Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:53

Kiwipitje, voor je snelheid is interval training cruciaal. Lekker oefenen op de verzuring van je spieren, zo verhoog je de capaciteit van je spieren. Ik quote:
"Door het sporten op hoge intensiteit produceren de spieren meer afvalstoffen dan het lichaam kan verwerken. De spieren raken als gevolg van de "hoge verbranding" verstoken van zuurstof. Zelfs de zuurstof die je inademt is niet meer genoeg om de spieren van zuurstof te voorzien. In het lichaam ontstaat er vervolgens een proces waarbij de type II spiervezel wordt aangesproken die een belangrijke rol speelt in de spierontwikkeling en snelheid. Bovendien wordt je hartspier krachtiger waardoor je het bloed (lees: zuurstof) sneller door het lichaam kan laten pompen. Daarnaast verbetert het de insulinegevoeligheid (versnelt opname van glucose waardoor er meer energie uit de voorraden wordt vrijgemaakt) van de spieren en heeft een positief effect op de mitonchondriale functie die een cel van energie voorziet."

Crossfit is zeker goed voor je conditie, maar je zult er niet harder van gaan lopen, hoogstens je doorzettingsvermogen vergroten op het moment dat het pijn gaat doen. Intervaltraining zorgt er voor dat je langere afstanden op hogere snelheid kunt kopen. Voorbeelden van intervaltrainingen:
- Tabata-training
- Pyramide-training (vlakke top)
- Pyramide training in t Engels
- Artikel over verschillende vormen van interval training

Hoop dat je er zo een beetje uitkomt, qua snelheden etc is het even kijken hoever je nu zelf zit.

Kiwipitje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:18

Bedankt voor je uitgebreide reactie Votti!

Bij Crossfit doen we af en toe ook workouts waarbij we training tot verzuring of tabata training doen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat deze wel kunnen bijdragen bij een snellere tijd (de rest wellicht minder inderdaad).

Pyramidetraining deed ik regelmatig in het verleden. Als ik train voor een snellere 10k dien ik dan ook een 10k piramidetraining te doen? In ieder geval bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee :j

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:18

Ben ik weer!

Heb besloten de hele marathon te skippen. Daar echt te weinig voor getraind, dus ga mezelf dan echt over mn kop lopen..
Gisteren halve marathon gelopen, en echt facking goed _O- Gewoon 9 minuten van mijn tijd afgelopen en dat zonder bijster goede voorbereiding!
Was nu binnen in 1:51:41, afgelopen oktober in 2:00:43... Dus ik ben trots!

Nu 17 mei mijn eerste loop weer, 15 km, wil eigenlijk binnen 1:20 finishen..

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:19

Netjes hoor allemaal! Ik heb vanmorgen 7.7 km in 50 minuten gelopen. Vond ik al erg knap van mezelf :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:09

Hoi! Heeft iemand suggesties voor een schema? Over 4 weken loop ik een 10km, althans dat heb ik mijn zus beloofd.. Voorheen wel vaker gelopen, paar 5km wedstrijdjes en af en toe met trainen een 10km. Alleen afgelopen winter amper gelopen.. Heel verstandig is het dus niet, maar zou het wel graag proberen!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:25

Hoi! Ik kom even binnenvallen in dit topic :) ik loop nog niet zo lang hard, ben begonnen omdat ik het leuk vind, en om mijn hoofd zo nu en dan even leeg te maken :j lijkt me leuk me in dit topic te melden en mee te lezen :D

Hebben jullie een bepaalde app om jullie afstanden en tijden te meten en bij te houden? Of gebruiken jullie iets anders?

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:32

Wat leuk dat je nu ook begonnen bent, goede keus! :)

Ik gebruik runtastic, super handig!
Je hebt ook statistieken om bij te houden hoeveel meer of minder je hebt gelopen dan de vorige maand (ook calorieën, gem. tempo p/minuut, je route, eigenlijk alles!) Ik ben zelf heel tevreden met runtastic en gebruik dit nu ook al dik anderhalf jaar.
Ik krijg aan het einde van de week ook een melding van runtastic, bijvoorbeeld complimentjes. Soms ook wel als ik niet veel heb gelopen die week, een berichtje waar ze me in aansporen. :)
Runtastic is dus een echte aanrader!!

Ik heb net weer hardgelopen, de laatste tijd is het echt heerlijk hardloopweer zeg!
In begin april heb ik olympic moves hardlopen, ben weer gekwalificeerd. Ik heb alleen wel last van zenuwen en kijk er nu best wel tegen op. Ik vraag soms gauw te veel van mezelf.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:47

_bokworst schreef:
Hoi! Ik kom even binnenvallen in dit topic :) ik loop nog niet zo lang hard, ben begonnen omdat ik het leuk vind, en om mijn hoofd zo nu en dan even leeg te maken :j lijkt me leuk me in dit topic te melden en mee te lezen :D

Hebben jullie een bepaalde app om jullie afstanden en tijden te meten en bij te houden? Of gebruiken jullie iets anders?
Gebruik mijn Garmin en die laat ik uploaden naar zowel Strava, Nike+ als Runkeeper. Vooral Runkeeper en Strava zijn heel fijne apps en volgens mij ook wel de meestgebruikte.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:05

Ik gebruik Runkeeper :j Voorheen Endomondo, maar vind Runkeeper fijner in gebruik.

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:36

ik gebruik ook runtastic! fijne app, maar zit er wel aan te denken om de betaalde versie te nemen, dan heb je een stuk meer mogelijkheden :j

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:39

elinebakker schreef:
Hoi! Heeft iemand suggesties voor een schema? Over 4 weken loop ik een 10km, althans dat heb ik mijn zus beloofd.. Voorheen wel vaker gelopen, paar 5km wedstrijdjes en af en toe met trainen een 10km. Alleen afgelopen winter amper gelopen.. Heel verstandig is het dus niet, maar zou het wel graag proberen!

als je op internet kijkt kom je erg veel tegen! bijvoorbeeld deze: http://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km
ik kan je niet adviseren, ben zelf nog niet zover helaas :+ mij lijkt het wat hoog gegrepen maar ik wens je veel succes :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:21

Interessant om te lezen over die intervaltrainingen, ik wist niet dat dat zo werkte. Ik ga me er denk ik ook eens wat meer in verdiepen. :j

Woeh Barbabientje, wat goed van je! +:)+
Halve marathon kan ik alleen nog maar van dromen haha.

Jij ook netjes Liz! Jij ging voor de 5km een wedstrijd toch?

Qua app gebruikte ik Runkeeper en nu Endomondo, maar ze zijn beide helemaal niet nauwkeurig bij mij met GPS. Is dat omdat ik geen internet gebruik? Echt heel irritant want dan zegt die dat ik bijv. 10km loop in een half uur terwijl het er 4 waren. :')

Ik heb zelf vanmorgen 6.9 gelopen in 49 minuten. Ben pas vorige week begonnen dus ik was best trots. Moet nu alleen niet te veel willen. ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:34

Mag ik me hier ook melden? :)
Nu zo'n 3 á 4 weken (volgens mij) 'serieus' bezig met lopen. Ook even 1,5 week stilgezeten ivm. opspelende knieblessure. Het is nu nog erg pijnlijk, maar ga er wel om lopen. Tijdens het lopen doet het geen pijn, alleen bij het buigen van de knie (Traplopen, gaan zitten etc.) Pijn zit aan de buitenkant in de knieholte. Klinkt het bekend bij iemand? Ik ga overigens eens in de twee weken naar de fysiotherapeut voor mijn nek/rug, heeft de vorige keer naar de knie gekeken, maar kon nog niet concreet vinden wat het was. Ik heb mij wat betreft schoenen laten adviseren bij Run2Day.

Ik ben dus nog een beginner qua lopen :D. Vandaag warming-up gedaan en vervolgens 10 minuten joggen - 2 minuten stevig wandelen - 10 minuten joggen - 5 minuten stevig wandelen. Kort rondje, maar ging best lekker! Doel is de Strong Sister Run in september.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:02

@Zomer: Ja klopt, a.s. vrijdagavond mag ik. En dan volgende week weer en eind mei ga ik in Spaarnwoude voor Kika lopen en dan 10k. En jij ook netjes zo toch!

Welkom Bonjoy, pas je op dat je jezelf niet 'nog geblesseerder' loopt?

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:03

hoi dames!

ik ben op zoek naar leuke hardloopevenementen als ladiesrun, ricoh vestingloop etc
provincie brabant en omgeving :) liefste 10 km. Iemand tips?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:04

Heb je al gekeken op hardloopkalender.nl?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:04

MD_Triumph schreef:
hoi dames!

ik ben op zoek naar leuke hardloopevenementen als ladiesrun, ricoh vestingloop etc
provincie brabant en omgeving :) liefste 10 km. Iemand tips?
Eindhoven AirPort Run

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:03

Ik meld me ook graag hier. Ik ga nu toch echt beginnen met hardlopen!
Iemand een goed advies met betrekking tot een goed schema voor een beginner.
Ik wil richting de 10km, dus een mooi doel lijkt me :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:23

Bonjoy als de Strong Sister Run net zoiets is als de Strong Viking Run dan hoef je daar geen lange afstanden voor te kunnen lopen. Tussen de obstakels is het steeds maar 300 meter en het maakt ook niets uit hoe lang je daar over doet.. al wandel je.

MuSLi zou eerst richting 5 kilometer trainen als je dat nog niet kan. Je doel opbreken in kleinere doelen is ook goed voor de motivatie.. bijvoorbeeld 5 km, 7,5 km en 10 km.

Je kan via schema op maat bij runner's world (online) heel fijn een eigen schema samenstellen als je al eens een 5 kilometer gelopen hebt. Daar staan ook kant en klare schema's op voor beginners.

Zelf heb ik nu via Tonnie Dirks een schema laten maken omdat ik al drie keer per week crossfit doe en dus geen vier keer per week wil hardlopen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:45

Kiwipitje schreef:
Bonjoy als de Strong Sister Run net zoiets is als de Strong Viking Run dan hoef je daar geen lange afstanden voor te kunnen lopen. Tussen de obstakels is het steeds maar 300 meter en het maakt ook niets uit hoe lang je daar over doet.. al wandel je.

MuSLi zou eerst richting 5 kilometer trainen als je dat nog niet kan. Je doel opbreken in kleinere doelen is ook goed voor de motivatie.. bijvoorbeeld 5 km, 7,5 km en 10 km.

Je kan via schema op maat bij runner's world (online) heel fijn een eigen schema samenstellen als je al eens een 5 kilometer gelopen hebt. Daar staan ook kant en klare schema's op voor beginners.

Zelf heb ik nu via Tonnie Dirks een schema laten maken omdat ik al drie keer per week crossfit doe en dus geen vier keer per week wil hardlopen.

Thanks Manon. De sportieve achtergrond heb ik wel. Dus ik wil even kijken welke mogelijkheden er zijn om naar die 10KM te trainen. Ook ivm een evenement waaraan ik graag deel wil nemen ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:54

Je hoeft geen 5k wedstrijd te lopen hoor, maar ik bedoel dat het prettiger is om een schema t/m 5 km te hebben en daarna een schema op maat te maken voor 5 naar 10 km, maar dat is mijn ervaring. Ben zelf ook niet zo van 'Start to Run'. Vind zelf de schema's van o.a. Runner's World beter. Omdat je al een sportieve achtergrond hebt kun je misschien wel wat vlotter door het t/m 5 km schema heen, maar hou er rekening mee dat je benen moeten wennen aan de belasting. En een blessure oplopen wil je echt niet.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:25

Kiwipitje schreef:
Je hoeft geen 5k wedstrijd te lopen hoor, maar ik bedoel dat het prettiger is om een schema t/m 5 km te hebben en daarna een schema op maat te maken voor 5 naar 10 km, maar dat is mijn ervaring. Ben zelf ook niet zo van 'Start to Run'. Vind zelf de schema's van o.a. Runner's World beter. Omdat je al een sportieve achtergrond hebt kun je misschien wel wat vlotter door het t/m 5 km schema heen, maar hou er rekening mee dat je benen moeten wennen aan de belasting. En een blessure oplopen wil je echt niet.

Ben ik helemaal met je eens. Ik vind de beginnersschema's wel heel erg langzaam gaan, maar dat heeft ook te maken met de sportieve achtergrond. Is er een schema die wat sneller naar de 5KM gaat? Dus geen 12 wkn, want volgens mij kan dat best wel wat sneller? Maar jullie hebben ervaring, dus ik hoor het graag..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:36

http://www.runnersweb.nl/Schema/Hardloo ... inners.htm hier staan een paar schema's op. Je kan anders ook via Tonnie Dirks voor € 13,50 een schema laten maken dan wordt ie helemaal op maat gemaakt voor jouw wensen / sport die je er nog bij doet, maar dan moet je wel met een timer / app / horloge lopen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:48

Ik heb tot de 5k wel getraind met STR, maar ben halverwege (meen les 16) pas ingestapt. Die 2 min hollen, 5 min wandelen geloofde ik wel!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:56