Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:01

Bedoel je dan het aantal trainingen per week of bedoel je de opbouw van een training zelf? Want dat is bij mij sterk afhankelijk van het soort training dat ik ga doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:10

Opbouw van training zelf, als je een duurloopje gaat doen. En als je alleen loopt, dus niet als je met de loopgroep loopt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:21

Langzame duurloop rek ik thuis m'n IT band, maar dat doe ik alleen omdat dat 'moet' van de fysio. Daarna loop ik gewoon rustig aan :=

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:26

Langzame duurloop is voor mij een lange warming-up. Bij tempolopen loop ik de eerste 10min in ieder geval in duurloop 1 tempo. Voor interval trainingen loop ik nog langer in. Ik doe wel vaak specifieke oefeningen (strek, balans, corestabilty) maar die doe ik meestal los van de trainingen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:29

Bij interval en tempoloop loop ik inderdaad wel vaak in, maar dat is in hetzelfde tempo als de lange duurloop dus vind dat voor de lange duurloop weinig zin hebben.

Looptraining heb ik één keer per maand, meer krijg ik niet ingepland ivm wedstrijden, zelf trainen en nog zo'n 3-4 keer per week crossfit / sportschool.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:09

Ik wil me hier ook graag melden! Ik ben sinds een paar weken aan het trainen voor de 5km, volgens m'n schema moet ik het de volgende keer zonder wandelpauzes doen. Ik train momenteel vooral op dóórgaan, tempo komt hierna wel. Heb me voor volgende maand ook ingeschreven voor 2 wedstrijden (beetje externe motivatie is niet mis ~~}> ).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:45

Ik loop ivm mijn enkel nog steeds in relatief korte blokken en niet zo heel snel (9,5-10km/u). Duurloop van een uur doe ik in 6 blokken van 8 minuten hardlopen-2 minuten wandelen. Eerste blok loop ik iets langzamer, tussendoor wat 'hoeken '(hak naar bil etc) en dan heb ik het idee dat ik al redelijk opgewarmd ben. Al verschilt het nog wel of ik 's ochtends of 's avonds loop, in de ochtend ben ik uiteraard nog veel stijver en neem ik meer tijd voor de warming-up.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:48

Ongelofelijk hoe snel het lichaam zich aanpast.
Ben nu weer aan het opbouwen, en het verbaast me gewoon dat dezelfde tijd ineens véél makkelijker gaat dan twee/drie dagen geleden. Zoveel progressie :'D

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:14

Ik loop het liefst in de ochtend, dan heb ik nog iets aan de energie die ik aanmaak. Probeer het meestal dus zo te plannen dat ik ga lopen als ik een avonddienst heb of vrij ben.

Hoe doen jullie de warming up? En wat doen jullie voor oefeningen?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:22

Mijn warming up is klein. Ik sta met mijn tenen op de stoeprand en wip omhoog en omlaag (10x fsow) (heb ik van dit topic), en ga 2x heen en terug kruispassen, gezicht de 2e keer andere kant op. Is echt heel klein maar bij dit kleine ritueeltje heb ik geen last van mijn 'ontsteking'. Doe ik dit niet, dan voelt het alsof ik door mn enkel knak totdat ik warm ben. Zo vaag.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:50

Mag ik me hier ook weer melden? Ik ben sinds 5 weken weer met Evy begonnen, na er een lange tijd uit gelegen te hebben met een heupblessure. Ik dacht dat het tot nu toe goed ging, maar helaas laatst toch weer last van mijn heup. Ik loop voorlopig nog even door, even aankijken.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:16

Miriam doe je wel voorzichtig ??
Als je door een blessure heen loopt kan het alleen maar erger worden, in het ergste geval zelfs chronisch :c

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:24

Hier gaat het sinds in mijn warming up heb uitgebreid veel beter en loop ik eigenlijk pijnloos. Heb af en toe nog wel eens pijn als ik op mijn gewone schoenen lang heb gelopen, deze hebben vaak een harde zool en ik probeer er rekening mee te houden als ik langere stukken ga lopen. Dan doe ik of even sportschoenen of wandelschoenen aan.

Besloten de Evy app aan de kant te leggen. Vind dat het te vaak niet klopt wat er gemeten wordt.
Heb van de 20 trainingen nu zeker 6 die gewoon nergens over gaan. Beetje jammer, want ik kan er dus niet op vertrouwen.
Ga dus maar weer verder met runkeeper alleen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:44

Ik be nu beetje voorbereidend werk aan het doen mbt mijn eten rondom de marathon.. Iemand die tips heeft qua sites ed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:33

Mag ik me hier ook melden? :o

Heb me opgegeven voor de Ladiesrun, 10km maar ik loop eigenlijk niet zo veel. :')
Heb vandaag opbouwend 5 km gedaan, 45 minuten over gedaan. En vanaf nu dan een schema 3x per week, maar vind 't wel zwaar! :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:05

Zomer, wanneer is die 10km loop? En heb je wel eens eerder hardgelopen? 10km is namelijk best een stuk, maar met een goed schema (en door je daaraan te houden natuurlijk ;) ) zou het wel moeten lukken. Succes!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:27

SAKKIA schreef:
Even een vraagje aan de mensen met scheenbeenklachten.

Ik loop alweer een paar weken en ook al weer een paar weken heb ik klachten aan mijn rechterscheen. Heel vervelend want ik ben zo lekker op weg. Ik heb 2 weken geleden nieuwe schoenen aangeschaft. Dit was ook wel erg nodig.

De klachten blijven. Ik heb al heel vaak rust genomen, ook voor langere tijd en toch heb ik na een paar weken weer klachten.
hebben jullie nog tips? Ik sta overal voor open, ik wil er zo graag van af......

Ik heb het trouwens echt alleen maar rechts. Links is er niks aan de hand.

Ik heb het zelfde probleem, klachten rechterscheen. Ik heb goede Asics hardloopschoenen. Ik weet dat mijn linkerbeen een fractie korter is dan mijn rechterbeen dus misschien krijgt rechts het iets zwaarder te verduren. Ik ben pas weer begonnen en mijn conditie komt net weer een beetje op pijl dus is wil liever gewoon door lopen. Welke tips kreeg jij Sakkia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:34

Welshfan97, het is 14 juni! Dus heb nog 3 maanden.
En mag er dan 80 minuten over doen. :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:37

Annoya schreef:
SAKKIA schreef:
Even een vraagje aan de mensen met scheenbeenklachten.

Ik loop alweer een paar weken en ook al weer een paar weken heb ik klachten aan mijn rechterscheen. Heel vervelend want ik ben zo lekker op weg. Ik heb 2 weken geleden nieuwe schoenen aangeschaft. Dit was ook wel erg nodig.

De klachten blijven. Ik heb al heel vaak rust genomen, ook voor langere tijd en toch heb ik na een paar weken weer klachten.
hebben jullie nog tips? Ik sta overal voor open, ik wil er zo graag van af......

Ik heb het trouwens echt alleen maar rechts. Links is er niks aan de hand.

Ik heb het zelfde probleem, klachten rechterscheen. Ik heb goede Asics hardloopschoenen. Ik weet dat mijn linkerbeen een fractie korter is dan mijn rechterbeen dus misschien krijgt rechts het iets zwaarder te verduren. Ik ben pas weer begonnen en mijn conditie komt net weer een beetje op pijl dus is wil liever gewoon door lopen. Welke tips kreeg jij Sakkia?

Misschienmisschien heeeeeel misschien ben ik van mijn klachten af. Ik had een klein jaar geleden mijn eerste hardloopschoenen laten "aanmeten" met videobeelden en alles. Nog geen half jaar later liep ik met shinsplints. Ik heb veel geprobeerd van koelen, oefeningen, rust, en looptraining maar niets hielp. Nu ben ik wanhopig naar een andere hardloopwinkel gegaan, zij gaven op hun site aan dat je ook gewoon voor advies altijd mocht langskomen.
Zij zagen daar echter meteen al een stuk meer als de andere winkel. Terwijl ik daar gewoon stond wist zij mij al te zeggen dat ik moeite had met m'n houding (klopt, scoliose) en ik wrss niet heel efficiënt/soepel zou lopen. Ik ben daar zeker een uur geholpen met zooltjes en tips voor het lopen en steeds alles filmen en terug kijken. Helaas hebben deze zooltjes uiteindelijk niet geholpen. Omdat ik wel het idee had dat ze wisten wat ze deden (en deze zooltjes nog niet het belachelijk kostte) ben ik weer terug gegaan en heb ik nieuwe zooltjes gekregen. En deze helpen! Na een half jaar ben ik dus weer voorzichtig aan het hardlopen!! :D
Dus mijn tip is om eens een andere winkel te proberen voor hun advies. En de plek waar ik nu ben geweest zegt dat ze bij een podotherapeut ook heel veel weten over dit soort blessures en daar vaak veel mee kunnen.
Ik zorg trouwens wel dat als ik iets nieuws probeer zoals die zooltjes dat ik zo lang rust heb genomen dat ik nergens meer last van heb. Zodat als de blessure terug komt ik ook zeker weet dat het komt omdat m'n zooltjes of manier van lopen nog niet goed is.

Zomer, oké dat is nog even! En je kan het natuurlijk altijd met stukjes wandelen doen.
Ik hoop dan weer 5km te kunnen lopen, en in september pas weer 10km. Na die blessure heb ik mijn lesje wel geleerd om te snel willen gaan in alles.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:41

Hier nog steeds lekker bezig. M'n maatje is ook weer terug van vakantie. Loop nu zelf 5km in ongeveer 32 minuten. Nu weer een klein stapje terug (2x 2min lopen tussendoor) om weer met mn maatje op te lopen. Heb de 20e een wedstrijd (in het bos, in het donker, gaaf!). Hoop dan onder de 30min te kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:27

Zou fijn zijn als je klachten wegblijven Welshfan! Ik begrijp dat je voorheen wel lange afstanden liep dan? :)

Lekker Liz, 32 minuten klinkt voor mij heel snel! :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:25

Zomer schreef:
Zou fijn zijn als je klachten wegblijven Welshfan! Ik begrijp dat je voorheen wel lange afstanden liep dan? :)

Lekker Liz, 32 minuten klinkt voor mij heel snel! :D

Geen extreem lange afstanden maar ik liep regelmatig 10km. Is heerlijk als het zonnetje schijnt in een mooie omgeving.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:11

Gebruiken jullie eiwitshakes naast het lopen? Ik loop eigenlijk altijd sochtends op een lege maag, omdat ik anders alles weer op boer... Ik zit te twijfelen om zo'n shake te nemen vooraf. Heb je een hoop binnen, maar niet veel buikvulling.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:19

Ik gebruik eiwitshakes (whey), maar dan na het lopen. Ik moet voor het lopen juist koolhydraten gegeten hebben, anders gaat het echt heel slecht. :=
Je zou misschien havermoutpannenkoeken kunnen proberen? Ook goede vulling terwijl je niet al te veel in je buik hebt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:42

In november liep ik een 10k ik 55:04. Gisteren m'n eerste halve marathon in 2:11:48. Helaas heb ik door een blessure weinig kunnen trainen voor de halve marathon. Deze is nu helemaal weg en ik wilde bij de Marikenloop gaan voor een tijd <50. Ik doe drie keer per week crossfit en wil twee keer per week gaan hardlopen. Iemand tips voor bepaalde trainingen om de snelheid weer in de benen te krijgen? Conditie an sich is prima.