Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:47

@Frankie ; Dat klinkt toch als een serieus probleem .
Hoop voor je dat het mee valt . :(:)
Ik heb ooit een nel hernia gehad , en ken het gevoel van tintelingen in arm en vingers .

@Meliss ; Het zadel zelf is ook belangrijk . :j
Als het zadel niet voor je past , kun je de beste broek met
zeem hebben en toch niet lekker zitten .
Ik draag ook vaak een trisuit , en die heeft niet echt een zeem .
Maar een extra laagje stof zo groot als een inlegkruisje _O-

Afbeelding

Ik koop het meest Liv ( mijn beide fietsen zijn ook van Liv )
en Zoot vind ik ook fijn .

Veel plezier vandaag voor de dames die op hun ros stappen .

Iris82

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:23

Ja over t zadel kan ik zeker meepraten. Reed eerst nog op de fiets van mn vriend en dat zadel was echt niet voor mij. Met de dikste zeem en een hoes over het zadel deed t nog zo zeer.

Terwijl ik nu met mn eigen fiets en eigen (dames)zadel nooit meer last van billen en botjes heb.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:38

Hoi! Ik ben niet echt actief op bokt,maar ik ben wel enthousiast begonnen met fietsen en vind het leuk om jullie verhalen te lezen. Ik had twee vragen waar jullie misschien wel antwoord op weten.

Ik heb nu een Decathlon fietsbroek, maar de naad zit daarvan precies over de plek waar het het meest schuurt en de zeem is ook niet top. Mijn zadel is al een speciaal dameszadel en lijkt te matchen met mijn zitbotjes. Dus is het denk ik tijd om een betere broek aan te schaffen. Welke merken zou ik naar kunnen kijken die nog een beetje studenten budget vriendelijk zijn?

Ook vroeg ik me af of je met dit mooie weer je racefiets ook elke keer moet schoonmaken na een ritje?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:28

1234321 schreef:
Hoi! Ik ben niet echt actief op bokt,maar ik ben wel enthousiast begonnen met fietsen en vind het leuk om jullie verhalen te lezen. Ik had twee vragen waar jullie misschien wel antwoord op weten.

Ik heb nu een Decathlon fietsbroek, maar de naad zit daarvan precies over de plek waar het het meest schuurt en de zeem is ook niet top. Mijn zadel is al een speciaal dameszadel en lijkt te matchen met mijn zitbotjes. Dus is het denk ik tijd om een betere broek aan te schaffen. Welke merken zou ik naar kunnen kijken die nog een beetje studenten budget vriendelijk zijn?

Ook vroeg ik me af of je met dit mooie weer je racefiets ook elke keer moet schoonmaken na een ritje?

Ik ben zelf erg fan van Alé broeken. Zijn niet goedkoop, maar in de sale best voor een leuke prijs te scoren.

Moeten schoonmaken, nee. Gaat je materiaal langer mee: ja. Als er troep/zand/whatever op je onderdelen komt en het wordt niet schoongemaakt, dan slijt het sneller. Bijvoorbeeld je ketting en tandwielen... Die zullen daardoor eerder vervangen moeten worden, wat best wel wat kan kosten. Keuze is aan jou ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:42

@Frankiej, wat vervelend zo'n zenuwbeknelling. Hopelijk kan de arts wat voor je betekenen.

@Meliss, en de 100 aangetikt? :D

@1234321, welkom! Schoonmaken van de fiets is een breed begrip. Is op de vorige pagina wel wat over geschreven. Frame poetsen doe ik bij vuil, ketting haal ik na iedere rit een doekje overheen en ontvet (en vervolgens weer in de olie uiteraard) de ketting ongeveer om de week.

Wat broeken betreft, ik heb broeken van Castelli (heel tevreden over de zeem!), Sportfull (ook een hele fijne zeem), Zoot (top zeem), Etxeondo (nog een top zeem haha) en broeken van de club (een broek met zeem die hetzelfde is als van La Passione, en een broek van Biemme). Zijn allemaal wel broeken van > €100, maar een goede broek en geen zadelpijn is erg bevorderend voor je fietsplezier O:)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:45

1234321 schreef:

Welkom! Leuk dat je aan het fietsen bent en lekker meeleest.
Voor kleding met leuke korting kan ik je onderstaande websites aanraden:
https://cyclewear.eu/
https://www.zale-online.nl/
Voor de rest zijn de meeste merken die Mantel en Futurmshop (twee grote winkels) aanbieden wel prima. Fijne kleding is redelijk persoonlijk, maar waarschijnlijk zullen een hele hoop broeken/zemen al fijner zijn dan die van de Decathlon.

Schoonmaken is maar net hoeveel tijd/moeite je eraan wilt besteden. Vooral bij slecht weer komt veel vuil en zand op de ketting, wat zorgt voor extra slijtage. Dan is het wel verstandig om de ketting regelmatig (na elke rit of 1x per 2 ritten) schoon te maken. Wanneer het (te veel) geluid gaat maken is het wel echt tijd om schoon te maken en opnieuw in te vetten. Hou er ook rekening mee dat een ketting, cassette, buitenbanden en remblokjes niet het eeuwige leven hebben en dus tijdig vervangen moeten worden.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:25

Bedankt voor de reacties! Dat de broekjes prijzig zijn ben ik me van bewust ☺️ Maar als je fijn wil fietsen moet je er wat voor over hebben.

Ik maak de fiets niet elke rit schoon, MTB vaker dan de race. Het is ook afhankelijk van het weer. Ketting onderhoud ik wel ff elke rit en regelmatig grondig, ook hier het grondiger is vaker bij de MTB dan race.

Ik heb de 100 aangetikt! Niet mijn favo afstand maar was gezellig. Wel een stuk volle bak wind tegen haha

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:24

Welkom 1234321 .
Je moet natuurlijk niets , maar zelf ben ik zuinig op mijn spullen .
Mijn racefiets is net een half jaar oud , en vaak na iedere rit haal ik er een doekje over .
Is nog geen 5 minuten werk .

Welk merk broeken heb ik in mijn laatste post al geschreven. Ik denk dat ik hooguit 3 verschillende merken / modellen heb gehad .

Vandaag een rondje van 50 km gedaan , lekker zonnig en toch best weer wat wind .

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:32

AnnexUdith schreef:
Susan88 schreef:
@Laura, dan is Interflon waarschijnlijk vergelijkbaar met T9. Interflon is een sponsor van onze vereniging. Aangezien het best duur spul is gebruik ik het voornamelijk voor mijn MTB in de winter. Trekt minder vuil aan en je kunt het heel precies aanbrengen (spuitbus met zo'n steeltje). Als het wat minder prijzig zou zijn zou ik het voor alles gebruiken O:)

@Anne, haha herkenbaar. Fietsen is helaas niet de goedkoopste sport. Fiets aanschaffen is één ding, maar daarna blijf je bezig met onderdelen vervangen (ketting, cassette, banden, remblokken etc).

Het probleem is dat ik alleen dure sporten of hobby's uitkies.... Zo heb ik daarnaast nog 2 paarden maar over het algemeen zijn die nog wel goedkoop omdat ik niet elke keer nieuwe spullen koop nu ik gewoon alles heb wat ik nodig ben. Dan het gitaar spelen waarbij alles ook duur is ook al heb ik de meeste gitaren tweedehands of voor een heel klein bedrag gekocht bij de kringloop. En dan nog fotografie. Maar goed ik koop meestal gewoon de spullen die ik nodig ben en dan zo weinig mogelijk constant nieuwe spullen.

Nou ja alleen nog de flat pedal schoenen en een standaard voor het onderhoud. Denk dat ik die maar voor mijn verjaardag ga vragen in ieder geval de schoenen.

Ach ik heb ook jaren geld gespaard dat dat nu ook kan. Dus moet af en toe ook even kunnen. Heb 6 jaar niks geen onderhoud aan de fiets laten doen dus mag ook wel een keer :')

Schoenen 5/10 freerider bevallen mij het beste.. standaard voor onderhoud is regelmatig bij Aldi of Lidl in de aanbieding voor ca. 3 tientjes en die is eigenlijk goed genoeg..

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:44

Susan88 schreef:
1234321 schreef:

Welkom! Leuk dat je aan het fietsen bent en lekker meeleest.
Voor kleding met leuke korting kan ik je onderstaande websites aanraden:
https://cyclewear.eu/
https://www.zale-online.nl/
Voor de rest zijn de meeste merken die Mantel en Futurmshop (twee grote winkels) aanbieden wel prima. Fijne kleding is redelijk persoonlijk, maar waarschijnlijk zullen een hele hoop broeken/zemen al fijner zijn dan die van de Decathlon.

Schoonmaken is maar net hoeveel tijd/moeite je eraan wilt besteden. Vooral bij slecht weer komt veel vuil en zand op de ketting, wat zorgt voor extra slijtage. Dan is het wel verstandig om de ketting regelmatig (na elke rit of 1x per 2 ritten) schoon te maken. Wanneer het (te veel) geluid gaat maken is het wel echt tijd om schoon te maken en opnieuw in te vetten. Hou er ook rekening mee dat een ketting, cassette, buitenbanden en remblokjes niet het eeuwige leven hebben en dus tijdig vervangen moeten worden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, morgen maar even een doekje over de ketting halen dus :). Ik vroeg me verder af wanneer je dan ook elke keer moet ontvetten en/of olie gebruiken? Is over het algemeen gewoon met een doek en/of borsteltje erover heen voldoende? Sorry voor al deze vragen, maar ik wil graag netjes met mijn fiets omgaan.

Ik denk dat ik voor een fietsbroek maar even langs een winkel ga om wat dingen te gaan passen dan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 05:58

@1234321 ; Als ik de ketting schoon maak ontvet ik hem
ook altijd .
En dan komt er weer dry lube op . :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:45

1234321 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, morgen maar even een doekje over de ketting halen dus :). Ik vroeg me verder af wanneer je dan ook elke keer moet ontvetten en/of olie gebruiken? Is over het algemeen gewoon met een doek en/of borsteltje erover heen voldoende? Sorry voor al deze vragen, maar ik wil graag netjes met mijn fiets omgaan.

Ik denk dat ik voor een fietsbroek maar even langs een winkel ga om wat dingen te gaan passen dan.

Het is aan te raden regelmatig te ontvetten en opnieuw olie/vet te gebruiken. Maar zeker nadat je in de regen gereden hebt is het onderhoud van je ketting erg belangrijk. Door het water spoelt olie/vet eraf en wat erop blijft zitten heeft dan veel plakspul opgepikt.. :)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:13

Goedemorgen!
Mag ik hier ook aansluiten?
Ik ben twee week geleden begonnen met fietsen nadat mijn vriend een tweede fiets gekocht heeft. Ik ben nu bezig met opbouwen (fiets nu 20 km) en vind het heel leuk.

Ik loop nog tegen de juiste instellingen van de fiets aan. Ik heb fibromyalgie, waardoor ik dus wel bekend ben met pijn. Echter herkend mijn vriend sommige pijntjes (zere handen en nek) ook wel, dus of het van de fibromyalgie komt is de vraag..

Ik heb in iedergeval al iets aan de bovengenoemde tips voor een broek. Ik fiets nu in een Lidl broek geloof ik.

Vanavond maar weer eens een rondje doen :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:16

Welkom Uggy !
Wat leuk dat je begonnen bent met fietsen ondanks je pijntjes .
Foto van je fiets ?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:45

Wij zijn met de camper op de Veluwe. Hopelijk morgen nog even tijd voor een kort ritje :) de racer is in ieder geval wel mee... *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:22

Lekker *\o/* , geniet ervan MuSli !

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:05

MuSLi schreef:
Wij zijn met de camper op de Veluwe. Hopelijk morgen nog even tijd voor een kort ritje :) de racer is in ieder geval wel mee... *\o/*

En waar ongeveer op de Veluwe zitten jullie?

Welkom Uggy

Fiets schoon maken doe ik regelmatig...
Mtb wel vaker en netter dan de Racefiets als ik eerlijk ben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:54

Weer avondritje gemaakt maar het was zo druk bij de route met mensen die bij de plas zaten dat het niet heel leuk was. Uiteindelijk stad in gefietst en nog maar wat trappetjes geoefend. Maar met bewaking op de loer toch maar door gefietst.

Fietst schakelt nog een beetje ellendig met een nieuwe ketting en kasette. Af en toe een versnelling overslaan of zo'n hard geluid maken. Hopelijk is het even door heen fietsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:00

AnnexUdith schreef:
Fietst schakelt nog een beetje ellendig met een nieuwe ketting en kasette. Af en toe een versnelling overslaan of zo'n hard geluid maken. Hopelijk is het even door heen fietsen

Oei nee joh, mee teruggaan!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:03

culaccino schreef:
AnnexUdith schreef:

Oei nee joh, mee teruggaan!

Toch niet hé... was er al een beetje bang voor. Hiervoor sloeg die ook wel eens een versnelling over maar toen dacht ik oké logisch als de cassette en ketting versleten zijn. Dat gebeurde nadat ik het achterwiel eraf had om de cassette eens gronding schoon te maken toen had ik het wiel en de ketting ook niet helemaal goed teruggezet zoals het hoort en had iets niet aangespannen. Nou ja ik bel ze wel even of ze er toch naar willen kijken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:08

Nog even als aanvulling heb even lopen googelen en kwam er dan nog op dat de versnellingskabel niet goed meer werkt of de tandwielen op het voorblad. Maar wel vreemd omdat ze de hele fiets hebben nagekeken en de remmen ook netjes hebben afgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 05:55

Ja, dat is wel vervelend... Ik heb het ook heel even gehad bij mijn racefiets, dat hij vaak ging verspringen tussen 2 bladen. Toen bleek het derailleur niet goed te zijn afgesteld; hadden ze zo gefixt!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:39

Vandaag is het World bicycle day *\o/*

@Anne ; idd mee terug gaan .De versnelling moet lekker
soepel lopen .

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:47

Time2Tri schreef:
Welkom Uggy !
Wat leuk dat je begonnen bent met fietsen ondanks je pijntjes .
Foto van je fiets ?

Zal eens even kijken of ik een heb..
En anders een maken :D

Fiets was wel een opknapper, maar dat is mijn vriend zijn grootste hobby dus dat is geen probleem haha

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:53

Geeft toch niks je moet ergens beginnen.

Ik fiets ondertussen al jaren op mijn instappertje...

Ik hoop vanavond even blokje te kunnen maken.
Dan is de mond vast genoeg genezen om weer wat te kunnen gaan doen.

En idd versnelling even laten afstelling moet gewoon vloeiend gaan.