte neus, beetje snotteren, zo nu en dan een nies en afentoe een hoestbui en wat hoofdpijn en lichte keelirritatie. Verder voel ik mij wel oke. Ik zie er ook niet ziek uit en vind dit verre van noemingswaardig en meer met een koutje overeen komen. Laten we zo zeggen, zal ca 2 x op een dag niezen en paar x hoestbuien hebben. Maar ik moet morgen werken dus ik wacht even vandaag af.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-03-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:27

Ik snap dat extreme hamsteren ook echt niet.
Wij (Aldi) worden nog steeds uitermate goed bevoorraad.
Onze schapcapaciteiten zijn door ons hoofdkantoor automatisch verhoogd met 50% waardoor ons magazijn bom en bomvol staat.
En mensen nemen indd de gekste dingen mee in overvloed.
Waaronder wc-papier.
Zelf zette ik gisteren om 14u een pallet wc papier in de winkel die vervolgens en uur later al voor de helft op was 8)7
Ik moet om 17u werken en ben zeer benieuwd hoe de winkel er dan bij ligt.
Gisteren hadden wij een omzet vergelijkbaar met kerst.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:28

Ik heb nog niet echt extra voorraad gehaald en mag nu ivm hoestende dochter ook niet naar de supermarkt. Straks als mijn vent thuis is maar even kijken hoe het hier in Oosterhout in de supermarkt is. Gisterochtend in de Lidl wel druk. Maar geen lege schappen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:29

purny schreef:
Ik heb besloten om toch naar het werk te gaan maandag. Ik heb nog nergens last van.
Misschien word ik wel naar huis gestuurd omdat er niks te doen is als iedereen thuis gaat werken

Niet op de feiten vooruit lopen en alles van dag tot dag bekijken. Misschien màg je maandag wel helemaal niet werken

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:30

Wij nemen als ouders nu zelf maar beslissingen. Vandaag zijn de kinderen nog naar school maar aankomend weekend beslissen we zelf wel of ze maandag weer heen gaan. Net wel de zwemlessen afgebeld. En afgesproken dat we wel bellen als hij weer komt (zoontje, 6 met astma)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:31

lifaya schreef:
Sure_lee schreef:
Mooi dat je kan werken..... maar er is toch echt gezegd dat je thuis moet blijven bij klachten. Waarom zou dat voor jou niet gelden?

Als ik naar mijn vriendin kijk die is echt ziek, ik heb afentoe een dichte neus, beetje snotteren, zo nu en dan een nies en afentoe een hoestbui en wat hoofdpijn en lichte keelirritatie. Verder voel ik mij wel oke. Ik zie er ook niet ziek uit en vind dit verre van noemingswaardig en meer met een koutje overeen komen. Laten we zo zeggen, zal ca 2 x op een dag niezen en paar x hoestbuien hebben. Maar ik moet morgen werken dus ik wacht even vandaag af.

Wat wil je nu precies?
Je hebt het steeds over testen. Je vriendin wordt niet getest en jij ook niet. Als je kucht, ga niet werken. Ook al is het niet noemenswaardig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:32

Joman
Er is idd te verzekeren, maar heel veel ZZP’ers doen het niet omdat ze het domweg niet kunnen betalen. Verzekeringen voor ZZP’ers zijn zo belachelijk duur en zeker de ZZP’ers die opstarten met weinig geld achter de deur en in het begin onzekere inkomsten hebben, kunnen dat niet doen en vooral die raken dan idd in situaties als deze - of als ze ziek worden - in de problemen. M’n man is ZZP’er en als ik de kosten zie van die verzekering (voor als je ziek zou worden) is echt bizar. En het is idd niet goed als je afhankelijk bent van je volgende loon, maar is toch wel wat veel voorkomt en zeker binnen ZZP-land van eenmanszaken enz.

lifaya
Ik zou zeggen dat je je toch beter kunt ziekmelden. Er zijn klachten (en dan kun je wel zeggen dat je je verder ok voelt maar de klachten die je wel hebt moet je serieus nemen vind ik) en het advies daarover is wel vrij duidelijk denk ik. Zeker gezien de plek waar je werkt, zou ik daar echt niet met klachten gaan rondlopen. In dit geval zou ik als ik jou was zelf verantwoording nemen (huisarts en GGD kom je denk ik niet echt verder mee). Juist door mensen die denken dat het wel meevalt omdat ze zich niet Echt ziek voelen, ondanks klachten, verspreid het zich juist. Als je het virus niet hebt en het gewoon een verkoudheid is, dan is het natuurlijk jammer als je dan thuis zit 'voor niks'. Maar naar je medemens toe en ook het advies wat gegeven is rondom klachten hebben en thuis blijven, vind ik dat je gewoon verantwoordelijk moet zijn nu en hiermee thuis moet blijven.

Sportschool zou ik idd ook zeker niet naartoe gaan nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-03-20 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:33

LadyMadonna schreef:
purny schreef:

Niet op de feiten vooruit lopen en alles van dag tot dag bekijken. Misschien màg je maandag wel helemaal niet werken

Zolang ik nog niet meer verkouden ben en niet aan het hoesten ben gaat het goed. Mocht ik dit weekend de klachten gaan krijgen dan ga ik natuurlijk niet werken
Ik bedoelde met hoe of wat het rendabel is. Ik doe ondersteunende taken zodat de mensen kunnen blijven werken. Is er niemand dan is er ook niks te doen voor mij
Laatst bijgewerkt door purny op 13-03-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:34

Lifaya je moet thuis blijven.
Door dit soort gevallen word het virus dus nog steeds verspreid..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:35

Joman schreef:
Overigens ben ik van mening, dat wanneer je geen spaargeld hebt, en je bent niet in loondienst maar werkt als zzp'er en je bent afhankelijk van dat loon, je ook niet goed bezig bent. Ik ken de verzekeringen niet precies en de inhoud van de polissen, maar wellicht kun je je daartegen verzekeren.

Dus eigenlijk weet je niet wat er te verzekeren valt maar je wilt wel even met je vingertje zwaaien :')

Als je een tijdje terug het nieuws gevolgd had, had je ook kunnen weten wat de situatie bij de meeste zzp'ers is rondom verzekeringen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:36

Purny, ik bedoel niet dat je qua gezondheid niet kan werken, maar dat alles gewoon dicht gaat. Ik hou er rekening mee dat ik maandag (of misschien morgen al) niet open mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:37

Wij hebben twee weken geleden wat extra houdbare spullen gekocht. Ik ben toch dol op pasta dus dat komt sowieso wel op :+ Ik ben blij dat we dat toen gedaan hebben: toen merkte niemand er wat van omdat er maar een enkeling wat insloeg. Dat kon gewoon makkelijk aangevuld worden, die paar pakjes pasta. Nu iedereen gaat hamsteren worden de gevolgen wel zichtbaar in de supermarkt. Al zijn het maar de lange rijen en de lege schappen toiletpapier zoals ik op Twitter zie.

Het fijne van een kleine voorraad is dat ik een week/twee weken niet de winkel in hoef om boodschappen te halen mocht de situatie verder uit de hand lopen. Dit verkleint voor mij het risico om aangestoken te worden en ik heb minder kans om iemand aan te steken mocht ik het zelf ongemerkt bij me dragen. Ik zie niet in waarom sommige mensen dat raar vinden :Y).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:38

Bloodymary schreef:
Waarom wordt er eigenlijk zo gehamsterd? De supermarkten blijven toch gewoon open. Zelfs in Italië nu nog.

Ik ben net geweest.. Mensen lijken holbewoners die voor het eerst in de beschaafde wereld zijn...

purny

LadyMadonna schreef:
Purny, ik bedoel niet dat je qua gezondheid niet kan werken, maar dat alles gewoon dicht gaat. Ik hou er rekening mee dat ik maandag (of misschien morgen al) niet open mag

Oh zo...

Sure_lee

Tekst van de RIVM:

Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Heb je verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius?

Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd dus afstand tot andere mensen. Je hoeft de huisarts niet te bellen. Je klachten zijn mild.

Worden je klachten erger?

Je hebt koorts (meer dan 38 graden Celsius) en je hoest of ademt moeilijk?
Dan moet je wel bellen met de huisarts of huisartsenpost. Neem bij ernstige klachten direct contact op.

Wat zijn milde verkoudheidsklachten?
Neusverkoudheid (veel niezen), loopneus, niezen, keelpijn en lichte hoest en verhoging tot 38,0 graden Celsius. Dit zijn milde klachten.
Wanneer moet je vanwege het coronavirus thuisblijven?
Blijf thuis wanneer je verkoudheidsklachten of verhoging hebt. Deze klachten kunnen het begin zijn van het coronavirus (COVID-19). Blijf thuis om uit te zieken en anderen niet te besmetten.

Dat betekent dat je niet naar school, werk of naar buiten gaat. Ook als je denkt dat je klachten wel meevallen. Pas als je een dag helemaal klachtenvrij bent geweest, kun je weer naar school, werken en naar buiten. Deze verkoudheidsklachten zijn mild en daarvoor hoef je de huisarts niet te bellen. Bel alleen de huisarts als je koorts krijgt (meer dan 38 graden Celsius) en hoest of je steeds moeilijker ademt.

Bel met de huisarts als de klachten erger worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:39

Sure_lee schreef:
Tekst van de RIVM:

Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Heb je verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius?

Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd dus afstand tot andere mensen. Je hoeft de huisarts niet te bellen. Je klachten zijn mild.

Worden je klachten erger?

Je hebt koorts (meer dan 38 graden Celsius) en je hoest of ademt moeilijk?
Dan moet je wel bellen met de huisarts of huisartsenpost. Neem bij ernstige klachten direct contact op.

Wat zijn milde verkoudheidsklachten?
Neusverkoudheid (veel niezen), loopneus, niezen, keelpijn en lichte hoest en verhoging tot 38,0 graden Celsius. Dit zijn milde klachten.
Wanneer moet je vanwege het coronavirus thuisblijven?
Blijf thuis wanneer je verkoudheidsklachten of verhoging hebt. Deze klachten kunnen het begin zijn van het coronavirus (COVID-19). Blijf thuis om uit te zieken en anderen niet te besmetten.

Dat betekent dat je niet naar school, werk of naar buiten gaat. Ook als je denkt dat je klachten wel meevallen. Pas als je een dag helemaal klachtenvrij bent geweest, kun je weer naar school, werken en naar buiten. Deze verkoudheidsklachten zijn mild en daarvoor hoef je de huisarts niet te bellen. Bel alleen de huisarts als je koorts krijgt (meer dan 38 graden Celsius) en hoest of je steeds moeilijker ademt.

Bel met de huisarts als de klachten erger worden.

Heel duidelijk toch:
Verkoudheidsklachten? Blijf thuis

Zo jammer dat mensen dan toch nog denken: ik voel me verder kiplekker dus waarom thuisblijven? -O-
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-03-20 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Bij mij op stage (loop stage op mijn opleiding mbo)

Zijn de volgende maatregelen genomen.

Je mag niet meer buiten lokaal pauze houden of zitten.
Klassen moeten zoveel mogelijk in 1 ruimte de hele dag les hebben.

Docenten moeten in hun docenten kamer blijven zitten als ze pauze hebben.

Bloodymary

cursebreaker schreef:
Joman
Er is idd te verzekeren, maar heel veel ZZP’ers doen het niet omdat ze het domweg niet kunnen betalen. Verzekeringen voor ZZP’ers zijn zo belachelijk duur en zeker de ZZP’ers die opstarten met weinig geld achter de deur en in het begin onzekere inkomsten hebben, kunnen dat niet doen en vooral die raken dan idd in situaties als deze - of als ze ziek worden - in de problemen. M’n man is ZZP’er en als ik de kosten zie van die verzekering (voor als je ziek zou worden) is echt bizar. En het is idd niet goed als je afhankelijk bent van je volgende loon, maar is toch wel wat veel voorkomt en zeker binnen ZZP-land van eenmanszaken enz.

lifaya
Ik zou zeggen dat je je toch beter kunt ziekmelden. Er zijn klachten (en dan kun je wel zeggen dat je je verder ok voelt maar de klachten die je wel hebt moet je serieus nemen vind ik) en het advies daarover is wel vrij duidelijk denk ik. Zeker gezien de plek waar je werkt, zou ik daar echt niet met klachten gaan rondlopen. In dit geval zou ik als ik jou was zelf verantwoording nemen (huisarts en GGD kom je denk ik niet echt verder mee). Juist door mensen die denken dat het wel meevalt omdat ze zich niet Echt ziek voelen, ondanks klachten, verspreid het zich juist. Als je het virus niet hebt en het gewoon een verkoudheid is, dan is het natuurlijk jammer als je dan thuis zit 'voor niks'. Maar naar je medemens toe en ook het advies wat gegeven is rondom klachten hebben en thuis blijven, vind ik dat je gewoon verantwoordelijk moet zijn nu en hiermee thuis moet blijven.

Je kunt je dus inderdaad verzekeren als ondernemer tegen ziekte (arbeidsongeschiktheid) maar niet tegen inkomensverlies. En daar ging het hier over. Als je geen werk of inkomsten hebt is daar niets tegen te doen. Dat is het ondernemersrisico.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:40

Bloodymary schreef:
cursebreaker schreef:
Joman

lifaya

Je kunt je dus inderdaad verzekeren als ondernemer tegen ziekte (arbeidsongeschiktheid) maar niet tegen inkomensverlies. En daar ging het hier over. Als je geen werk of inkomsten hebt is daar niets tegen te doen. Dat is het ondernemersrisico.

Klopt idd ja. Die verzekering is als je idd arbeidsongeschikt raakt en dat is wel anders als inkomensverlies.Dan kun je alleen maar hopen dat als je in een sector werkt waar je dan geen loon meer krijgt, je snel kunt terugvallen op de regering, tenzij je een goed gevulde spaarrekening hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:43

dakplaat schreef:
Joman schreef:

Dus eigenlijk weet je niet wat er te verzekeren valt maar je wilt wel even met je vingertje zwaaien :')

Als je een tijdje terug het nieuws gevolgd had, had je ook kunnen weten wat de situatie bij de meeste zzp'ers is rondom verzekeringen.

Nee, hoor, ik wil helemaal niet met mijn vingertje zwaaien.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:44

Ik doe vrijwilligerswerk bij de Dierenambulance.
Aankomende donderdag word ik geopereerd aan mijn hand. Uit voorzorg heb ik toch nu net mijn diensten afgezegd. Ik wil niet het risico lopen om alsnog ziek te gaan worden en de operatie uit te moeten stellen. Het ziekenhuis kan natuurlijk ook altijd nog de operatie uitstellen maar goed dat hoor ik dan van de week wel.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:44

Hier op werk geen extra maatregelen. Jammer want kantoor zou prima kunnen thuiswerken als de server inloggen op afstand mogelijk maakt.

Casino's blijven ook open en er word geen bezoekersaantal beperking gedaan. Immers geld het 100-mensen verhaal alleen voor evenementen en wij zijn geen evenement......... :r

Ben beetje teleurgesteld, heb het gevoel dat er redelijk laks mee omgegaan word. Ik snap dat ze zo lang mogelijk open willen blijven maar dat er voor het personeel ook geen maatregelen word genomen dmv thuiswerken en/of ploegendiensten valt me tegen.