Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:41

"Zielig doen" :roll:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:44

Het is zielig doen ja. Zeuren om een mondkapje wat je in de winkel even op moet zetten.
Tenzij je een medische verklaring hebt, dan is het een ander verhaal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:48

Een vies en benauwend mondkapje. Het ontneemt het inademen van frisse lucht. En voorkomt niet dat het virus niet verder verspreid word.

Ik heb geen medische verklaring maar ik blijf het walgelijk vinden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:50

In de supermarkt hangt ook echt ontzettend veel frisse lucht. :+
Het houdt druppels die uit je mond/neus komen gedeeltelijk tegen dus ja, het voorkomt in die zin zeker.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:52

Palmera schreef:
Een vies en benauwend mondkapje. Het ontneemt het inademen van frisse lucht. En voorkomt niet dat het virus niet verder verspreid word.

Ik snap niet dat mensen blijven zeggen dat mondkapjes niet werken. er is toch genoeg aangetoond dat het weldegelijk werkt. Spullen ontsmetten hoeft dan bijv weer niet. Zoals mensen nog steeds winkelwagentjes schoonmaken bijv. Het RIVM heeft aangetoond dat covid vrijwel niet overdraagbaar is op materialen, tenzij iemand er aan gelikt heeft :')

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:54

Dinopino schreef:
Wat ik me afvroeg hoe doen mensen met een allergie dat, wanneer ze een monddoekje ophebben. Zij moeten regelmatig niezen en ik kan me niet voorstellen dat je dat met een mondkapje op doet.

Wassen jullie de monddoekjes eerst en hoe vaak wisselen je ze. Heb nu zelf twee mensen gezien die allemaal pukkels hadden, een soort van uitslag.

Gewoon niezen en indien nodig daarna mondkapje wisselen. Sowieso wissel ik om de 2 uur mijn kapje ( draag hem al maanden dagelijks op het werk) Voor die korte tijd dat je dat ding op moet als je gaat winkelen snap ik het probleem niet.
Tevens elke keer dat ik naar de supermarkt ga neem ik een schoon kapje. Ik loop niet weken met dezelfde.

Indien je uitslag krijgt is dat vaak of het materiaal van het kapje of continue dezelfde gebruiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:07

Het is wachten op de eerste ruiter die ontheffing van het dragen van een cap vraagt bij de knhs, want ik krijg er pukkels van op mijn voorhoofd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:07

Juist niesen in je mondkapje inderdaad, en daarna eventueel wisselen. Het niesen geeft juist een sterk verhoogd risico op verspreiden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:16

Ik heb ook een hekel aan een mondkapje, maar dat kwartier dat ik in een winkel ben, daar klaag ik niet over. Mijn dochter en all andere zorgmedewerkers dragen 8 uur per dag op hun werk een mondkapje.
Dus wie ben ik te klagen over een kwartier of zo.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:17

Een leerling die ik ken heeft een allergie. Op school moeten ze de hele dag een masker dragen en ik vroeg me net af hoe ze dat met niezen doen. Persoonlijk krijg ik een heel vies idee, wanneer ik me voorstel dat je in je mondkapje niest.

Earth wanneer je de verpakking leest van de mondkapjes staat expliciet vermeld dat ze juist niet werken bij bacterien en virussen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:17

Je zou ook verwachten dat een ieder die in de zorg werkt geen handen meer over heeft van het vele wassen en ontsmetten als je sommige berichten hier zo leest en toch is ook dat niet zo.
Persoonlijk vind ik “goede bacteriën op de handen” echt een kul excuus om niet extra je handen te wassen/ontsmetten.

Even als mondkapjes dragen en alle excuses die daarvoor verzonnen worden. Ik werk 20 jaar in de food industrie, waar hele hoge hygiëne standaarden gelden en mijn handen zijn nog prima in orde eveneens ben ik nog steeds niet ziek geworden van het dragen van mondkapjes. Echt ik snap al die smoesjes dat het slecht voor de gezondheid is niet, het tegendeel is al jaren lang bewezen.

P.S. bedankt voor de felicitaties. Het was een gezellige dag!
Oh, mijn zus en haar gezin hadden allemaal een snel test gedaan voordat ze op bezoek kwamen. Zo fijn dat er op die manier extra rekening met elkaar gehouden wordt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:20

Dinopino schreef:
Een leerling die ik ken heeft een allergie. Op school moeten ze de hele dag een masker dragen en ik vroeg me net af hoe ze dat met niezen doen. Persoonlijk krijg ik een heel vies idee, wanneer ik me voorstel dat je in je mondkapje niest.

Earth wanneer je de verpakking leest van de mondkapjes staat expliciet vermeld dat ze juist niet werken bij bacterien en virussen.

De hele dag een masker dragen hoeft niet hoor. Als je gaat zitten mag je deze gewoon af doen, dat is landelijk bepaald.

Daarnaast heb je ook nog eens de keuze om wel of niet naar school te gaan. Tenminste dat is bij ons op de Hogeschool wel zo.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:20

Dinopino schreef:

Ik vind het viezer als je zonder mondkapje niest en het alle kanten op vliegt? :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:24

Het probleem wat hier gemeld werd, is dat in het begin de navraag naar desinfectiemateriaal erg hoog was. Er kwamen toen ook producten op de markt die niet zo gezond zijn.

Shaggy hier helaas niet. De kinderen moet ook zittend hun masker dragen. Degene die geen masker dragen moeten bij een open raam gaan zitten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:05

Dinopino schreef:

Je niest toch altijd ergens in :? Zonder mondkapje in het wilde weg niezen vind ik raarder.

Welke verpakking dan? Op die van mij staat dat niet hoor.
Mondkapjes zijn effectief, en nee, ze beschermen idd geen 100%

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:11

We zitten al zo'n 14 maanden vast aan de pandemie. Ik vind het verrassend dat mensen nog steeds niet begrijpen dat mondkapjes toch echt nut hebben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:25

Ik ben gisteren gaan solliciteren met mondmasker op (was al verbaasd dat het live was...) Heb het +- 2 uur gedragen (moest nogal lang wachten)
Nou ik voelde niet eens dat ik hem ophad! Zelfs met een bril op... Een goede pasvorm uitkiezen doet echt al veel, ik merk grote verschillen tussen verschillende soorten (stoffen én chirurgische) maskers.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:25

Dinopino schreef:
Wat ik me afvroeg hoe doen mensen met een allergie dat, wanneer ze een monddoekje ophebben. Zij moeten regelmatig niezen en ik kan me niet voorstellen dat je dat met een mondkapje op doet.

Wassen jullie de monddoekjes eerst en hoe vaak wisselen je ze. Heb nu zelf twee mensen gezien die allemaal pukkels hadden, een soort van uitslag.

Ik heb met een mondkapje op echt veel minder last van mijn hooikoorts/niezen. Als in: eigenlijk hoef ik dan nooit te niezen.
En mocht het toch gaan kriebelen probeer een tip die ik hier op Bokt las: met het puntje van je tong tegen je verhemelte duwen. Dat werkt meestal afdoende.

Stoffen mondkapjes was ik voor het eerste gebruik (of heet strijken). Wegwerpmondkapjes (uiteraard) niet :Y) . Ik heb alleen een mondkapje nodig voor de supermarkt (1x in de week) en afgelopen maand ben ik 3x een dag op kantoor geweest en een keer naar de tandarts. Dan doe ik 's avonds een stoffen mondkapje in een waszakje en dan in de wasmand met 60-graden was. En een wegwerp mondkapje gaat in de kliko (voor restafval). In een enkel geval, als ik net heb gewassen, was ik een stoffen mondkapje ook wel met de hand met een ruime hoeveelheid zeep en heet water.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:50

Palmera schreef:

Volgens mij ontneemt het helemaal niet het inademen van frisse lucht. Ligt er maar net aan waar je staat toch? Lekker op het strand adem jij zonder en ik met kapje de zelfde zeelucht. Of hangt er altijd een wolk vieze lucht om je mondkapje waar je ook bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:57

CharleyT schreef:
Palmera schreef:

Volgens mij ontneemt het helemaal niet het inademen van frisse lucht. Ligt er maar net aan waar je staat toch? Lekker op het strand adem jij zonder en ik met kapje de zelfde zeelucht. Of hangt er altijd een wolk vieze lucht om je mondkapje waar je ook bent?

Ik snap die redenatie ook niet zo, lees hem erg vaak. Vooral in de context 'ziekmakend mondkap' vind ik hem best grappig tov een potentieel dodelijk virus :+ Ik ken geen cijfers van ziekte agv het mondkapje en heb werkelijk nog nooit gehoord dat iemand er ziek van is geworden.
Wel vraag ik me oprecht af of het nou echt afdoende werkt, een mondkapje. Ik houd maar voor ogen dat het icm de overige maatregelen gewoon zijn werk doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:00

Er zijn gewoon mensen die steigeren zodra ook maar iets richting Corona wijst, mondkapje, afstand, desinfectie, vaccinatie , al die woorden zijn voldoende.
Geen probleem mee, moeten ze zelf weten maar vraag me af waarom dat telkens weer gespuid moet worden, na een paar keer weten we het wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:04

Ja, die mensen zijn wel degelijk ergens allergisch voor.

Alles dat met Covid19 te maken heeft en maakt dat ze iets op een andere wijze moeten doen dan voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:07

Ik snap vooral niet waarom mensen zich er druk over maken dat anderen een mondkapje op hebben, wat zal jou dat een rotzorg zijn.
Dat je het zelf niet wil snap ik wel, ik heb er vooral veel last van dat ik mensen gewoon amper versta, ik ben half doof en onbewust doe ik blijkbaar veel aan liplezen en dat gaat nu niet..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:48

Palmera schreef:
Cer schreef:
Juist omdat andere landen wat vrij omgaan met mensenrechten denk ik dat we in NL best oke zitten..

Ik had laatst een gesprek met iemand die ook zei 'de dood hoort bij het leven, dus waarom hebben we zoveel maatregelen voor iets wat maar een bepaalde groep mensen echt aanvalt' (ook benauwd voor paspoort, werd vergeleken met gele ster .. :n )
maar toen vroeg ik: Dus in jouw optiek mogen alleen de sterksten, dus de zgn übermensch, overleven.. dat is dan toch eigenlijk precies waar je nu benauwd voor bent, met je gele ster?'
..maar dat zag ik dus verkeerd.. :+

Als ik een paspoort bij me moet hebben om mensen te beschermen, prima. Als ik een paspoort moet dragen om aan te geven dat ik beter/sterker ben en dat anderen nooit meer mee mogen doen, dan wordt het een ander verhaal..

Dat zie je verkeerd ja. Ik vind natuurlijke selectie door een virus net even anders dan "natuurlijke" selectie door een kleine groep mensen die moeite heeft met jouw geloof/huidskleur/whatever en jou daarom op de trein naar een vernietigingskamp zet.

En ja, de dood hoort zeker bij het leven, het lijkt er alleen meer en meer op dat de mens niet meer dood mág gaan! Ook niet als ze heel erg ziek of oud zijn, alles word maar gerekt.
Ik hoop dat oprecht nooit mee te hoeven maken. Als het tijd is wil ik gaan zonder te worden tegengehouden.

Buiten het hele ethische aspect van overbevolking: als je die 'natuurlijke selectie' zijn gang laat gaan, wil je die zieke mensen totaal geen zorg meer bieden? Iedereen met covid komt gewoon niet in het ziekenhuis, punt uit? Hoe zie je dat voor je Palmera?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:04

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik denk alleen wel dat er grenzen moeten zijn in het oeverloos in leven houden van mensen.
Uiteraard moet palliatieve zorg geboden worden daar waar nodig.

Maar met alleen dweilen en niet het lek repareren (overbevolking) zal er vlot een nieuw virus zijn. En dan kunnen de sterken weer opgesloten worden?

Dit heeft toch gewoon geen zin? De mens moet ouder worden en de minst vruchtbaren moeten een kind krijgen. Allemaal zonder natuurlijke vijand. Het is toch niet zo raar dat een virus om zich heen kan grijpen? Maar aan het probleem an sich word niets gedaan! Sterker nog, het gaat volledig de andere kant op!