Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:05

Eigen ervaring mag geen bron zijn zeker? :)
Tja is het mazzel dat de 50 leerlingen (van de 1500 leerlingen ) geen enkele restklacht hebben gehad en echt heel mild zien geweest zijn? Misschien
Het hele probleem hierin is het gebrek aan onderzoek. Waarom wordt er niet verder gemonitord is een belangrijk vraag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:06

Omdat er in het artikel als op de site van het rivm staat dat onder de 25 er bijna geen long covid plaatsvind?!

Het percentage jongeren op intensive cares is volgens hem nog steeds heel erg laag. ,,Natuurlijk ligt er af en toe iemand van onder de 40 op de ic, maar dit staat niet in verhouding tot mensen van rond de 60 jaar", zegt de arts. Dat mensen onder de 30 op de ic belanden met Covid komt volgens hem sporadisch voor. Uit gegevens van stichting NICE blijkt dat 1,2 procent van de ic-patiënten jonger dan 30 is.

Ook dit staat op het ad liveblog van vandaag.

Zijn nu niet de cijfers waarmee je jongeren overtuigt dat covid doorlopen erger is dan nog wachten op meer vrijheid of een vaccin, dat wil ik er mee zeggen.
Daarom wilde ik dat shadow0 met een artikel kwam waarbij de 10% wel zwart op wit stond.

IMANDRA

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:07

Maar sureido dat is jongeren op de IC. Jongeren met restklachten hoeven niet op de IC te zijn beland. Je kan Corona mild doorlopen en dan maaaanden nog last van hebben...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:09

IMANDRA schreef:
Maar sureido dat is jongeren op de IC. Jongeren met restklachten hoeven niet op de IC te zijn beland. Je kan Corona mild doorlopen en dan maaaanden nog last van hebben...

Klopt, dat heb ik net dus gegoogelt, maar ook daar komt uit dat onder de 25 dat percentage heel erg laag is.

Edit: als in, het rivm schrijft letterlijk dat bij oudere mensen long covid vaker voorkomt en het artikel van Nynke heeft het over vanaf 25 tot 65 jaar.

Dus er zijn amper cijfers bekend over 25<
Laatst bijgewerkt door sureido op 04-05-21 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:10

lenaa_tje schreef:
Jij quote letterlijk dat ik zou vinden dat Corona doorlopen een goed plan is :+
Niemand heeft dat hier gesuggereerd als goed plan

Het wordt wat helderder.

Om 21.55 schreef jij:
"Mensen voordelen gaan geven om hun vaccinatie terwijl het grootste gedeelte van Nederland die optie niet heeft gehad is dus gewoon vreemd. Ja dan geloof ik best dat Corona doorlopen ineens voor sommigen een optie is."

En ja, ik citeerde dat.

Ik citeerde het met behoud van de slagen om de arm in jouw tekst: dat jij je voor KUNT stellen dat het voor sommigen een optie is.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-05-21 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:11

IMANDRA schreef:

Maar ook hier ontbreken de feitelijke cijfers gewoon volledig. Dat is na een jaar echt heel kwalijk. En ook hier telt natuurlijk iedere restklacht is er 1 te veel maar dat is na een verkoudheid, griep, pfeiffer etc ook.

Nou vaccinatie bericht

Citaat:
De Amerikaanse staat New Jersey probeert burgers die nog geen prik hebben gehaald over te halen dat wel te doen door ze een gratis glas bier in het vooruitzicht te stellen. Inwoners die ouder zijn dan 21 en zich deze maand laten vaccineren, krijgen op vertoon van het vaccinatiebewijs een gratis biertje bij een van de dertien bars en brouwerijen die aan de actie meedoen.

https://nos.nl/liveblog/2379322-de-jong ... aar-italie

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:11

Janneke2 schreef:
lenaa_tje schreef:
Jij quote letterlijk dat ik zou vinden dat Corona doorlopen een goed plan is :+
Niemand heeft dat hier gesuggereerd als goed plan

Het wordt wat helderder.

Om 21.55 schreef jij:
"Mensen voordelen gaan geven om hun vaccinatie terwijl het grootste gedeelte van Nederland die optie niet heeft gehad is dus gewoon vreemd. Ja dan geloof ik best dat Corona doorlopen ineens voor sommigen een optie is."

En ja, ik citeerde dat.

Ik citeerde het met behoud van de slagen om de arm in jouw tekst: dat jij je voor KUNT stellen dat het voor sommigen een optie is.

Dus jij quote iets wat niet mijn woorden zijn en ik zeg dat je daar mee moet uitkijken. Dat is geen discussiëren. Dat is mensen iets in de mond leggen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:12

Ik lust ook wel een biertje er na :+

Vriendin van me vertrekt 1.5 jaar naar NY en heeft d’r vaccinatie afspraak al staan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:15

sureido schreef:
Ik lust ook wel een biertje er na :+

Vriendin van me vertrekt 1.5 jaar naar NY en heeft d’r vaccinatie afspraak al staan.

Haha. Wij grapten ook al naar Alaska op vakantie te gaan als we dan inderdaad direct prik 1 zouden krijgen :D

Als ze hier nou eens zoveel vaccins zouden hebben dat het kan. Dat heeft Amerika dan wel weer goed voor elkaar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:15

Citaat:
Dus jij quote iets wat niet mijn woorden zijn en ik zeg dat je daar mee moet uitkijken. Dat is geen discussiëren. Dat is mensen iets in de mond leggen

Twee opmerkingen :
1) Ik heb inmiddels mijn bericht aangepast, de onderstreping stond verkeerd.

2) Aangezien ik er nu echt niets meer van snap houd ik hier mee op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:16

Ze hebben het daar zelfs al over wat ze met het overschot aan Pfizer gaan doen las ik laatst ergens op de liveblog... ik weet anders genoeg opties!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:16

Janneke2 schreef:
Citaat:

Twee opmerkingen :
1) Ik heb inmiddels mijn bericht aangepast, de onderstreping stond verkeerd.

2) Aangezien ik er nu echt niets meer van snap houd ik hier mee op.

Dankjewel. Dat had ik, logischerwijs bij een aanpassing van een bericht, niet gezien

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:18

Gelukkig, toch nog opgelost op de late avond!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:19

Maar vinden jullie het gek dat die cijfers ontbreken dan?

Jonge mensen, doorlopen covid mild (dus geen huisarts/dokter nodig), restklachten zijn vervelend maar niet levensbedreigend (dus geen ziekenhuis, bijv. erge vermoeidheid na inspanning, spierpijn)... hoe wil je die cijfers duidelijk krijgen?

Dat zou nog wel eens een grote verborgen groep kunnen zijn. Dus ik zou het er niet op wagen als jongere om covid te krijgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:22

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel mensen ken inmiddels onder de 25 die covid gehad hebben en geen een heeft restklachten gekregen. Sommige waren wel ziek, de meeste hadden verkoudheidje te pakken en een paar helemaal geen klachten.

Dus ik denk - uit eigen hand - dat het wel meevalt hoe groot die groep is máár ik zeg daarmee niet dat je daarom maar voor de lol covid moet gaan oplopen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:24

Ik hoorde van een vriendin die als verpleegkundige op de cohort hier in het ziekenhuis werkt, dat zij (27) en heel veel collega's van ook jonger dan 30, echt al maanden op halve kracht werken omdat hun lijf maar niet wil herstellen van een covid-infectie. Zelf loopt ze bij de longarts en de cardioloog, terwijl ze van tevoren helemaal gezond was. Het is een steekproef van niks, maar het geeft wel een ander beeld dan wat Lenaa_tje en sureido zeggen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:26

IMANDRA schreef:
Maar vinden jullie het gek dat die cijfers ontbreken dan?

Jonge mensen, doorlopen covid mild (dus geen huisarts/dokter nodig), restklachten zijn vervelend maar niet levensbedreigend (dus geen ziekenhuis, bijv. erge vermoeidheid na inspanning, spierpijn)... hoe wil je die cijfers duidelijk krijgen?

Dat zou nog wel eens een grote verborgen groep kunnen zijn. Dus ik zou het er niet op wagen als jongere om covid te krijgen.

Ook restklachten kun je monitoren want als die klachten jou beperken in jou verdere leven lijkt mij dat ook erg belangrijk. Als die mensen zich melden kun je dit afzetten tegen de mensen die de besmetting doorlopen zonder rest klachten.

Waarom zou iemand die zich langer ziek voelt zich niet melden? Hierop moet dus ook actief gezocht worden.
Die groep moet dus uit die verborgenheid zodat je hier dus ook wat mee kan. Maar dit is met welke restklachten ook een gevaar. Ik was wekenlang moe na een longontsteking maar mijn arts vond mij overwerkt... tja..

Ik zeg helemaal niet dat die restklachten er niet zijn of dat vaccineren van deze groep niet moet. Juist wel maar ook de mensen met restklachten hebben er baat bij als die erkent worden.
Maar ja het zou ook kunnen laten zien dat ook de restklachten voor deze groep minimaal zijn. Ook die conclusie kun je er nu niet uithalen.

Ik wil dus niet schetsen dat die klachten er niet zijn. In mijn omgeving is dat het geval. Kan een geluk zijn maar dat hoeft niet. Ik ben blij dat dit bij ons het geval is.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:43

Dat monitoren proberen ze wel, maar dat is denk ik nog aardig lastig. Ikzelf behoor tot de groep van mensen met restklachten en om in aanmerking te komen voor de corona nazorg (fysio, ergo, alles in between) moet je akkoord gaan met dat al je gegevens en vooruitgang gedeeld wordt, anders krijg je niets vergoed. Snap dat er misschien een groep mensen is die hier niet mee akkoord willen gaan. En dan heb je nog het groepje mensen die wel degelijk restklachten hebben en die weer gewoon aan het werk worden gezet omdat ze niet geloofd worden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:47

Wat is dat nou weer voor een rare medische chantage >;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:53

Janntjuh schreef:
Dat monitoren proberen ze wel, maar dat is denk ik nog aardig lastig. Ikzelf behoor tot de groep van mensen met restklachten en om in aanmerking te komen voor de corona nazorg (fysio, ergo, alles in between) moet je akkoord gaan met dat al je gegevens en vooruitgang gedeeld wordt, anders krijg je niets vergoed. Snap dat er misschien een groep mensen is die hier niet mee akkoord willen gaan. En dan heb je nog het groepje mensen die wel degelijk restklachten hebben en die weer gewoon aan het werk worden gezet omdat ze niet geloofd worden...

Vergeet ook niet de restklachten waar men geen medische hulp voor zoekt onder het mom van 'gaat wel weer over'

@Lenaa_tje: monitoren is dus nog lastig. Het zou moeten gebeuren, maar er zijn allerlei redenen waarom dat niet van een leien dakje gaat. Hoewel er nog geen concrete cijfers specifiek voor de jongere doelgroep zijn, zou ik gewoon niet het risico willen nemen op Corona. Je weet het immers niet. Misschien heb je geluk en ben je er bij wijze van met een verkoudheid vanaf, of je wordt goed ziek en hebt nog maanden vermoeidheidsklachten. Dan gok ik, als jongere, er toch echt even op om gewoon aan de maatregelen te houden en zo gauw als het kan gevaccineerd te worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:53

sureido schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel mensen ken inmiddels onder de 25 die covid gehad hebben en geen een heeft restklachten gekregen. Sommige waren wel ziek, de meeste hadden verkoudheidje te pakken en een paar helemaal geen klachten.

Dus ik denk - uit eigen hand - dat het wel meevalt hoe groot die groep is máár ik zeg daarmee niet dat je daarom maar voor de lol covid moet gaan oplopen!

Maar die groep kan wel anderen, ouderen of kwetsbaren besmetten.
Je bent al besmettelijk, voordat je klachten hebt.
Dus voor de lol Covid oplopen en dan je oma of moeder besmetten, die wel restverschijnselen er aan overhoudt of in het ziekenhuis terecht komt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 00:11

IMANDRA schreef:
Janntjuh schreef:

Vergeet ook niet de restklachten waar men geen medische hulp voor zoekt onder het mom van 'gaat wel weer over'

@Lenaa_tje: monitoren is dus nog lastig. Het zou moeten gebeuren, maar er zijn allerlei redenen waarom dat niet van een leien dakje gaat. Hoewel er nog geen concrete cijfers specifiek voor de jongere doelgroep zijn, zou ik gewoon niet het risico willen nemen op Corona. Je weet het immers niet. Misschien heb je geluk en ben je er bij wijze van met een verkoudheid vanaf, of je wordt goed ziek en hebt nog maanden vermoeidheidsklachten. Dan gok ik, als jongere, er toch echt even op om gewoon aan de maatregelen te houden en zo gauw als het kan gevaccineerd te worden.

Ik heb ook nooit gezegd dat, dat risico genomen moet worden hè? Dat was een beetje een quote foutje.
Ik kan mij wel voorstellen dat, dat een gevolg gaat zijn als Nederland zou meegaan met het plan wat Duitsland heeft. Ik blijf erbij dat ik het heel gek vind mensen nu (wat dus ook voor Duitsland aan de orde is) voordelen te geven voor vaccineren of Corona besmettingen doorlopen hebben. Ook in Duitsland zijn zoveel mensen nog niet ingeënt en hebben die kans ook nog niet gehad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 00:23

Haha dat zal me leren midden in een gesprek mee te gaan banketstaaf, sorry _O-!

Het 'voordeel' aan mensen die gevaccineerd zijn voordelen geven biedt denk ik een hoognodige uitlaatklep. Mensen zijn de maatregelen zat en dat zou een van de manieren zijn om de bereidwilligheid tot de hoognodige maatregelen wat beter te houden :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:11

Volgens mij is het al eerder gegaan over 'voordelen' van vaccinatie.. of 'voortrekken' ofzoiets.. Ergens vind ik het gek dat het zo gezien wordt.. :? Maar veel zien dat inderdaad zo..
Ik ben van mening dat mensen die gevaccineerd zijn, dingen mogen gaan doen, en daarmee bedoelde ik voornamelijk hun geld uitgeven (in branches die dat goed kunnen gebruiken, die al ruim een jaar geen inkomen hebben bijvoorbeeld) Maar dat werd niet gewaardeerd..
In plaats van het zien als 'nou dan kunnen die gelukkig alvast, fijn!!' werd het gezien als 'ALS IK NIET MAG MOGEN ZIJ OOK NIET'... :')
Ik vond dat, na dat hele jaar dat we dingen 'voor elkaar' doen, zo gek... maar goed, zo gaat dat :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:10

In Duitsland is het dan weer zo dat je bij hoge infectiedruk ook weer niet zomaar toegang hebt met vaccinatie, dat is per Bundesland verschillend.

Ik vond dat artikel wat ik laatst plaatste wel helder dat bezoekjes onder het mom: „ik ben veilig want vaccin“ juist nu de infectiedruk nog zo hoog is dan ook juist weer tot uitbraakhaarden kan leiden.
Die druk moet er eerst af en NL is daar niet heel snel in op het moment. De infectiesgraas in vergelijk tot veel andere landen is gewoon echt nog hoog.