Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:11

Ik ben er wel echt achter dat ik liever lange langzame trails loop. Of op de weg en dan vind ik 10km wel genoeg eigenlijk maar vind ik aan één stuk hardlopen wel weer fijner. Terwijl ik het meest geniet van de langzame trails. Dat rondje van eergister van 30km run/Hike was ik niet moe van was echt een geniet rondje. Ik wil meer van dat. Maargoed dat kost wel tijd en tijdens een werkweek heb ik dat alleen in het weekend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:17

Lente schreef:
Supervixen schreef:
Waarom vind je het opbouwen niet zo leuk Lente?

Ik vind het gevoel dat ik het net wel/net niet haal niet fijn. Daar ga ik dan tijdens het lopen over malen en dan krijg ik mentaal op m'n donder.

Als ik eenmaal klaar ben met zo'n dan ben ik wel blij hoor. Maar liever loop ik gewoon lékker en in de opbouwfase is dat er zeg maar 2 van de 3 rondjes niet.

Loop ik ongeveer 5k dan kom ik in wat ik altijd noem het 'Forrest Gump gevoel'. Dan zit ik conditioneel lekker, ben ik niet steeds achter adem, loop ik soepel en heb ik het gevoel dat ik kan blijven gaan.

Maar waarom doe je dan niet gewoon "lekker" op gevoel lopen? Ik heb ook zo'n periode gehad. Dan wilde ik een tempo gaan lopen en dat redde ik dan net niet de hele workout. Nu maak ik workouts die ik gegarandeerd haal en loop ik een stukje meer als ik zin heb. Of loop ik zonder doel en geniet ik gewoon van wat ik zie ;) voor mij werkt dit zoveel fijner. Ik heb geaccepteerd dat ik geen atlete ben dus ga ik lekker recreatief lopen. En alles wat wel sneller gaat want ik probeer mezelf echt nog wel uit te dagen, Dat is ook leuk. dat is dan mooi mee genomen. En soms gaat het gewoon ruk. En dan gaat de keer erop vaak fantastisch.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:19

@BeFunny, ik vind het juist ontzettend knap wat jij doet en wat je gedaan hebt. Je loopt met zoveel plezier, ondanks dat je echt wel in een hele zware periode gestart/doorgezet hebt _/-\o_ en moet je kijken wat je in die relatief korte tijd allemaal bereikt hebt!

Welkom @Lente!

Flitsende schoentjes @Fenn {:}

Volgens mij nemen ze die 2u ook niet zo heel nauw hoor @Tiggs. Zou daar niet te zwaar aan tillen. Sowieso hyped zo'n loop en de hele ambiance je wel op en loop je toch vaak wat sneller dan je gewend bent...

Hier begonnen toen ik ongeveer 25 was. Altijd een beetje af en aan gelopen en een tijdje niet gelopen. Nu sinds mijn zwangerschap (begin 2020 bevallen) wel lekker fanatiek aan het lopen en dat vind ik heel fijn :)

Voor het eerst loop ik echt met een schema, omdat ik aan het trainen ben voor een snelle 10km. En dat is best wel eventjes aanpoten :')

Vandaag was weer een flinke training, maar deze ging gelukkig wel een stuk lekkerder dan afgelopen zaterdag :D

10min warming up
2x 6x300m versnellen/100m herstellen
2:30 herstel tussen de twee sets
10min cooling down.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:57

Toffe schoenen Fenn!

Lente ik snap het, ik ken dat Forrest Gump gevoel. Het gevoel dat je in een lekkere flow komt. Een soort tunnel visie.
Maar.. ook als je 5km aan een stuk kunt lopen zijn er zat loopjes waarbij je dat gevoel niet krijgt hoor. Er zullen altijd loopjes zijn waarbij het moeilijk gaat.
Niet teveel bij stil staan en dan weer door.

Musli pittige training, ik ga hem ook een keer proberen denk ik.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:33

Hoi!
Ik zou graag meelezen en praten :)
ik heb 2 maanden terug het hardlopen wat ik deed (zo'n beetje max 2x per week 3-5 km) serieus opgepakt. Ik had zo'n opbouwschema laten samenstellen in de runkeeper app. Al snel had ik de smaak te pakken, dusdanig dat ik me heb ingeschreven voor de CZ Tilburg Ten Miles (16,1 km) eind september. Dat wordt dan voor mij ook meteen m'n eerste 'wedstrijd'. Daar ben ik nu dus verder naar toe aan het trainen.
Wat ik leuk vind om te merken is dat mijn conditie echt heel snel heel veel beter is geworden in een relatief korte tijd sinds ik het trainingsschema ben gaan aanhouden en dat ik dat ook merk op andere vlakken in mijn leven (gewoon algeheel fitter en energieker). Het kwam 3 maanden terug niet eens in me op dat dat ik ooit 10km aan een stuk zou lopen en dat ik er dan ook nog eens iedere keer weer naar uit kijk om weer een langere afstand te 'mogen' :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:04

Leuk zo'n doel divided! Gezellig dat je meepraat. En ook fijn dat je je fitter voelt.
Hoe zit je in je trainingen nu qua afstand?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:17

Eind van de ochtend 13km getraild, eind van de middag nog 8km op de weg hardgelopen.
Het was droog in het bos, maar ik zweette me kapot, wat een klamme bende!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:29

Mooie heide <3 @SV

Wij hebben voor het avondeten met z'n drieën nog even een rondje gedaan. 500m wandelend, 7x 2:30 hardlopen/1:00 wandelen en nog een kleine 200m extra naar huis :P totaal 4,5km. Mijn man was tevreden en vond het leuk, dus prima :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:13

Welkom divided!
Ik voel me ook echt fitter en mijn benen voelen veel sterker, fijn gevoel he?

Ik had vandaag ook vrij korte intervaltraining en heb voor het eerst mijn 'prestatieconditie' op 1 en hoger gehouden :) Wel helemaal zeiknat geregend aan het eind.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:54

Supervixen schreef:
Leuk zo'n doel divided! Gezellig dat je meepraat. En ook fijn dat je je fitter voelt.
Hoe zit je in je trainingen nu qua afstand?

Momenteel komt het neer om een interval of tempo training van onder de 6km, een rustige loop van 3km en 1 langere die zich steeds opbouwt met de laatste van 11km. Dat was echter op basis van een doel van 10 km kunnen lopen binnen een uur, dat heb ik nu aangepast naar mijn nieuwe en ik zie dat me wat nieuwe uitdaging te wachten staat :D

Toffe foto's! En heel goed bezig. Doe je dat vaker 2 keer op een dag hardlopen?
Dit weer vind ik verradelijk. Op het moment dat je naar buiten kijkt en de eerste stappen buiten zet anticipeer je op wat koeler weer maar uiteindelijk is het klam en zweterig.

@Tiggs: dank je! Zeker heel fijn. Wat houdt prestatieconditie in?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:35

Komt zich weer melden na radiostilte.

Ben heerlijk 2.5 week op vakantie geweest naar Frankrijk met het gezin dus kon het niet bijbeunen toen haha.
Sluit nu weer aan en lees trouw bij.

Afgelopen weken wel wat kleine loopjes gedaan van 4 a 5km maar de laatste 2 keren gingen echt ruk en daar baal ik enorm van. Moeilijk om dan in de positieve flow te blijven.
Ik hoop dat dit de komende keren beter gaat want anders gaat die 1/2e marathon het niet worden eind oktober :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:34

Karin niet van balen joh, dat moet je gewoon zien als een mentale training.
Straks kom je wel weer in de flow.

Mooie opbouw zo divided, dan kom je er zeker wel.

Twee keer lopen op een dag doe ik niet standaard, maar heel soms komt het zo beter uit.
De tweede loop is dan altijd op een relaxed tempo.
Nu was het de bedoeling dat ik een langere trail zou doen met mijn vriend, maar hij kreeg last van zijn wreef, dus eerder terug gegaan. En daarom heb ik in mijn eentje nog een stuk gelopen later op de dag.
Zondag hoop ik weer een lange afstand te trailen, want ik moet weer wat uitbouwen voor de indian summer ultra trail van 50km, die in de prakijk de vorige keer 53.5km was :+.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:52

Ik kwam bij Run the Festung ook een man tegen die in training was voor de ISU.
Hij doet daar de 100km. Ben benieuwd, volg hem op Strava nu :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:46

Ik zou heel graag de 100km lopen, maar met werk is dat helaas niet haalbaar.
Maandag werken terwijl je zaterdag 100km loopt gaat niet.
Ik denk dat ik een andere baan nodig heb, of een grote zak met een paar miljoen :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:09

Of een goede sponsor _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:01

Toch maar eens ingaan op het verzoek zo'n sugar daddy op insta :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:24

Sv, waarom zou je maandag niet kunnen werken, als je zaterdag een 100km loopt?
Je hebt een beren goede conditie, en als je zondag goed uit rust, kan je maandaag rustig aan doen op je werk.
Ik denk dat de meeste mensen die meedoen aan de 100km ook gewoon weer maandag naar hun werk gaan!
Maar ik heb makkelijk praten, vanaf de zijlijn, eerst maar eens die 50km meedoen!
En daarna kijk ik wel hoe ver ik kom.
Mooie foto's trouwens van je loopje op de hei, prachtig!
Ja wat een raar weer hé, plakt behoorlijk.

Musli, leuk dat je die volgt! En goed dat je man nog steeds mee loopt, hij houd het mooi vol!

Karin de b, wat jammer dat het even wat minder ging, hopelijk volgende keer beter!
Vakantie in Frankrijk klinkt niet verkeerd!

Divided, welkom!
Leuk dat je weer gaat opbouwen, succes met je loopjes.

Tiggs, goed bezig! Fijn dat je benen nu ook sterker voelen, goed dat je hebt doorgezet!

Be funny, zit je nog in Noorwegen?
Heb ook respect voor je!

Hier vandaag gelopen, jee wat was het benauwd zeg.
Een buitje gehad, dat was wel lekker.
Heb er weer 14km op zitten!

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:52

Mooie dromen, wensen, doelen en foto’s weer. Wat is dit toch een fijn motiverend topic!

Vandaag zelf ook weer hardgelopen op straat. Dat was wel leuk, ik mocht van Evy van Start to Run eindelijk 10km gaan lopen. Geen doel qua snelheid, het was gewoon de afsluiter van het trainingsschema naar de 10km.

Garmin had voor vandaag ook een leuke suggestie voor een drempeltraining: 4x 6min op 4:55min/km lopen. Dat zou totaal met in en uitlopen 50 min zijn dus ik dacht, die zijn goed te combineren.

Laatste PR (waar ik niet erg m’n best op had gedaan) op de 10km was 1u02 nog iets. Vandaag liep ik 10km in 54:02 minuten. (Aangezien mijn PR op de 5km 23:40 is, begint dit er meer op te lijken). Het was nog steeds een training met ook 4x2min herstel rond de 7:00 min/km, dus er zit wss meer in maar dat is voor dit najaar. Ik voel me nu qua hardlopen heel erg klaar voor de 1/4e triathlon over ruim 2 weken (brrrr!)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:11

Ik ben blij! Volgens fysio zat er een gewricht niet goed. Hij legt het altijd heel goed uit hoor met alle termen mastbok kan dat echt niet onthouden.. en dat is nu gefixt.
Gelijk van de pijn af. Nu alleen nog gevoelig waar hij heeft geduwd..
afwachten of het nu goed blijft of dat het terugkomt. Afhankelijk daarvan plan van aanpak of het was een eenmalig iets.
Kan komen door verstappen of omzwikken.. naar ook door verkeerde belasting.

Fysio vond het apart dat ik op neutrale schoenen loop want hij had zeker verwacht dat ze bij het loopcentrum op een lichte correctie waren uitgekomen.
Hopelijk is dit dus een eenmalige blessure en blijft het niet terugkomen want dan zou hij dus ook andere schoenen adviseren.. :$

Ga nu jullie avonturen allemaal bijlezen!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:48

Namiro, wat een meevaller. Duim voor je dat het weg blijft.
Rs Levi, mooi pr en dat kan idd vast nog beter.
Karin, welkom terug en laat je niet ontmoedigen door wat tegenvallende loopjes. Die horen er helaas ook bij.
Tiger, dan klinkt het idd logisch dat je van zo’n training moe was
Wat ziet die heide er prachtig uit.

Hier een prachtige loop gedaan door de Kennemerduinen. Met de trein naar Santpoort Noord gegaan en vanaf daar Kris kras door de duinen. Totaal 30km. Laatste km’s vielen wel zwaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:06

Fijn van de fysio Namiro!

Dat ziet er uit als een fijn rondje Lieke!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:41

Mooi pr RSLevi, een hele verbetering.

Namiro wat fijn dat de fysio hielp. Ik zou ook antipronatie nodig moeten hebben, maar loop altijd neutraal. In de slimmer presteren podcast werd een keer besproken dat het niks uitmaakt qua correctie waar je op loopt. Uit onderzoek was gekomen dat er niet meer blessures ontstaan als je niet met aanpassing loopt. Het lichaam corrigeert zichzelf.

Mooie trail Lieke, pittig in de duinen.

Ieris dat is echt godsonmogelijk voor mij hoor. De meeste die ik ken nemen dan nog een of twee dagen extra vrij.
Om het duidelijk te maken:
Vorig jaar de 77km gedaan.. ik startte om 6 uur in de ochtend (de 100km ook), wat betekent dat we op vrijdagavond na mijn werk naar Drenthe reden naar onze b&b. Je bent zenuwachtig dus slapen gaat beroerd. Om vier uur ging de wekker en ik was al iets eerder wakker, had dus maar een uur of vijf geslapen.
Dan om 6 uur starten, de 77km heb ik 11 uur over gedaan inclusief pauzes. Om vijf uur 's middags kwam ik over de finish. De laatste kms kon ik echt niet meer hardlopen, mijn benen wilden het niet meer. En dan ben je totaal kapot, ik liep als een pinguin en we moesten nog naar huis (bijna 2 uur rijden) Na een uur in de auto moest ik plassen, dus stoppen bij een tankstation. Daar kwam ik bijna niet uit de auto en moest voetje voor voetje naar binnen.
Thuisgekomen, dan douchen, eten en proberen te slapen. Dat lukt al bijna niet, want je staat op standje hyper door wat je hebt gepresteerd.
Toen ik eindelijk sliep had ik echt zo'n spierpijn in mijn benen, dat ik er wakker van werd als ik omdraaide in bed, dat deed me toch zeer!
Zondag ben je echt doodmoe. Mijn benen kwamen toen in de loop van de dag een beetje op gang.
De maandag was ik dus aan het werk, maar zooo moe! Ik vond het echt heftig.

Bij 100km verwacht ik pas tegen een uur of 9 of 10 's avonds binnen te komen. Om dan nog naar huis te rijden is erg laat, dus dan zou ik twee nachten b&b doen. Maar ja zit ik nog met maandag werken.
Ik droom er nog steeds over hoor, maar dan 100 op eigen gelegenheid met mijn auto als vp en bij mij in de buurt op bekend terrein in het bos.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:05

Dat ga ik terugluisteren SV! Interessant!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:23

Geen idee alleen meer welke aflevering dat was.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:10