Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:47

Verstandig denk ik XX. Wel jammer maar soms is het niet anders.

Goof Mooie ronde, knieën vandaag weer oke?

Ah ziet er leuk uit samantha en fijn dat je voet meevalt.

Owjeej iirrssjjee dat klinkt heeeel bekend helaas. Als je even wil sparren staat mijn pb altijd open. Hopelijk morgen wat beter weer!

Haha Sv, is leuk om te doen he?! Je hebt het netjes constant gedaan wel.

Leuk pie! goede motivatie zo ook.

Over het tempo houden: de tempo's die ik veel loop (05:00 en 05:30) vind ik absoluut niet moeilijk alleen de 06:00 vind ik soms nog wat lastiger en is ook nog redelijk nieuw voor mij. Zeker als mijn benen goed voelen. Inmiddels ken ik de 04:30 ook wel redelijk goed.
En ik heb het mezelf ook echt heel lastig gemaakt want ik liep door mul zand/ boomwortels, hobbeltjes en dan soms weer klein stukje vlak of zelfs fietspad. Maar als ik het op ieder terrein kan, kan ik het zeker als het aan 1 stuk moet op 1 soort ondergrond. Ook daarom bewust die afwisseling erin. Zo daag ik mezelf uit om steeds opnieuw te zoeken en monitoren.

Vanmorgen wakker geworden met een enorm snothoofd en een beetje mwah. Training gegeven aan het hoogste niveau en daarna weinig gedaan eigenlijk. Even bijtanken blijkbaar :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:52

Parkruns, een 5km trainingsloop met een groep zonder kosten. Zo zie ik het. Nog nooit een meegedaan, want ze zijn hier niet in het dorp. En om nu eerst 20km met de auto te gaan voor 5km trainen en dan weer naar huis, tja, dat is ook weer wat overdreven. Maar ergens in het buitenland zou het misschien wel leuk zijn. Heb wel eens gekeken of ze er dan zijn waar ik verblijf, maar altijd niet natuurlijk.

Hier een heel beroerde nacht gehad. Gisteravond ineens hoofdpijn, extreem moe, dus op bed. Daar kreeg ik het benauwd, echt m'n longen zaten vol, ik kon mezelf horen ademen. Na 2 uur woelen er toch maar uit, ibuprofen gepakt tegen de enorme koppijn. Sokken aan wegens de koude voeten. Na 3.5 uur slaap werd ik wakker, badend in het zweet alsof ik koorts had. Sokken weer uit, even naar de wc en wat water drinken. Ook vanmorgen stond ik op met nog echt zweten, erg moe, koppijn, en nog iets benauwd, maar al weer een stuk beter.
Misschien straks nog even uurtje liggen, heb vanmiddag eigenlijk nog een 10km run staan waarbij ik wilde proberen om de eerste 5km zo snel mogelijk af te leggen. Maar ja, met de longen vol ben je automatisch minder snel. En ik voel me nog alsof ik door een tank ben overreden, maar een stuk beter dan 1.5 uur terug. Lijkt wel alsof ik heel kort dus flinke koorts ofzo gehad heb.
Zoals ik me nu voel zou ik weer gewoon aan het werk gaan.

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:55

Ziet er leuk uit Samantha. Goed verzorgd ook zo te lezen.
Forbiddenpie, die parkruns klinken wel leuk. Er zijn er in mijn thuisomgeving ook 2, maar ik zag dat die altijd op zaterdagochtend zijn en dan ben ik op de Veluwe, dus dan houdt het op.
SV, veel plezier in het bos. Natte bende vandaag denk ik.

Ik heb geen last meer van mijn knieën nee. Heb sowieso nergens last van na mijn 18km van gisteren. Een beetje moeie benen, meer niet. Gelukkig maar :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:07

Goed hersteld Goof :D

Ik ben vanochtend 45 minuten op rustig tempo wezen lopen. :)
Ging prima, hartslag gemiddeld 140, dus voor mijn doen best netjes.

Wel veel wind en regen.
Die wind mag sowieso uit. Die regen is voor het land wel goed, maar van mij hoeft het niet. :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:28

De parkrun hier in Den Haag is niet echt een training. Er is tijdsregistratie en je loopt met z’n allen hetzelfde parcours. Het is meer een oefenwedstrijd denk ik. Ik heb nog nooit meegedaan maar houd ze wel in de gaten want het lijkt me erg leuk.

Ziet er gezellig uit Samantha!

Leonie, toch al erg netjes constant gelopen hoor. 6:00/km is mijn tempo, ik vind dat heel prettig lopen maar kan me voorstellen dat het voor jou heel traag voelt :))

Sherivey, wat een nette hartslag! Ik haal dat echt nooit, zelfs met sloffen niet.

Goof, wauw wat een afstand weer! En dan geen last *\o/* Gelukkig ook niet meer van je knieën.

Verstandige beslissing XX, het komt nog en dan ben je er helemaal klaar voor!

Irisje, Aah nee wat ontzettend zwaar. Wees lief voor jezelf :*

Over ijzer, mijne is ook erg laag. Toevallig vorige maand geprikt omdat ik mezelf soms nauwelijks overeind hield. Je kan er gewoon mee doorlopen zei mijn huisarts, je hoeft niet rustiger aan te doen met het opbouwen van hardlopen. Ik slik ook ijzerpillen en neem Floradix. Ik voel me nu al een stuk beter maar soms duizel ik weer een dag. Zeker tijdens menstruatie is het echt even het dichtstbijzijnde grijpen om niet om te vallen.
Er is nu een arts bezig met het ijzer van specifiek vrouwen, omdat zoveel vrouwen hier last van hebben en de klachten niet serieus genoeg worden genomen. Het gehalte wanneer de huisarts pillen voorschrijft ligt vrij laag en zou omhoog moeten. Ik kan wel even opzoeken waar het staat als er interesse voor is.

Ik ga vanmiddag de 5 km race lopen. Ben benieuwd wat erin zit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:36

Oh ik ben idd wel benieuwd naar dat onderzoek.
Maar ik vind het sowieso wel interessant dat er door een handjevol artsen verder gekeken wordt wat betreft het vrouwelijk lichaam en kuren/ gezondheid.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:45

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:58

Parkrun is awesome (vind ik). Het is elke zaterdagochtend om 9:00, op heel veel plekken over de hele wereld (er zijn een paar landen/plekken waar het eerder of later is, meestal eerder en in verband met warm weer). Wat mij er aan trekt is dat het zonder een verplichting te zijn wel een motiverende houvast kan zijn, en het sociale aspect. Daarnaast vind ik het leuk om als ik ergens een weekendje of een weekje ben en er is er een in de buurt die dan te gaan doen. Makkelijk een nieuwe omgeving verkennen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 12:52

Fijn Goof dat je je weer zo goed voelt na gisteren.

Lekker rondje Sherivey. Lastig dat ijzertekort, blijft toch schipperen. Gelukkig zelf nooit last van gehad. Duurt toch altijd weer even voor dat goed op peil is?

Succes Lisitano, ik denk dat er een mooi resultaat uit komt!

Imay dat is zeker handig om een nieuwe omgeving te leren kennen.

Mijn vriend en ik hebben vanmorgen weer een heuveltraining gedaan. Vanuit Velp/Rozendaal deze keer. Mijn benen hadden het er zwaar mee, maar toch 17.17km gelopen met 542 hoogtemeters en nog steeds productief!
Wel een pittige week komende week. Morgen werken van 7.30 tot 17.00, dinsdag een werkdag van 7.30 tot ongeveer 20.30 (verplicht naar het kamp van groep 8), dat is mijn trainingsdag, dus dan zit er geen hardlopen in helaas. Dan woensdag met mijn klas op schoolreisje naar Ouwehands dierenpark, dat gaat ook erg vermoeiend zijn en dan donderdag meteen naar België. Geen idee wanneer ik boodschappen moet doen die ik mee wil nemen, geen idee wanneer ik er nog krachttraining of hardlopen tussen kan proppen en ik moet eigenlijk ook nog naar de apotheker om mijn bloeddruk te laten meten. Hoe dan??

Anyways, hier wat foto's van vanmorgen. De hele tijd in de regen gelopen, maar dat deed me weinig. Ik genoot wel van het geruis in de bladeren door de regen. En het bos was prachtig groen. Het was wel erg benauwd vond ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:16

SV, duurt idd wel even voor het weer op peil is.
Mooie foto's! Ik vond het gisteravond al wat benauwd worden. Had een jas aan, maar heb die uit gedaan omdat het zo klammig werd.
Drukke week heb je voor de boeg!

Ik ook, maar dan niet vanwege werk, maar mn laatste week in mijn huidige woonplaats.
De paarden moeten voorbereid worden op hun verhuizing, zaterdag. Er moet nog een en ander ingepakt worden.
Ik verhuis zelf alvast mee die kant op met de paarden, want zondag begin ik op mijn nieuwe werk.
En dan ma-di komen de verhuizers ons huidige huis leeghalen en het nieuwe huis vol zetten. :):)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 13:29

Spannend!! Heb je een goede plek voor de paarden kunnen vinden?
En dus ook in de weekenden werken? Hoeveel uur per week ga je maken?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:21

Sv, wow wat leuk zeg, dat je zoveel hoogte meters gemaakt hebt! Mooie foto's ook!
Sterkte met je zware week, lijkt me ook vermoeiend.
Mijn werkdagen zijn van 7-17, en dan kan ik er ook maar erg weinig naast doen op een werkdag.

Sherivey, succes met je verhuizing!

Leonie, leuk dat je gaat pacen!

Suliko, wow jij bent echt een bikkel zeg, gewoon doorgaan na de snelle marathon, en gister weer 32km gelopen zag ik!
Echt knap hoor! Verlang je nu niet erg naar rust?
Als de maand mei voorbij is, heb je dan 2 of meer weken geblokt om lekker bij te komen, flinkt te relaxen, massages, sauna's etc?
Of loop je in juni gewoon 600km :D ;)

Samantha, leuk dat je genoten hebt van je punch loopje! Ziet er goed uit!

Irisje ook weer bezig, ja snap dat je er even in moet komen.

Lisitano goed dat je de draad weer zo snel oppakt, fijn dat het weer goed voelt.

Gister een klein rondje van 10km in de buurt gelopen, en op de terugweg zag ik bij de kruising een vogel over de grond kruipen, zag er gek uit.
Ben er na toe gelopen, en zijn vleugel was lam, kon niet meer vliegen, ik kon hem oppakken, en heb hem de laatste kilometer mee genomen in mijn shirt.
Thuisgekomen in een kooitje gedaan, en hij leek nog kwiek, dus de dierenambulance gebeld en die hebben de specht opgehaald, ze dachten dat het wel goed zou komen met hem!

Afbeelding

Vandaag nog 34km gelopen, mijn man ging mee op de fiets, was gezellig, alleen hij wilde graag op fietspaden blijven, dus wel een voor mij beetje saaie stukken gelopen, vlak langs de snelweg zelfs,maar vond het wel super dat hij mee ging, want meestal blijft hij liever op de bank!
Dus ik was positief verrast, en daar loop ik graag een wat mindere route voor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 16:41

Ahh die specht, wat goed dat je voor hem gezorgd hebt.
Gezellig dat je man mee ging, dan zijn de wat mindere paden ook minder erg. Werkdagen van 7 tot 17 zijn ook pittig inderdaad.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:17

Oh een specht <3 Dat vind ik zulke kunstwerken van vogels, echt prachtig. Flinke route! Leuk dat je man mee ging.

Sherivey, oeh spannend! Lekker in je nieuwe huis!

Jeetje SV, wat een dagen voor de boeg. Wat niet gaat, gaat niet. Mooie ronde met hoogtemeters weer!

Ik heb net in 25:34 de 5 km gelopen *\o/* Ik had gehoopt dat ik onder die 26 minuten kon duiken maar dat had ik wel heel erg snel gevonden. Red ik het nog ook! Wow!
En die 4e kilometer dacht ik echt dat ik stierf :') Maar ik moest denken aan de KvS, dat ik bij 24 kilometer al dacht BIIIIIJNA KLAAAAAR en nog 7 moest en dat ik nu inwendig liep te vloeken op die ene kilometer :)) Lópen!

Ik keek net bij de uitslagen, ben ik gewoon 24e vrouw van de 207. Ik eindig altijd onderin het midden. Ik ben echt heel blij met dit resultaat *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:24

Super knap gedaan lisitano, wat leuk zeg!
Nu even lekker nagenieten *\o/*

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:37

Mooie foto's weer SV, dat wordt een strakke planning deze week. Misschien je boodschappen laten bezorgen? Ik laat dat nu het laatste jaar doen, bevalt mij
heel goed en bespaart heel veel tijd.

Fijn dat ze denken dat het goed gaat komen met de specht, mooie vogel. Hij ziet er nog redelijk fris uit en een gebroken vleugel geneest meestal wel goed. Ik lap ook altijd allerlei vogels op thuis. Fijn dat je man meeging op de fiets en dat is wel echt gezellig.

Fiet fieuw Lisitano, wat tof. Goed gedaan! Echt heel knap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 18:02

We hebben net alvast wat boodschappen gedaan, dus dat kan ik afstrepen gelukkig.

Lisitano wat een mooie prestatie!
Heel sterk gelopen +:)+
Lekker nagenieten van je prestatie.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:05

Ja boodschappen bezorgen doe ik ook, wel echt fijn.

Wauw Lisitano lekker gelopen zeg gefeliciteerd!

Lekker gelopen SV, mooie plaatjes!

Aaah die specht, gelukkig heb je m gered!

Lekker gelopen Iris!

Toen wij gisteren terug reden zaten er 2 baby eendjes midden op de snelweg, naast hun dode mama en 2-3 dode baby’s. Nou je raad al wat er gebeurde, uitwijken ging niet echt, wij raakten ze gedeeltelijk en achter ons iemand er vol overheen.
Zo zielig, moet dan echt bijna janken. :o

Vanochtend sportschool geweest, net op (gewone) fiets naar paard.
Morgen is m’n vrije dag, en nu veel tijd want ik heb m’n sportmedisch onderzoek verplaatst. Ga denk ik rondje met Scott rijden, en misschien nog wel lopen. Weer tijd voor een heuvel en trappen training denk ik haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:11

Agos, die specht. Goed gedaan.
Lisitano, wow. Wat heb je goed gelopen, waanzinnig zeg!
SV, goed gelopen zeg. Flinke hoogtemeters. Om even te vergelijken; ik liep gisteren 60 hoogtemeters op 18 km :')
Samantha, dat had ik een paar jaar geleden met gansjes op de snelweg. Ik kon ontwijken, de vrachtwagen achter me reed er vol over heen. Ik had echt de tranen in mijn ogen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 18:30

Vreselijk.
Toen ik een jaar of 16 was zag ik hoe een kat werd overreden, opsprong en weer werd overreden. Ik heb hem dood van de weg gehaald en aan de zijkant gelegd. Ik kan er nu nog om janken en weet nog precies hoe het eruit zag.

Samantha veel plezier met Scott morgen!

Goof 60hm op 18km, dat lukt hier in het bos bijna niet, dat wordt altijd meer :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:33

Ik hoor het al, ik zit aan de vlakke kant van de Veluwe haha.
Oh vreselijk he. Toen ik 16 was, werd onze eigen kat overreden.... Ze had een bandje met ons adres, dus de 2 dames kwamen haar netjes thuis brengen. Kapot was ik ervan.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:26

Ah De specht! Wat lief en goed dat je die hebt gered.

En gefeliciteerd met de tijd lisitano! Leuk hè,dat als je langer loopt kortere stukken opeens beter te doen zijn.

Mooie loopjes verder ook *\o/*

Ik rende donderdagavond nog een leuke training met heen en weertjes en versnellingen: 6 min heen, 5 min terug. En gisteren wandelde ik 37km. Helaas enorm veel blaren. Ik moet dus andere schoenen. En nu even met mijn voeten in de soda. Hoop dat mijn teennagels het overleven.

En edit: ik ben net begonnen aan in de ban van de barkley. Een heerlijk ultra-run boek.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:33

Supervixen schreef:
Spannend!! Heb je een goede plek voor de paarden kunnen vinden?
En dus ook in de weekenden werken? Hoeveel uur per week ga je maken?

Jazeker, echt een prachtplek waar ze 24/7 buiten staan op een groot stuk grond. :D

Ik ga 24 uur per week werken, gemiddeld. In de zomer en schoolvakanties wat meer. In het laagseizoen wat minder. :)

Samantha, ohhh vreselijk! Zorgt bij mij ook voor tranen.

Ik heb ooit de stalkat overreden zien worden. Lag te slapen onder de auto.
Dat beeld gaat nooit meer van mn netvlies. :n

Fenn, oeh, ben benieuwd naar dat boek :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 19:57

Ohh heerlijk 24 uur, dat klinkt goed. Wil ik stiekem ook en denk er elk schooljaar over na. Lekker zoveel grond voor de paarden en mooi veel naar buiten.

Fenn dat is een leuk boek ja, die ligt hier ook in de kast.
Vervelend van die blaren, maar wat een eind wandelen, poeh. Op wat voor schoenen wandel je nu?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:06

Op Hanwags, hiervoor ook Hanwags. Omdat ik geen twee paar wilde waren mijn vorige c-schoenen waar ik ook in Nederland op liep. Dat vond ik overdreven dus nu nieuwe sinds december. Blijkbaar niet groot genoeg voor wandelen in warmte. Zo'n beginnersfout :') . Nu heb ik snel blaren, maar mijn hele hak en voorvoet bij beide voeten is echt te veel.

Sherivey, wat heftig van die kat!