Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:32

Joolien, heel lastig!

Mijn zwager had en heeft ook geen kinderwens.. Mijn zusje wou ze ook nooit, toch kwam bij haar een jaar of 5 geleden wel een kinderwens (ze waren toen al minimaal 7 jaar getrouwd) Inmiddels is mijn neefje bijna 1,5. Mijn zwager heeft de keuze gemaakt, liever een kind dan zonder mijn zusje verder. Eigenlijk wou mijn zusje ook een 2e, maar dat wil mijn zwager echt niet en binnenkort gaat hij ook voor sterilisatie :j

Bij kinderen is er nu eenmaal geen middenweg, het komt er of het komt er niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:34

Relaxed schreef:
Joolien, heel lastig!

Mijn zwager had en heeft ook geen kinderwens.. Mijn zusje wou ze ook nooit, toch kwam bij haar een jaar of 5 geleden wel een kinderwens (ze waren toen al minimaal 7 jaar getrouwd) Inmiddels is mijn neefje bijna 1,5. Mijn zwager heeft de keuze gemaakt, liever een kind dan zonder mijn zusje verder. Eigenlijk wou mijn zusje ook een 2e, maar dat wil mijn zwager echt niet en binnenkort gaat hij ook voor sterilisatie :j

Bij kinderen is er nu eenmaal geen middenweg, het komt er of het komt er niet..

Knap dat hij dan toch toegeeft. Ik denk dat het voor de man ook ergens 'makkelijker' is om een compromis te sluiten, zij hoeven immers dat kind niet uit te poepen. En als t niet bevalt, is terug duwen ook geen optie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:40

Joolien schreef:
Knap dat hij dan toch toegeeft. Ik denk dat het voor de man ook ergens 'makkelijker' is om een compromis te sluiten, zij hoeven immers dat kind niet uit te poepen. En als t niet bevalt, is terug duwen ook geen optie :')

Precies, hij is ook maar 1 dag minder gaan werken en hij zou mijn neefje nu echt niet meer willen missen. Hij doet er alles voor en is echt een hele lieve papa. Maar zijn grens is dus wel heel duidelijk dat er geen 2e komt.

bruintje123

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:43

Dat had mijn zwager ook. Hij wilde wel een kind maar heeft ook altijd aangegeven er maar 1 te willen.
Zij zijn een stel dat er graag op uittrekt, flinke reizen maakt.
En zijn beredenering is dat dat met 1 kind nog prima kan, zowel financieel als het extra mee sjouwen aan spullen toen het kind nog klein was.
En ik denk dat ze dat heel mooi gedaan hebben :j
Is ook een van de weinige kinderen waarvan ik altijd heb gezegd dat het een leuk ventje is. of ja nu vent want hij is 2 meter bijna :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:57

Ik heb de indruk dat mannen er sowieso meer rationeel mee bezig zijn dan gevoelsmatig, al heb ik die indruk bij mezelf ook wel, er komt namelijk vrij weinig aan gevoel omhoog bij het praten over/zien van/passen op/spelen met kinderen.
Ja, ik vind het wel leuk; nee, ik zou het niet iedere dag willen :+

Heeeeel soms heb ik een vlaag van nieuwsgierigheid of zo rondom zwangerschap etc maar die zakt dan ook weer na 2 minuten als ik verder denk _O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:07

He jolien, wat lastig zeg.
Wel super fijn dat hij aangeeft sowieso voor jou te kiezen, met of zonder kinderen. Maar ik snap dat je een beetje emo blijft. Gaan trouwen is ook een best grote stap, zeker als je allebei anders naar kinderen krijgen kijkt.
Ik hoop dat het hierbij blijft, dat jullie gewoon lekker gaan trouwen, lekker veel dieren krijgen, samen op jacht gaan naar de mooiste luchten en heerlijk relaxed kinderloos blijven :)
En misschien hebben/krijgen jullie wel een neefje of nichtje, of een bevriend stel met kind(eren) waar hij een beetje over kan moederen en zijn papagevoel kwijt kan...

Ik ben, ondanks dat mijn vriend aangeeft ook geen behoefte te hebben aan kinderen, nog steeds bang dat hij daar op terug zal komen. Ik zou nooit van mijn leven tegen mijn zin in kinderen krijgen, man, ik moet er niet aan dénken. Maar aan de andere kant zou ik ook echt niet weten wat te doen, hij is gewoon de man waarmee ik oud wil worden (oh help wat klink dat cliché) en het idee zonder hem te moeten beangstigd me.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:08

Ik ben van mening dat wanneer de een wel wil en de ander niet;
Bij uiteindelijke keuze voor geen kind, er 1 de dupe is. Namelijk de persoon die wel wilde.

Bij wel een kind nemen zijn er twee de dupe. De partner die niet wilde en het kind zelf. Want kinderen merken het toch... hoe erg je je best ook doet als ouders.

Dus dan is het een "simpele" rekensom geworden :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:09

ik merk in mijn ruime omgeving dat veel mannen het een beetje van de wens van de vrouw binnen de relatie af laten hangen
wij zijn zonder, vriend hoeft er echt niet zo nodig , maar mochten bij mij de eierstokken opeens mijn oren uit komen klapperen zou hij daar wel in meedraaien ...
hij heeft in een gesprek met een collega ook eens gezegd dat we niet zo nodig hoeven en er echt geen in de planning hebben zitten, maar mocht het onverhoopt raak zijn , we het ook niet drect met het badwater weg zouden gooien

Joolien, wat fijn dat ie er nog even op terug kwam op die manier

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:03

Sonja_vR schreef:
hij heeft in een gesprek met een collega ook eens gezegd dat we niet zo nodig hoeven en er echt geen in de planning hebben zitten, maar mocht het onverhoopt raak zijn , we het ook niet drect met het badwater weg zouden gooien

Wat een intrigerend gebruik van dit spreekwoord :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:13

Vond ik ook, heb er in ieder geval hartelijk om gelachen toen ik het hoorde. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:08

Bloodymary schreef:
Anoniem schreef:
Als er zelfs op het nieuws moet komen dat Eva jinek zwanger is... dan vraag ik me idd weleens af of kinderen baren een hoger doel is ofzo.
Wat een geneuzel.

Echt, had ik nog niet eens gehoord. Wel jammer, vond haar altijd zo'n leuke vrouw.

Toevallig vandaag een leuke column hierover in de VK
https://www.volkskrant.nl/magazine/aaf- ... s~a4580593

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:23

Sonja_vR schreef:
ik merk in mijn ruime omgeving dat veel mannen het een beetje van de wens van de vrouw binnen de relatie af laten hangen

Ja, dat merk ik ook wel. Een vriend van ons heeft geen kinderwens maar heeft wel al aangegeven dat hij 'wel wil plooien' voor een partner.

Mijn vriend geeft ook toe dat hij bij een ander mss volgens het clichéverhaal huisjetuintjeboompjekindje zou leven zonder zich daar vragen bij te stellen of ongelukkig te zijn. Maar nu hij met mij is en we anders zijn gaan nadenken over onze hele levensstijl en er meer focus op de dieren ligt, hij dat wel liever heeft en dat hij dit wetende en na dit te ervaren hebben, niet meer zou kunnen gelukkig zijn in dat clichéverhaal.

Hij was wel de eerste van ons beide die de twijfel uitsprak, ivm kinderen. In het begin v onze relatie gingen we er beide zonder over nagedacht te hebben nog van uit dat we er wel zouden hebben. Maar dan kwam er eens 1 opmerking van mijn vriend, op camping toen we id tent lagen en het koppel naast ons met twee kleine kindjes bezig hoorden. Mijn vriend zei toen 'amai, onze honden, die zijn toch gemakkelijk...!' en dan het eerste gesprek over of we wel zin hebben in kinderen. Daarna zijn we samen daarin de zelfde richting in van gedachte gaan veranderen, hoe meer we er over nadachten, hoe minder we het wouden :+

Hier zeiden we in het begin nog 'enkel als het een accidentje is zouden we het mss houden' en daarna was het zelfs resoluut 'dan laten we het zonder pardon weghalen, dat is beter dan een kind dat niet gewenst is!'. Maarbon, we hebben er dan gewoon voor gezorgd dat een accident niet meer mogelijk is.

Maar ik kan mij wel voorstellen dat het enorm moeilijk is in een relatie als je niet op dezelfde lijn zit op dat vlak, dat is toch iets essentieel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:00

Ik heb juist vaak de indruk dat mijn man een van de weinige mannen is die het krijgen van kinderen heel rationeel benadert (net zoals het geloof en veel andere dingen trouwens :+ :')).
Veel mannen zijn er juist helemaal niet zo bewust mee bezig, voor hen hoort het er gewoon bij....
Ook omdat het vaak niet zo is dat mannen er veel voor inleveren, denk ik. De vrouw past vaak haar hele leven aan: veel minder werken, alles regelen rondom de kinderen.... voor mannen verandert er vaak ook gewoon veel minder. Een keer een dag in de week minder werken om leuke dingen met de kinderen te kunnen doen, waarbij de vrouw tijdens die dag vaak ook nog een paar rondjes was doet en het huis van top tot teen schoonmaakt, dus hoezo rustig dagje thuis met de kinderen?

En toch, ondanks dat mijn vent heel rationeel is en heel zeker van zijn/onze keuze, vond ik het toch heel spannend toen bleek dat mijn baarmoeder verwijderd moest worden. Want dan is het ineens wel heel definitief, natuurlijk wist ik al heel lang dat ik het niet wilde, maar toch... zoals ik al eerder heb aangegeven is het prima dat het ding er uit is, maar voor mijn gevoel was dat toch een dingetje. Voor hem dus niet :n

@joolien: wat goed en moedig dat je zo het gesprek met hem bent aangegaan!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:34

Wendy schreef:
Ik heb juist vaak de indruk dat mijn man een van de weinige mannen is die het krijgen van kinderen heel rationeel benadert (net zoals het geloof en veel andere dingen trouwens :+ :')).
Veel mannen zijn er juist helemaal niet zo bewust mee bezig, voor hen hoort het er gewoon bij....
Ook omdat het vaak niet zo is dat mannen er veel voor inleveren, denk ik. De vrouw past vaak haar hele leven aan: veel minder werken, alles regelen rondom de kinderen.... voor mannen verandert er vaak ook gewoon veel minder. Een keer een dag in de week minder werken om leuke dingen met de kinderen te kunnen doen, waarbij de vrouw tijdens die dag vaak ook nog een paar rondjes was doet en het huis van top tot teen schoonmaakt, dus hoezo rustig dagje thuis met de kinderen?

En toch, ondanks dat mijn vent heel rationeel is en heel zeker van zijn/onze keuze, vond ik het toch heel spannend toen bleek dat mijn baarmoeder verwijderd moest worden. Want dan is het ineens wel heel definitief, natuurlijk wist ik al heel lang dat ik het niet wilde, maar toch... zoals ik al eerder heb aangegeven is het prima dat het ding er uit is, maar voor mijn gevoel was dat toch een dingetje. Voor hem dus niet :n

@joolien: wat goed en moedig dat je zo het gesprek met hem bent aangegaan!

Maar denk je dan niet dat dat is omdat vrouwen dat zelf graag willen. Die willen toch zelf graag minder werken en bij de kinderen zijn. En dat schoonmaken telt al helemaal niet mee, want degenen die fulltime werken doen dat er ook gewoon nog bij.

Juist als je als man geen kinderen wil, lijkt me dat veel moeilijker in een relatie. Of om iemand te vinden die dat ook niet wil.
Inderdaad juist omdat mannen zich vaker aanpassen. Ik wist al toen ik 10 was dat ik geen kinderen wilde, mijn man vind het prima, en is er nu zelfs blij om dat we er geen hebben. Maar als ik ze had gewild, hadden we ze zeker gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:06

Mijn vriend wist ook al zeker, dat hij geen kinderen wil. Vindt kinderen wel leuk, zolang het maar van een ander is. En na paar uurtjes weer weg gaat :')

Hij wil gewoon graag zijn vrijheid behouden en geen slapeloze nachten. En wil geen kinderen groot brengen, omdar er teveel ellende is in deze wereld.

Ikzelf heb er gewoon niks mee. Hou ze het liefst op afstand.

Zondag vierde mijn zusje haar verjaardag. En 1 iemand had de baby mee. En een andere een sint bernard pup van 12 weekjes oud <3 Ik heb alleen maar met de pup geknuffeld :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:30

Mijn man vindt ze ook niet leuk van een ander... :')
Hij heeft wel altijd gezegd dat wanneer ik wel opeens een kinderwens zou krijgen hij wel bij me zou blijven... maar volgens mij zegt hij dat alleen omdat hij weet dat die kans bij mij echt 0,0% is :+

Wij zijn ook al best een tijd bezig met sterilisatie, nu al zo lang dat ik binnenkort de leeftijd ga bereiken dat het echt mag. Dus dan zijn we al tien jaar aan het lobbyen. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:36

Al 10 jaar?! Hoe oud ben je dan?

Ik blijf het achterlijk vinden hoor, dat je een bepaalde leeftijd moet hebben. Het lijkt verdorie wel of je je rijbewijs ofzo moet halen.

Heb je ook andere ziekenhuizen geprobeerd?

Ik ben in België gesteriliseerd op mijn 32e. Wel eerst naar de psych moeten gaan...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:39

33, vanaf mijn 23ste bezig...

Eerst mijn man, maar door een motorongeluk heeft hij wat littekenweefsel in dat gebied waardoor het niet mogelijk is.
En bij mij houden ze helaas zich nog erg vast aan de eis 35 jaar, of 2 kinderen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren er niet meer heel actief mee bezig ben geweest, omdat ik het onzinnige gepraat van de huisartsen en gynaecologen nogal zat was geworden :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:41

Man man, wat een gedoe.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:48

jazeker... heb er zelfs voor bij een psycholoog gezeten. Discussies gevoerd...
En 100 voorbeelden uit mijn werkveld gegeven van ongeschikte ouders die beter geen kinderen hadden kunnen krijgen... maar vrij stonden in die keuze.

En ik, die een hele weloverwogen besluit neemt voor het niet hebben van kinderen. Mag dat besluit dan weer niet nemen :+
Mijn redenen;
1- ik vind ze vreselijk
2- ik heb geen geduld met kinderen
3- ik heb nooit twijfels gehad, ik wilde als kind ook geen babypoppen :')
4- mijn moeder heeft best een flinke postnatale depressie gehad, en ik denk dat ik daar ook best gevoelig voor zou kunnen zijn als ik mezelf een beetje ken en mijn professionele blik op mezelf werp.
5- wij hebben een erfelijke vorm van kanker in de familie waardoor bijna niemand ouder dan 60 is geworden. Bij mijn ooms en tantes lag de gemiddelde leeftijd zelfs 20 jaar jonger. Mijn vader was een van de 'oudste' hij overleed met 59 jaar. Ik wil dat een kind niet aandoen of doorgeven.
6- ik wil geen rekening hoeven houden met anderen in mijn leven of mijn leven aanpassen.
7- mijn geld geef ik uit aan feestjes, etentjes, mooie spullen en knollen.

zo :D

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:08

Goh Joolien, wel heel moeilijk hoor. Ik snap het ook wel.
In het begin van de relatie waren mijn vriend en ik het ook niet eens. Ik weet al van kleins af aan dat ik geen kinderen wil. Hem leek het wel leuk en wilde niet zomaar 'de deur dichtdoen'.
Hebben we ook heftige discussies over gehad.
Totdat zijn zus kinderen kreeg...Toen zag hij dat kinderen hebben niet alleen maar leuk is en dat je heel veel in moet leveren van je vrijheid. En laat dat nou net zijn waar wij beiden zo aan gehecht zijn. Dus toen samen besloten dat we het niet willen.
Wel hebben we samen gezegd dat als het per ongeluk gebeurt, dat we het kind dan wel willen houden en er vol voor gaan. Maar zit er eerlijk gezegd niet op te wachten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:14

Alsemgeest, dubbel hé? Als transgender kind krijg je allerlei hormonen en een geslachtsoperatie op je 18e, maar een sterilisatie krijgen is haast niet te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:15

Misschien is dat de weg.
Ik voel me man ik wil een sterilisatie :+
Na de sterilisatie oh nee voel me toch vrouw en het is goed zo :p

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:17

Lig jij op je 35e verjaardag meteen in het ziekenhuis voor een sterilisatie, c_alsemgeest?
Belachelijk dat je zo lang moet wachten! Ik heb het onderwerp nog niet eens durven bespreken met mijn huisarts, omdat ik weet dat de kans groot is dat ze het toch niet willen doen...
Als ik over een paar jaar tegen de 35 loop wil ik het ook gaan bespreken...
Ik ben op het moment echter single (en niet echt op zoek). Ik ben bang dat ze dit ook boven mijn hoofd gaan houden als dat dan nog steeds t geval is. Want stel: "Straks ontmoet je nog iemand waarmee je het wilt"...

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:19

Maar hoor je niet vaak dat er na een sterilisatie toch per ongeluk nog een kind komt?
*ergste nachtmerrie :')