De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:37

LaPluche schreef:
Ik heb mijn mening ook al bijgesteld van Ach ja, naar nondeju dit is best heftig.
Wat ik mij afvraag, wat nou als alles 2 weken op slot gaat, behalve ziekenhuizen en winkels. Zal dat hepen om het virus in te dammen? Of kloten we maar wat aan als land zijnde en zien we wel waar het schip strandt?

Daar is denk ik nog geen zinnig woord over te zeggen ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:39

LaPluche schreef:
Ik heb mijn mening ook al bijgesteld van Ach ja, naar nondeju dit is best heftig.
Wat ik mij afvraag, wat nou als alles 2 weken op slot gaat, behalve ziekenhuizen en winkels. Zal dat hepen om het virus in te dammen? Of kloten we maar wat aan als land zijnde en zien we wel waar het schip strandt?

Dat hangt ervan af of mensen verder na gaan denken en er aan bijdragen om het te voorkomen.
Zolang er mensen zijn die denken dat het allemaal wel mee valt, overal lekker gezellig heen gaan/ondernemen.

Het is gewoon moeilijk.

KNHS heeft alle wedstrijden t/m 31 maart afgelast.
Maar iom rivm en knhs mag een eventing derby welke buiten is gewoon doorgaan, wel met zeer scherpe regels.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:40

_Knofje schreef:
PSvanLot schreef:
Wat enorm overdreven...

Mijn ouders hebben meerdere bedrijven en zijn alles behalve een faillissement aan het aanvragen.

Zij zijn nuchter en maken weloverwogen beslissing in plaats van allerlei onwaarheden te roepen.

Maar stel, je bent een net startend bedrijf met wellicht 2 a 3 vaste krachten. Je zult wel je vaste krachten moeten uit betalen maar je hebt geen inkomen. Mocht dit langer gaan duren zal het hard gaan vermoed ik ....

Dat gaat het ook zeker een probleem zijn maar je kunt als bedrijf werktijdverkorting aanvragen. Er is nog een andere wet in werking getreden maar daar ben ik zo snel de naam van kwijt.

Ze zullen je proberen zo veel mogelijk te helpen om je bedrijf overeind te houden.

PSvanLot

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:41

Afbeelding

Bron NOS.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:42

Welke landen sluiten nu allemaal scholen?
Spanje, Portugal, Luxemburg, België, Duitsland las ik hier boven, Frankrijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:42

PSvanLot schreef:
Arabesk schreef:
Ja laten we vooral geen maatregelen nemen en gewoon duizenden mensen ziek laten worden en honderden laten sterven.

200.000 doden als 70-80% van Nederland ziek wordt...

De vraag hoeveel mensenlevens er mogen sneuvelen ten bate van de economie, daar komen we toch nooit uit. 0? 10? 1000? 17.000? 150.000? Zeg het maar? Wie biedt?

En wat vergeten wordt in de discussie dat het ook tot enorme economische schade leidt als heel veel mensen tegelijk ziek worden.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:44

Turkije nu dus ook al.
Snap niet dat het hier niet gebeurd. Ondanks alle tegens die er zijn, ben ik van mening dat het haast wel een verplichting is. Zoveel risico’s.

Destination

Destination schreef:
In Duitsland gaan nu ook steeds meer scholen dicht. Eerst was het vooral regionaal na besmettingen, maar Saarland heeft nu besloten alle scholen en kinderdagverblijven te sluiten tot de paasvakantie. Ik ben benieuwd hoe veel deelstaten gaan volgen.

En daar is nummer 2, Beieren doet alle scholen op slot.

Jessix

Karl66 schreef:
IMANDRA schreef:
Net nog een toelichting van Rutte geweest wbt het sluiten van scholen: als de verspreiding beperkt moet worden dan mogen kinderen alleen thuis blijven (niet naar vriendjes, niet naar opvang etc.). Dat zou heel lastig worden. Bovendien (vertelde hij, kwam blijkbaar van een onderzoek van het WHO) dat het amper voorkomt dat de ziekte van kind naar volwassene springt? Dus de voordelen van de scholen wbt het beperken van de verspreiding zijn dus minimaal terwijl er wel grote nadelen aan kleven.

Je zou bijna gaan denken dat ze er over nagedacht hebben en weten waar ze over praten.

Ondertussen wachten we op reactie nummero zoveel, waarin gezegd wordt dat het niet uit te leggen is dat de scholen open blijven, want Europa.

Eigenlijk best ironisch, lopen we een keer niet klakkeloos achter Europa aan is het weer niet goed. ;) Lijkt me echt lastig hoor, politiek. Of het wijsheid is merk je ook pas op langere termijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:45

Chocopasta schreef:

Noorwegen, Denemarken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:45

Veulen84 schreef:
Astorga schreef:
Wil je iedereen die zich een beetje ziek voelt opnemen, infuus geven en beademen? Je weet dat iedere behandeling ook nadelen kan hebben? In jouw beschrijving lijken die nadelen mij groter dan de voordelen.

Dat is niet wat ik zeg, noch wat er gedaan wordt. Vroeger opsporen en meer testen zorgt gewoon voor meer maatwerk. Er is nog altijd de keuze om niet te behandelen. Maar nu behandelen we 2 mensen het zelfde. Ze hebben namelijk mogelijk corona. Achteraf blijkt er maar 1 corona te hebben. Maar dat weten we niet, want we testen niet. Zo mis je dingen.

Volg je het nieuws wel?? Er zijn niet genoeg testen dus dit kan helemaal niet!! En je vroege behandeling slaat ook kant noch wal natuurlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:47

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:47

Er is ook een nieuwe test beschikbaar, het Amerikaanse FDA heeft het met spoed (tijdelijk) toegelaten. Met 1 testsysteem kan binnen 24 uur uitslag gegeven worden over maximaal 4128 tests. Het doel is om miljoenen tests voor de VS en eventueel Europa beschikbaar te maken.
https://www.roche.com/media/releases/me ... -03-13.htm
Laatst bijgewerkt door Destination op 13-03-20 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:48

verootjoo schreef:
Ik hoop ook dat alles snel weer open kan. Volgende week is al 15 graden verwacht, dus hopelijk drukken de warmere dagen dat virus snel de kop in.

Dat is dus niet zo. Lees even de link in dit topic van de who

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:49

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:49

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:50

Sommige mensen denken dat ouderen en risicogroep niet meer bijdragen aan de economie

Het is echt niet neer zo dat je na 65 uitgerangeerd bent, je hebt vaak nog een grote rol in de maatschappij.
Dus mensen die roepen dat het ok is dat deze groepen uitdunnen weten echt niet waar ze het over hebben....

Wat ik wel triest vind is dat alleenstaande ouderen nu nog eenzamer zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:50

Chocopasta schreef:

Turkije komt daar net bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:56

Destination schreef:
Er is ook een nieuwe test beschikbaar, het Amerikaanse FDA heeft het met spoed (tijdelijk) toegelaten. Met 1 testsysteem kan binnen 24 uur uitslag gegeven worden over maximaal 4128 tests. Het doel is om miljoenen tests voor de VS en eventueel Europa beschikbaar te maken.
https://www.roche.com/media/releases/me ... -03-13.htm

Dat zou prettig zijn! Nu wordt ziekenhuis personeel niet eens meer getest las ik in Brabant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:57

Ik vraag me wel af in wat voor wereld we eigenlijk leven. Alles overhoop door 1 virus. Hoe kwetsbaar zijn we als mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:59

Joman schreef:
Ik vraag me wel af in wat voor wereld we eigenlijk leven. Alles overhoop door 1 virus. Hoe kwetsbaar zijn we als mensen...

Hier denk ik ook steeds over na. Heftig dat we zoveel importeren en exporteren ook. Lijkt me beter als elk land zelfvoorzienend wordt en niet afhankelijk is van omliggende landen of zelfs andere continenten.
Maar ja dat is waarschijnlijk erg lastig om nog terug te draaien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:00

Wat ik wel schokkend vond in het debat van gisteren, is dat er gezegd werd dat Italië aan alle landen om hulp vroeg, maar niemand iets gedaan heeft. Gewoon 0.

Nu komen gelukkig deze Chinese mensen.

Men zei: hoe kunnen wij hulp van andere landen verwachten als we ze zelf niet helpen? Ik heb geen idee wat we hadden moeten doen hoor... maar het geeft gewoon een naar gevoel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:01

Joman schreef:

Veel en veel te kwetsbaar. Globalisering werkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:01

Ik zit te denken om hier in de omgeving ook kleinschalig kinderen op te gaan vangen indien nodig voor mensen die echt in de vuurlinie werken.
Ik wil wel echt iets doen en wij hebben een complete speeltuin in de tuin en een hectare bos.

Even verder over brainstormen.