Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DoretteK

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:55

Ik ben ooit overgehaald om mee te doen aan de Campus Run bij ons op de uni (5km). De gezamenlijke warming-up was zo intens dat ik echt al doodmoe was voordat ik moest gaan lopen :+

Ik loop meestal een paar minuten voordat ik ga rennen, en na de training ook. Dan vaak wel iets langer, merk dat ik dat zelf wel fijn vind. Meestal dan thuis nog even een paar strekoefeningen maar echt niets fancy :=

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:03

Ik denk dat juist in het begin de warming up en de cooling down erg belangrijk zijn omdat je lichaam nog niet zo gewend is aan hardlopen en je niet zoals ervaren hardlopers dat wel doen je lichaam op kunt warmen door gewoon rustig te beginnen. Inwandelen is dan toch weer heel anders en niet echt geschikt als warming up.
Bij wedstrijden is bij mij ook hoe korter de afstand hoe langer de warming up. Voor een 5km wedstrijd ben ik echt wel een minuut of 25 bezig met inlopen, versnellingen etc. Terwijl voor een marathon een kwartiertje inlopen met een paar steigerungen voldoende zijn en bij een ultra ik in de wedstrijd zelf wel inloop.
Met trainingen doe ik momenteel niet meer dan 10-20 min inlopen en 10min uitlopen. Maar als je als beginner begint met minuten loopje sis dat geen optie en moet je toch op zoek naar alternatieven om het blessure risico zo klein mogelijk te houden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:06

Als warming up spring & huppel ik vaak een beetje wat rond voor een minuutje ofzo, even actief de benen los rekken en dan ready to go! Als ik intervallen oid loop, loop ik een km of 1.5/2 warm op een rustig tempo om in het moment te komen, maar bij een duurloop of gewoon een kort rondje ga ik gewoon van start. Zelfde voor de cooling down. Echt stretchen of oefeningen oid doe ik niet.

Een dag na m'n snelle 5k en ik voel echt helemaal níks in m'n benen! Ik was bang een beetje stijf te zijn, maar ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel alsof ik gister hard heb gelopen en heb zojuist heerlijk 2 paarden gereden :+ Helaas heb ik de rest vd week geen tijd om nog hard te gaan lopen, maar volgende week eindelijk weer 'ns lekker de fijne paadjes in het bos opzoeken want dat is nu echt al wel veels te lang geleden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:12

Als ik een langere trail loop, loop ik de eerste km's ook gewoon lekker rustig. Dan word ik vanzelf wel warm.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:14

Welkom Oedi! *\o/* gezellig dat je mee komt kletsen.

Kwa warming up, doe ik eigenlijk weinig. :') soms beetje hakken/billen maar meestal ben ik daar te lui voor en begin ik gewoon in een rustig tempo te sjokken en na 2/3 kilometer zijn de benen aardig opgewarmd. :P Soms doe ik thuis wat rek en stretch oefeningen erna, maar ook dat is sporadisch. :') Heb wel een foamroller en een massage apparaat wat ik regelmatig gebruik voor mijn benen. *D

Net een rondje van 10 kilometer gelopen, ging niet heel lekker moet ik zeggen. :')
Buikpijn en strand waar niet doorheen te lopen was (zompig) maar goed de kilometers zitten weer in de benen. :Y) Kan niet altijd fluitend gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:05

Ik,ga gewoon lopen doe niet aan warming-up of cooling down.
Mijn eerste km is wel langzamer niet bewust maar wellicht is mijn lijf zelf een diesel

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:33

Hier zowat hetzelfde als bij de resr. Bij snelle trainingen of intervals loop ik in t begin altijd wat rustig in. Bij rustige training doe ik niet als opwarming. Cooldown hetzelfde. Strechen doen ik zelden (zeker niet op voorhand).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:44

Altijd 5 min in en uitwandelen, tenzij het echt te koud is. Daarna in een rustig tempo 5 min inlopen. En dan begin ik mijn duurloop.

De interval trainingen van galloway beginne met 5 min inlopen en wat cadans en versnellingetjes.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:26

Ik doe ook niet aan een warming-up. Ik start gewoon heel rustig en na een kilometer of 2 merk ik dat het beter gaat en loop ik automatisch harder. Als cooling down wandel ik altijd nog een stukje.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:48

Druif_01 schreef:
Ik doe ook niet aan een warming-up. Ik start gewoon heel rustig en na een kilometer of 2 merk ik dat het beter gaat en loop ik automatisch harder. Als cooling down wandel ik altijd nog een stukje.

Hier ook, hetzelfde :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:41

Zo, ik heb er net een halve trailmarathon op zitten. Was niet helemaal de bedoeling, maar ik liep gewoon lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:03

Heerlijk SV! <3 Lekker tempo ook. :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:16

Heerlijk SV! Het weer was ook heerlijk om in te lopen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:26

Mooie run SV! Welk rugzakje en topje heb je aan?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:50

Heerlijk SV! Wat een handig rugzakje!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:10

Super alweer, en weer knappe foto's!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:26

Topje is van puma, van een paar jaar geleden.

Ik loop met een camelbak marathoner, die is helaas niet meer te koop. Ben langzaam aan het zoeken naar een vervanger, maar ben nogal kieskeurig dus lukt nog niet helemaal.
Moet er eentje zijn met 2l waterzak en mijn telefoon moet voorin een zakje passen. Verder wil ik nog een extra zakje voor zakdoekjes/rijbewijs/eten/sleutels. Liefst weer van camelbak, maar nog geen kanshebber gezien.

Helaas krijg ik wel schuurplekken van mijn rugzak als ik blote schouderbladen heb, het erg warm is en ik meer dan 15km ermee loop.
Ligt niet aan de rugzak, want die beweegt bijna niet, maar ik heb heel snel last van schuurplekken.
Heb nu een topje van the north face gekocht wat meer het idee heeft van een t-shirt zonder mouwen, zodat er stof op mijn schouderbladen zit. Hoop dat het dan wel goed gaat. Als ik in een t-shirtje loop met rugzak heb ik er geen last van.
Goed lang verhaal, lekker kort ook :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:13

Oh heerlijk he, die trails ... dan glijdt de tijd zo voorbij en loop je zonder na te denken zo een HM.
Ik heb een Kalenji rugzakje van de Decathlon. Kun je in verschillende maten kopen, ik heb een kleintje met een waterzak,binnen twee vakken , voorin twee zakjes voor softflasks of reepjes, achter aan de buitenkant nog een dwars vak waar meestal een flesje, knijpfruit, zakdoekjes of windjackje in zit.
Hij zit superfijn!

Vandaag begonnen met de Ironman VR6 én de Boktrun :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:43

Ik heb ook een tas vd Decathlon, de midden maat. Ben er echt súper tevreden mee en loop nooit meer met mn vorige tas :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:47

Ik heb het duurste model van decathlon. Kan niet vergelijken natuurlijk maar ben er op zich ook wel blij mee. Voldoet aan al jouw eisen. Ik vroeg het omdat je er met blote schouders onder loopt maar als het ook schuurt brengt het niet op haha. Ik loop met een erg dun shirtje van craft eronder en dat gaat goed maar dan staan de mouwtjes dus in mijn armen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:00

Zo gaaf! Trail runnen lijkt me heerlijk, ik wil dat ook ooit nog proberen. Moet er alleen nog wat meer conditie voor opbouwen :D

Heb vanochtend ook weer een rondje gelopen (5k). Ging ondanks de warmte gelukkig prima. 30 seconden sneller dan eerder deze week :)

Ik heb voor de motivatie nieuwe hardloopkleding besteld, toevallig ook bij de decathlon. Vanmiddag komt mijn pakketje binnen als het goed is .

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:37

Leuk Oedi, nieuwe kleding motiveert is mijn ervaring.

Misschien dat ik ook een tasje ga kopen, vooral met de warmte en dat ik qua tijden vd dag niet altijd op een handig tijdstip kan lopen.

Vanmorgen om 8.45 een rondje van 12K gelopen, wel met mijn geblesseerde maatje, dus niet supervlot, ook wat gewandeld tussendoor maar in een prachtig gebied, vlakbij huis waar ik tot afgelopen dinsdag geen weet van had en ik woon hier al 13 jaar.

Bovenaan een berg even gepauzeerd voor het uitzicht. Aan de ene kant de A12 met boerderijen en langgerekte weilanden en aan de andere kant water en prachtige huizen. Even dacht ik dat ik in Zeeland op vakantie was, naar dat zou gek zijn met mijn hardloopmaatje haha!

Morgenochtend maar weer de wekker zetten voor de virtuele boktrun 5k.. Ik ben benieuwd.

Over de warming-up en cooling-down vraag; die doe ik niet, althans ik kleed me om en doe dan de gebruikelijke was-vaatwas-opruimklusjes voordat ik de deur uit sprint. Ik heb ook geen opwarm tempo of iets. Ik begin gewoon met lopen..

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:48

Ik loop ook met een rugzak van Kalenji, super fijn ding en betaalbaar. :D
Gebruik hem altijd als ik wat langere loopjes ga doen.

Zo mijn benen willen nu wel even rust. :')
Vanmorgen een langere loop gedaan van 20 kilometer over het strand.
Was behoorlijk warm.. {:}

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:50

Wow Nozidia, 20K over het strand met deze warmte, dapper hoor! Was het nog een beetje te doen qua mensen?

Ik hoor zojuist nml dat de treinen richting het strand helemaal vol zitten..

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:51

Kwa drukte viel het nog wel mee, was redelijk op tijd gegaan en kon gewoon rustig lopen. :)
Was wel pittig ja door de warmte. :Y)