Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:39

Balen zeg Namiro.
Ik herken wat je zegt van toen ik afgelopen winter ineens een vette nekhernia had. Zo kak.
Hoop dat de fysio iets kan betekenen voor je. Beterschap.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:54

Inderdaad, hopelijk kan de fysio wat voor je betekenen.

Vanmorgen in de regen 10km gelopen met 8x400m tempo en als toetje 200 meter sprint. Ging echt heel lekker!

Afbeelding

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:31

Be funny, wat een gave actie foto, en mooie loop hoor, flinke afstand. Fijne vakantie nog
Namiro, balen, hoop voor je dat je fysio je kan helpen.
Sv, mooie grafiekjes, je ziet die sprint idd ook echt pieken tov de rest

SV, nee, het is de Julian Alps Trail Run. Limiet lijkt me gelukkig wel nog haalbaar, maar ik had eerst ook bepaalde tijden in m’n hoofd, maar dat ga ik zeker niet proberen. Hardlopen in de bergen is inderdaad wel van een andere soort. Ik had dat wel onderschat, anderzijds vond ik het ook gaver dan ik had verwacht. Het is echt een soort mini avontuur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:48

Tijden moet je echt loslaten ja.
Ik denk dat je blij mag zijn als je 5 kilometer gemiddeld per uur haalt als je een echte bergtrail hebt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:10

Ik ben al blij dat ik kan lopen dus tijd kan me gestolen worden :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:01

Namiro, jee wat vervelend zeg, sterkte met je enkel.
Wel een goed teken dat je het hardlopen mist, dan vind je het echt leuk!
Hopelijk valt het mee, sterkte bij de fysio.

Be funny, wow mooie afstand gemaakt zeg, en super gave omgeving waar je zit!

SV, ja was gezellig! Mooie foto's gemaakt!
Goed bezig met je intervallen!
Zo de laatste was mega snel zeg, had je ook de cafeïne tailwind gedronken :D

Puera, leuke foto's, wat gezellig dat jullie samen hebben gelopen!
Ziet er uit als een leuke ronde!

Lieke prachtig foto's! Ja lijkt me ook heavy zeg zo een berg trail in het buitenland, finishen is ook winnen!

Afgelopen week de eerste week vakantie van werk, en heb bijna elke dag gelopen, wel veel, maar wel genoten!
Vandaag een dagje Amsterdam gedaan, en ben blij dat ik weer thuis ben, van een week hardlopen word ik minder moe ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:17

Lieke: het was een intervaltraining. In totaal een langere afstand gelopen dan normaal en hoewel ik al behoorlijk moe was, kon ik nog een km uitlopen op 8:15. Ik denk dat het een kwestie is geweest van 'knop om en gewoon doen'.

Vandaag voor het eerst 5k achter elkaar gerend :) Iets meer dan 41 minuten over gedaan.

Ik zie veel mooie loopjes voorbijkomen, met jaloersmakende uitzichten. Leuk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:33

Goed zeg Tiggs!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:31

Tiggs wat goed van je!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:22

Mooie mijlpaal Tiggs!

En wat heerlijk al die vakantiefoto's en vrolijke loopjes ook. Goed bezig allemaal *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:43

Tiggs, wat goed gedaan!
Netjes hoor!

Ik ben nu ongeveer iets meer dan een jaar geleden begonnen met hardlopen, en kan me nog herinneren dat ik ook zo blij was dat ik 5km voor het eerst zonder te wandelen kon afleggen.

Een paar dagen geleden kocht ik op het station een magazine, Running nl, en daar vertelde iemand dat hij pas laat was begonnen met hardlopen, op zijn 24e.
Ik dacht echt, jee was je nog zo een broekie :D
Blijkbaar is dat al laat in de hardloop wereld.
Zelf ben ik op mijn 44e pas begonnen, zal in de hardloop wereld wel een oma leeftijd zijn, waar je met moeite achter de geraniums vandaan komt, om een of ander traag rondje te gaan doen ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe oud jullie waren, toen jullie met hardlopen begonnen, en hoe lang je al hardloopt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:51

Je bent een Turbo-oma Ieris :))

Goed gedaan Tiggs!

Ik ben in 2007 denk ik begonnen met start-to-run. Jarenlang wat gerommeld, 2/3 keer per week tussen de 5 en de 8km. In 2018, nadat we een jaar verbouwd hadden en verhuisd waren, een jaar gestopt. Ik had kleine kwaaltjes en was niet meer gemotiveerd. In 2019 weer begonnen, zelfde principe weer, 3 keer per week, tussen de 5 en de 10km. Begin 2022 heb ik de knop omgezet, mijn paard was oud en ik reed niet meer fanatiek, dus ik zocht een andere uitdaging. In maart liep ik mijn eerste halve en in september, op mijn 42e, de eerste hele.

Ben dus ook vrij laat begonnen met de langere afstanden.

Vanochtend mijn favoriete 11km gelopen in de miezer, was wel warm. Daarna moest ik toch nog even aan het werk, ben nu aan het afronden en ga vanmiddag lekker buiten rommelen in de stal.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:02

Wauw Tiggs, wat goed! Heb je een volgend doel of train je eigenlijk niet echt met een doel?

Sterkte Namiro, hoop dat het meevalt met je enkel!

Sv, mijn gymleraar vroeger ( :+ ) zei ooit dat mensen sprinters of stayers zijn, en dat het beter is om op 1 van die twee te focusen. Ik helemaal gedemotiveerd :Y) Maar ik vind jouw posts altijd weer bewijzen dat het ook gewoon allebei kan. Vind ik heel knap.

Ik heb gisteren ook weer een heerlijk rondje gedaan. Valt me op dat ik aan het begin van de week lekkerder loop dan op het eind. Vraag me af of dat komt omdat ik in het weekend een luie bankhanger ben :D Gisteren overigens wel stromende regen, maar in het bos viel het mee. Heb mijn interval weer wat opgekrikt en de hersteltijd ertussen weer verkleind. In ministapjes, dat wel :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:49

Sokje_6 ik doe van alles wat (want dat vind ik leuk), maar mijn focus ligt wel op lange afstanden. Ik denk dat je sprintkwaliteiten ook goed van pas komen bij het trailrunnen. En door tempoblokken te lopen word je conditie ook beter.

Ieris ik ben in 2015 begonnen, ik was 34 toen ik begon. Mijn eerste georganiseerde loopje was de marikenloop 5km in mei 2015.

Vanmorgen heb ik een kort loopje gedaan.
6.5 km in totaal. Een kilometer inlopen, met daarin 1x600m, 1x400m, 2x200m en 4x100m tempo.
En net nog 26km gefietst.

Morgen wil ik met mijn vriend een langere trail lopen, ik hoop enorm dat het meevalt met het weer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:04

@Ieris, Ik was eigenlijk afgelopen jaar begonnen. In september op mijn 39e dus. Maar in januari moeten stoppen en dus weer begonnen in Maart. Maar ik doe het opbouwen wel anders denk ik. Ik bouw afstand uit maar met tempo loop ik wel erg achter. Ik moet ook zeggen dat ik daar misschien wat te voorzichtig in ben.
En soms twijfel ik of ik het dan wel hardlopen mag noemen, eerder slowrun, Maar tegelijkertijd loop ik echt voor de leuk dus boeit het tempo mij eigenlijk niks. En als ik even een foto wil maken dan stop ik dus rustig. Dat aan één stuk kunnen lopen vind ik wel belangrijk tot een uur (maar ook als het korter is maak ik vaak wel eens een foto) maar af en toe doe ik dat bewust niet om toch dat uur aan één stuk te lopen. Daarna maakt het me niet uit run/Hike of dat het verder Hike wordt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:00

:wave:

Mag ik meelezen en praten?
Een jaar of 12 geleden met Evy opgebouwd naar 5 km. In een tijdsbestek van een paar weken en een aantal domme keuzes (2 weken ziek, daarna spontaan 7,5k gaan lopen en de dag erna nog 2k met intense intervallen) uitgevallen met shin splints.

Elke keer als ik na die tijd probeerde op te bouwen kreeg ik weer klachten.

Tot afgelopen januari. Doel was 5k bij de Enschede marathon eind april.
Ik heb weer met Evy opgebouwd en was bijna aan de 5k toe.

De dag van de marathon was ik doodziek, intens verkouden, maar met een paar keer wandelen, bloed zweet en tranen toch mijn 5k uitgelopen in een erbarmelijk tempo.

Meteen die dag ingeschreven voor de singelloop in september maar inmiddels is er weer flink de klad in gekomen doordat we een nogal stressvolle verbouwing hebben gehad. :')

Wil nu wel weer graag gaan opbouwen. Ik weet alleen niet zo goed of ik weer vanaf 0 opbouw of het iets verderop kan oppakken.

Ik lees dus mee voor tips en een stuk motivatie. :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:08

@BeFunny ik doe ook slowrun :D Ik begon veel te hard met grote passen en toen kreeg ik overal pijn _O- Dus hier ook een slowrunner.

@Lente shin splints zijn klote, maar wel fijn dat het eerder dit jaar al beter ging!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:11

Natuurlijk, welkom Lente!

Al doende merk je wel of je wat trainingen kunt overslaan denk ik. Gewoon weer beginnen. Maar aangezien je wat gevoelig bent voor die shin splints, zou ik heel voorzichtig zijn.

Ik denk qua motivatie, dat een doel wel weer kan helpen, zoals een 5 of 10km loop. En verder denk ik dat je hardlopen echt leuk moet vinden, anders hou je het niet vol.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:20

Hier ook stille slowrunner. Jullie berichten gaan altijd veel te hard om bij te houden maar ik geniet zo hard van dit topic, mooie foto's!

Super Tiggs van je 5km!!

Vandaag een 2,5km loopje gedaan in Engeland (slowrunner én shortrunner? :Y) ), en leuke paadjes tegengekomen die zowaar op een bos leken ook al was ik in de stad :D Superleuk, dit zou ik nooit in Nederland tegenkomen (in Zuid-holland kennen ze geen natuur). Helaas geen foto want ik genoot er teveel van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:33

Supervixen schreef:
Natuurlijk, welkom Lente!

Al doende merk je wel of je wat trainingen kunt overslaan denk ik. Gewoon weer beginnen. Maar aangezien je wat gevoelig bent voor die shin splints, zou ik heel voorzichtig zijn.

Ik denk qua motivatie, dat een doel wel weer kan helpen, zoals een 5 of 10km loop. En verder denk ik dat je hardlopen echt leuk moet vinden, anders hou je het niet vol.

Mooie tips, dank je!
Mijn probleem is dat ik het hardlopen wel leuk vind, maar het opbouwen richting dat doel niet zo :=

En zolang ik niet bij die runner's high kom ben ik geneigd te gaan piekeren. Dat heb ik uiteindelijk kunnen oplossen met luisterboeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:57

Thanks allemaal voor de leuke reacties!

ieris schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe oud jullie waren, toen jullie met hardlopen begonnen, en hoe lang je al hardloopt.

Euh, als je de middelbare school en wat mislukte pogingen vergeet: 37 {:}

[quote=]"Sokje_6"]Wauw Tiggs, wat goed! Heb je een volgend doel of train je eigenlijk niet echt met een doel?

[/quote]

De Dam tot Dam loop... Het doel is uitlopen, maar ik las dat je binnen 2 uur moet finishen en ben benieuwd of dat me lukt.

Daarna wil ik verder opbouwen en kijken of een halve marathon haalbaar is. En een keer een trailrun proberen.

Welkom Lente!
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 01-08-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:07

Waarom vind je het opbouwen niet zo leuk Lente?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:08

Ik ben begonnen op mijn 15e met twee vriendinnen, toen we een sport zochten die we makkelijk zelf konden gaan doen. Schema uitgeprint en met een stopwatch gaan lopen drie keer in de week. En we hielden het vol tot de studie. Inmiddels ben ik 32, dus daar is wel wat tijd overheen gegaan. Veel gestopt en gestart. In mijn studententijd ook een goede shinnsplintachtige blessure opgelopen. Daar best een tijd meegekwakkeld en wat fysiotherapeuten gezien. Mijn favoriete afstand is tussen de 5 en 10km. Daar ben ik nu nog niet.

Ik denk dat je niet van nul hoeft te beginnen Lente, maar wel goed moet voelen. Pijn die blijft na het hardlopen is niet goed is mijn ervaring. Soms is tijdens niet erg, meestal check ik waar ik sta door wat intervallen. Ik vond opbouwen ook niet leuk, maar nu zie ik het gewoon allemaal als lekker buiten zijn en geniet ik van de vooruitgang.

Zondag weer gelopen en straks staat weer een training op het programma. 5 keer 5 minuten alweer.

En ik heb mijn nieuwe hardloopschoenen toch online besteld. Deze mooierds:Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:11

Supervixen schreef:
Waarom vind je het opbouwen niet zo leuk Lente?

Ik vind het gevoel dat ik het net wel/net niet haal niet fijn. Daar ga ik dan tijdens het lopen over malen en dan krijg ik mentaal op m'n donder.

Als ik eenmaal klaar ben met zo'n dan ben ik wel blij hoor. Maar liever loop ik gewoon lékker en in de opbouwfase is dat er zeg maar 2 van de 3 rondjes niet.

Loop ik ongeveer 5k dan kom ik in wat ik altijd noem het 'Forrest Gump gevoel'. Dan zit ik conditioneel lekker, ben ik niet steeds achter adem, loop ik soepel en heb ik het gevoel dat ik kan blijven gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:42

Ik ben begonnen op mijn 41e, 2 jaar geleden. Ook een 'oude' loper dus :+
Heb ook een aantal pauzes gehad vanwege blessures en omdat ik structureel last heb van mijn gewrichten gaat het opbouwen minder snel. Maar ik heb recent mijn 1e 10km gelopen en ik geniet er volop van (alhoewel ik deze zomer echt minder fit ben helaas).
Net tussen de buien door nog een kort rondje van 4km gelopen, toch nog even actief geweest.

Afbeelding