De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:04

IMANDRA schreef:
Net nog een toelichting van Rutte geweest wbt het sluiten van scholen: als de verspreiding beperkt moet worden dan mogen kinderen alleen thuis blijven (niet naar vriendjes, niet naar opvang etc.). Dat zou heel lastig worden. Bovendien (vertelde hij, kwam blijkbaar van een onderzoek van het WHO) dat het amper voorkomt dat de ziekte van kind naar volwassene springt? Dus de voordelen van de scholen wbt het beperken van de verspreiding zijn dus minimaal terwijl er wel grote nadelen aan kleven.

Je zou bijna gaan denken dat ze er over nagedacht hebben en weten waar ze over praten.

Ondertussen wachten we op reactie nummero zoveel, waarin gezegd wordt dat het niet uit te leggen is dat de scholen open blijven, want Europa.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:05

tylando schreef:
capopjekop schreef:
Maar zou dat echt zo zijn? Ik zag ergens voorbij komen dat het warmte en kou het virus niet hinderen. Zal eens zoeken naar dat artikel

Denk ik ook, in warme landen heerst het virus ook gewoon

Ja mss trek ik dan te snel conclusies maar als het virus ook voorkomt in warmere klimaten dan vraag ik me af wat het effect van beter weer hier is.

https://www.who.int/emergencies/disease ... th-busters

janouk

verootjoo schreef:
Ik hoop ook dat alles snel weer open kan. Volgende week is al 15 graden verwacht, dus hopelijk drukken de warmere dagen dat virus snel de kop in.

Vrees van niet. In Madrid is een grote uitbraak van het virus en daar is het 25 graden.

welmoedz

Ik zit momenteel in Zuid Afrika. Hier zijn 17 mensen gediagnosticeerd maar allen in het buitenland geweest. Nog geen overdraagbare gevallen binnen het land. Het is hier ongeveer 25 graden elke dag (minimaal). Ik hoop dat de temperatuur eraan bijdraagt en dat we snel een flinke hete lente krijgen in Europa.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:08

FlameHorse schreef:
Ik werk op dit moment in Oostenrijk als skileraar in het Salzburgerland. De situatie is hier razendsnel uit de hand gelopen. Nadat bekend werd dat alles in Tirol dicht ging, kwam mijn baas vrij snel daarna met het bericht dat ook alles in het Salzburgerland dicht gaat. We werden verzocht zo spoedig mogelijk onze terugreis naar huis te boeken en daarmee niet te lang te wachten. Er wordt eigenlijk door de lokale autoriteiten verwacht dat iedereen uiterlijk aankomende zondag/maandag vertrokken is. Heb mijn trein maar z.s.m. geboekt, er wordt alsnog grote drukte verwacht richting Duitsland. De regio Hamburg had vakantie. In zo’n klein bergdorpje als waar ik nu zit is het eigenlijk moeilijk voor te stellen dat het overal zo’n chaos is. Pas de afgelopen dagen begonnen de eerder aangekondigde maatregelen ook hier zijn uitwerking te hebben.. Ik ben blij als ik zonder al te veel gedoe thuis kom in ieder geval.

Heftig zeg! Heel veel succes en sterkte!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:10

janouk schreef:
verootjoo schreef:
Ik hoop ook dat alles snel weer open kan. Volgende week is al 15 graden verwacht, dus hopelijk drukken de warmere dagen dat virus snel de kop in.

Vrees van niet. In Madrid is een grote uitbraak van het virus en daar is het 25 graden.

-O- daar ging mn hoop. Dan vrees ik dat we nog wel even met de ellende zitten.
Hoop echt dat het met Koningsdag wel over is :\ En de bevrijdingsfeesten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:13

Celine_Famke schreef:
HBO en uni mogen geen lessen meer geven. Toch moet ik morgen gewoon naar de werkcolleges komen (Hogeschool van Amsterdam) en kijken ze pas vanaf volgende week wat ze kunnen aanpassen..

Dit klopt niet. Het is een advies, geen verplichting.

Yipee

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:18

Ben heel benieuwd wat ik zo aantref. Ik ga zo boodschappen doen zoals elke vrijdag. Benieuwd of alles leeg is en extreem druk. :+

Wat een gekkenhuis allemaal. Hopelijk wordt het hier niet zo erg als italie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:18

corine1981 schreef:
Dit soort schijnoplossingen dan... belachelijk, sorry...
[ [url=m/0HJOOX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou dinsdag ook naar de sauna gaan, weliswaar een andere maar op de website staat een soortgelijke boodschap. Wij gaan niet. Gisteren besloten. Nu mag ik sowieso niet meer, gisteravond kreeg ik ineens oor en keelpijn. Waarschijnlijk ook neusverkouden, maar dat merk ik minder omdat ik standaard medicatie tegen pollenallergie gebruik al een tijdje. Nu verhoging en niet fit. Niet in contact geweest (zover ik weet) met een besmet persoon. Ik hoop dat dit het is en ik niet echt ziek word.

Ik hou het nieuws in de gaten wbt de scholen. En ik hou mezelf ook goed in de gaten, als ik zieker word als dat ik nu ben blijf ik thuis en ga ik de deur niet meer uit. Werken zou ik nu evengoed nog moeten als ik dienst zou hebben, want werk in de zorg en heb nog (net) geen koorts.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:19

germie schreef:
Blussem schreef:
Vergeet ook niet de mensen die al ziek zijn geweest en nu niet meer vatbaar zijn.

Dat, en die parken zijn buiten. Dus dan heb je ook al geen gevaar.

Heb je een bron die verteld dat er buiten geen gevaar is?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 13-03-20 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:19

In Duitsland gaan nu ook steeds meer scholen dicht. Eerst was het vooral regionaal na besmettingen, maar Saarland heeft nu besloten alle scholen en kinderdagverblijven te sluiten tot de paasvakantie. Ik ben benieuwd hoe veel deelstaten gaan volgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:23

Destination schreef:
In Duitsland gaan nu ook steeds meer scholen dicht. Eerst was het vooral regionaal na besmettingen, maar Saarland heeft nu besloten alle scholen en kinderdagverblijven te sluiten tot de paasvakantie. Ik ben benieuwd hoe veel deelstaten gaan volgen.

Portugal gooit de scholen ook dicht (Telegraaf)

Maar wij Nederlanders blijven nuchter 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:25

Net contact gehad met een Belg en een Duitser, die vinden de maatregelen te ver gaan. Dus niet iedereen staat er achter. DIe zeggen ook economie gaat kapot zo.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-03-20 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:26

Maar dat zal met alles zijn. Je hebt altijd mensen die het er niet mee eens zijn, dus wat is je punt? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:27

SdaphneS schreef:
Maar dat zal met alles zijn. Je hebt altijd mensen die het er niet mee eens zijn, dus wat is je punt? :)

Het lijkt of je niet tegen de maatregelen mag zijn. Maar als je nu een winkel hebt, nou, vraag je 'insolvenz' en faillissement maar vast aan. En dan springen daar later Amazon en Ali express wel weer op in.

Ik denk dat het toch goed is om scholen open te laten.
Anders heb je inderdaad ouders thuis zitten. De kinderen spelen dan op straat, maar je moet wel toezicht houden.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-03-20 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:27

germie schreef:
Net contact gehad met een Belg en een Duitser, die vinden de maatregelen te ver gaan. Dus niet iedereen staat er achter. DIe zeggen ook economie gaat kapot zo.

En zo zijn er ook veel Duitsers en Belgen die de maatregelen wel goed vinden of zelfs zeggen dat ze niet ver genoeg gaan.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:28

Ja, de ondernemers zullen het zwaar krijgen door deze maatregelen. Dat kan ik mij voorstellen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:29

Ja laten we vooral geen maatregelen nemen en gewoon duizenden mensen ziek laten worden en honderden laten sterven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:30

germie schreef:
SdaphneS schreef:

Het lijkt of je niet tegen de maatregelen mag zijn. Maar als je nu een winkel hebt, nou, vraag je 'insolvenz' en faillissement maar vast aan. En dan springen daar later Amazon en Ali express wel weer op in.

Ik hoop juist dat we met z'n allen leren dat het handig is om niet afhankelijk te zijn van productie ver weg. Dat we meer lokaal en regionaal gaan produceren en inkopen. Zowel levensmiddelen als medicatie als (onderdelen van) technische onmisbare zaken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:30

germie schreef:
SdaphneS schreef:

Ik denk dat het toch goed is om scholen open te laten.
Anders heb je inderdaad ouders thuis zitten. De kinderen spelen dan op straat, maar je moet wel toezicht houden.

Wat enorm overdreven...

Mijn ouders hebben meerdere bedrijven en zijn alles behalve een faillissement aan het aanvragen.

Zij zijn nuchter en maken weloverwogen beslissing in plaats van allerlei onwaarheden te roepen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:31

Arabesk schreef:
Ja laten we vooral geen maatregelen nemen en gewoon duizenden mensen ziek laten worden en honderden laten sterven.

200.000 doden als 70-80% van Nederland ziek wordt...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:33

germie schreef:

Ik ben ook Belg en, ondanks dat ik misschien van sommige het nut nog niet inzie, vind ik de maatregelen wel gewoon goed. Waarom het risico groot laten als we het ook op bepaalde manieren kunnen verkleinen?

Ik ga er maar vanuit dat die maatregelen weloverwogen en met goede reden genomen worden :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:34

Hier moet ze vandaag ook gewoon naar school (middelbare) maar wel hebben ze daar het protocol. Hoesten, niezen, koorts dan mag je niet naar school, ook leraren dus niet.
Wat hebben we nu, een deel van de leraren zijn dus allemaal afwezig. School blijft open maar de klassen hebben een hoop tussenuren.
Alleen vandaag al
Eerste 3 lesuren vallen uit.
1 uur les
2 tussen uren
2 uur les
En zo gaat het de hele week al.

Verder doet school erg weinig. We hebben 1 mail gehad hierover. Daarin stonden adviezen over handen wassen (hangen ook briefjes op de toiletten) en dat ze met hoesten, niezen en koorts niet op school mogen komen.
School heeft rond de 1000 leerlingen en is alleen een verspreiding in pauze's bij de eerste/tweede en hogere klassen. Verder zit alles bij elkaar (en ook na elkaar).

Qua hygiëne doen ze niets anders dan anders.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:34

PSvanLot schreef:
Wat enorm overdreven...

Mijn ouders hebben meerdere bedrijven en zijn alles behalve een faillissement aan het aanvragen.

Zij zijn nuchter en maken weloverwogen beslissing in plaats van allerlei onwaarheden te roepen.

Maar stel, je bent een net startend bedrijf met wellicht 2 a 3 vaste krachten. Je zult wel je vaste krachten moeten uit betalen maar je hebt geen inkomen. Mocht dit langer gaan duren zal het hard gaan vermoed ik ....

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:35

Ik heb mijn mening ook al bijgesteld van Ach ja, naar nondeju dit is best heftig.
Wat ik mij afvraag, wat nou als alles 2 weken op slot gaat, behalve ziekenhuizen en winkels. Zal dat hepen om het virus in te dammen? Of kloten we maar wat aan als land zijnde en zien we wel waar het schip strandt?