Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:45

In pompoenpitten zit ook veel ijzer, als je het kort roostert in een pannetje zonder olie is het overal lekker bij als topping, van ontbijt tot avondeten. :D
Volgens mij deelde Ninus ook een tijd geleden haar problemen over ijzertekort. Sindsdien blijft dat ook wel in mijn hoofd spoken.
Menstruatie is sowieso een hele goede graadmeter van je algehele welzijn, benadrukte de fysio gister en die van vorige week ook. Wat dat betreft, ben ik blij niet meer aan hormonale anticonceptie te zitten en weer mijn eigen cyclus te hebben. De functie dat je menstruatie uitblijft bij te veel inspanning/stress/vermoeidheid heeft te maken met dat je lichaam dan zegt: nu kunnen wij niet gezond kinderen krijgen, dus we zetten het on hold, maar dat betekent dus dat er iets niet goed gaat.

SV, ik ben ook echt geen fan van dat dryneedlen. Geef mij maar tatoeages. :') Al voel je niet eens dat er een naald in je gaat, maar als ze dan die naald vastpakken en heen en weer bewegen in je spier, aaaaauuww. Maar ja, het is wel heel efficiënt.

Sherivey, jaa dit is zo'n leuk pad en hij gaat echt kilometers lang door!

Muppetmayo, ah zo lief! Ja, de blarenpleister + tape blijft goed zitten gelukkig. Heb de tape ook doorgetrokken over mijn voet heen, zodat hij niet makkelijk los kan laten. Ik hoop dat het nog een aantal dagen goed blijft zitten. En herkenbaar, van die op en neer loopjes. Waarom loop je dan niet gewoon van 10 naar 2? Of in de vorm van een piramide, dat helpt misschien ook, dus 2 4 6 8 6 4 2?

Sherivey, hier ook fan van nakd reepjes! Gaat eigenlijk altijd mee, ook omdat het wat vullender is. Alleen vind ik het soms te veel kauwwerk. Fijn dat het lopen lekker ging!

Leonie, mijn kuiten zijn vooral heel erg beurs en pijnlijk na het prikken. Dat voelde ik in het begin van het lopen gisteren flink, maar na een tijd zakte dat weg, tot ik klaar was, toen liep ik zo wat mank. _O- Vanochtend ook, ik moest heel bewust mijn hak tot aan de grond laten zakken, had het gevoel alsof ik dat niet kon. Ik moet nu ook echt niet in mijn kuit knijpen. :') Maar zolang de fysio zegt dat ik er alles mee kan, doe ik dat gewoon. Alleen comfortabel is anders. Als het goed is, trekt die beursheid morgen of zondag wel weg.
Leuk als je daar ook aan de slag kan gaan met spinning, vast wel! Ik zou ook wel spinning lessen van jou willen haha, lekker enthousiast volgens mij.

Samantha, oei ja, fietsen is een stuk kouder. Juist omdat je wel zweet door de inspanning, maar ook veel wind vangt. Laagjes werken fijn, ik heb van die leg warmers die ik dan af kan ritsen als ik het warm krijg. Een dunne band om mijn oren vind ik ook heel prettig, scheelt een hoop als je je hoofd warm houdt.
En ja, SPD/clipless scheelt absoluut, zowel in energie als kracht die je kan leveren. Als je zonder clipless fietst, zet je eigenlijk alleen kracht als je de pedaal naar beneden duwt en haal je daar je snelheid uit. Vervolgens verlies je energie omdat je tegen de zwaartekracht in het pedaal weer omhoog krijgt en gebruik je dan niet je spieren. Eigenlijk gebruik je continu 1 been om naar beneden te stampen. Met SPD/clipless lever je de hele ronde kracht, gebruik je meer spieren en veel optimaler doordat je ook kracht zet als je de pedaal omhoog trekt doordat je vast zit. Het is echt lekker om zowel naar beneden toe, als naar boven toe, kracht te kunnen zetten. Je hele beweging levert dan meer op, je spreekt veel meer spieren aan en je traint meer continu.
Toegegeven, het is eng de eerste keren, je gaat sowieso een keer vergeten los te klikken als je stilstaat en dan val je heel oncharmant. Maar je valt niet hard, je valt gewoon om en dat voel je gebeuren, maar je kan er niets tegen doen. :') Als je in snelheid valt, schiet je automatisch los. Je kan ook instellen hoe vast of los je zit, dus je kan jezelf in het begin losser zetten. Of wat ik ook deed, was in het begin 1 been ingeklikt en dat een beetje afwisselen om aan die beweging te wennen en alleen op lange rechte stikken beide kanten ingeklikt. Op een gegeven moment is het een automatisme.
Ik heb op mijn tourfiets combi SPD-pedalen, zwaar bepakt voegt het voor mij te weinig toe of is het te onhandig, maar als ik sneller wil fietsen en licht bepakt ben, vind ik het echt ideaal om mijn fietsschoenen te dragen.

Ik ben vandaag echt wakker geworden als een dweil. Vannacht vervelend kriebelhoestje en een wattig hoofd. Ik heb het ook telkens koud, volgens mij trek ik die weersomslag niet zo en begint de vermoeidheid van elke dag rennen me in te halen. Hopelijk zet het niet door! Vanmiddag rustig 11 km rennen en vanavond nog een keer 5 met de hond van mijn moeder, want daar word ik altijd heel vrolijk van.

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:50

Suliko, mijn menstruatie is ruim een jaar uit gebleven omdat ik te weinig at. Kreeg toen ook van mensen om me heen de vraag of het wel goed met me ging omdat ik steeds dunner werd en er slecht uit zag.
Dat mn menstruatie weg bleef vond ik dan weer niet zo erg. :')
Pas maar goed op jezelf en niet teveel willen als je ziek aan het worden bent.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:00

Van lucovitaal, zijn wel van die grote pillen.

O Thanks Suliko, klinkt dan inderdaad als een goede optie, die schoenen.
Ik krijg van m’n vriend voor mn verjaardag een uitje naar mantel voor wat ik nog nodig heb haha, dus zal kijken of ik schoenen kan proberen daar.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:14

Ik denk slim dat je hem verzet hem Samantha. Je mag volgens mij 48 uur (of was het 24) voor SMO geen zware inspanning leveren. Dus misschien kun je meegaan en 1 lusje lopen op het gemak ofzo?
En brrr snap dat je het koud had!
Schoenen heeft onze rennende wikipedia al beter uitgelegd dan ik het ooit had kunnen doen :Y) Het helpt echt maar kan me voorstellen dat het in het verkeer wel spannend is. Daar heb ik dan weer geen last van.

Roosvice kan ook nog helpen met ijzer behoefte btw. Ik vind het extreem goor en mijn ervaring met ijzer pillen is dat die ook goor zijn.
Pompoenpitten, ook jum! Alleen zit ik juist aan de andere kant van het spectrum en moet ik wat minder eten. :') Met de marathon training gezegd joh als je honger hebt, toe maar. Was met de marathon zwaarder dan ik ooit geweest ben in de afgelopen jaren. Dus nu er niet echt wat op de planning staat wil ik daar wel echt goed naar kijken om toch die 3/4KG er weer af te krijgen door gewoon gezond te eten en wat minder te snoepen. Best lastig in het ijsjes seizoen :Y)

Ah nee oke dan hebben we hetzelfde Suliko. Dat gevoel van je hak niet op de grond kunnen zetten herken ik heel erg haha. Best gek. En dan oprekken op de trap... het beste gevoel wat er is als je kuiten zo voelen. Het trekt idd vrij snel weer weg. Veel drinken helpt bij mij echt.
Altijd welkom om een keer te komen spinnen. Ik ben wel vrij fanatiek ja _O- . Moet me bij de groep vandaag echt een beetje inhouden anders vallen ze om.
Oh Oh! het is ook wel opeens heel koud. Goed aankleden en hopelijk waait het over.

Oei Sherivey een jaar ook. Dat is wel heftig! Wel goed dat je het nu herkent en dus probeert voldoende te eten. Niet ongesteld worden zou ik ook niet erg vinden hahaha maarja het is gewoon niet goed voor je lijf helaas.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:18

Samantha_ schreef:
Van lucovitaal, zijn wel van die grote pillen.

O Thanks Suliko, klinkt dan inderdaad als een goede optie, die schoenen.
Ik krijg van m’n vriend voor mn verjaardag een uitje naar mantel voor wat ik nog nodig heb haha, dus zal kijken of ik schoenen kan proberen daar.

Ik had die van Vitakruid, die waren niet zo groot ook.
Heb nu Flinndal besteld. Zal nog ff laten weten of die ergens naar smaken.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:27

Suliko ik heb er wel aan gedacht om de intervallen om te draaien maar ik dacht, hij staat niet voor niets zo op het schema :+ Over 1 of 2 weken staat hij nog een keer volgens mij, maar dan idd van 10 naar 2 minuten. Ik dacht ik volg braaf mijn schemaatje hihi.
Doe maar even rustig aan als je je niet zo ok voelt :(:) (al heb ik het gevoel dat je vanmiddag toch weer een heel stuk gaat lopen hihi)

Sherivey wel heftig geweest die periode zo te lezen, een jaar ook te weinig eten. Ik snap wel dat je het niet ongesteld worden gedeelte niet zo erg vond haha.

Samantha wel goed dat je je test hebt verzet zo met je voet denk ik. Dan kun je er in juni volop tegenaan :D

Leonie87 dat opletten met eten herken ik ook := Ik ben gelukkig al wat lichter dan een paar maanden terug, maar er moet nog zo'n 3 a 4 kilo af eigenlijk.

Echt super leuk om te zien trouwens dat er meerderen gelijk advies kunnen geven op gebied van het fietsen en de click dingen. Jullie hebben ook overal verstand van he :D

Over ijzerpilletjes gesproken, een tijd terug had ik ze ook, maar dat waren niet heel grote pillen geloof ik. Mijn multi vitamine die ik laatst gehaald heb daarentegen, jeetje wat een enorme dingen :wow: Ik krijg ze gewoon niet weg zo groot.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:33

germie schreef:
Nou, ik heb gisteren de Kiprun Pacer app mee laten lopen met mijn 5km. Want ik moest ook 5km doen volgens Kiprun, maar moest er dan 50 minuten over doen.
Er staat bij dat te langzaam lopen zwaarder aangerekend wordt dan te snel. Nu heb ik dus die wedstrijd in 36.40 afgeraffeld, en een score van 22% en echt heel rood en heel duidelijk 'onvoldoende' gekregen van Kiprun.
Fijn als je je 2e tijd sinds 3 jaar op de 5km loopt. :+

Ik denk dat er iets nog totaal niet aan deze feature klopt.

Die score zegt precies niets over hoe 'goed' jij een 5km kan lopen, het zegt alleen maar iets over hoe accuraat jij de training hebt gevolgd en gelopen. Niks meer, niks minder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:07

Voorheen kreeg je dan juist een 'ga zo door'. Nu nog steeds bij de debriefing, maar je krijgt dus ook deze score te zien. Beetje tegenstrijdig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:09

De flinndal ijzertabletten zijn binnen. Hele kleine pilletjes, makkelijk slikken en smaken niet vies

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:12

Ik heb net zo’n ijzer tablet op van lucovitaal maar die is dus helemaal niet groot. En je slikt m zo door, smaakt niet lekker nee maar dat proef je dus niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:26

Samantha_ schreef:
Ik heb net zo’n ijzer tablet op van lucovitaal maar die is dus helemaal niet groot. En je slikt m zo door, smaakt niet lekker nee maar dat proef je dus niet.

Ik ken ook geen ijzertabletten die groot zijn, eerlijk gezegd. Die van de dokter waren ook ienieminie

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:35

Andere opties is nog de ijzer gummy bears, die heb ik per ongeluk besteld maar die kun je gewoon opkauwen, je proeft wel iets ijzer, maar ik vind het zelf wel meevallen (en de Roosvicee ferro vind ik echt niet te hachelen).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:40

Ik ga haar nog eens proberen deze te laten nemen. Vind dat flauwvallen niet zo grappig.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:18

Dames.. wat gaan jullie weer hard!
Tot nu toe (klopt heel hard op hout) zet het niet door qua ziekte.. alleen maar moe. Dus daar geef ik maar lekker aan toe door op tijd naar bed te gaan en rustig aan te doen.
Groot deel wordt veroorzaakt door werkdruk.. en dat is lastig om daar iets aan te doen.

Suliko, hopelijk zet het bij jou ook niet door. Zou zo enorm zuur zijn als je het nu niet zou halen!

Samantha, verstandig om je test te verzetten. Je zou bij de meeting een klein rondje mee kunnen doen? Easy qua tempo… ik ga dan ook voor een easy herstel run denk ik. Dus je bent niet alleen!

Verder lees ik nog over Efteling bezoekjes! Super als je de Efteling in de achtertuin hebt liggen! Snap dat je dan vaker ‘even’ gaat.

SV, ja tattoo is heel gaaf! Ben zeer benieuwd wat voor ideeën je hebt voor je rug.

Verder kom ik even niet met een bijleespost. Eerst naar de zwemles met zoonlief..

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:36

Hoe gaat het hier met iedereen? Ik loop een beetje achter want ben lekker op vakantie geweest dus het gehele bijlezen is nog niet gelukt. Moest toch even iets leuks kwijt :D

In mijn dorpje is er sinds gisteren een nieuwe running club in het leven geblazen *\o/*
We hadden een opkomst van zo'n 25 man :wow: Gesplitst in 2 groepen, een wat meer gevorderden groepje en een beginners groepje.
Ik ren inmiddels een minuut of 5 achter elkaar en loop dan 2 minuten, het beginners groepje ging 1 minuut lopen en dan 90 seconden wandelen. Ik dacht, dat is een eitje, maar het was toch nog best pittig. De snelheid lag net iets hoger dan wat ik ren als ik alleen ben dus was een goede workout :Y)
Wel echt super leuk om met andere mensen te rennen.

Het topic hier op bokt en de club gisteren bevestigen dat hoewel het een redelijke individuele sport is, het wel een geweldige communitie heeft *\o/*

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:40

Let wel op met zomaar random ijzer slikken. Hij kan ook tegen je werken als het niet nodig is.

Namiro, fijn dat het niet doorzet! Wanneer vertrek je?

Ow wat leuk Forbiddenpie. Ik vind samen rennen ook echt altijd leuk. Ik mis het ook wel om op de baan te trainen maar hoe moet ik dat nou weer in mijn schema proppen :')

Vanmiddag nog een rondje gaan lopen. Had niet echt een doel persee dus had me bedacht dat ik ga oefenen met tempo's op gevoel. Ik weet best heel goed waar de 05:00 (groen) ligt en de 05:30 maar de 06:00 vind ik nog wel lastig soms. Ik krijg hem dan wel gevonden maar ga na een paar (honderd) meters weer wat meer duwen en kom dan toch vaak net te snel uit. Dit wil ik graag verbeteren met het oog op het pacen uiteraard. Ik had mezelf de opdracht gegeven dat ik maximaal 2x per km mocht kijken naar de pace op mijn horloge en dan aan het einde van de km zien hoe ik het gedaan had.
Vooral de 06:00 (geel)heeft wat aandacht nodig zoals verwacht:
Afbeelding
Vooral als ik net versneld heb is het lastig. Ik liet me afzakken, checkte mijn horloge en zat dan wel goed, maar uiteindelijk dus toch echt te vlot. Ik ga hier lekker mee spelen de komende tijd.

Ik was bang om het koud te krijgen maar uiteindelijk toch spijt van de sokken. Wel heel matchie baluw haha
Afbeelding

De 05:00 koste me meer moeite dan ik had verwacht. De afgelopen tijd heb ik heel weinig op tempo getraind dus ik vermoed dat dat deel van de oorzaak was maar toen bedacht ik me ook dat ik 5 uur ervoor nog een pittige spinning had gedaan en dat dit misschien ook deel van het probleem kan zijn :Y) . Iig de komende tijd weer lekker veel intervallen meenemen en gas erop! *\o/* Op naar een nieuwe PR poging op de 5km denk ik :o

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:04

Hier mijn ticket voor de stuwwaltrail verkocht.
Was bang de 21 niet te redden.
En uiteindelijk besloten dat ik dan liever volgend jaar terug kom voor 21, dan nu 11 te doen.
Vanochtend lekker met een vriendin thuis het bos in voor een route van een km of vijf

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:57

Verstandig Xx. Komt vanzelf volgend jaar.
Leonie, ik vind het ook lastig om een tempo heel bewust te lopen en vast te houden.

Vanmorgen 18,5km gelopen in het Speulderbos. Heerlijk rondje, kreeg alleen last van beide knieën op 14km. Irritant. Verder lekker gelopen!!

Afbeelding

Verder was mijn hartslag weer interessant; ik heb net 4,5 minuut in zone 3 gelopen en de hele rest van de loop in zone 4. Geen opbouw ofzo via zone 2, gewoon bam, direct hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:06

Lastig op tempo lopen Leonie!

Lekker gelopen Goof!

Verstandig xxl.

Ik ben net terug van de run, het was echt heel erg leuk. Zal later nog foto’s posten. Voel m’n voet wel maar niet heel erg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:22

Goof, lekker gelopen!
Wel balen van je knieën :=

Ik vind bewust op een bepaald tempo lopen voor langer dan een minuut of 10 lastig. Met intervallen lukt het redelijk, maar in mn marathontraining zitten tempoblokken van 2 tot 10 km, dat vind ik lastiger. Ga dan toch stiekem steeds wat sneller ofzo.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:41

Bedankt voor jullie enthousiasme! Vandaag echt bagger weer, ben dus nog niet gegaan hahaha. Morgen!!

@leonie, HM :+ . Laten we maar ff rustig aan beginnen met ongeveer 10% daarvan? Hahaha. En niet echt, de kleine is best een flinke huilbaby... Is ook opgenomen in het zkh enz wegens slechte groei :(

@lisitano, gaat helemaal goedkomen! Ben benieuwd hoe goed of slecht mijn eerste rondje weer gaat zijn...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 17:03

Leonie ik vind het al best in de goede richting gaan hoor.

Suliko hoe is het met jou? Hopelijk niet ziek geworden?

Slimme beslissing xx.

Goof lekker gelopen, hopelijk valt het mee met je knieën en trekt het snel weg.

Forbidden pie wat leuk dat je met een club hebt gelopen. Was het eenmalig of ga je het vaker doen?

Ik heb net als leonie ook geprobeerd om een aantal km op hetzelfde tempo te lopen.
Lukte redelijk. Ik heb er nog 6x80m sprint doorheen gegooid. Het was heerlijk om in de regen en wind te lopen. Morgen het bos in.

Afbeelding

Afbeelding

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:05

@leonie Ja was echt leuk! Hier geen baan in ons dorp dus werd gewoon een stukje op de stoep richting het kanaal. Moet zeggen dat het mij ook wel leuk lijkt om een keer op een baan te trainen al geniet ik altijd van de omgeving. Veel succes met de intervallen de komende tijd!

@XXL Klinkt inderdaad als een goed plan om dan voor volgend jaar te gaan, gelukkig lekker het bos ingegaan!

@Goof 18,5km is niet mis zeg! :wow: Wow, heerlijk!!

@Supervixen Ik ben van plan om elke week te gaan! Ben nog niet zo lang geleden naar dit dorp verhuisd en ken hier eigenlijk nog niemand dus heel leuk om mensen te leren kennen en tegelijkertijd hiermee bezig te zijn! Lekker gelopen ook zie ik, dat zijn tijden waar ik vooralsnog alleen nog maar van kan dromen. Wat moet dat heerlijk voelen :):)

Ik heb vandaag weer iets nieuws gedaan :Y) Ik heb voor het eerst meegedaan met een parkrun. Was echt super leuk. Iedereen was zo lief ook. Deden een man of 160 mee en ik kwam binnen op 150 :') dus echt snel ben ik nog niet en het voelde eigenlijk nog net iets te lang aan, weet niet of ik er al klaar voor was. Maar vond het een hele leuke ervaring en wil het over een week of 3 weer proberen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:20

Heel leuk die parkrun, ik zie altijd veel mensen meedoen aan parkruns. Mooi initiatief. Ik heb vorig jaar aan een parkrun meegedaan, mijn eerste en denk ik enige ooit.
In Hoedspruit in Zuid Afrika :P.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:09

Leuk zo’n parkrun! Lijkt me ook wel wat.
Je hebt ook steeds meer van die social runs en girls runs, ook leuk.

Mijn run in Krommenie was erg leuk.
Het was 7 km, en de omgeving is prachtig. Daarna mocktail en ijsje, muziekje erbij, super leuk!
Shirt heb ik erbij gekocht, je kreeg ook een goodiebag met flesje drinken, reepje, paar sokken en speldje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding