Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:07

Terwijl een bekende juist vaak wel een beetje weet hoe het zit, of iemand kinderen heeft of niet. Van een vage kennis is dat natuurlijk niet zo dus dan vind ik het ook geen rare vraag :P

bruintje123

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:11

Ik heb er ook geen moeite mee maar heb het altijd onbeschoft gevonden.

En het vroege bekende.
Vage kennisen hebben dat juist nooit gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:21

@missannemijn: het probleem (nou ja, probleem is ook wat overdreven) is dat mensen niet vragen óf je kinderen wilt, maar wannéér je kinderen wilt. Men gaat er vaak standaard vanuit dat ze er komen namelijk, dat is het punt.

@margaretha: geinig artikeltje, ben alleen benieuwd waar ze de bijna 20% van de hoogopgeleide vrouwen op baseren, want als ik zo in mijn omgeving rond kijk, is dat percentage dus echt veel lager. Wel veel vrouwen die in eerste instantie zeggen geen kinderen te willen, maar op de een of andere manier gaan de eierstokken blijkbaar toch klapperen, want het percentage vrouwen zonder kinderen, die bewust die keuze hebben gemaakt, is echt veel lager. Ook onder de hoogopgeleide dames, minder dan 5%.
Als ze dan geen kinderen hebben kunnen ze ze niet krijgen, of hebben ze geen partner...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:27

Ik vind vooral je:
“Je weet niet wat je mist”
“Het is het mooiste wat je kunt zijn, moeder”
En
“Het komt nog wel”
De vreselijkste reacties...
Ik denk juist dat ik heel goed weet wat ik mis, en dat je als bewusts kinderloze er beter over nadenkt waarom je juist géén kinderen wilt ten opzicht van zij die rücksichtslos maar aan het fokken zijn geslagen.
Als moeder zijn het mooiste is wat je kunt doen, dan is dat eigenlijk ook maar sneu, want dat is weinig uniek en niet perse een grote prestatie...
En Tsja, misschien gaan ze nog klapperen, die eierstokken, maar ik hoop het echt van niet!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:50

Ik heb een goede vriendin, 20 jaar ouder dan ik, en zij heeft drie kinderen in de buurt van mijn leeftijd.
Zij kijkt mij nergens op aan, begrijpt volkomen dat ik geen kinderen wil, was mijn grote steun in mijn tijdperk van de ongewenste zwangerschap en is over het algemeen genomen een grote schat.

Het grappige is dat zij regelmatig mij raadpleegt m.b.t de hersenpinsels van 30+ kinderen. :')

Maar, helaas en ik weet het, ze zijn zeldzaam. Ook hier gaat de 'word het nu echt niet eens tijd, straks ben je 40' verveling door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 07:28

Ik had die ene link ook geplaatst.

Kreeg nogal aantal bijzondere reacties erop.

1 ging wat als mijn vriend nu wel kinderen wil. Euhh die wil ze niet :') Anders was ik nooit relatie mee begonnen.

En een ander reageerde erop, dat ik mij er niet voor hoefde te schamen. Whutt ik schaam mij er niet voor. Mensen moeten alleen leren, dat niet iedereen kinderen wil :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:53

Sanet schreef:
Ik vind vooral je:
En
“Het komt nog wel”
Ik denk juist dat ik heel goed weet wat ik mis, en dat je als bewusts kinderloze er beter over nadenkt waarom je juist géén kinderen wilt ten opzicht van zij die rücksichtslos maar aan het fokken zijn geslagen.
Als moeder zijn het mooiste is wat je kunt doen, dan is dat eigenlijk ook maar sneu, want dat is weinig uniek en niet perse een grote prestatie...
En Tsja, misschien gaan ze nog klapperen, die eierstokken, maar ik hoop het echt van niet!!

Ik vind het ook heel denigrerend. Wat is er mis met geen kinderen willen?
Als ik bij mn zus ben weet ik heel goed wat ik mis...

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:51

Palmera schreef:
Ik zit op FB in een aantal groepen m.b.t het eiland waar ik woon. In zo'n groep kwam een vraag van een man voorbij: kan men daar luiers kopen, bestaat er babyvoeding, kan een baby mee in de huurauto en zijn er geen vreemde kinderziektes?

Joh, het is nog steeds europa, geen afgelegen plek in Azië, maak je niet zo druk.
Gevalletje verstand verloren bij komst van het kind.

:') :') :')

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:52

Sanet schreef:
Ik vind vooral je:
En
“Het komt nog wel”

Precies dit! En nee, hier gaan die echt nooooit aan het klapperen gaan, ik heb niet iets teveel redenen om het niet te doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:03

Ik vraag de mensen die aangeven dat ik niet weet wat ik mis en wat je ervoor terugkrijgt altijd of ze ook paarden hebben en zeg dan precies hetzelfde. Dat heeft vanwege het grappige effect tot nu toe altijd gewerkt om mijn keuze duidelijk te maken.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:17

MissAnnemijn schreef:
Ik krijg met bijna 30 ook best regelmatig de vraag of ik kinderen wil, maar ervaar dit blijkbaar zo anders dan jullie in dit topic. Ik vind het een vrij normale vraag ook, gezien kinderen als je ze hebt toch een groot deel uitmaken van je leven. Ik vraag ook of mensen een huisdier hebben en dat ervaart niemand als beledigend :Y)
Als iemand het vraagt zeg ik gewoon nee, (nog) niet, maar ik weet niet of het er ooit van komt. Niemand die daar raar over doet of me gaat overhalen. Maar misschien heb ik mazzel met de mensen om me heen.

Of het naar overkomt als je wel graag wilt maar het lukt niet, en iemand vraagt het.. Misschien wel, maar mocht ik ooit in die situatie komen zou ik het gewoon benoemen, dan weet je maar waar je aan toe bent met elkaar toch :)

Met de vraag is niets mis. Het zijn de reacties op het antwoord waar vanalles mis mee is!
Maar met de vraag moeten mensen toch ook gaan opletten hoor, het is kwetsend voor mensen die al een tijdlang proberen en er moeilijkheden mee ondervinden.

Hier antwoorden we dus steeds dat we er geen willen, waarop dan meestal nog wel het antw komt dat je je mss nog wel zal bedenken, dikke zucht. Dan denk ik altijd dat ik toch ook niet antw met 'ben je dat wel zeker?' of 'je bedenkt je vast nog' als mensen aangeven dat ze een kindje willen? Vind dat echt een onbeschoft antwoord, inderdaad, alsof je iets mist. Dus dan wij wederom 'nee hoor, wij kunnen zelfs geen kinderen krijgen' en dan om de mensen uit hun lijden te verlossen 'want we hebben er de knoop in laten leggen' EN DAN hé!! Dan ALTIJD de vraag 'maar dat is misschien nog wel omkeerbaar?' JEZUS. Zoiets laat je toch niet doen met het idee dat het misschien omkeerbaar is? Nee, zoiets laat je doen met het idee dat je écht wel geen kinderen wil. Ik zou het gewoon zo fijn vinden als mensen eens even normaal reageren op 'ik wil geen kinderen' als op 'ik wil wel kinderen'.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:49

Ik heb mij een tijdje voorgenomen om de zin ' denk je niet dat je er spijt van krijgt" paraat te houden voor zwangeren. Merken die ook eens hoe bot die opmerking is.
Het probleem is alleen dat de mensen in mijn vriendenkring die blij vertellen dat ze zwanger zijn nou net degenen zijn die begripvol zijn over (al dan niet gewenste) kinderloosheid.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:54

Laurora schreef:
Ik krijg altijd het gevoel minderwaardig te zijn als je (nog) geen kinderen wil/hebt.
Alsof je hersenen, verstand en waardigheid pas beginnen te groeien op het moment dat je bevrucht bent.
Ik vind veel moeders zich (soms) gedragen alsof ze alles weten, alsof ze de beste ter wereld zijn, in elk geval véél beter dan die persoon zonder kinderen.
(sterker nog, dat is letterlijk een keertje out of the blue tegen mij gezegd)

Sommige mensen schrijven bepaalde ontwikkelingen toe aan het krijgen van kinderen. Terwijl dat eigenlijk meer leeftijdsgerelateerd is, al kan het zijn met de komst van kinderen dat je mogelijk noodgedwongen die ontwikkeling iets vroeger doormaakt. Ik heb het dan over relativeringsvermogen. Denk aan al die uitspraken dat je met kinderen realiseert dat wat je vroeger druk/erg/zorgen maakte over dingetjes nu in het niets valt. Dat heeft gewoon met een ontwikkeling te maken / leeftijdsfase waar je met ouderschap wellicht iets eerder inrolt, maar je maakt die ontwikkeling gewoon door zonder kinderen. Ik vind dat heel flauw dat dat toegeschreven wordt aan je voortplanten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:26

Nou ja, ik kan me ook wel voorstellen dat een volle nacht slaap bijvoorbeeld erg fijn is als je een huilbaby hebt :+
En dat je dan dat soort dingen die voor anderen normaal (kunnen) zijn meer gaat waarderen.

Maar ja, ik heb er eigenlijk gewoon weinig behoefte aan om erachter te komen hoe waardevol een volle nacht slaap is :o?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:27

Meld me ook hier, hele topic als stille meelezer gevolgd. En heel veel steun gevonden, ben blij dat er meer mensen zijn die gewoon geen kinderen willen. Vorige week reageerde ik op een artikel op de Facebook pagina van vrouw, ging over dat 30 'ers met twijfels toch maar gewoon aan de kids moesten beginnen want hett is alleen maar leuk. Er stond letterlijk dat een kind een extra pretletter is...
Jullie snappen dat ik inmiddels de hele boze mammabrigade over me heen gehad heb natuurlijk...
Bovenstaande reactie over dat mensen nog moeten leren dat er mensen zijn die geen kids willen gaat helemaal op hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:03

MissAnnemijn schreef:
Oh die heb ik best eens gehad. Maar laat dat net zo makkelijk van me afglijden. Zeg gewoon 'we zullen wel zien' en dan is het ook gewoon klaar toch? Ik heb er echt geen moeite mee..

Is ook heel leuk als ze dat tegen je verloofde/echtgenoot zeggen terwijl jij er langs staat. :') Wist meteen waar ik stond bij die mensen. _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:38

BopjeBo schreef:
Meld me ook hier, hele topic als stille meelezer gevolgd. En heel veel steun gevonden, ben blij dat er meer mensen zijn die gewoon geen kinderen willen. Vorige week reageerde ik op een artikel op de Facebook pagina van vrouw, ging over dat 30 'ers met twijfels toch maar gewoon aan de kids moesten beginnen want hett is alleen maar leuk. Er stond letterlijk dat een kind een extra pretletter is...
Jullie snappen dat ik inmiddels de hele boze mammabrigade over me heen gehad heb natuurlijk...
Bovenstaande reactie over dat mensen nog moeten leren dat er mensen zijn die geen kids willen gaat helemaal op hoor!

Ja maar waarom zou je daar dan ook op reageren :P. Je weet toch van te voren dat het zo af gaat lopen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:43

Ja dat klopt maar kon me niet meer
beheersen zo tenenkrommend was het, maar afgeleerd op de harde manier hoor

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:45

Ik snap die behoefte wel. Iemand moet toch tegengeluid bieden. :o

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:34

Jammer dat serieus tegengeluid altijd beloond word met een storm van verontwaardiging.
Ik snap die behoefte ook wel hoor, ik ga er ook altijd tegenin, gewoon puur om mezelf te verdedigen.

Onder het linkje van Magrathea dat ik op FB heb geplaatst is inmiddels een discussie onstaan tussen mijn schoonzusje en mij over of je spijt kan krijgen van een kind. Bestaat volgens haar niet :roll:
Gelukkig heb ik ook hele verstandige vrienden die het met me eens zijn. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:44

Laurora schreef:
Jammer dat serieus tegengeluid altijd beloond word met een storm van verontwaardiging.
Ik snap die behoefte ook wel hoor, ik ga er ook altijd tegenin, gewoon puur om mezelf te verdedigen.

Onder het linkje van Magrathea dat ik op FB heb geplaatst is inmiddels een discussie onstaan tussen mijn schoonzusje en mij over of je spijt kan krijgen van een kind. Bestaat volgens haar niet :roll:
Gelukkig heb ik ook hele verstandige vrienden die het met me eens zijn. *\o/*

Nee want toegeven dat het krijgen van een kind niet zo'n goed idee was of niet is wat je ervan had verwacht, is natuurlijk uit den boze! En daar gaat het in mijn inziens mis. Is er niet een onderzoek geweest dat er toch een aanzienlijk percentage vrouwen eigenlijk toch wel spijt had of het toch wel gigantisch tegen vond vallen? Iets van het niet standaard bestaan van een roze wolk ofzo.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:52

Ondanks de vrouwenemancipatie is het toch gewoon heel raar dat de maatschappij zo overduidelijk de norm heeft dat elke vrouw kinderen heeft. Alle reclames via de media, hoe mensen sociaal met elkaar omgaan (dus de vragen 'wanneer er een kleine komt'etc) en werkgerelativeerde zaken, alles is erop gericht dat je als vrouw zeker kinderen krijgt. De wereld is al overbevolkt, tijden dat je als vrouw huisvrouw als toekomst had zijn allang voorbij, en tegenwoordig is iedereen zo 'ruimdenkend' over zaken als geloof en sexualiteit. Ken zat vrouwen die ook kinderloos zijn en daar bewust voor gekozen hebben, maar daar ook liever voor kiezen daar niet de discussie over aangaan omdat dat de de sociale norm tegenstaat. We lopen op dit gebied zeker nog een heel eind achter.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:08

De maatschappelijke norm slaat sowieso nergens op.
Volgens de maatschappelijke norm moeten alle vrouwen make-up dragen, anders zijn ze onverzorgd. Ze moeten kinderen willen krijgen anders zijn ze raar. Vrouwen moeten ook minstens een goeie cup hebben en geen vetkwabbetjes of een sinaasappelhuidje.
Alle mannen moeten spieren hebben en een six-pack. Meisjes moeten barbies leuk vinden en roze en jongens auto's en blauw.
Een stel mag maar uit twee mensen bestaan en als je al een bepaalde tijd samen bent moet je ook trouwen.

De maatschappelijke norm word grotendeels bepaald door de media, en hoe meer mensen daar hersenloos achteraan walsen, hoe meer het de norm word.
Te belachelijk voor woorden eigenlijk dat er zo bar weinig mensen zijn die daar doorheen kunnen (en willen!) prikken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:42

Nou ja voortplanten komt natuurlijk wel voort uit instinct, natuurlijk gedrag.

Het is in dat opzicht "logisch" dat er veel vrouwen wél voor een gezin gaan.

Ik vergelijk het weleens met de wens om een partner te hebben, om je leven mee te delen. Dat wordt ook als norm gezien, terwijl er ook mensen zijn die liever alleen leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:55

laetitia schreef:
Nou ja voortplanten komt natuurlijk wel voort uit instinct, natuurlijk gedrag.

Het is in dat opzicht "logisch" dat er veel vrouwen wél voor een gezin gaan.

Ik vergelijk het weleens met de wens om een partner te hebben, om je leven mee te delen. Dat wordt ook als norm gezien, terwijl er ook mensen zijn die liever alleen leven.

Ha, dat snap ik wel. Ik ken ook een aantal mensen die inderdaad doodmoe worden van het eeuwige "wil je niet eens een relatie?" ofzoiets. Of dat mensen niet willen samenwonen of trouwen. :+