Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:33

Sheran schreef:
Ik vind die hele 'voor wat, hoort wat'-mentaliteit vreemd en onlogisch in een maatschappij. Of althans, niet zoals ik het graag zou zien. Ik vind het terecht dat we in een maatschappij elkáár helpen, en dat je niet alleen iemand helpt als hij ooit jou geholpen heeft. Iedereen helpt wel eens iemand anders op een bepaald moment.

Zo vreemd is dat in de basis niet in een “ruilmaatschappij”. We zijn gewend iets terug te krijgen voor het gene we doen of laten. Arbeid wordt beloond met geld. Diensten aan vrienden of familie wordt “beloond” met liefde.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:45

De generatie waar jij het over hebt Nikass is al lang en breed beschermd. Die de oorlog hebben meegemaakt, daar heb jij het toch over?

Het gaat hier over meer vrijheid voor gevaccineerden of mensen die Corona gehad hebben, dat is dadelijk iedereen waar we het voor gedaan hebben - het opvolgen van de maatregelen.

Dus waarom zou ik dan nog langer aan die maatregelen moeten vasthouden als diegene al beschermd zijn waar jij het over hebt? En dan al het ander wat risico loopt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:46

996981 schreef:
Sheran schreef:
Ik vind die hele 'voor wat, hoort wat'-mentaliteit vreemd en onlogisch in een maatschappij. Of althans, niet zoals ik het graag zou zien. Ik vind het terecht dat we in een maatschappij elkáár helpen, en dat je niet alleen iemand helpt als hij ooit jou geholpen heeft. Iedereen helpt wel eens iemand anders op een bepaald moment.

Zo vreemd is dat in de basis niet in een “ruilmaatschappij”. We zijn gewend iets terug te krijgen voor het gene we doen of laten. Arbeid wordt beloond met geld. Diensten aan vrienden of familie wordt “beloond” met liefde.

Dat zijn we inderdaad gewend. Neemt niet weg dat ik het graag anders zou zien, dat maakt de wereld in mijn ogen een stukje mooier.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:48

Dat gaat in het begin van dit voorstel toch al mis? Je geeft mensen meer vrijheid als ze een vaccin hebben gehad of Corona hebben gehad.
Dat heeft niks te maken met andere iets wel of niet gunnen. Dat is dus ten eerste al gebaseerd op die ruilmaatschappij. Ook dan doe je het niet meer samen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-05-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:49

Sheran schreef:
996981 schreef:

Dat zijn we inderdaad gewend. Neemt niet weg dat ik het graag anders zou zien, dat maakt de wereld in mijn ogen een stukje mooier.

Dat is wat anders natuurlijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:57

Het gaat er nog steeds om dat op het moment dat iedereen de kans heeft gehad om te vaccineren de maatschappij weer helemaal open gaat. En dat zal half juli zijn voordat de maatregelen, alle maatregelen de deur uit kunnen. Ook dan zullen uit voorzorg nog restricties gelden zoals een test of bewijs van vaccinatie bij grote evenementen of reizen noodzakelijk zijn. De doorstroom locaties , pretparken, winkels enz daar zijn niet echt maatregelen meer nodig, in mijn ogen dan. En ik verwacht dat er zeker een tijdelijke periode komt waarin we moeten bewijzen dat we geen risico meebrengen bij het bezoeken van bepaalde locaties en dat zal niet alleen in ons land maar in de hele wereld het geval zijn en logisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:08

nynke55 schreef:
Ik vraag me af hoe streng we de maatregelen zouden hebben/opvolgen, als het juist de jongere generatie zou zijn die getroffen werd, zoals met de spaanse griep. Zouden de oudjes ook zeggen: bescherm jezelf maar, ik geniet er nog even van, nu ik het nog kan?

Dat hoop ik toch wel dat de ouderen dat zouden doen en ik verwacht het ook.
Mijn kinderen weten dat ik blij ben dat zij nog zo jong zijn, net als de Klein kinderen dat ik me over hen niet zo'n zorgen hoef te maken met deze covidpandemie.
En als ik beschermd ben, blijf ik overal mijn maskertje dragen voor de jongeren in de hoop dat zij ook zsm gevaccineerd worden.

nynke55

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:23

Pien, daar gaat het nu juist om. Sommige jongeren vinden dat ze zich niet aan de maatregelen hoeven houden, omdat zij er niet ziek van worden. De maatregelen zijn er alleen voor om de oudjes te beschermen. Ik neem niet aan dat als jouw kinderen/kleinkinderen in de risicogroep zitten, dat jij alle maatregelen aan je laars lapt?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:28

nynke55 schreef:
Pien, daar gaat het nu juist om. Sommige jongeren vinden dat ze zich niet aan de maatregelen hoeven houden, omdat zij er niet ziek van worden. De maatregelen zijn er alleen voor om de oudjes te beschermen. Ik neem niet aan dat als jouw kinderen/kleinkinderen in de risicogroep zitten, dat jij alle maatregelen aan je laars lapt?

Maar nogmaals zijn over een maand zowat alle risico groepen beschermd, dus dan gaat die vlieger niet meer op..

Vind het sowieso hypocriet hoe sommigen een schuldgevoel aanpraten terwijl ze 2 jaar geleden nog met griep vrolijk de supermarkt in gingen maar dat is weer een hele andere discussie.

Ik zou trouwens nooit mijn ouders of oma in gevaar willen brengen kwa Corona.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:30

Dat jongeren met elkaar zich niet ad maatregelen houden snap ik en IK vind dat niet zo erg eerlijk gezegd.
Alle (klein) kinderen hebben zich afgelopen jaar id zomer van 2020 100% ad maatregelen gehouden vanwege mijn man en ik toen ze bij ons waren en 10 dagen van te voren voorzichtig gedaan.
Dus als jongeren feestje bouwen met elkaar etc, dan magic dat niet maar ik begrijp dat wel. Ze mogen al zoveel zolang niet. 2 Kleinkinderen van ons hebben geen examenfeest gehad, tot nu toe geen studentenfeestjes , weinig of geen colleges etc. Ik vind dat heel heel sneu en het zijn kanjers die je er niet over hoort en blijmoedig blijven. Mij zul je niet horen als ze eens ergens een feestje bouwen. Zolang ze maar super voorzichtig waren en zijn met ouderen niet gevaccineerde mensen .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:04

Ik denk dat als er een ziekte zou zijn die vooral jongeren zouden krijgen en oudere niet, maar wel konden verspreiden. Dat de maatregelen nog veel strenger zouden zijn geweest.
De restjaren van jongeren zijn hoger. En dat wil men echt wel beschermen.
Zie je in principe al als er code zwart zou zijn, leeftijd gaat dan zeker een rol spelen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:04

lenaa_tje schreef:
Dat gaat in het begin van dit voorstel toch al mis? Je geeft mensen meer vrijheid als ze een vaccin hebben gehad of Corona hebben gehad.
Dat heeft niks te maken met andere iets wel of niet gunnen. Dat is dus ten eerste al gebaseerd op die ruilmaatschappij. Ook dan doe je het niet meer samen.

Ik vind het een erg lastig dilemma en ik ben blij dat ik de beslissing niet hoef te maken. Ook omdat ik de gevolgen niet overzie: in hoeverre zijn dan inderdaad de mensen achter de bar en in de supermarkt en waar dan ook wel veilig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:32

sureido schreef:
De generatie waar jij het over hebt Nikass is al lang en breed beschermd. Die de oorlog hebben meegemaakt, daar heb jij het toch over?

Het gaat hier over meer vrijheid voor gevaccineerden of mensen die Corona gehad hebben, dat is dadelijk iedereen waar we het voor gedaan hebben - het opvolgen van de maatregelen.

Dus waarom zou ik dan nog langer aan die maatregelen moeten vasthouden als diegene al beschermd zijn waar jij het over hebt? En dan al het ander wat risico loopt?

Je vult weer van alles in. Lees gewoon eens wat er echt staat in plaats van daar van alles bij in te vullen en concluderen.

En als je oudere generaties dan niet de moeite waard vindt, denk dan aan die 16 jarige op de IC. Of maakt je dat ook niet uit omdat dat er toch minder zijn?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:37

Wie vult hier nu in :') ik zeg nergens dat de oude generaties de moeite niet waard zijn, ik zeg dat zij gevaccineerd zijn binnen nu en een paar weken.

En nee; sorry, er ligt bijna niemand op de ic van 16. En als er dadelijk in totaal bijna niemand meer op de ic ligt, is het gewoon klaar met maatregelen. Of heb jij al heel je leven voor elke besmettelijke ziekte afstand gehouden? Ook bij een simpel kuchje?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:38

Nikass schreef:
sureido schreef:

Je vult weer van alles in. Lees gewoon eens wat er echt staat in plaats van daar van alles bij in te vullen en concluderen.

En als je oudere generaties dan niet de moeite waard vindt, denk dan aan die 16 jarige op de IC. Of maakt je dat ook niet uit omdat dat er toch minder zijn?

Iets met de pot verwijt de ketel?

Sureido zegt nergens dat ze de oudere generaties de moeite niet waard vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:48

Citaat:
En als er dadelijk in totaal bijna niemand meer op de ic ligt, is het gewoon klaar met maatregelen.

dat gaat ook wel zo zijn :j
Maar langer als verwacht blijft het nu extreem hoog op de ic.
En met inderdaad jongere mensen dan eerder.
Oke, als je 20 bent is iemand van 55 heel oud, maar das toch nog niet zo :P
En de mensen van die leeftijden zijn nog niet geënt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:55

Citaat:
Oke, als je 20 bent is iemand van 55 heel oud, maar das toch nog niet zo

En als je kleinkinderen hebt lijke twintigers wel heeeeeel erg jong. Het werkt beide kanten op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:59

pien_2010 schreef:
Citaat:
Oke, als je 20 bent is iemand van 55 heel oud, maar das toch nog niet zo

En als je kleinkinderen hebt lijke twintigers wel heeeeeel erg jong. Het werkt beide kanten op.

Zeker :j
Ik heb dan wel geen kleinkinderen en ook nog niet die leeftijd, maar ik vind iemand van 20 ook nog heerlijk jong :j

Maar het ging over klaar met maatregelen want de groep was al geeent.
nee de groep die nu oploopt in de ziekenhuizen nog niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:12

Daar ging het helemaal niet over, duopenotti :+ misschien handig om even alles te lezen voor je in de discussie mengt. Het ging over voordelen voor mensen die covid op hebben gelopen en mensen die een vaccinatie hebben tov mensen die dat niet hebben. En dat ik vind dat er gewoon gewacht moet worden met die voordelen tot iedereen een kans gehad heeft op een vaccin, omdat ik het oneerlijk vind dat de groep die eigenlijk over het algemeen geen last van covid ondervind dan nog langer binnen zit en de groep waarvoor ze het doen alles weer mag.

Dus de jeugd uiteindelijk, die als laatste een vaccin krijgt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:14

Over invullen gesproken..... Ik had alles gelezen.
En ja zo nam ik het wel op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:15

Sureido, helemaal met je eens, pas zodra iedereen de kans op minimaal 1 prik heeft gehad de maatschappij volledig open en dan ook geen gedoe met testen en andere zooi, diegene die dan niet gevaccineerd wilde worden hoeft wat mij betreft ook niet in bescherming genomen te worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:16

DuoPenotti schreef:
Over invullen gesproken..... Ik had alles gelezen.
En ja zo nam ik het wel op.

Waarom zeg je dan dat het gaat over klaar met maatregelen omdat een groep al geënt is? Ik zeg namelijk overal dat dat ook nu niet is maar over een aantal weken pas.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:17

bigone schreef:
Sureido, helemaal met je eens, pas zodra iedereen de kans op minimaal 1 prik heeft gehad de maatschappij volledig open en dan ook geen gedoe met testen en andere zooi, diegene die dan niet gevaccineerd wilde worden hoeft wat mij betreft ook niet in bescherming genomen te worden.

Ja, mee eens! Zodra iedereen een kans heeft gehad mogen die voordelen wel komen, dan heb je gewoon een eerlijke kans gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:20

omdat juist die nu op de ic komen over een aantal weken niet zijn geent.
Ja de babyboomers wel, maar dat is niet wat er nu binnen komt.
Wat ik dus al aangaf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:22

sureido schreef:
Daar ging het helemaal niet over, duopenotti :+ misschien handig om even alles te lezen voor je in de discussie mengt. Het ging over voordelen voor mensen die covid op hebben gelopen en mensen die een vaccinatie hebben tov mensen die dat niet hebben. En dat ik vind dat er gewoon gewacht moet worden met die voordelen tot iedereen een kans gehad heeft op een vaccin, omdat ik het oneerlijk vind dat de groep die eigenlijk over het algemeen geen last van covid ondervind dan nog langer binnen zit en de groep waarvoor ze het doen alles weer mag.

Dus de jeugd uiteindelijk, die als laatste een vaccin krijgt.

Ik ben het ermee eens dat daarmee gewacht moet worden. Wat in Nederland volgens mij ook gebeurd.
Maar ik stoor me erg aan jouw gedachten gang dat "de jongeren het doen voor de ouderen". Alsof jonge mensen geen baat hebben bij een goed lopende zorg, een goed functionerende maatschappij, gezonde ouders en grootouders etc.