Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:49

Hier een tegenvaller...
Vorige week met werken mijn knie flink verdraaid en nu een scheurtje/kneuzing van mijn hamstringpees.. Dat betekend min een week niet lopen :/
Niet fijn met mijn marathon in het vooruitzicht...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:59

:S balen barbabientje, hopelijk kun je snel weer trainen! Welke marathon ga je doen?

Hier is er een minuscuul licht puntje misschien. Ofja eigenlijk is het het laatste waar ik nog hoop in heb. Ondertussen heb ik al een half jaar shin splints, ik loop nauwelijks meer hard... Komende week ga ik naar een hardloopwinkel die uitgebreider meet en kijkt wat voor schoenen bij jou passen. De winkel waar mijn huidige schoenen van komen lieten je op een loopband lopen, bekeken dat van achteren en kozen zo een paar schoenen die je eens kon proberen. Bij die andere winkel meten ze ook de drukplaatsen van je voet. Persoonlijk denk ik dat ik in mijn linker schoen meer steun nodig heb tegen het naar binnen zakken dan dat ik nu heb, ik voel namelijk mijn scheen vooral als ik me een beetje door m'n enkel/voet laat zakken.
Dus hopelijk mag ik me hier binnenkort weer melden als hardloper ivm bankhanger ;)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:04

Rotterdam :D 12 April, dus heb nog even :j En loop van nature best wel makkelijk :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:04

welshfan wat balen. Ben je wel begeleid door een fysiotherapeut want goed schoenen kon de kans op blessures verkleinen maar lost oude blessures natuurlijk niet op. Met rust verdwijnt de pijn maar de belastbaarheid die je nodig hebt voor het lopen bouw je daar niet mee op. Daarvoor zijn gerichte oefeningen nodig.
Barbabientje in voorbereiding op de marathon kun je dat niet gebruiken. welke heb je in de planning en heb je al vaker marathons gelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:06

Oh Rotterdam dus, die was voor mij eens maar nooit meer. Heb er redelijk goed gelopen maar vooral omdat ik er heel snel weer weg wilde uit de massa.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:15

Nee dit wordt mijn eerste marathon :j
Wel al enkele halve gelopen (Amsterdam voor t echt, rest met trainingen)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:19

Voor een eerste Marathon is Rotterdam misschien ook niet verkeerd, wordt je meegezogen door de massa. Succes met de voorbereidingen en dat je knie maar snel hersteld zodat je weer lekker kunt trainen. Maar goed liever nu dan dit soort geintjes over twee maanden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:20

Ja, werd van de fiets gereden :') Dus zat ook niet helemaal in de planning _O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:24

Barbabientje schreef:
Ja, werd van de fiets gereden :') Dus zat ook niet helemaal in de planning _O-
Nee zoiets plan je niet. Hing schijnbaar in de lucht, een van mijn zoons is eergisteren ook op de fiets door een auto geschept. Op een rotonde waar fietsers voorrang hebben. Zoon heeft gelukkig niets maar zijn fiets zit helemaal in de kreukel.
Maar ik ben kort voor een marathon altijd bang voor dat soort fratsen. Heb je maanden er naar toe getraind zonder blessures en dan loop je iets op in het gewone dagelijkse leven of je wordt net ziek op het moment dat. Een halve marathon kun je dan altijd een of twee weken later wel weer elders lopen maar bij een marathon werkt dat toch net wat anders.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:39

Ja klopt, maar zoals ik al zei loop van nature heel makkelijk.. De eerste 5 km heb ik het mentaal heel zwaar, dan gaat er een knop op en kan ik blijven lopen..

Heb de halve marathon ook eigenlijk zonder echt serieus te trainen gelopen. Besef me overigens heel goed dat een marathon een ander verhaal is hoor! Vandaar dat ik nu ook echt serieus aan het trainen ben :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:14

Oké dan heb je idd nog even.

Mijn moeder vindt me te jong voor fysio therapie en vindt dat dat toch ook niet zal helpen. De hardloopwinkel waar ik dan volgende week heen gaat geeft ook een hoop loopadvies enzo en ik hoop dat zij mij dan goed kunnen helpen en adviseren en hopelijk zal mijn moeder dan wel wat overtuigt worden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:24

Te jong voor fysiotherapie? Die heb ik nog nooit gehoord. Juist in een beginstadium van een blessure kun je met gerichte fysiotherapie zoveel bereiken en zoveel ellende voorkomen.
En inderdaad barbabientje een hele marathon is echt niet zomaar twee keer een halve marathon. Ja wel wat afstand betreft maar waar de 21km een heel goed trainbare afstand is in de zien dat je die afstand in feite bij iedere training zou kunnen lopen is dat bij de hele marathon een heel ander verhaal. Daardoor wordt het in de eindfase ook vooral een mentale uitdaging. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat de marathon pas begint bij de 35km.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:50

welshfan97 schreef:
Oké dan heb je idd nog even.

Mijn moeder vindt me te jong voor fysio therapie en vindt dat dat toch ook niet zal helpen. De hardloopwinkel waar ik dan volgende week heen gaat geeft ook een hoop loopadvies enzo en ik hoop dat zij mij dan goed kunnen helpen en adviseren en hopelijk zal mijn moeder dan wel wat overtuigt worden.
Ga je naar het Loopcentrum? Daar hebben ze inderdaad heel erg goed advies en ook een in-house fysio volgens mij.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:02

Tja het is mijn moeders mening en niet de mijne op dat stukje.
Ik had eigenlijk het plan om naar Wilma running in Sittard te gaan. Het loopcentrum licht hier toch bijna een uur vandaan maar ik heb het eens opgezocht en het klinkt wel geschikt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:08

:wave:

Ik ga proberen hier weer een beetje mee te praten. Morgen begint mijn hardlooptraining weer en ik zie er als een bergen tegen op :o
Voor de vakantie heb ik de laatste paar trainingen moeten laten schieten ivm een scheenbeenblessure en ik hoop dat ik de komende 8 weken volop mee kan doen.

Ik probeer naast de training nog 1 tot 2 keer in de week voor mezelf te lopen.

Ik heb nog geen doel, moet binnenkort eens kijken naar een leuke 5km rin in de buurt.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:04

Balen van de blessures Barbabientje en Welshfan!

Ik heb ook heel lang last gehad van shint splints. Bleef ook maar terugkomen... Ik ben bij de fysio geweest waar ik met name oefeningen voor stabiliteit moest doen, daarna nog naar de sportarts en scan in het ziekenhuis ivm uitsluiten stressfractuur. Toen dat niet het geval bleek shockwave therapie gehad bij de fysio. Ondertussen sportzolen aangemeten gekregen bij de podoloog. Daarna bleef het nog steeds terugkomen. Uiteindelijk heb ik compressiekousen aangeschaft. Met mijn compressiekousen en zolen gaat het nu hartstikke goed! Ik weet nog steeds niet wat nou uiteindelijk het meest werkzaam is geweest.

Voor degenen met scheenbeenklachten is mijn advies eens langs podoloog te gaan (voor mijn gevoel doen zolen erg goed) en compressiekousen aan te schaffen. Daarnaast natuurlijk sprongen/hoge afstappen etc. vermijden.

Ik heb ondanks de storm vandaag 7km gelopen :) Ging wel sloom (net 10km p/u) door de harde wind maar fijn gevoel dat ik toch ben gegaan!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:25

Ik denk op grond wat ik uit mijn eigen omgeving zie dat het bij scheenbeenklachten ( en eigenlijk bij heel veel hardloopblessures ) fout gaat door het achterwege laten van een revalidatie periode. Voor zover men al hulp inroept van de fysiotherapeut stopt men daarmee zodra de pijnklachten weg zijn en begin vervolgens gewoon weer met opbouwen. Je mist dan de belastbaarheid dus de eerste weken van opbouw lijkt het goed te gaan maar daarna komen de klachten gewoon als vanouds weer terug.
Dat stukje revalidatie dat soms toch wel een paar maanden in beslag neemt waarbij je om de dag heel beperkt en heel gedoseerd belast icm gerichte oefeningen moet de plek van de blessure weer sterk genoeg maken om weer op te gaan bouwen.
Maar vaak is het zo van pijn is weg, blessure is over. Helaas zo simpel is het niet.
Gisteren ook de storm getrotseerd maar toen had ik maar een kort programma van een 12,5km , vandaag het dubbele met 4x4km flinke tempoblokken. Eens kijken zo of ik het met de wind wat betreft richttijden ga redden. Het lijkt wel iets rustiger dan gisteren.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:27

Hier ook een scheenbeenblessure patient. Ik ben ook bij de fysio geweest en heb verschillende schoenen gehad. Op advies van de fysio naar de podoloog geweest en ook zooltjes gekregen. Behalve de zooltjes ook compresiesokken gehaald. Ik loop nu ook pijnvrij. Heerlijk om weer gewoon te kunnen lopen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:58

Nou storm, regen, hagel en sneeuw overleefd, de eerste hardlooptraining van 2015 is een feit.
Viel me echt 100% mee. Kon alles goed volhouden, hoewel mijn tempo echt niet hoog ligt.

Mijn planning is aanstaande dinsdag of woensdag weer even een rondje te doen.

Ik vind trouwens de hardloopkleding van tegenwoordig echt heel leuk. Vooral die broeken met verschillende kleuren vind ik erg leuk.
Waar kopen jullie trouwens je kleding?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:00

Ik ben decathlon fan!!! Of gewoon hm

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:03

Ik heb al mijn spullen van de H&M, vind het hele fijne kleding :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:09

Vertel mij wat met die leuke kleurtjes en printjes. ik ben iemand die altijd voor kwaliteit gaat wat sportkleding betreft. Maar ik wilde ook wel eens een keer een echt hippe broek. Bij Perry sport een leuke looptight besteld met bloemetjes. Begon al er mee dat de kinderen me uitlachten ; of ik mijn pyama broek had aangetrokken.
Maar ik vond hem zelf leuk dus dat commentaar kan me niet veel schelen. Hij zat niet echt super maar goed je moet er iets voor over hebben om er leuk uit te zien. De derde keer dat ik hem aanhad regende het behoorlijk. broek zoog zich helemaal vol en kreeg de neiging van mijn kont te zakken. Kon dus de hele tijd aan die broek lopen sjorren. Clubgenoot kwam me voorbij en zag me schijnbaar zwoegen met mijn broek en zei 'Wat dacht je Greetje, ik ga de bloemetjes water geven'. Nu kon ik daar de humor wel van inzien, maar niet van het feit dat ik dus de hele tijd moeite moest doen die broek aan mijn kont te houden en hij voelde ook echt helemaal doorweekt aan. Het geen ik met mijn ander tights nooit heb. Thuis aangekomen bleek hij ook loodzwaar geworden te zijn. Ik kan er dus wel de bloemetjes mee buiten zetten , maar bloemetjes water geven doen we maar niet meer.
Ik koop veel kleding via hardloopaanbiedingen punt nl.
Heb er vanmorgen een rondje van 23,5km opzitten met daarin 4 tempoblokken van ieder 4 km. Was wel afzien met de wind. Hier overigens een stralend zonnetje dus geen hagel of sneeuw maar de wind die liegt er niet om. Gelukkig heb je hem bij een rondje ook zo nu en dan mee.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:12

Maar heb je dan echt een hardloopbroek want ik ben daar natuurlijk helemaal verliefd geworden op deze

http://www.hm.com/nl/product/64078?article=64078-C

Maar daar zit bijvoorbeeld geen zakje in voor je telefoon. Ik heb wel zo'n armband, maar die irriteert me ook vaak.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:13

De bloemetjes water geven _O-
Sakkia, je link doet het niet?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:15

Nu wel?
Ik wilde de foto maar dat lukte niet :+