Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:18

@Barbabientje: Bij de Kruidvat hebben ze vanaf morgen weer allemaal Leontien-kleding. En ook voor de rest natuurlijk ;).

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:31

Hm... Ja, ik doe verder eigenlijk alleen maar krachttraining, vind cardio in de sportschool saai, niet echt nuttig en ik ben even gestopt met hockeyen. Misschien dan toch maar de loopband.

Bedankt voor je reactie in elk geval! :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:36

Tracktraining: Is opbouwend lopen om je tempo te verhogen..
Ik heb nu vrijdag dat gedaan:
3x 400 meter inlopen
allerlei loop oefeningen
toen 5x 1000 met na elke 1000 200 meter joggen, maar dan de 1000 meter op je wedstrijdtempo +15 seconden, dat betekend dat ik ongeveer op 4:45 per km moest zitten.. Maar aangezien ik nog herstellende ben van hamstringpeesblessure heb ik dat niet gedaan en ben ik rond de 5:30 per km gaan zitten :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:43

Barbientje ik kende te term niet.Waar zit het opbouwende in? Of moet je steeds de volgende training de 1000tjes iets sneller? Die 4.30is je tempo op de 10km? Ik train mijn 1000tjes meestal op de anaerobe drempel wat zo ongeveer samen valt met het 10km tempo, dus niet nog een 15sec er boven op. Soms begin ik wel met een iets rustiger serie.
Had vandaag een wisselduurloop steeds afwisselend 6min op 4min55 afgewisseld met 7min op 4min30. Dat zes keer dus ik heb er weer 17km opzitten na een hele werkdag. Ben nu aan het uitzweten zo douchen en dan zorgen dat de kinderen vanavond nog wat te eten hebben. Man is 3 dagen weg dus ik moet de beeste ook in mijn eentje doen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:44

ik weet niet of het hier goed staat, of het informatief genoeg is, maar ik ben een blog begonnen! :) het is puur voor het plezier en het oefenen om gewoon wat makkelijker te gaan schrijven. Ik weet niet of er hier mensen zijn die het leuk vinden om te lezen. het gaat met name over hardlopen, wat training ernaast, beetje gezond (en lekker) eten en mijn eigen ervaringen hardloop gerelateerd is de bedoeling (evenementen etc.). of te wel een gezonde sportieve levensstijl zonder er helemaal in door te slaan (ik wil wel gewoon kunnen doen en eten waar ik zin in heb).
er staat nu een hele serie online over hoe te beginnen met hardlopen (3 artikelen) en een leuke challenge waar ik me aan waag, misschien ook iets voor de hardlopers hier! er zal nog veel meer online komen en als jullie suggesties hebben, roep en stuur ze me maar door! :D
www.run-eathealthy.weebly.com
(ook tips hoor ik natuurlijk graag want ik ben pas net begonnen en leer graag nog veel meer bij)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:02

LiiNd_Y schreef:
Gisteren ben ik gevraagd of ik mee ging naar de holterberg loop in nijverdal. Is 5 mijl en moet wel geleidelijk tegen een berg op. Gisteren de oldemijercross van 6 km gelopen, was lood zwaar. Door mul zand heen en veel steile heuvels op. Ik ben getraind voor 5 a 6 km. Nu twijfel over wat ik moet doen. Zou ik die 5 mijl aan kunnen?

De afstanden voor de Holterberg zijn anders, 5km, 10km en 20. Het is wel een ontzettend mooie route. Heb hem vorig jaar ook gelopen (wel de 5 mijl). Hij is zwaar, maar het is het wel waard, en over asfalt dus valt in verhouding met mul zand best mee. Plus dat het nog even duurt (oktober). Gewoon doen :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:18

Ik heb hem inderdaad afgelopen jaar wel gelopen :) en heb gezien dat de afstanden zijn veranderd. Ga dit jaar voor de 10 km denk ik :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:50

Even een vraagje aan de mensen met scheenbeenklachten.

Ik loop alweer een paar weken en ook al weer een paar weken heb ik klachten aan mijn rechterscheen. Heel vervelend want ik ben zo lekker op weg. Ik heb 2 weken geleden nieuwe schoenen aangeschaft. Dit was ook wel erg nodig.

De klachten blijven. Ik heb al heel vaak rust genomen, ook voor langere tijd en toch heb ik na een paar weken weer klachten.
hebben jullie nog tips? Ik sta overal voor open, ik wil er zo graag van af......

Ik heb het trouwens echt alleen maar rechts. Links is er niks aan de hand.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:19

SAKKIA schreef:
Even een vraagje aan de mensen met scheenbeenklachten.

Ik loop alweer een paar weken en ook al weer een paar weken heb ik klachten aan mijn rechterscheen. Heel vervelend want ik ben zo lekker op weg. Ik heb 2 weken geleden nieuwe schoenen aangeschaft. Dit was ook wel erg nodig.

De klachten blijven. Ik heb al heel vaak rust genomen, ook voor langere tijd en toch heb ik na een paar weken weer klachten.
hebben jullie nog tips? Ik sta overal voor open, ik wil er zo graag van af......

Ik heb het trouwens echt alleen maar rechts. Links is er niks aan de hand.

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ben serieus al een half jaar steeds rust aan het houden, dan 3 keer trainen en ik heb het weer terug. Rust is niet de oplossing, ga zoeken naar de oorzaak en los die op. Ik heb wrss verkeerde hardloopschoenen en heb nu een paar zooltjes waarmee ik ga proberen. Als dit de oplossing is ga ik voor nieuwe goede schoenen. Ik ben aan het duimen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:27

Ja maar die nieuwe schoenen heb ik dus al. Te snel opbouwen en te snel ga ik ook niet.
Ik heb een hele loopanalyse gehad en daar kwamen geen schokkende dingen uit, ik had een antipronatie schoen nodig en die heb ik nu dus. Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Ik moet misschien eens oefeningen gaan doen ook om de kuitspier wat langer te maken (op hakken lopen is echt funest heb ik al gemerkt). Rekken en strekken zowel voor als na de training helpt wel iets maar nog niet afdoende.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:36

Scheenbeenklachten gaan met rust niet over. Ja wel de pijnklachten verdwijnen maar niet de belastbaarheid dus als je weer opnieuw gaat beginnen kome de klachten gewoon weer terug. In een acuut stadium zou even wat extra rust als er sprake is van overbelasting wel de oplossing kunnen zijn maar in alle andere gevallen dat er wat anders aan te grondslag ligt of er is geen sprake meer van een acuut stadium zal gericht de oorzaak aan gepakt moeten worden en de belastbaarheid weer langzaam opgebouwd moeten worden. (en dat gaat veel langzamer dan de normale trainingsopbouw)
Fysiotherapeut kan beoordelen wat bij jouw de oorzaak is en kan je gerichte oefeningen en mogelijke behandelingen voorschrijven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:45

Nou ik heb dus even met mijn fysio overlegd :+ Ik moest er heen voor mijn rug en heb dit ook even aangekaart. Hij had nog wel even tijd om even te kijken. Ik heb geen pijn bij aanraking, dus ik zit nog in het begin stadium van de blessure. De huid was ook niet rood en voelde niet warm aan, dus hij vermoede geen ontsteking. Om het zeker te weten zou je natuurlijk het beste in het bloed kunnen kijken.

Hij heeft me oefeningen meegegeven en aangeraden gewoon door te lopen, maar het gewoon rustig te houden. Stoppen is niet de oplossing is dit stadium. Ik moet dit twee weken proberen en dan gaan we verder kijken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:17

Belangrijker was als hij de oorzaak ook had gepoogd te achterhalen. Wat zij hij daar van en hoe moet je dat nu aanpakken. Of waren daarvoor de oefeningen die hij gaf. In dat geval wat zei hij dan over de oorzaak. Heeft hij ook een gedoseerd loopschema meegegeven voor nu?
Overigens hoeft een chronische blessure ook niet pijn te doen bij aanraking. Vaak kom de pijn slecht bij een specifieke belasting. En bij een hardloopblessure is het maar zelden dat de huis rood en warm is omdat het vaak om een steriele ontsteking gaat. En een lokale ontsteking is heel vaak niet in heb bloedbeeld terug te vinden. Beetje typisch verhaal.
Maar als de oefeningen hun werk maar doen en jij van je klachten afkomt, dat is het belangrijkste.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:28

Ik heb vrijdag voor het eerst weer een (korte) duurloop gedaan.. 13 km, maar zit nog netjes op mijn trainingstempo van 6 min per km :j Viel me niet tegen! Morgen weer een km over 20 lopen denk ik :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:00

Greetje63 schreef:
Belangrijker was als hij de oorzaak ook had gepoogd te achterhalen. Wat zij hij daar van en hoe moet je dat nu aanpakken. Of waren daarvoor de oefeningen die hij gaf. In dat geval wat zei hij dan over de oorzaak. Heeft hij ook een gedoseerd loopschema meegegeven voor nu?
Overigens hoeft een chronische blessure ook niet pijn te doen bij aanraking. Vaak kom de pijn slecht bij een specifieke belasting. En bij een hardloopblessure is het maar zelden dat de huis rood en warm is omdat het vaak om een steriele ontsteking gaat. En een lokale ontsteking is heel vaak niet in heb bloedbeeld terug te vinden. Beetje typisch verhaal.
Maar als de oefeningen hun werk maar doen en jij van je klachten afkomt, dat is het belangrijkste.

greetje, weet jij dan misschien wat nog meer oorzaken kunnen zijn?
bij mij kan het geen trainingsopbouw of ondergrond zijn. ik heb overigens een jaar zonder problemen gelopen en toen best fanatiek aan tempo gewerkt, veel versnellingen en behoorlijk hoogte verschillen. op het moment dat ik mijn tempo omlaag bracht en wat verder ging lopen (dit koste veel minder moeite) kwam het voor mij bij het eerst om de hoek kijken. ondertussen krijg ik het ook van de korte en snellere trainingen. volgens een fysio die trainer was bij de atletiek vereniging liep ik prima. ik heb nu dus zooltjes en dat is echt mijn laatste hoop, daarna zou ik niet meer weten waar ik heen zou moeten of wat ik zou kunnen doen :S
bij mij het is trouwens ook nog niet heel erg, ik stop steeds als ik het 2 trainingen licht voel (om zeker te weten dat het weer die shinsplints zijn en geen ander vaag iets), daarna stop ik zolang dat ik zeker een week helemaal niets meer ervan heb gevoeld.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:17

Trainingsopbouw/overbelasting kan natuurlijk altijd. Je geeft zelf aan dat je je duur uit ging breiden. Misschien is dat net te veel geweest. Hoe goed doordacht een schema ook is, bij een individu kan het verkeerd vallen. Mar er kunnen ook fysieke oorzaken zijn door een net iets afwijkende stand waardoor de belasting groter is. Je hebt zooltje gekregen dus er was blijkbaar iets te corrigeren. Dat zou een oorzaak geweest kunnen zijn. Maar door de correctie zou die blessure dan misschien in de toekomst wel voorkomen worden maar de blessure die er nu zit is daar niet ineens mee genezen natuurlijk. Verder heb ik weleens gehoord dat een te korte uitspier scheenbeenklachten kan geven. Maar ik ben geen fysiotherapeut (ben dierenarts maar bij dieren is het niet bepaald een specifieke klacht) maar er zullen vast nog andere afwijkingen elders deze blessure in de hand kunnen werken.
bedenk me nu dat ik zelf lichte scheenbeenklachten kreeg toen ik overstapte van een neutrale naar een antipronerende schoen. Bleek achteraf een prima overstap maar door de kleine verandering in de schoenen raakte dus de schenen al overbelast. Krachten kwamen schijnbaar uit een niet iets andere richting dat ze gewend waren. Ik wil maar zeggen , soms kan het echt een klein ding zijn waardoor je je met 'normale 'trainingen toch overbelast.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:31

.
Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 03-02-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:41

welshfan97 schreef:
Greetje63 schreef:
Trainingsopbouw/overbelasting kan natuurlijk altijd. Je geeft zelf aan dat je je duur uit ging breiden. Misschien is dat net te veel geweest. Hoe goed doordacht een schema ook is, bij een individu kan het verkeerd vallen. Mar er kunnen ook fysieke oorzaken zijn door een net iets afwijkende stand waardoor de belasting groter is. Je hebt zooltje gekregen dus er was blijkbaar iets te corrigeren. Dat zou een oorzaak geweest kunnen zijn. Maar door de correctie zou die blessure dan misschien in de toekomst wel voorkomen worden maar de blessure die er nu zit is daar niet ineens mee genezen natuurlijk. Verder heb ik weleens gehoord dat een te korte uitspier scheenbeenklachten kan geven. Maar ik ben geen fysiotherapeut (ben dierenarts maar bij dieren is het niet bepaald een specifieke klacht) maar er zullen vast nog andere afwijkingen elders deze blessure in de hand kunnen werken.
bedenk me nu dat ik zelf lichte scheenbeenklachten kreeg toen ik overstapte van een neutrale naar een antipronerende schoen. Bleek achteraf een prima overstap maar door de kleine verandering in de schoenen raakte dus de schenen al overbelast. Krachten kwamen schijnbaar uit een niet iets andere richting dat ze gewend waren. Ik wil maar zeggen , soms kan het echt een klein ding zijn waardoor je je met 'normale 'trainingen toch overbelast.

Ik ben nu al meerdere keren opnieuw begonnen met verschillende schema's en ook al extreem rustig. Ik liep al een hele tijd zonder probleem op mijn lichte antipronatie-schoenen. zooltjes zijn omdat ik meer antipronatie steun nodig heb, als dit dus werkt ga ik ook terug naar die winkel voor schoenen die ik zou kunnen dragen zonder zooltjes.
ik heb wel (lichte) scoliose (kromme rug en ik heb er een torsie, draaiing in), maar sta redelijk in het lood, heb geen beenlengte verschil (een paar mm maar niemand is volledig gelijk dus hier wordt niets aan gedaan) en ik lijk nauwelijks krachtverschil te maken tussen links en rechts met lopen. echter blijf ik iets achter met een linker heup met lopen/hardlopen, maar dit zou geen invloed kunnen hebben op de shinsplints. hieraan is ook verder niks te doen dus daar kan niets aan veranderd worden maar kan het toch ook niet aan liggen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:55

welshfan97 schreef:
k heb wel (lichte) scoliose (kromme rug en ik heb er een torsie, draaiing in), maar sta redelijk in het lood, heb geen beenlengte verschil (een paar mm maar niemand is volledig gelijk dus hier wordt niets aan gedaan) en ik lijk nauwelijks krachtverschil te maken tussen links en rechts met lopen. echter blijf ik iets achter met een linker heup met lopen/hardlopen, maar dit zou geen invloed kunnen hebben op de shinsplints. hieraan is ook verder niks te doen dus daar kan niets aan veranderd worden maar kan het toch ook niet aan liggen.
Dit verhaal zou ik kunnen schrijven :P
Ik heb een hele tijd terug ook ineens last gehad van mijn schenen. Ik kreeg het door veel over de weg te lopen, oude schoenen en toch een beetje scheef gaan lopen door de scheefheid in mijn rug. Echt een combinatie van factoren dus! Zoiets zou het bij jou ook wel zijn. Ik zou gewoon heel veel proberen en kijken wat verschil geeft.
Shinsplits schijnt vaak ook voort te komen uit mensen die hun tenen teveel omhoog trekken en daarbij hun scheenbeenspieren teveel aanspannen tijdens het rennen. Je kunt dus ook proberen om je voet/tenen iets meer te ontspannen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:18

Annetje, oké dan heb ik nog hoop. Hoe is het bij jou opgelost? Nieuwe schoenen, minder verhard lopen en letten op je houding?
Alleen krijg ik het ook als ik op een redelijk zachte atletiekbaan loop en ik loop dus niet scheef (heb jaren mensendiecktherapie gehad waarbij dat steeds werd bijgehouden).
Maar we houden hoop. Helaas wil het stoppen met pijnstillers ook niet zo lukken, vanochtend toch weer moeten nemen. Morgen ga ik terug naar het ziekenhuis en gaan de hechtingen eruit, misschien dan dit weekend een rondje maken?! :) ik wil zo graag! ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:26

Ik heb het zelf opgelost Door inderdaad nieuwe schoenen, langzamer lopen en minder grote passen te zetten.

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:18

sorry als het al ergens staat..

hallo allemaal :D
ik loop sinds een tijd ook hard met een paar vriendinnen en dit gaat erg goed qua ademhaling maar ik krijg altijd heel erg last van kramp in mn enkels tijdens het lopen.. het is na het lopen wel vrij snel weer weg maar tijdens het lopen heb ik er wel behoorlijk last van..
we doen voor en na het lopen oefeningen dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen..
ik heb wel vrij zwakke enkels dus zelf denk ik dat het daar ook wel wat mee te maken heeft.
ik loop op nikes die ik ook gewoon aanheb naar school dus misschien ligt het (ook) daaraan?
weet iemand hier iets meer van en wat je eraan kunt doen?

oja het kan toch geen kwaad om een stap in een trainingsschema een aantal dagen vaker te herhalen als dit nog wat moeilijk gaat ipv geforceerd door naar de volgende stap?

alvast bedankt!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:31

Ja ik weet het ook niet, hij is de expert. Hij is een goede fysio die ook verbonden is aan FC Groningen. Ik ga er dus vanuit dat hij weet waar hij over praat.

ik heb nog niet weer gelopen, het is me te glad 's avonds. Morgen middag ben ik vrij dus dan kan ik mooi een rondje doen. Kan ik tenminste zien waar ik loop. Kan helaas morgen niet mee doen met de hardlooptraining, beetje jammer maar is niet anders.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:24

_horselover2 schreef:
sorry als het al ergens staat..

hallo allemaal :D
ik loop sinds een tijd ook hard met een paar vriendinnen en dit gaat erg goed qua ademhaling maar ik krijg altijd heel erg last van kramp in mn enkels tijdens het lopen.. het is na het lopen wel vrij snel weer weg maar tijdens het lopen heb ik er wel behoorlijk last van..
we doen voor en na het lopen oefeningen dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen..
ik heb wel vrij zwakke enkels dus zelf denk ik dat het daar ook wel wat mee te maken heeft.
ik loop op nikes die ik ook gewoon aanheb naar school dus misschien ligt het (ook) daaraan?
weet iemand hier iets meer van en wat je eraan kunt doen?

oja het kan toch geen kwaad om een stap in een trainingsschema een aantal dagen vaker te herhalen als dit nog wat moeilijk gaat ipv geforceerd door naar de volgende stap?

alvast bedankt!

Dat ligt zeer waarschijnlijk wel aan die nikes. Bij hardlopen is het erg belangrijk dat je goede hardloopschoenen aanhebt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:43

Mag ik eens vragen hoe jullie de training opbouwen?

Ik heb namelijk geen last van mijn scheen na de hardlooptraining.

Ik wil dus eigenlijk de opbouw een beetje gaan doen zoals daar.
Dat start met 5 tot 10 minuten rustig injoggen en huppelen ed. Dan van allerlei rek en steekpenningen.
Dan begint het gedeelte die ik in mijn eigen training weg wil laten, Dit gedeelte is vaak bedoeld om je sterker te maken. Daarna een duurloopje van ongeveer 25 minuten gisteren was dit 5 keer 3 minuten lopen met een minuut rust en 2 keer 2 met een minuut rust. Daarna nog even 5 tot 10 minuten uitlopen en weer rekken en strekken.

Het gedeelte om me sterker te maken wil ik dus weglaten en alleen het duurloopje doen als training. De oefeningen doe ik namelijk toch graag onder begeleiding. En twee keer een duurloopje naast de volledige training is ook gewoon genoeg vind ik.

Morgen ga ik het uitproberen. Houdt wel in dat mijn trainingen wat langer gaan worden maar dat maakt niet zo veel uit.

Hoe bouwen jullie op? Of doe je er helemaal niet aan?