Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:54

Ja paarden kosten een hoop tijd. Mijn paard staat volpension en ik heb een bijrijder, anders red ik het niet met fulltime baan en huishouden hoor.
Nu hij elke dag in de wei staat is ie ook wel eens dagje extra vrij als het me niet uitkomt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:07

Dat heb ik straks ook idd, een dagje niet gaan, of wel gaan maar niks hoeven.
Merk dat dagelijks stalwerk ook best wat energie kost.

Ik heb laatst de gel van Upfront geprobeerd. Beviel goed, dus wil die vaker gaan meenemen, naast vast voedsel voor onderweg. :)

Mijn loopje ging maar zo-zo.
Kwam er niet lekker in, zelfs niet na een paar kilometer.
Geen idee waar het aan lag. Weer is prima (oke, veel wind) en ik liep een fijne route.
Naja, volgende keer beter. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:28

Oh jongens, ga niet hardlopen als je je hooikoortspilletje vergeten bent 8)7
Ik liep alleen maar te sniffen en moest 2x stoppen omdat er iets in mijn oog zat of omdat ik dacht dat dat zo was, ik had alleen maar irritatie in mijn oog. Pff.
Maar goed, 7km gelopen, lekker. Geen last van mijn knieën, niet moe, nergens last van na de 18km 2 dagen terug, dus ook daar went mijn lijf aan. Donderdag weer 16km op de planning haha.

Oh, wat een verslagen allemaal weer zo na het weekend, leuk!
Ik ga er straks eens op mijn gemak voor zitten om alles te lezen.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:34

leonie87, jeetje, dat klinkt als een heftige start van je training… echt knap dat je doorgezet hebt terwijl je je zo beroerd voelde. En dan ook nog zulke mooie tempo’s draaien, petje af hoor. Je omschrijving van je horloge in de war door wind en bomen is zó herkenbaar, haha. Echt goed dat je dan op gevoel hebt gelopen. Jammer van het einde met die hoofdpijn, maar 47 km in een week in deze omstandigheden — mega prestatie.

iirrssjjee, wat fijn dat het al beter lijkt te gaan met je zoontje, dat moet echt een opluchting zijn. En wat een mooi begin van je postkaartenrondje! Die 10 x 1 minuut klinkt als een hele fijne opbouw. En hey, als het lekker voelde, is 6:00 helemaal prima. Super dat je zo positief de eerste stap hebt gezet, dat is echt goud waard!

Lisitano, wat heerlijk om te lezen dat je uit die dip bent en nog in de feestmodus zit! Echt genieten. La Chouffe klinkt als een prachtig vooruitzicht — zowel de afstand als het biertje. ;) En wat leuk dat je bij de atletiekvereniging gaat trainen! Spannend, maar ook echt tof!

Samantha_, oei, dat klinkt toch wel vervelend van je voet… fijn dat het niet erger wordt tijdens het lopen, maar oppassen blijft het wel hè. Succes met het blaadjes-klusje, zo’n dakklus klinkt altijd leuker dan het is. :’) Hopelijk knapt je voet snel op!

Sherivey, klinkt als een volle week ja, maar wel fijn dat je wat kunt schuiven nu je pas zondag weer hoeft te werken. Goed dat je toch nog even een rondje gaat lopen — hopelijk helpt het ook om een beetje ruimte in je hoofd te maken tussen alle to do’s.

Suliko, ik snap dat dat bij jou echt een verschil maakt, zeker met jouw gewicht en hoe actief je bent. Knap hoe goed je je lichaam kent en die balans in de gaten houdt. En wow, dat plan voor vanmiddag klinkt serieus! Trail van Maarn naar Driebergen-Zeist klinkt prachtig trouwens. Hopelijk voelen je benen goed genoeg om ervan te genieten.

muppetmayo, wat goed dat je naar je lijf hebt geluisterd en het rustig aan hebt gedaan. Na zo’n intensief weekend is een uurtje wandelen al meer dan genoeg! En echt hoor, alle respect terug — wat jij allemaal combineert aan werk, paarden én sport is ook echt niet niks.

Leuk alle reacties op de parkrun! Ik kan het zeker aanraden. Zo gaaf om in een grote groep te rennen waar iedereen is voor zijn eigen reden en tempo. Het is inderdaad een oefenwedstrijd met tijdregistratie maar natuurlijk gratis en vrijblijvend, gerund door vrijwilligers. Ik heb er drie verschillende op 20 minuten afstand. Vond de vijf kilometer nog wel heftig maar hoop dat het met een paar weken training heel anders aan zal voelen. Ik mag morgen weer trainen, nu al zin in

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:03

O wat irritant Goof! Volgende keer beter, en dan je pilletjes niet vergeten!

Leuk Forbiddenpie, voor herhaling vatbaar dus!

Ik heb m’n dochter het dak opgestuurd hahaha. Denk dat de hele buurt mee heeft genoten van ons gegil en gelach. Maar het is gelukt!
Daarna rondje met Scott, veel stoplichten en al wat drukker op de weg. En wat een wind!
Maar lekker gefietst. Vorige week was ik te koud aangekleed en nu had ik het warm haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:58

Ik heb op Vinted een Fusion korte broek voor weinig gescoord! Blij mee, ik heb m al maar een tweede is altijd handig.
En net met de code ook bij Upfront besteld.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:36

Goof, ahhh balen van de hooikoorts! :=

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:58

Oh balen Goof! Ik heb de afgelopen weken nauwelijks last gehad, maar vandaag heb ik de hele dag moeten niezen.. -O-
Veel pluizen in de lucht dus..

Dank voor de felicitaties <3

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:46

Gefeliciteerd Namiro!!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:01

Hier helaas geen bijrijder. Ik had een hele fijne maar zij is weer gaan studeren in het buitenland. Daarna nog wel 2 andere geprobeerd maar dat kostte veel meer tijd dan het opleverde (kwamen gewoon niet opdagen enzo).
Voor mij is weide tijd drukke tijd ivm suiker gevoelige paarden, zij moeten dan juist bewegen.

Sherivey balen dat het niet zo lekker ging, maar volgende keer beter idd :) Die dagen zitten er ook tussen.

Goof die hooikoorts is idd drama. Maar je hebt er weer 7 kilometer op zitten. Je bent snel hersteld van de 18 km van het weekend, en geen pijn in knieën, niet moe, jeeeej! Donderdag alweer 16, jij maakt stiekem ook steeds meer kilometers he, leuk!

Forbiddenpie wat leuk dat je 3 verschillende parkruns in de buurt hebt! Jij was nog niet zo lang bezig toch? Knap dat je al mee kunt doen aan de 5! Dat wordt vast heel snel makkelijker, veel plezier vandaag weer.

Samantha ideaal zo'n dochter die je het dak op kunt sturen :D Klinkt iig als echt een leuk klusje zo samen aan het gegil en gelach te horen. En wat tof dat je nog een korte fusion broek hebt kunnen scoren op Vinted. Ook nog bij Upfront besteld, fijn dat iemand iets aan de melding heeft gehad :)
Volgens mij wordt de relatie met Scott steeds beter, leuk!

Normaalgesproken is dinsdag voor mij een dag waar hardlopen het makkelijkste tussen alle planning door kan, maar ik zag de weersvoorspelling en dacht, ik kan beter wat eerder gaan lopen. Gister dus nog snel mijn schoenen aangetrokken en een training gedaan. 3x10 minuten stond op het programma, dat ging wel redelijk goed volgens mij :) Moet wel steeds opletten dat ik niet te streng ben voor mezelf.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:26

Hahaha Samantha, klinkt gezellig. En fijn dat het goed ging met Scott. Beter wat te warm dan te koud denk ik dan. Wel balen van je voet. Vinted rules!

muppetmayo ja half pension, of gedeeld doen kost gewoon echt veel tijd. Als er nu een paard zou komen (ik vind het echt wel allemaal heeeel duur worden) zou ik ook wel opzoek moeten naar volpension. Ik red het anders gewoon echt niet. En stoppen met trainingen geven. Mis het wel vreselijk maar goed, nog heel even wachten dan en gewoon bijrijdpaardje erbij weer.

Over gelletjes, ik ben dus eigenlijk compleet overgestapt naar de reepjes maar wil nog 2 merken gelletjes 1 kans gaan geven. Upfront en Maurten. Kijken of het wat voor me doet en of ik het naar binnen krijg (gewoon op basis van smaak, mijn maag vind het wel ok-isch).

Zo jammer dat de parkrun altijd op zaterdag ochtend is en ik dan dus altijd training geef... Heb er ook 3 op 20/30 min rijden hier en om te trainen voor een 5kmPR poging wel heel leuk want er zijn vast mensen die nog veel sneller zijn :+

Ik he gister een Bulgarian bag training bijgewoond. Dat was even aanpoten en mega gek met die bag. ik was knetter onhandig :') Mezelf meermaals tegen me hoofd aan geslagen met dat ding. Het was wel leuk maar denk dat ik toch liever gewoo met gewichten werk.
Mijn training readyness voor vandaag is 17 en ik ga zo een kleine interval run doen en vanavond spinnen. :Y) Go garmin *\o/*

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:34

Nou Leonie87 het is ook echt wel heel duur geworden ook hoor. Als er 1 van de 2 heren hier overlijd, denk ik niet dat er weer een 2e komt. Dieren houden is echt bijna onbetaalbaar geworden inmiddels :\ Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders was je hier van harte welkom ;)
Wat is dat Bulgarian bag training? ik heb net even gegoogled maar ik kan er nog niet heel veel van maken.
Succes vandaag met je interval en spinnen!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:33

Dames, heeft iemand enig idee waar ik een hardloopzonnebril op sterkte kan kopen? Voor smalle hoofden. Bestaat dit gewoon niet?
Ik ben al ruime tijd op zoek.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:00

muppetmayo schreef:
Nou Leonie87 het is ook echt wel heel duur geworden ook hoor. Als er 1 van de 2 heren hier overlijd, denk ik niet dat er weer een 2e komt. Dieren houden is echt bijna onbetaalbaar geworden inmiddels : Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders was je hier van harte welkom ;)
Wat is dat Bulgarian bag training? ik heb net even gegoogled maar ik kan er nog niet heel veel van maken.
Succes vandaag met je interval en spinnen!

Nou dat snap ik helemaal. Als ik hier volpension wil staan met goede zorg ben ik al snel 450/500€ kwijt... En dan heb ik alleen nog maar de stalling.

Nog helemaal vergeten op jou training te reageren maar wat loop je goed stabiel! Je doet het echt goed. Heb je geen last van je knieën meer gehad?

De Bulgarian bag training is met een zak zoals deze en dan gewoon een krachtcircuit ofwel HIIT.
Ik vind alleen die zak dus gewoon onhandig :+ Ofja ik in combinatie met die zak vooral.
Afbeelding

Lous ik loop mijn gewone zonnebril (op sterkte). Zit als een huis dus nergens last van verder.

Interval trainingen zijn echt stom. Ik vind snelheid leuk, ik vind sprinten leuk, maar echt rennen tot je max en dan doorduwen terwijl alles zegt, stoppen, stoppen, dat spelletje vind ik gewoon nooit zo leuk. Ik ben wel altijd blij als hij erop zit en het resultaat is ook gewoon goed dus ik zal het altijd blijven doen maar mijn echte plezier zal daar niet liggen. Zou tof zijn als ik ze weer op de baan zou kunnen doen met een groep. Dan deel je het leed iig :')
Anyway, een korte interval gedaan. Simpele pyramide van 1,2,3,4,3,2,1. Baal een beetje van de 2de 3. Mezelf net niet genoeg ertoe gezet omdat ik nog te veel in mijn zelfmedelijden bleef hangen van hoe zwaar ik het had bij de 4 :7 . Maar ach hij zit er weer op en de kop is er weer af.
Afbeelding
Garmin wil overigens wel heeel graag in het groen blijven. Hij past de grens gewoon alle dagen aan *\o/* Terug opweg omhoog naar waar ik was voor de Marathon *\o/*
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:04

:wave:
Door Ieris kom ik hier weer eens aanwaaien na 2 jaar :D

Ik hike/backpack meer de laatste 2 jaar dan ik hardloop, maar tussendoor probeer ik het af en toe weer eens op te pakken. Want trailrunnen blijf ik ook erg leuk vinden. Alleen vind ik rustig opbouwen zo lastig :+ Als in, ik moet eigenlijk weer met rustige 3-5km rondjes beginnen, maar dat is dan al snel alleen bebouwde kom. Hier in het bos is het direct (deels) de stuwwal en dan moet ik wandelen om een lage hartslag te houden :')

Leuk om nog steeds een aantal bekende 'gezichten' in het topic terug te zien!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:41

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:11

germie schreef:
iirrssjjee schreef:
Mijn eerste postkaarten rondje zit erop! Ik ben voor 10× 1min rennen en dan telkens 1min rust gegaan. Het voelde goed! Met rennen ongeveer 6:00 gelopen. Veel te snel maar het voelde lekker :+ . Ik kwam uiteindelijk op 2,4km in 19 minuten :)

Wat is een postkaartenrondje? :+

Autosuggestie maakte postkaarten ervan. Moest postpartum zijn

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:50

Djilna schreef:
:wave:
Door Ieris kom ik hier weer eens aanwaaien na 2 jaar :D

Ik hike/backpack meer de laatste 2 jaar dan ik hardloop, maar tussendoor probeer ik het af en toe weer eens op te pakken. Want trailrunnen blijf ik ook erg leuk vinden. Alleen vind ik rustig opbouwen zo lastig :+ Als in, ik moet eigenlijk weer met rustige 3-5km rondjes beginnen, maar dat is dan al snel alleen bebouwde kom. Hier in het bos is het direct (deels) de stuwwal en dan moet ik wandelen om een lage hartslag te houden :')

Leuk om nog steeds een aantal bekende 'gezichten' in het topic terug te zien!

Welkom (terug) :wave:

Leuk om je ook hier te zien. Op Insta volg ik je al, genietend van je wandelfoto's :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 18:54

Leuk je weer te zien Djilna!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:15

Ik heb voor de training van de 10 miles weleens de parkrun in Tilburg gelopen, maar dan moest je meerdere keren hetzelfde rondje lopen en dat vond ik niet zo leuk. Gek eigenlijk want met mijn gewone training loop ik ook vaak hetzelfde rondje.

Ik heb (teveel) paarden in eigen beheer. Door het stoppen van mijn 2 hulpen en bijrijders (wegens zeer serieuze en zwaarwegende redenen) ben ik rustig aan de kudde aan het uitdunnen. 1 fokmerrie is dit voorjaar verkocht. De tweede mag eerst hier bevallen en gaat daarna weg met het veulen, de derde ,mijn ouwetje, is zodanig aan het verslijten dat ik verwacht dat ze komende winter niet meer haalt. Dan heb ik er nog 3 over. Rijpaard voor mijzelf en mijn man en (na eerst 5 hengsten te hebben gefokt) mijn eerste zelfgefokte merrie uit mijn super dressuurlijntje. Daar zit zóveel jaren werk aan vooraf, die wil en kan ik nu nog niet wegdoen.
Het is inderdaad enorm veel werk, en ook aan huis ontzettend duur geworden.Heb ook een (meer dan) fulltime baan maar gelukkig wel flexibele werkuren.
Nu in de zomermaanden red ik het nog wel alleen maar de winter wil en kan ik niet in met zoveel paarden zonder hulp.
Dus er gaat hier nog wat zwaar afscheid vallen.

Ik ben afgelopen week begonnen met de training voor de HM, volg die van Ben Parkes. Het rustige basis tempo ligt nu 30 seconden hoger en de intervallen voelen nu toch wel echt pittig, maar zo voelde de vorige training in het begin ook. Ben benieuwd hoe snel dit weer "gewoon" gaat voelen.
Ik denk dat ik bij kamp "intervallen zijn stom" aansluit. Is ook gewoon niet mijn favoriete bezigheid (alleen die van 20 seconden vind ik goed te doen).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 21:59

Ik gebruik intervallen juist om het lopen hier in het dorp leuker te maken :+. Ik vind de afwisseling leuk en de kilometers lijken dan sneller voorbij te gaan.

Even geen bijleespost vandaag, sorry, ik heb een werkdag van 13 uur achter de rug.
Volgende keer haal ik weer in. Heb wel alles gelezen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:25

Supervixen schreef:
Ik gebruik intervallen juist om het lopen hier in het dorp leuker te maken :+. Ik vind de afwisseling leuk en de kilometers lijken dan sneller voorbij te gaan.

Precies dat :+

Al heb ik wel voorkeur voor bepaalde typen intervaltraining.

800 meters vind ik meestal niet zo leuk :o

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:05

Dat is een hoop werk Busy, knap hoor!
En snap wel dat je je eigen fok produkt niet weg wilt doen.

Ik vind interval ook wel leuk, maar niet allemaal. Weet eigenlijk niet welke ik dan wel of niet leuk vind haha.

Zo ik heb m’n workout voor vandaag ook weer gehad. Leenfiets bij garage meegekregen, maar kapotte versnellingen dus was even zwaar trappen. 7,35 km en vanmiddag nog terug.
En vanavond heel laat Alkmaar city run, ik dacht leuk, is om 20u ofzo. Nou start is om 22:10 :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:21

Gefeliciteerd Samantha Y)(^)
Oei, 22:10 uur is wel heel laat vind ik. :=

Ik heb al gelopen. :)
Een duizendjes interval, een van mn favorieten. Al zag ik er vandaag een beetje tegenop vanwege de wind en het tempo dat er voor de duizendjes staat. :o

Uiteindelijk mezelf weten te motiveren en het ging helemaal niet zo slecht.
Zat een paar keer onder doeltempo (al vraag ik me af of ie de gps niet gewoon kwijt was, want ik liep in het bos).
Helaas vond Garmin er het zijne van :=

Afbeelding
Afbeelding

Gemiddelden waren wel heel netjes :j
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:28

Sherivey en Supervixen, thanks!

Hahaha herstel na een interval Sherivey :') Misschien omdat het 'maar' 4km was?

Interval. Ik doe dat meestal tegen de stuwwal omhoog. Is natuurlijk geen echte interval, maar ik hoef iig niet harder en de harstlag piekt wel flink :+

Is sowieso een ding bij mij met hardlopen, ik vind het heel moeilijk om op een lage hartslag te blijven. Dan moet ik al bijna terug naar wandelen. 1 van de redenen waarom ik denk ik nooit loopverslaafd ben geworden, het was altijd vermoeiend. Of ik nou 5km liep of 50km. Dus daarom wil ik dit keer ook echt goed opbouwen en mezelf het niet te snel alweer heel zwaar maken.