De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:03

Robijntjah schreef:
Ik zit te denken om hier in de omgeving ook kleinschalig kinderen op te gaan vangen indien nodig voor mensen die echt in de vuurlinie werken.
Ik wil wel echt iets doen en wij hebben een complete speeltuin in de tuin en een hectare bos.

Even verder over brainstormen.

Geen 100 euro per dag vragen in ieder geval zoals die link eerder hier in het topic.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:04

Joman schreef:
LWDaisy schreef:
Ik snap niet waarom ze de scholen gaan sluiten. Ik vind het een beetje grof overkomen naar de rest van de mensheid, die mogen dan wel gewoon ziek worden? Ik snap ook niet hoe men dat gaat kunnen bolwerken, waar moeten al die kinderen heen? De meeste mensen moeten gewoon gaan werken en hebben dus geen opvang. Kinderen dan maar samen gooien ergens? Kunnen ze net zo goed naar school. Bij oma en opa droppen - dan mogen oma en opa ziek worden?

Ik ben zelf vandaag voorraad gaan inslagen. Moet ik fijn een paar weken niet naar de winkel, en kan ik daar dus ook al niet besmet worden :+

Omdat onder kinderen en jongeren snel wordt verspreid. En zij dragen het over op ouders en opa’s en oma’s.

In België gaat alles dicht; alle winkels, alle horeca. Dus veel volwassenen zitten toch thuis. Voor kinderen van mensen uit de zorg etc zal ongetwijfeld, net als in Frankrijk, opvang worden geregeld.

Nou nee. Ik werk als huishoudhulp, ik beland dus letterlijk elke dag in een ander huishouden. Huishoudens met kinderen, ouderen, ... Mijn papa werkt in de chemie, mijn broer en pluspapa zijn pijpfitters: die komen alle 3 dagelijks in contact met buitenlanders. Mijn mama werkt voor de overheid en neemt elke dag het openbaar vervoer naar hartje Antwerpen. Mijn vriend werkt in een datacenter, dat bedrijf kan ook niét sluiten, waar dagelijks klanten geholpen moeten worden. Wij moeten dus gewoon allemaal gaan werken. Dat geldt ook zo voor de rest van mijn familie, niemand van ons werkt als leerkracht of als verkoper/verkoopster.
Wij mogen dus ziek worden.

Scholen sluiten maandag hier, echt belachelijk. Want lees: de lessen worden geschrapt, maar de scholen blijven open om opvang te voorzien. DIE LOGICA 8)7 8)7

Supermarkten blijven open. Dierenspeciaalzaken ook.
Ik rij in ieder geval morgen naar de dierenwinkel om ook voor mijn paard voorraad te voorzien :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 13-03-20 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:04

Ik wil niks vragen behalve de kosten die wij zelf kwijt zijn aan eten en drinken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:05

Iris82 schreef:
Robijntjah schreef:
Ik zit te denken om hier in de omgeving ook kleinschalig kinderen op te gaan vangen indien nodig voor mensen die echt in de vuurlinie werken.
Ik wil wel echt iets doen en wij hebben een complete speeltuin in de tuin en een hectare bos.

Geen 100 euro per dag vragen in ieder geval zoals die link eerder hier in het topic.

Ik wil hetzelfde doen wanneer de scholen gesloten worden Robijn, maar inderdaad kostenloos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:06

Als ik dan toch ga vloeken in de kerk... het is de manier om de omvang van de mensheid in toom te houden...
Want ik ben heel benieuwd dat de mensen die voor zelfvoorzienend leven en minder druk op de aarde en al dat soort dingen niet ergens zouden kunnen denken dat dit wel een beetje 'opruimt'.
Hoewel, zoveel overlijden er procentueel dan ook weer niet, vergeleken met andere gebeurtenissen.. het is, meen ik gelezen te hebben, niet het meest dodelijke virus?

Ik had ook niet echt verwacht dat de 'nuchtere' nederlander toch minder nuchter lijkt te zijn... op een rare manier heel interessant om te zien hoe dat werkt...

Oh, en ik zit ook nog eens op kantoor te werken vandaag.. zeker al 2 collega's gezien, maar ik verwacht dat het er uiteindelijk vijf zullen worden.. :j Op kantoor is genoeg wc papier gelukkig :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-03-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:07

Wat fantastisch. Je kunt op Twitter misschien met #coronahulp mensen bereiken.

Anoniem

Iris82 schreef:
Wat ik wel schokkend vond in het debat van gisteren, is dat er gezegd werd dat Italië aan alle landen om hulp vroeg, maar niemand iets gedaan heeft. Gewoon 0.

Nu komen gelukkig deze Chinese mensen.

Men zei: hoe kunnen wij hulp van andere landen verwachten als we ze zelf niet helpen? Ik heb geen idee wat we hadden moeten doen hoor... maar het geeft gewoon een naar gevoel.

Hm ja enerzijds eens, anderzijds blijkt nu hoe zeer we onze eigen spullen en mensen nodig hebben... Het is in zulke grote getallen aanwezig dat landen elkaar denk ik niet kunnen helpen. Er is teveel crisis in ieder land.

Laten we wel wezen; die Chinezen en hun laffe aanpak in het begin zijn de veroorzaker van deze wereld ellende. Dus ze kunnen imo niet anders
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

PSvanLot schreef:
Iris82 schreef:

Ik wil hetzelfde doen wanneer de scholen gesloten worden Robijn, maar inderdaad kostenloos.

Nou dat dus.

Iris82

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:10

Ook eens hoor @Joman. Ik zeg ook zeker niet: dat hadden we moeten doen. Maar het voelt wel zo kwetsbaar.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:11

Robijntjah schreef:

Misschien kun je met de lokale school overleggen over wat handig is en hoe het ingericht kan worden? Zij kennen als het nodig is vast ook de kinderen die het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:12

Goede tip! Thanks!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:12

Destination schreef:
Robijntjah schreef:

Misschien kun je met de lokale school overleggen over wat handig is en hoe het ingericht kan worden? Zij kennen als het nodig is vast ook de kinderen die het nodig hebben.

Nee dat werkt niet. Want de school kan en mag z'n naam er niet aan binden want dan zit je met verzekeringen te kijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:13

Destination schreef:
Robijntjah schreef:

Dat wordt pas nodig wanneer er bekend wordt dat er daadwerkelijk scholen moeten sluiten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:15

Iris82 schreef:
Nee dat werkt niet. Want de school kan en mag z'n naam er niet aan binden want dan zit je met verzekeringen te kijken.

Misschien, maar het staat je altijd vrij om om tips te vragen, toch?

PSvanLot schreef:
Dat wordt pas nodig wanneer er bekend wordt dat er daadwerkelijk scholen moeten sluiten.

Ik zeg toch ook als het nodig is?

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:16

Ik ben receptioniste in een hotel. Moet vandaag t/m maandag aan het werk. Ben benieuwd hoeveel annuleringen we zullen ontvangen. Afgelopen woensdag 1 telefoontje met vragen gehad, maar that's it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:17

Robijntjah schreef:
Goede tip! Thanks!

Ik zou beginnen met uitzoeken of dit überhaupt mag. Kinderopvang is aan veel regels en opleidingen onderhevig. Dus ik zou even kijken maarde regelgeving icm de grootte die je ambieert. Wel een mooi streven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:22

Het is niet zozeer opvangen alswel gewoon oppassen, zie gelukkig her en der meerdere initiatieven ontstaan!
Top!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:22

Misschien dat mensen ook eens kunnen kijken of er in de omgeving een kwetsbaar iemand is uit de risico groep met weinig/geen vangnet om hulp te bieden. Bijvoorbeeld voor een boodschapje.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:25

Rawr schreef:
Het is lang een 'ver van m'n bed' ding geweest en ik vond het wat overdreven maar nu het ineens heel dichtbij is ben ik het toch serieus gaan nemen en gaan nadenken over de risico's.

Dinsdagmorgen ben ik een paar uur in m'n sportschool geweest en liep er een personal trainer rond met het virus. Ik had geen direct contact met hem maar ben wel langs hem gelopen en heb apparaten aangeraakt die mensen die hij heeft aangeraakt ook aangeraakt hebben.

Nou ben ik al een goede 2 weken verkouden en hoest ik af en toe ook dus ik ben bang dat als ik ook besmet ben het verschil niet ga merken. En omdat ik zowel zondag als dinsdag zwaar gesport heb heb ik al last van spieren en lichte pijn bij diep inademen, maar dat kan gewone spierpijn zijn.

Maar als ik zie hoeveel contact ik dagelijks met toch ook veel oudere klanten heb dan vind ik mezelf toch wel een risicofactor en zou ik mezelf toch graag even laten testen. Ik heb het wel gemeld bij mijn bedrijfsleider, die weer bij de rayonmanager en die vervolgens weer bij een coordinator binnen het bedrijf maar ik heb niet het idee dat ze het echt serieus nemen. Ik vind het echt een vervelende situatie en weet even niet wat ik er mee aan moet. :(

Blijf AUB thuis! En daarom werken halve maatregelen niet. Als je hier nog over twijfelt... ten eerste ben je al verkouden én hoesten en moet je dus sowieso thuisblijven, maar daarnaast weet je ook al van een directe besmettingsbron. En dan werk je ook nog met de risicogroep! Waar twijfel je nog over?!?! Testen is niet nodig, je moet jezelf nu minstens in 15 dagen isolatie plaatsen om eventuele verdere besmetting te voorkomen. En als iedereen dat op deze manier zou doen, zou je over 14 dagen de effecten moeten zien. Als iedereen alsnog in zulke omstandigheden aan het werk gaat, verandert er natuurlijk helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:26

Miepmiept schreef:
Misschien dat mensen ook eens kunnen kijken of er in de omgeving een kwetsbaar iemand is uit de risico groep met weinig/geen vangnet om hulp te bieden. Bijvoorbeeld voor een boodschapje.

Ja, maar daar moet je natuurlijk wel erg mee uitkijken hè. Mocht je zelf besmet blijken, kun je deze persoon al aansteken.
Ik ben verder voor hoor, maar de manier waarop moet wel ff goed bekeken worden.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:28

Ik vraag mij af waarom er nog niks op pakket bezorgen is gezegd. Deze mensen komen overal. Zoals bij ons moeten mensen op een scanner aftekenen en 3 min later tekent de volgende af.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:29

PlukenKrul schreef:
Rawr schreef:
Het is lang een 'ver van m'n bed' ding geweest en ik vond het wat overdreven maar nu het ineens heel dichtbij is ben ik het toch serieus gaan nemen en gaan nadenken over de risico's.

Dinsdagmorgen ben ik een paar uur in m'n sportschool geweest en liep er een personal trainer rond met het virus. Ik had geen direct contact met hem maar ben wel langs hem gelopen en heb apparaten aangeraakt die mensen die hij heeft aangeraakt ook aangeraakt hebben.

Nou ben ik al een goede 2 weken verkouden en hoest ik af en toe ook dus ik ben bang dat als ik ook besmet ben het verschil niet ga merken. En omdat ik zowel zondag als dinsdag zwaar gesport heb heb ik al last van spieren en lichte pijn bij diep inademen, maar dat kan gewone spierpijn zijn.

Maar als ik zie hoeveel contact ik dagelijks met toch ook veel oudere klanten heb dan vind ik mezelf toch wel een risicofactor en zou ik mezelf toch graag even laten testen. Ik heb het wel gemeld bij mijn bedrijfsleider, die weer bij de rayonmanager en die vervolgens weer bij een coordinator binnen het bedrijf maar ik heb niet het idee dat ze het echt serieus nemen. Ik vind het echt een vervelende situatie en weet even niet wat ik er mee aan moet. :(

Blijf AUB thuis! En daarom werken halve maatregelen niet. Als je hier nog over twijfelt... ten eerste ben je al verkouden én hoesten en moet je dus sowieso thuisblijven, maar daarnaast weet je ook al van een directe besmettingsbron. En dan werk je ook nog met de risicogroep! Waar twijfel je nog over?!?! Testen is niet nodig, je moet jezelf nu minstens in 15 dagen isolatie plaatsen om eventuele verdere besmetting te voorkomen. En als iedereen dat op deze manier zou doen, zou je over 14 dagen de effecten moeten zien. Als iedereen alsnog in zulke omstandigheden aan het werk gaat, verandert er natuurlijk helemaal niets.

Als je in de zorg werkt en geen koorts hebt, dan werken. Werk je in een andere sector. Blijf thuis!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:30

Joman schreef:
Miepmiept schreef:

Ja, maar daar moet je natuurlijk wel erg mee uitkijken hè. Mocht je zelf besmet blijken, kun je deze persoon al aansteken.
Ik ben verder voor hoor, maar de manier waarop moet wel ff goed bekeken worden.

Net als de thuisbezorgd, via telefoon doorgeven. Voor de deur zetten en weglopen, pas als je weg bent diegene de spullen naar binnen laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:30

Ja precies. Zoiets kan zeker werken en is zeer nobel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:32

De frituren mogen dan weer wel open blijven in ons land … :')
Geen Belgie zonder frietkot zullen we maar denken :+