De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:54

Kan het deze keer toch alleen maar helemaal eens zijn met (de moties van) Wilders.
https://www.facebook.com/geertwilders/
Ik kan Rutte ook echt niet volgen in zijn besluit om de scholen open te houden terwijl de meeste landen om ons heen de scholen sluiten. Juist wij Nederland, ongeveer het dichtstbevolkte landje van Europa denkt dat wij het wel in de hand hebben hier. Juist de kinderen op peuterspeelzalen en op de basisschool wassen niet de hele dag hun handjes. Hoe moeilijk kan het zijn om alleen nog opvang te regelen voor kinderen in zorgberoepen?. En verder snap ik ook niet dat we het v.w.b. de IC plekken hier in NL maar op zijn beloop laten. In China stampten ze in 1 week een heel ziekenhuis uit de grond. Wij hebben nog een paar ziekenhuizen leeg staan. Zorgpersoneel met een spoedcursus basis-basis opleiden. Je hoort er niets van. Ik vrees ook echt italiaanse toestanden hier.
Mijn dochter (MBO) blijft lekker thuis; ik denk dat we over een paar dagen wel horen dat de scholen ook hier dicht gaan.

Kelpla

Hoe denken jullie over het gaan naar een sportschool? Wel of niet?
Is een discussie hier

cursebreaker

Het gaat weer hard hier. Om 12u vannacht toch maar naar bed gegaan ondanks dat ik het debat graag had afgekeken. Ik heb maar vluchtig de laatste pagina's doorgenomen. Weet iemand hoe het zit met het reizen nu? M'n zusje vroeg zich dat af omdat die een collega heeft wat volgende week naar Turkije wil of zoiets. Ik heb niet meegekregen of dat dus in het debat nog aan bod is gekomen.

Ik heb zoon lief vanmorgen ziek gemeld op school. En dan ga ik nu even afwachten of er nog nieuwe maatregelen komen voor maandag en dan zien we dan verder. Straks even kleine boodschappen doen. Eens kijken hoe leeg de schappen zijn dan. Gelukkig moet ik dingen hebben die denk ik niet zo heel snel uitverkocht raken.

MarlindeRooz

Ik heb ook wat extra boodschappen gedaan, puur met als reden dat ik bijna geen voorraad had ook. Vind het prettig dat ik in ieder geval een week / twee weken vooruit kan qua eten. Maar ik had wel een HELE volle boodschappentas voor wel... 35 euro. Is voor mij al een enorm bedrag. _O-

Kelpla schreef:
Is een discussie hier

Ik ga zo naar de sportschool toe. :) Maar ik woon in Zwolle waar weinig gevallen zijn en ik kan er lopend naar toe.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-03-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Als ik her en der lees in hoe een grote hoeveelheden er mensen in de supermarkt staan ben ik nu maar wat blij dat ik al lang genoeg in huis heb.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:55

germie schreef:
Voor wie denkt dat het wel meevalt met de economie:
https://www.independent.co.uk/voices/co ... 4M5H8apZ7w

Ik geloof best wel dat alle maatregelen gevolgen hebben voor de economie. Maar niets doen en de een heel groot deel van een land ziek laten worden ook.
Dus ik denk dat ze dan afwegen tijdelijk maatregelen en virus indammen en dan weer door...

Babootje

Kelpla schreef:
Is een discussie hier

Scholen dicht dus ook de "sportschool|.

MarlindeRooz

Babootje schreef:
Kelpla schreef:
Is een discussie hier

:? Dat is dus niet zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:56

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:56

Ik ga straks wel. Er wordt extra schoon gemaakt, en het is ontzettend rustig

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:57

Babootje schreef:
Kan het deze keer toch alleen maar helemaal eens zijn met (de moties van) Wilders.
Ik kan Rutte ook echt niet volgen in zijn besluit om de scholen open te houden terwijl de meeste landen om ons heen de scholen sluiten. Juist wij Nederland, ongeveer het dichtstbevolkte landje van Europa denkt dat wij het wel in de hand hebben hier. Juist de kinderen op peuterspeelzalen en op de basisschool wassen niet de hele dag hun handjes. Hoe moeilijk kan het zijn om alleen nog opvang te regelen voor kinderen in zorgberoepen?. En verder snap ik ook niet dat we het v.w.b. de IC plekken hier in NL maar op zijn beloop laten. In China stampten ze in 1 week een heel ziekenhuis uit de grond. Wij hebben nog een paar ziekenhuizen leeg staan. Zorgpersoneel met een spoedcursus basis-basis opleiden. Je hoort er niets van. Ik vrees ook echt italiaanse toestanden hier.
Mijn dochter (MBO) blijft lekker thuis; ik denk dat we over een paar dagen wel horen dat de scholen ook hier dicht gaan.

Ik denk dat dit uiteindelijk wel gaat gebeuren.
Maar omdat er zoveel kritiek kwam mag je je kind thuis houden zonder problemen hierdoor te krijgen
https://oudersenonderwijs.nl/kabinet-sc ... QuOE8MuVwk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:57

Cer schreef:
Citaat:
Volgens mij stelt echt helemaal niemand dat...

Nou, misschien niet dat het meevalt, maar wel dat het 'niet erg' zou zijn...

want de maatregelen die NL nu neemt om bijv de NLSE economie niet te hard te laten raken, zijn allemaal ondermaats, belachelijk en het lachtertje van europa... :+

Volgens mij zegt men daarmee helemaal niet dat het niet erg zou zijn.
Het is een ethisch dilemma waarmee men kampt; leven van mensen of economisch de zaak in de hand houden. Die twee gaan naar het schijnt maar beperkt samen.
En vergeet ook niet, dat niet iedereen economisch dermate onderlegd is, dat men precies begrijpt wat het betekent en op de lange termijn gaat betekenen. Dat betekent niet, dat men denkt dat het wel meevalt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:58

Juist doordat mensen gaan hamsteren is iedereen bang mis te grijpen en wil straks iedereen hamsteren.

Wij hebben gisteren wel boodschappen gedaan maar niks wat we normaal ook niet zouden halen. Dus met wat passen en meten kunnen we daar een halve tot een hele week van eten. Al zal ik tussendoor nog een keer wat melk of beleg moeten halen. Houdbare melk brrr. Daar moet ik niet aan denken. Even getwijfeld om wat blikken mee te nemen maar dat eten we nooit dus dat is zonde. En als de nood aan de man is dan heb ik nog een hoop blikken uit mijn kerstpakket. En in geval van nood dient koek en chips ook wel als voedsel :')

Sporten wacht ik nog wel even mee. Dat kan ook prima thuis. Hebben we gelijk wat te doen nu er geen voetbal is

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:58

Kelpla schreef:
Is een discussie hier

Ik zou niet gaan, want ze hebben het over sociale contacten zoveel mogelijk vermijden. En sportscholen zijn nu niet de meest hygiënische plekken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:59

Babootje schreef:

Er is al een tekort aan personeel in de bouw en de zorg..... je kan wel oplossingen bedenken, maar die moeten wel haalbaar zijn.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:59

ik heb mijn kinderen thuis gehouden vandaag. De oudste (groep3) was al vrij vanwege corona, dus ik hou de jongste ook thuis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:00

Ik wilde net even naar de lidl nadat ik mijn kinderen naar school had gebracht.
Maar er was geen enkele parkeerplek te vinden :wow:
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:01

Joman schreef:
germie schreef:
Voor wie denkt dat het wel meevalt met de economie:
https://www.independent.co.uk/voices/co ... 4M5H8apZ7w

Dus je gaat hier meer indirecte doden door krijgen dan aan het virus. Virus overleefd, maar geen geld meer om te overleven.

Ik moet straks nog boodschappen doen. Eens kijken wat er nog is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:03

Hier in Huizen was gisteren na de persconferentie nog niks te merken in de AH. Was net zo rustig als normaal. Ik heb ook niks extra gekocht. In alle landen blijven de supermarkten open dus dat verwacht ik hier ook. Mijn vriend gaat zo wel boodschappen doen bij de Lidl. Ben benieuwd hoe het daar is.
Als we geen boodschappen mogen doen ivm gezondheidsklachten dan bestellen we wel wat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:04

Babootje schreef:
Kelpla schreef:
Is een discussie hier

Als je fit bent, er geen 100 personen in de sportschool zijn dan mag je tot op heden daar nog naar toe.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:05

Waarom wordt er eigenlijk zo gehamsterd? De supermarkten blijven toch gewoon open. Zelfs in Italië nu nog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:07

Bloodymary schreef:
Waarom wordt er eigenlijk zo gehamsterd? De supermarkten blijven toch gewoon open. Zelfs in Italië nu nog.

idd, het is vooral de paniek, bangmakerij. De winkels worden gewoon weer bevoorraad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:07

Voor het geval van thuis quarantaine is het natuurlijk verstandig om voor 2 weken genoeg in huis te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:08

germie schreef:
Joman schreef:

Dus je gaat hier meer indirecte doden door krijgen dan aan het virus. Virus overleefd, maar geen geld meer om te overleven.

Ik moet straks nog boodschappen doen. Eens kijken wat er nog is.

Ik heb het gelezen, maar hetgeen je stelt, is gewoon niet waar.
Maargoed, wat stel jij voor dan? Minder maatregelen, andere maatregelen? In de UK hebben ze echt verrassend weinig ingrepen tot nu toe. We zullen zien wat uiteindelijk een goede keuze zal zijn geweest.
Maar dat het allemaal wel meevalt voor de economie, staat helemaal nergens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:08

Joman schreef:
Volgens mij zegt men daarmee helemaal niet dat het niet erg zou zijn.
Het is een ethisch dilemma waarmee men kampt; leven van mensen of economisch de zaak in de hand houden. Die twee gaan naar het schijnt maar beperkt samen.
En vergeet ook niet, dat niet iedereen economisch dermate onderlegd is, dat men precies begrijpt wat het betekent en op de lange termijn gaat betekenen. Dat betekent niet, dat men denkt dat het wel meevalt.

Dan lees jij het anders dan ik:
"Ja, dan komt er met de economie problemen, maar ja.... gezondheid is natuurlijk ook niet zo belangrijk"
"de economie is het allerbelangrijkste, dat wisten we eigenlijk al uit de aanpak van klimaatverandering"
"dadelijk zitten we allemaal in quarantaine omdat mensen economie belangrijker vinden"
"Het is idd vreselijk als de economie instort, maar ik vind het echt bizar dat mensen vinden en denken dat gezondheid niet belangrijker is"
"De vraag hoeveel mensenlevens er mogen sneuvelen ten bate van de economie,"

en dat vond ik wel weer genoeg want het gaat ook off topic.. maar ik denk dat de overheid een lijn zoekt tussen het beperken van een grote uitbraak, en zorgen dat de economie niet teveel tikken krijgt (althans, niet meer dan nu al het geval is)
Tuurlijk zijn mensenlevens zeer belangrijk... maar ik krijg het gevoel dat er soms wordt gedaan alsof íedereen doodgaat aan corona, en dat is, dacht ik, niet zo.. Dat zijn toch de risicogroepen?

Total cases 134,918 - Deaths: 4,989 - Recovered: 70,395
De meerderheid overleeft en heeft een soort weerstandje... (althans, zo werkt het toch)