Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:17

Janneke2 schreef:
Aan covid-19 kun je ook met uitstekende medische zorg terwijl je in de dertig bent op de IC belanden en zelfs overlijden.
Gewoon even de feiten.

En, voor de goede orde, die 'uitstekende medische zorg' is ondanks de enorme inzet toch iets minder goed beschikbaar nu. Ik wil daarmee NIKS naars zeggen over de zorg op dit moment, maar ze zitten vol. En dus nemen ze noodgedwongen allerlei risico's. Een vrouw van 29 is overleden omdat ze naar huis ging met zuurstof en de plotselinge verslechtering (die bij veel patienten optreedt) nu thuis was, zonder directe mogelijkheden tot ingrijpen.
Er zijn 2 mensen overleden die op een niet-IC-plek lagen aan de beademing, toen de stroomvoorziening uitviel. Op de IC is de noodstroomvoorziening goed in orde, bij 'normale' bedden heeft het iets minder prioriteit met dus grotere kans dat het mis gaat.

Sureido, die bronnen heb ik wel (heb ze ook al een paar keer gegeven her en der) maar zoek vooral ook zelf, zoekterm die je nodig hebt is 'long covid'

lenaa_tje

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:18

Dat zijn geen bronnen per leeftijdscategorie

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:21

Dus, nu worden er cijfers geroepen maar de bronnen wil je graag geheim houden? En dan wil je dat ik daarmee mijn vrienden overtuig om niet voor de covid optie te gaan?
‘Zoek zelf maar even, maar het is waar!!’

Dat hoor ik vaker langskomen.... :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:21

sureido schreef:
https://nos.nl/artikel/2379425-duitslan ... n-die-fase

Het is wel aan de orde in Duitsland ...

Als dadelijk iedereen aan de beurt kan zijn voor een vaccin, vind ik dat versoepelen voor mensen met een vaccin/test of mensen die covid gehad hebben helemaal prima.

Maar sommigen hebben covid opgelopen door compleet schijt te hebben, en die worden dan nog beloond ook.

Ik vermoed dat er op doorgemaakte Corona wel een bepaalde periode komt te staan of dat men alsnog een antigeentest eist. Want de verschillen in antistoffen en hoe lang ze blijven werken bij doorgemaakte Corona is verschillend. Van vaccineren is het ook nog niet bekend maar daar zullen ook binnenkort wel cijfers van komen.
Bewust Corona oplopen is natuurlijk het meest achterlijke om te doen, er zijn nog steeds jongeren uit de eerste golf, meer dan een jaar geleden dus, aan het revalideren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:23

Dan moet iedereen ook nog zo’n test gaan doen... waarom niet even 1.5 - 2 maand wachten tot iedereen er daadwerkelijk een kan hebben voordat je weer een hele volksdiscussie krijgt hierover?

Mij lijkt een negatieve test het handigst als eis te hebben, ook voor de organisaties straks. En straks als de meeste gevaccineerd zijn, klaar met de test maatschappij.
Laatst bijgewerkt door sureido op 04-05-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:23

Heb je al gezocht dan? Best een prestatie om ze allemaal te kunnen doorlezen in krap 1 minuut.

(Maar goed. Anders niet doen hoor. Langdurig ziek zijn is een feestje, neem het risico. Je schijnt vanalles te krijgen: men staat in de rij om je een uitkering te geven, studies zijn ontzettend flexibel in het aanpassen van hun programma's, de toegankelijkheid in Nederland is altijd helemaal super, je krijgt altijd begrip van je omgeving, en werkgevers hebben niets liever dan werknemers met klachten.)

Sureido, ik wil ze helemaal niet geheim houden. Ik heb gewoon geen zin om ze nu voor de tigste keer op te zoeken. Lui. Eigenlijk vooral omdat ik eigenlijk naar bed zou moeten en dus vind dat ik daar de tijd niet aan moet besteden... om dan mijn eigen hypocrisie aan te tonen door toch nog weer een reactie te plaatsen en dus niet naar bed te gaan.

Maar google. Of google niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:24

bigone schreef:
sureido schreef:
https://nos.nl/artikel/2379425-duitslan ... n-die-fase

Het is wel aan de orde in Duitsland ...

Als dadelijk iedereen aan de beurt kan zijn voor een vaccin, vind ik dat versoepelen voor mensen met een vaccin/test of mensen die covid gehad hebben helemaal prima.

Maar sommigen hebben covid opgelopen door compleet schijt te hebben, en die worden dan nog beloond ook.

Ik vermoed dat er op doorgemaakte Corona wel een bepaalde periode komt te staan of dat men alsnog een antigeentest eist. Want de verschillen in antistoffen en hoe lang ze blijven werken bij doorgemaakte Corona is verschillend. Van vaccineren is het ook nog niet bekend maar daar zullen ook binnenkort wel cijfers van komen.
Bewust Corona oplopen is natuurlijk het meest achterlijke om te doen, er zijn nog steeds jongeren uit de eerste golf, meer dan een jaar geleden dus, aan het revalideren.

Niemand ontkent ook hoe dom dat is.
Maar gezien de mensen die ingeënt zijn wel een realistisch gevolg.

Ondanks dat m’n ouders de mazelen goed hebben doorlopen hebben ze toch maar voor een inenting gekozen :Y)
Ben ik ook erg blij mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:25

De wappies zouden eens aan moeten komen met een Google zelf maar :+

Maar goed, ik zal morgen eens op mijn gemakje gaan googelen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:28

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:29

lenaa_tje schreef:
Uhm wil jij mij geen woorden in de mond leggen?
Want doordat jij mijn quote uit elkaar hebt getrokken gebeurd dat wel.

Ik weet dat sommigen er een hekel aan hebben en soms 'knip' ik inderdaad op een manier waar de schrijver ongelukkig mee is. Omdat ik dan net een andere nadruk leg bijvoorbeeld.
In extreme gevallen kan dat verdraaien opleveren, of in de mond leggen.
Citaat:
Over jou laatste punt van de mazelen. Daarvan zeggen we nu ook dat, dat een hele slechte zaak is tenslotte.
Of wil je stellen dat mazelen voor kinderen minder gevaarlijk is dan Corona? Dat is ook niet te vergelijken

... over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar er zijn idd mensen die het een slechte zaak vinden om de mazelen door te maken.
Het zit in het rijksvaccinatie programma.
In 1962 werd er "slechts" tegen de killers pokken (smallpox, niet waterpokken) difterie, tetanus, polio en kinkhoest geënt. Discussies over wel of niet mazelen doormaken waren niet aan de orde.
De kinderfeestjes 'mijn kind heeft mazelen, kom je ook?' kwamen pas later. (Of nu ja, ik ben bij wel bij tien kinderen wezen spelen die de bof hadden. Geen feestjes, maar bezorgde moedets die elkaar informeerden omdat het belangrijk is / geacht werd te zijn dat je die ziekten op jonge leeftijd doormaakte.

Ik heb verder geen vergelijking gemaakt van mazelen en corona.
(Hooguit zijn ze te vergelijken als potentiële killers die op jeugdige leeftijd relatief weinig schade doen, maar dat zeg ik nu, niet in de vorige posting.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:30

Janneke2 dat snap ik dat jij dat niet deed. Maar door jou geknipte quote deed jij bij mij het zelfde. Jij legt mij iets in de mond, je suggereert iets. Dat deed ik nu hetzelfde. Niet heel prettig dus.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:32

nynke55 schreef:

Ik vraag om een bron, omdat shadow0 zegt dat in mijn leeftijdscategorie 18-25 jaar, 10% rest klachten houdt.

Jonge mensen
Artsen waarschuwen dat de problemen van deze mensen in het nationale debat over corona veel te afwezig zijn. De mensen die getroffen worden door ‘Long Covid’ zijn volgens hen vaak tussen de 25 en 65 jaar oud. De kans dat een jonger iemand maanden thuiszit na een coronabesmetting is statistisch gezien veel groter dan dat zij in het ziekenhuis of op de ic terechtkomen.

Dit haal ik uit jouw artikel :) Ook het RIVM schrijft dat het gaat om oudere mensen. Heb daar net ook even gekeken.

Ik weet dat er jongeren zijn die last hebben van rest schade. Maar 10%, is denk ik niet waar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:34

nynke55 schreef:

Opnieuw geen bron met cijfers gericht op leeftijd, of andere percentages.
Wat trouwens wel heel kwalijk is. Corona besmettingen worden zo goed gemonitord maar hoe mensen dit doorlopen wordt nauwelijks gemonitord. Het blijft een gok. Dat is na een jaar best kwalijk.
Niemand die nog vraagt aan mensen die Corona hebben doorlopen hoe ze zich voelen. Alleen als je zelf aan de bel trekt of in het ziekenhuis terecht komt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:35

Wat noem jij dan jong? 25 vind ik nog wel heel jong, Met 45 sta je midden in het leven, 65 ben je inderdaad al wat ouder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:36

Laat het 1 % zijn, dat zijn er alsnog veel te veel. Wanneer ons vaccinatieschema blijft doorgaan dan is het over acht weken zover dat veel maatregelen kunnen stoppen. En die acht weken moeten we maar uitzitten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:36

nynke55 schreef:
Wat noem jij dan jong? 25 vind ik nog wel heel jong, Met 45 sta je midden in het leven, 65 ben je inderdaad al wat ouder.

Ik vroeg specifiek om 18-25, vandaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:37

Zullen we het hierbij vaccineren houden enn algemeen topic deze discussie voeren?
Uitstapjes zijn ok, maar kort.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:38

Maar de hele discussie gaat over een gevolg van vaccinatie :+ namelijk dat je dan of als je covid hebt doormaakt meer vrijheid krijgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:43

lenaa_tje schreef:
Janneke2 dat snap ik dat jij dat niet deed. Maar door jou geknipte quote deed jij bij mij het zelfde. Jij legt mij iets in de mond, je suggereert iets. Dat deed ik nu hetzelfde. Niet heel prettig dus.

Het spijt me dat jij het niet prettig vindt, maar ik vind het een manier op precies te reageren.

Ik ben precies genoeg om te erkennen (zie vorige posting) dat het nadelen heeft. Omdat ik als lezer (annex degene die reageert) iets anders lees, of een andere nadruk, invalshoek etc. heb dan de schrijver.
Daar ontkomt niemand aan. Nooit.

En andermaal kom jij met vage verwijten aan mijn adres : 'ik deed bij jou hetzelfde' (wat dan?) ik zou jou iets in de mond leggen, ik suggereer zelfs iets volgens jou.

Dat moge waar zijn, maar ik kan het verder niet plaatsen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:46

sureido schreef:
nynke55 schreef:

Ik vraag om een bron, omdat shadow0 zegt dat in mijn leeftijdscategorie 18-25 jaar, 10% rest klachten houdt.

Ja, klopt. Dat schrijft Shadow.
Citaat:
Ik weet dat er jongeren zijn die last hebben van rest schade. Maar 10%, is denk ik niet waar.

... waarop baseer je dit?

Ter aanvulling : ik kijk al een jaar lang op de site van stichting NICE ('covid op de IC').
Zij splitsen uit naar leeftijd, onder andere de categorie 20-25.
Daar zijn doden te betreuren.
Accoord, dat gaat niet over restklachten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-05-21 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:47

Prima dat jij dat vind maar met jou post suggereer je dat ik iets vind wat ik juist helemaal niet vind. Daar kan ik dus niks mee. Als jij de nuance weg haalt gebeurd dat dus

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:52

lenaa_tje schreef:
Prima dat jij dat vind maar met jou post suggereer je dat ik iets vind wat ik juist helemaal niet vind. Daar kan ik dus niks mee. Als jij de nuance weg haalt gebeurd dat dus

Wat suggeer ik dan...?
Waar kun je niets mee...?

Ik heb nu al 2x gezegd dat ik (door op een plek te 'knippen' die de schrijver niet zo bedoelde) een andere nuancering kan aanbrengen - maar laten we wel wezen, die mogelijkheid zit wel in de tekst.
En ik vind het iets anders dan 'de nuance weghalen'.
... wellicht precies de nuance die jij bedoelt - maar welke dat dan is, vertel je er niet bij.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:54

Op de link van Nynke en de site van het RIVM, daarop baseer ik dat.

Ik denk dat hier niemand een goede bron gaat kunnen geven over een aantal dat rest klachten overhoud aangezien er weinig nog over bekend is.

Maar ik vind het niet handig om dan 1 op de 10 te noemen terwijl dat niet zo is.

Het is goed als die laatste twee maanden voorbij zijn en iedereen een vaccin gehad heeft :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:00

Janneke2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Wat suggeer ik dan...?
Waar kun je niets mee...?

Ik heb nu al 2x gezegd dat ik (door op een plek te 'knippen' die de schrijver niet zo bedoelde) een andere nuancering kan aanbrengen - maar laten we wel wezen, die mogelijkheid zit wel in de tekst.
En ik vind het iets anders dan 'de nuance weghalen'.
... wellicht precies de nuance die jij bedoelt - maar welke dat dan is, vertel je er niet bij.

Jij quote letterlijk dat ik zou vinden dat Corona doorlopen een goed plan is :+
Niemand heeft dat hier gesuggereerd als goed plan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:01

sureido schreef:
Op de link van Nynke en de site van het RIVM, daarop baseer ik dat.

De link van Nynke noemt bronnen, maar een specifieke uitsplitsing naar leeftijd wordt daar niet genoemd.

Toch denk je dat het percentage mensen tussen de 20-25 die lang klachten houden onder de tien ligt - waarom dan?

Citaat:
Het is goed als die laatste twee maanden voorbij zijn en iedereen een vaccin gehad heeft :+
+:)+

Precies.
Over twee maanden is deze golf gewoon over.
(Uiteraard komt er een volgende, maar hopelijk minder verwoestend dan tot nu toe.)