De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:09

Ppff tot half 1 het debat gekeken daarna viel ik in slaap. Ga zo naar de winkels voor vitamines (die ik wegens tekorten altijd slik) en hoop dat die nog te krijgen zijn. Ik heb nog, maar met twee weken niet meer.

Een beetje per toeval maar dit weekend verder geen sociale activiteiten dus buitenom naar de winkels zo en de hond uitlaten blijf ik binnen. Ik denk dat juist dingen als sporten anders dan in de buitenlucht in je eentje hardlopen nu makkelijk te vermijden zijn. Het is een economische klap, maar hoe eerder we het virus eruit kunnen krijgen hoe eerder alles weer kan draaien.

Anoniem

Bloodymary schreef:
Waarom wordt er eigenlijk zo gehamsterd? De supermarkten blijven toch gewoon open. Zelfs in Italië nu nog.

Probleem in Italië is, dat er maar 10 mensen in een supermarkt mogen zijn. 1 uit, dan pas 1 erin. Je staat dus uren te wachten...

Anoniem

Ik heb trouwens niet in 1 keer gehamsterd
Gewoon laatste paar keer boodschappen iedere keer iets extra’s meegenomen en de diervoeding vooruit besteld
Mochten we ziek worden redden we ons

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:10

Bloodymary schreef:
Waarom wordt er eigenlijk zo gehamsterd? De supermarkten blijven toch gewoon open. Zelfs in Italië nu nog.

Maar in Italië is boodschappen doen wel niet zo heel eenvoudig. Mensen staan uren in de rij vaak omdat er maar heel beperkt aantal mensen naar binnen mogen. Dan lijkt het mij wel handig als je al wat dingen in huis hebt - al is echt hamsteren alsof er een apocalypse komt wel wat overdreven ja hihi. Maar bepaalde dingen zoals vers brood enz zullen dan toch tussendoor bijgehaald moeten worden. En het is ook maar de vraag hoe snel supermarkten weer aangevuld kunnen worden. Vakkenvullers zijn vaak tieners en wie weet worden die dadelijk veelal uit voorzorg toch thuis gehouden en de chauffeurs die vrachten rijden moeten ook maar door blijven rijden en niet ziek worden bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-03-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal

Ik ben werkzaam bij een klein poppodium in Utrecht (capaciteit van de zaal is 150 personen) en voor ons hebben de maatregelen best wel enorme gevolgen. Wij hebben alle uitverkochte shows afgelast en zoeken daar nu een alternatieve datum voor. Van onze programmering gaat voorlopig 1 evenement wel door omdat we hier geen grote drukte verwachten en iedere show die we cancellen flink wat gevolgen heeft. We hebben ook echt te maken met boze bands en managers. Het is best wel even flink wat werk en gedoe zo en dan heb ik het nog maar niet over de financiële gevolgen hiervan. Ik snap de maatregel overigens wel!

Naast de maatregel van de NL overheid, hadden ook al vele bands gecancelled door de maatregel van Trump dat vliegverkeer vanuit een groot aantal Europese landen niet meer toegestaan is. Amerikaanse bands komen anders niet meer thuis.

Heb wel echt te doen met de bands, managers, bookers, technische crew, etc. etc.
Ik krijg zelf gewoon uitbetaald omdat ik onder contract sta en ik heb ook nog wel werk (misschien wel bijna meer dan anders), maar sommige mensen in mijn sector (en dan met name zzp'ers) hebben gewoon helemaal geen inkomsten meer :(

Cer

juval schreef:
Bloodymary schreef:

idd, het is vooral de paniek, bangmakerij. De winkels worden gewoon weer bevoorraad hoor.

Omdat de evolutie ergens een verkeerde afslag heeft genomen en mensen niet meer normaal kunnen denken... :+
Of juist wel, survival of the fittest.. degene met het meeste geld (om te kopen) de grootste auto (om je voorraad mee te vervoeren) en de grootste mond (MIJN SPAGHETTI!!) wint... :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:11

Bloodymary schreef:

Maar daar mag je in bepaalde delen (misschien overal?) maar met een bepaald aantal mensen tegelijk naar binnen wat ook zorgt voor lange rijen, waar ik nu liever niet in zou willen staan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:11

Bloodymary schreef:

Beter mee verlegen als onverlegen. Er gebeuren gekke dingen. Ik vind het gewoon een fijn idee en ik word er rustiger van. Ik ben echt wel even aan het inslagen geweest, maar wel 'normaal'. Geen dozen met houdbare melk, wc papier voor een half jaar of dat soort dingen, maar wel gewoon genoeg voor een tijdje. Ik zal vast nog eens moeten, maar ik vind het een fijn idee. Ik woon in een seniorenflat.

Ik word onrustig van onduidelijkheid en niet weten waar ik aan toe ben. Als ik nu toch veel voorraad haal is er een stukje onrust daarover weg. Ik kan over het algemeen rationeel nadenken, maar af en toe slaat de autist in mij toch op hol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:12

Cer schreef:
Joman schreef:
Volgens mij zegt men daarmee helemaal niet dat het niet erg zou zijn.
Het is een ethisch dilemma waarmee men kampt; leven van mensen of economisch de zaak in de hand houden. Die twee gaan naar het schijnt maar beperkt samen.
En vergeet ook niet, dat niet iedereen economisch dermate onderlegd is, dat men precies begrijpt wat het betekent en op de lange termijn gaat betekenen. Dat betekent niet, dat men denkt dat het wel meevalt.

Dan lees jij het anders dan ik:
"Ja, dan komt er met de economie problemen, maar ja.... gezondheid is natuurlijk ook niet zo belangrijk"
"de economie is het allerbelangrijkste, dat wisten we eigenlijk al uit de aanpak van klimaatverandering"
"dadelijk zitten we allemaal in quarantaine omdat mensen economie belangrijker vinden"
"Het is idd vreselijk als de economie instort, maar ik vind het echt bizar dat mensen vinden en denken dat gezondheid niet belangrijker is"
"De vraag hoeveel mensenlevens er mogen sneuvelen ten bate van de economie,"

en dat vond ik wel weer genoeg want het gaat ook off topic.. maar ik denk dat de overheid een lijn zoekt tussen het beperken van een grote uitbraak, en zorgen dat de economie niet teveel tikken krijgt (althans, niet meer dan nu al het geval is)
Tuurlijk zijn mensenlevens zeer belangrijk... maar ik krijg het gevoel dat er soms wordt gedaan alsof íedereen doodgaat aan corona, en dat is, dacht ik, niet zo.. Dat zijn toch de risicogroepen?

Total cases 134,918 - Deaths: 4,989 - Recovered: 70,395
De meerderheid overleeft en heeft een soort weerstandje... (althans, zo werkt het toch)

Geen idee of het zo werkt, dat staat eigenlijk nergens.
Natuurlijk gaat niet iedereen dood aan corona. Maar de immens grote uitbraak, is echt wel zeer problematisch voor de gezondheidszorg en het zorgt voor oorlog taferelen als je het mij vraagt.
De economie zakt wereldwijd toch als een plumppudding in elkaar, dat zullen we met elkaar eens zijn. De vraag is, of het sluiten van de scholen nu nog zoveel extra gevolgen heeft, dat je dat moet nalaten.
En dat is een vraag, die niemand nu kan beantwoorden. Opvallend is het wel, dan zó'n beetje alle andere landen om ons heen wel alle scholen sluiten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:12

Ik hoop dat ze er hard mee bezig zijn om te zorgen dat mensen die nu zonder inkomsten zitten en komen te zitten, hulp krijgen en dan niet pas over 6 weken. Ik vind dat het medische plaatje idd voorrang heeft, maar zorgen om financiën zijn net zo goed vreselijk :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:13

Hoezo is wat voorraad in huis halen zo verkeerd? Bij ons in de winkels was niks op
Het is niet iets om je voor te schamen om wat extra houdbaar eten in huis te hebben voor als je ziek wordt want dan mag je niet eens naar de winkel

Overigens heb ik altijd wel een gevulde voorraadkast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:13

cursebreaker schreef:
Ik hoop dat ze er hard mee bezig zijn om te zorgen dat mensen die nu zonder inkomsten zitten en komen te zitten, hulp krijgen en dan niet pas over 6 weken. Ik vind dat het medische plaatje idd voorrang heeft, maar zorgen om financiën zijn net zo goed vreselijk :(

Daar zijn ze echt wel mee bezig. Ik denk dat NL zelf een goed vangnet heeft, voor nu. Maar dat is natuurlijk niet onuitputtelijk.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:15

Ik heb wat blikken soep, pasta en rijst. Ik overweeg vandaag toch nog wel wat extra's te halen. Aardappels, zuurkool en andere houdbare zaken.
Afgelopen week vond ik al dat er verrassend weinig houdbare melk was. Mensen hamsteren toch vreemde producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:15

Hamsteren is nu enerzijds sociologisch/psychologisch verschijnsel, maar anderzijds denk ik dat mensen zich ook gewoon voorbereiden op eventueel een lange periode thuis en dan niet naar de winkel hoeven te gaan.

Onze diepvriezer is niet sterk genoeg om voor een maand of meer in te vriezen, dus voor ons valt er niet veel te hamsteren :) en om nu een hele maand groenten uit blik te eten... no thanks. Hoop dat de rust wel snel terugkeert in de winkels..!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:17

Joman schreef:
cursebreaker schreef:

Daar zijn ze echt wel mee bezig. Ik denk dat NL zelf een goed vangnet heeft, voor nu. Maar dat is natuurlijk niet onuitputtelijk.

Werd inderdaad aangegeven ja, dat er een vangnet is. Maar als vele mensen dadelijk niet meer fatsoenlijk kunnen werken dan is het maar de vraag hoe snel je geld kunt krijgen als dat op kort termijn geregeld moet worden voor een hoop mensen en als je opeens echt niks meer hebt qua loon. Het is natuurlijk te hopen dat veel mensen desnoods even een spaarrekening kunnen gebruiken, maar de harde waarheid is dat veel mensen geen grote spaarrekening hebben. Maar dat is idd even afwachten hoe snel dat nu allemaal wel/niet gaat. Ze zullen er idd wel volop mee bezig zijn ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:17

Djali schreef:
Hamsteren is nu enerzijds sociologisch/psychologisch verschijnsel, maar anderzijds denk ik dat mensen zich ook gewoon voorbereiden op eventueel een lange periode thuis en dan niet naar de winkel hoeven te gaan.

Onze diepvriezer is niet sterk genoeg om voor een maand of meer in te vriezen, dus voor ons valt er niet veel te hamsteren :) en om nu een hele maand groenten uit blik te eten... no thanks. Hoop dat de rust wel snel terugkeert in de winkels..!

Nee idd, wij hebben ook maar een kleine vriezer.
Daar liggen wel 2 pizza's in voor nood :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:19

cursebreaker schreef:
Joman schreef:

Werd inderdaad aangegeven ja, dat er een vangnet is. Maar als vele mensen dadelijk niet meer fatsoenlijk kunnen werken dan is het maar de vraag hoe snel je geld kunt krijgen als dat op kort termijn geregeld moet worden voor een hoop mensen en als je opeens echt niks meer hebt qua loon. Het is natuurlijk te hopen dat veel mensen desnoods even een spaarrekening kunnen gebruiken, maar de harde waarheid is dat veel mensen geen grote spaarrekening hebben. Maar dat is idd even afwachten hoe snel dat nu allemaal wel/niet gaat. Ze zullen er idd wel volop mee bezig zijn ja.

Dat is ook beangstigend. Maar, daar valt nu echt weinig over te zeggen.
Overigens ben ik van mening, dat wanneer je geen spaargeld hebt, en je bent niet in loondienst maar werkt als zzp'er en je bent afhankelijk van dat loon, je ook niet goed bezig bent. Ik ken de verzekeringen niet precies en de inhoud van de polissen, maar wellicht kun je je daartegen verzekeren.
Verder als je in loondienst bent, kan een bedrijf werktijdverkorting aanvragen en je kunt als onderneming om garanties verzoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:20

Ohh maar een voorraadje is alleen maar goed toch :j
Ik ben er nog steeds niet uit voor hoelang die voorraad moet zijn trouwens.. twee weken, een maand, wat is handig.. Ik heb inderdaad ook steeds een extra iets meegenomen.
Niet zoals gisteren ineens inkopen voor een half jaar gedaan :')

Over de financiele steun van de overheid voor zaken.. ik denk met een schuin oog aan de toeslagenaffaire en de aardbevingsslachtoffers en hoe goed het daar gaat met toegezegde compensatie door de overheid.. >;)

Een immens grote uitbraak is zeker een probleem... ik ben heel benieuwd hoe het in Italie ging vóórdat daar de vlam in de pan schoot.. de weken ervoor zeg maar.. Wij lopen achter op Italie maar hebben wel gezien hoe het daar gaat.. heeft nederland ondertussen de boel meer 'onder controle' als Italie toentertijd? Of is daar niks van te zeggen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:21

Eff een vraagje hier. Ik werk op de luchthaven als beveiliger en fouilleer dus mensen. Ook die ziek zijn. Wij mogen sinds kort pas met handschoenen fouilleren.

Nou is een collega van mij waar ik ook privé mee om ga opeens ziek geworden vanmorgen. Zieke keelpijn etc. Ze had al dat ze veel hoesten maar die keelpijn is nieuw. Haar vader is nu ook dood ziek en hij is een longpatient. Nou heeft zij naar huisarts gebeld of ze langs kon komen en die zei nee want je moet het thuis uitzieken... is het niet juist in ons geval dat je zoveel in aanraking komt met mensen het juist slim om even getest te worden?

Ik ben ook verkouden en klein beetje last van mijn keel en hoesten, kan wel gewoon werken, en wil mij ook niet ziek melden, maar mocht zij positief testen kan ik mij beter ook laten testen en thuis blijven ivm het werk wat we doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:22

Kelpla schreef:
Hoe denken jullie over het gaan naar een sportschool? Wel of niet?
Is een discussie hier

Ik zou niet gaan. Niet iedereen maakt die apparaten schoon denk ik...
Nu zit ik toch nooit in de sportschool maar goed

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:23

PSvanLot schreef:
In Tilburg staan ze in een rij buiten voor de XL.
Staat onder andere op de facebookpagina van het AD.

Is er in ieder geval een branche die er nog geen schade van heeft..

In Breda gewoon alle schappen nog vol en der liep niet meer dan normaal rond. Alleen wc papier was inderdaad niet heel veel meer, maar iedereen is gewoon nog kalm hier blijkbaar

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:23

lifaya schreef:
Eff een vraagje hier. Ik werk op de luchthaven als beveiliger en fouilleer dus mensen. Ook die ziek zijn. Wij mogen sinds kort pas met handschoenen fouilleren.

Nou is een collega van mij waar ik ook privé mee om ga opeens ziek geworden vanmorgen. Zieke keelpijn etc. Ze had al dat ze veel hoesten maar die keelpijn is nieuw. Haar vader is nu ook dood ziek en hij is een longpatient. Nou heeft zij naar huisarts gebeld of ze langs kon komen en die zei nee want je moet het thuis uitzieken... is het niet juist in ons geval dat je zoveel in aanraking komt met mensen het juist slim om even getest te worden?

Ik ben ook verkouden en klein beetje last van mijn keel en hoesten, kan wel gewoon werken, en wil mij ook niet ziek melden, maar mocht zij positief testen kan ik mij beter ook laten testen en thuis blijven ivm het werk wat we doen.

Ik zou contact opnemen met de huisarts. Beter safe than sorry

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:24

lifaya schreef:

Mooi dat je kan werken..... maar er is toch echt gezegd dat je thuis moet blijven bij klachten. Waarom zou dat voor jou niet gelden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:24

purny schreef:
Ik zou contact opnemen met de huisarts. Beter safe than sorry

Dat heeft die vriendin dus al gedaan en huisarts heeft alleen gezegd dat ze het thuis moet uitzieken. Ze mocht niet eens langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:25

lifaya schreef:

Langs komen bij de huisarts? Sorry, maar blijkbaar zijn er echt nog mensen die niet weten wat de bedoeling is en hoe het allemaal verloopt...

Volgens de regels, moet je thuis blijven als je hoest. Dus blijf gewoon thuis!