Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:18

DarkShines schreef:
Ik heb altijd geleerd dat ook schoenen die in de kast liggen verouderen kiwi.
Ik ook.. maar dan verouderen ze in de winkel toch ook :?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:19

DarkShines schreef:

Klopt!
Daarom hebben veel winkels ook geen grote voorraden qua maten ed.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:21

manzano schreef:
DarkShines schreef:
Klopt!
Daarom hebben veel winkels ook geen grote voorraden qua maten ed.
Heb ook altijd geleerd dat ze verouderen als ze in de kast liggen hoor, maar dat wordt ook standaard gezegd tegen mensen die een half jaar op schoenen hebben gelopen en ze daarna ergens weg hebben gestopt. Ik wil ze dan wel droog, ongedragen en in de doos (dus donker) bewaren maar weet niet of dat dan voldoende zou zijn. Wil zo graag dit type schoenen blijven dragen namelijk, heb een erg moeilijke loop.

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:25

Goedlopende types blijven altijd bestaan, alleen dan onder een andere naam ofzo. Maar het is ook niet verkeerd om te wisselen van soorten schoen hoor.. Ik heb 2 paar verschillende trainingsschoenen die ik afwissel. De ene is neutraal, de ander antipronatie.

Cool dat je vriend triathlon gaat doen!!! Welke afstand heeft ti in gedachte?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:28

Ja dat klopt alleen dan zijn ze vaak toch nét ff iets anders :P Ik wisselde eerst af tussen deze en Asics GT-2000 maar daar heb ik de laatste keer ontzettende pijn van in m'n kuiten gekregen dus die durf ik nu niet meer aan.

Geen idee welke afstand.. hij is pas een krappe 2 maanden begonnen met hardlopen := dus dat moet nog blijken. Bij de atletiek zagen ze wel zitten dat ie 800 meter baan ging lopen (hij loopt nu 5k).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:34

Ik heb ook nog hardloopschoenen te koop als iemand wat wil hahaha
Asics GT2000-2 :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:37

Een sprinter, cool!!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:38

Romyv schreef:
Een sprinter, cool!!
Die afstand heeft hij nog nooit gelopen.. eigenlijk is ie echt een beginner, maar wel een snelle dus dat zagen ze er wel in. Vind ik ook cool. Sprinters hebben mooie benen <3

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:40

Hahahahhaa jups :p

Je ziet het vaak al aan een lijf en natuurlijke loopstijl :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:07

Ik loop heel veel wedstrijden maar heb geen speciale wedstrijd schoen. De kleine voordeel die het in tijd zou opleveren staat niet tegenover de grotere kans op blessures (minder demping) en de gigantische kosten (wedstrijd schoenen slijten heel snel en kunnen niet zo heel veel km's mee en bij iemand met voorkeur voor marathons en ultra's gaat het dan wel erg snel).
Wel schuif ik mijn gewone loopschoenen door. Ik koop ieder half jaar een nieuw paar. Het nieuwste paar bewaar ik voor lange duurlopen en lange wedstrijd afstanden, mijn vorige paar wordt dan de gewone trainingsschoen voor baan en kortere trainingen en de schoen die ik daarvoor daar voor gebruikte wordt bosschoen. Op deze manier kan ik een 2000km met mijn schoenen doen. Maar de laatste km's worden dan in het bos gemaakt waar te weinig demping geen probleem meer vormt.
Verder heb ik spikes voor baanwedstrijden of crossen en een trailschoen voor trails. Maar heel vaak doe ik baanwedstrijden , crossen en trails ook op mijn gewone loopschoen.
Het schijnt dat de lijm die gebruikt wordt in schoenen indroogt waardoor de demping na verloop van tijd minder zou worden. Maar de eerste weken in gebruik schijnt sowieso de teruggang in demping het grootste te zijn.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:24

Romyv schreef:
Ettesil schreef:
Annetje, waarom heb je zoveel broeken? Loop je zo vaak?

Ik loop 2-3 keer en met de nodige spierpijn, dus te snel uitbouwen lijkt me niet oké dan. Of kan het geen kwaad om vaker te lopen?

Waar heb je spierpijn, hoe erg een heb je dat vaker!?

Spierpijn in m'n benen heb ik. Ben gewoon erg stijf. Heb een jaar niet kunnen sporten na een auto-ongeluk dus ik moet echt weer opbouwen. Als ik spierpijn blijf lopen na een les van Evy, dan loop ik die gewoon nog een keer. Ben nu ook weer ff terug gegaan naar week 3 omdat ik een ruime maand niet gelopen had.

Ik begin ook altijd met 2 minuten flink doorwandelen voor ik ga rennen.

Aparte schoenen voor de wedstrijden? Kun je niet beter lopen op de schoenen waar je altijd op loopt? Door de gewenning? Hopelijk kan ik van het voorjaar ook eens ergens meelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:40

Wedstrijd schoenen zijn lichter en daardoor sneller. Er is bewust voor weinig demping gekozen omdat dat de schoen ook sneller maakt. Maar het is natuurlijk maar seconde werk en op het niveau dat ik loop ga ik daar het blessure risico niet voor vergroten.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:59

Thanks voor de uitleg Greetje. Heel helder zo. :)
Zal voor mij niet echt nodig zijn. Zal al blij zijn als ik de 5 km gewoon ga halen. En als Ik wedstrijdjes loop zal het voor de fun zijn. Wil heel graag de singelloop in Breda een keer mee doen :o

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:24

Ettesil die heb ik afgelopen jaar gelopen. Woon op een steenworp afstand van Breda maar had daar nog nooit gelopen. Kwam eigenlijk nooit goed uit in mijn schema. Maar ik hou eigenlijk niet zo van de stadsevenementen. Maar ik wilde hem toch een keer gelopen hebben.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:32

Toevallig, ik heb die afgelopen jaar ook voor het eerst gelopen! :')
Deed mee met de bedrijfsloop, dus met gratis massage, eten en drinken achteraf :D Ging voor de 10km, maar mezelf helemaal stuk gelopen... Wel nieuw record achteraf :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:27

Ik ga vanavond ook weer :)

Na 5 weken

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:31

Zou iemand mij kunnen adviseren qua kleding of dien ik dan naar een ander topic te gaan?
Ik loop nu met een singlet (van de action, zou voor hardlopen zijn) ski pulli (wel een dunne) vestje en daar over heen veiligheidsvest. En een joggingbroek (zo'n grijze, losse broek) heb wel sport bh en hardloopschoenen. Maar ik wil me toch iets meer gaan ontwikkelen hierin. Wilde eerst gaan zien of ik het vol ga houden en kom nu op een punt dat ik bij les 13 echt merk dat mijn kleren enorm tegen zitten..
Maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, anders ga ik langs de sportwinkel vrijdag. Al ben ik iemand die eerst online zoekt en vergelijkt :j Wil geen goedkoop duurkoop, maar ook geen 100den euro's uit gaan geven voor een broek. Alvast bedankt

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:10

Ik wil Breda gewoon graag meedoen omdat ik er woon. Het is sowieso voor de fun.

Jolanda, als je niet teveel wilt uitgeven, kijk dan eens op decathlon.nl. Fijne kleding voor een leuke prijs. Ik heb er een warme set en een windjack vandaan. Ideaal.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:29

Ettesil kan me voorstellen hoor dat je als je in breda woont daar zeker mee wil doen. Bovendien vinden de meeste lopers al dat publiek langs de kant leuk. Ik vond eht wel grappig dat ik onder politie begeleiding liep. Het was namelijk ook het NK voor politieagenten en toevallig liep ik de eerste 15km met twee agenten op. Na 15km mocht ik van de trainer versnellen dus toen heb ik ze achter me gelaten. Maar het is wel grappig dan steeds foto's terug te zien waar ik naast politie agenten en politie shirt loop.
Hardloopaanbiedingen punt nl heeft vaak kwalitatief heel goede kleding voor een aardig prijsje.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:38

Ik was vanmiddag bij de primarkt en die hebben ook bergen hardloopkleding, prima van kwaliteit en kost geen drol! Net als h&m en decathlon maar die zijn net iets duurder

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:58

Haakt hier weer aan, sinds 2 weken weer op aan het bouwen met hardlopen na lang op en af geblesseerd te zijn. Nu hopen op betere tijden.. :o

Primark zag ik van de week inderdaad ook véél sportkleding, zag er ook leuk uit! Ze hebben daar ook hele fijne microfiber enkelsokken. Een van de weinige sokken waar ik geen blaren mee krijg.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:04

Gisteren de eerste 5 km weer gelopen, maar door de kou en de wind voelde ik mijn spieren wel op het einde.
Vandaag weer geen last van gelukkig :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:15

Boemklatsch jij hebt jouw portie wat blessures betreft dus voor de komende tijd wel gehad. Hopelijk kun je dit jaar lekker door blijven trainen.
Cchanny jij dus ook weer een start gemaakt.
Ik had eigenlijk vandaag in het bos willen gaan lopen maar ik had te weinig tijd om eerst naar het bos te fietsen en dan daar pas mijn rondje te beginnen. Dus maar vanuit huis vertrokken op mijn gewone loopschoenen en in het bos ook maar op het fietspad gebleven. Rustig duurloopje van 17km gemaakt. Was net op tijd terug voor paardrijles van dochter. Morgenavond interval training op de baan. Maar ik ben blij dat ik vanavond de deur niet meer uit hoef.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:46

Whaaaaa! Ik ben vandaag naar een andere hardloopwinkel geweest (Wilma Running) en ze hebben me super geholpen! Ik heb waarschijnlijk gewoon verkeerde schoenen met te weinig steun voor over pronatie. Daarvoor heb ik een paar zooltjes gekocht met aan de binnenkant een verdikking.
Daarnaast heb ik ook nog heeeel veel tips gekregen voor een betere looptechniek. Als dit gaat werken spring ik letterlijk een gat in de lucht! En ik ben vandaag zo veel fijner geholpen dan in de winkel waar ik eerst was geweest dat ik voor m'n volgende schoenen ook naar de winkel van vandaag zal gaan.
Ik ga nu rustig opbouwen naar een 5km. Daarna ga ik weer eens naar een atletiek vereniging kijken, dat werd me toch weer geadviseerd en dat zou ik zelf ook heel leuk vinden :D
Ik leef voorlopig even op een roze wolk want ik was eigenlijk bang dat hardlopen gewoon niks voor mijn lijf zou zijn en er geen oplossing zou zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:49

Whaaaaaaa wat goed!!! Ik ga voor je duimen dat dit de oplossing is, top!