Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:48

Dinopino schreef:
Earth wat bedoel je met: Waar doen we het voor?

Ik reageer op jouw uitspraak, als je je zorgen gaat maken voor een volgende pandemie dan kun je net zo goed niks doen. En pas op, want straks wordt je ziek, dan is al je werk voor niks geweest. Of oh weej als je cafe afbrand, dan is al je harde werk weg.
Met andere woorden, als je je gaat drukmaken om een volgende pandemie, zijn er denk ik nog wel meer dingen waar je je druk om kunt maken ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:59

Roodvos je gaat ervan uit dat we altijd moeten vrezen voor een pandemie. Vond de pest niet plaats toen er oorlog heerste en de hygiëne maatregelen errrug slecht waren en de angst heel groot was. Dus gewoon en bacterie die door de juiste hygiëne gewoon verdwijnt.

Vind van degene , die hier reageren, hun zicht op de toekomst wel erg negatief. Er kan elk moment weer een pandemie opduiken, omdat het eenmaal zo is.

Bedankt voor het reageren.

Earth ik bedoelde de maatregelen van de regering. Om die virussen maak ik me niet druk, maar wanneer de regering te pas en te onpas mijn business gaat sluiten dan zou ik inderdaad denken bekijk het maar.
Wanneer nu je levenswerk kapot wordt gemaakt door een besluit van de overheid, dan zou ik me inderdaad druk maken over het feit wat de overheid de volgende keer verzint.

IMANDRA

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:12

Dinopino de pest verspreidde zich met name omdat er toen ook veel handel werd bedreven, als ik me niet vergis. Nu staan landen nog zo veel sneller en beter met elkaar in connectie dat een dergelijk virus (net als COVID19 trouwens) heel snel de wereld rond kan gaan.

Hygiëne doet er bij sommige virussen toe, maar bij anderen veel minder. Bijv. bij COVID19, als je continue handen wast en elke dag doucht loop je minder risico, maar als je tegelijkertijd alsnog dicht bij anderen in de buurt komt en die aerosolen inademt kan je alsnog ziek worden. Met enkel handen wassen kom je er bijv. niet. Net als gezond eten, het kan helpen (immers een gezond immuunsysteem is sterker) maar is geen foolproof methode om de ziekte niet te krijgen.

Overigens is de mogelijkheid voor een pandemie er zeker. Dus dat slimme mensen dat in de gaten blijven houden is top. Maar zodra Corona voorbij is, moet de samenleving wel weer open. Pas als een nieuw virus zich weer gaat verspreiden kan je weer maatregelen nemen. Dus geen maatregelen bij alleen een 'risico op', maar bij aanwijzingen dat er iets nieuws daadwerkelijk aan zit te komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:23

Dinopino schreef:
\

Earth ik bedoelde de maatregelen van de regering. Om die virussen maak ik me niet druk, maar wanneer de regering te pas en te onpas mijn business gaat sluiten dan zou ik inderdaad denken bekijk het maar.
Wanneer nu je levenswerk kapot wordt gemaakt door een besluit van de overheid, dan zou ik me inderdaad druk maken over het feit wat de overheid de volgende keer verzint.

Mja jij vind dat 'te pas en te onpas'. Volgens mij is dat niet zo, want wanneer zijn winkels eerder gesloten voor iets?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:32

Dinopino schreef:
Roodvos je gaat ervan uit dat we altijd moeten vrezen voor een pandemie.
Nee. Jij gebruikt de uitdrukking "maatregelen bij dreiging van een pandemie". Aangezien virussen en bacteriën zich constant vermenigvuldigen en muteren, is er altijd kans dat er een pandemische variant ontstaat. Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak, maar de mogelijkheid is altijd aanwezig. Als je uitgaat van "maatregelen bij dreiging van een pandemie" zit je dus constant aan de maatregelen. En dat is volledig onnodig. Imandra legt precies uit wat ik bedoel:
IMANDRA schreef:
Overigens is de mogelijkheid voor een pandemie er zeker. Dus dat slimme mensen dat in de gaten blijven houden is top. Maar zodra Corona voorbij is, moet de samenleving wel weer open. Pas als een nieuw virus zich weer gaat verspreiden kan je weer maatregelen nemen. Dus geen maatregelen bij alleen een 'risico op', maar bij aanwijzingen dat er iets nieuws daadwerkelijk aan zit te komen.

Dinopino schreef:
Vond de pest niet plaats toen er oorlog heerste en de hygiëne maatregelen errrug slecht waren en de angst heel groot was. Dus gewoon en bacterie die door de juiste hygiëne gewoon verdwijnt.
De pest heerste zo langdurig dat er ongetwijfeld ook oorlogen in die periode hebben plaatsgevonden. Tegen de pest helpt absoluut een goede hygiëne, maar de pest-bacterie is nog niet verdwenen:
https://www.nu.nl/dieren/5878608/echtpa ... armot.html
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... k-epidemie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)

Daarbij was het bedoeld als een voorbeeld. Om te illustreren hoe bepaalde maatregelen horen bij een bepaalde besmettingsroute. Aangezien jij gefixeerd schijnt te zijn op mondkapjes, afstand enz. Deze maatregelen hebben alleen zin bij een besmettingsroute door de lucht via de luchtwegen. Een andere besmettingsroute vraagt om andere maatregelen.
Ofwel: er is niet te voorspellen welke maatregelen nodig zijn bij een volgende pandemie. (Die ongetwijfeld gaat komen, maar hopelijk duurt dat nog een eeuw ofzo.)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:42

Ik zie het ook wel zitten dat dit op het gebied van hygiëne toch wat dingen veranderd. Voor de pandemie hoorden de Nederlanders bijvoorbeeld tot de groep Europeanen die gemiddeld het minst vaak op een dag z'n handen wast. Als de handreiniger wat vaker blijft staan zou ik dat al heel nice vinden bij bijvoorbeeld de supermarkt. Ook vind ik het geen gek idee dat, mocht je na de pandemie bijvoorbeeld flink verkouden zijn, je zelf kunt kiezen om een mondkapje op te doen zoals dat in Aziatische landen normaler is.

(En de bidet mag ook wel geïntroduceerd worden. :D )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:41

Dinopino schreef:
Vond de pest niet plaats toen er oorlog heerste

Ik herinner mij vaag dat dat roodvonk was.
Er schijnen halve steden aan dood te zijn gegaan.
Citaat:
en de hygiëne maatregelen errrug slecht waren en de angst heel groot was. Dus gewoon en bacterie die door de juiste hygiëne gewoon verdwijnt.

Er zijn goede verhalen van Joodse gemeenschappen die de pest overleefden vanwege de hygiëne in de Joodse regels der kunst. En artsen die dit verder uitwerkten.
En trieste verhalen dat zo'n Joodse gemeenschap vervolgd werd juist omdat ze er vrijwel ongeschonden door kwamen.
Met angst heeft het weinig van doen (behalve dat het een slechte raadgever is, ipv QAnon en viruswaanzin deden ze aan kerkhof dansen...).
Citaat:
Vind van degene , die hier reageren, hun zicht op de toekomst wel erg negatief. Er kan elk moment weer een pandemie opduiken, omdat het eenmaal zo is.

Voor 2019 leefde ik met /in de wetenschap dat er een grote epidemie zou komen - wanneer en hoe groot waren de vragen.
Dus begin 2020 keken Klaas en ik elkaar aan :'the big one is gearriveerd'.

Of the next big one voor 2121 op het programma staat of dat het ding al over tien jaar een feit is - tja...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:22

Hiraeth schreef:
Ik zie het ook wel zitten dat dit op het gebied van hygiëne toch wat dingen veranderd. Voor de pandemie hoorden de Nederlanders bijvoorbeeld tot de groep Europeanen die gemiddeld het minst vaak op een dag z'n handen wast. Als de handreiniger wat vaker blijft staan zou ik dat al heel nice vinden bij bijvoorbeeld de supermarkt. Ook vind ik het geen gek idee dat, mocht je na de pandemie bijvoorbeeld flink verkouden zijn, je zelf kunt kiezen om een mondkapje op te doen zoals dat in Aziatische landen normaler is.

(En de bidet mag ook wel geïntroduceerd worden. :D )

Heb gelezen dat juist die middelen voor desinfecteren, veel bacteriën op je handen kapot maken.

Heb hier vorig jaar een paar mensen gezien met toch wel last van hun handen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:26

Dinopino overmatig handen wassen / desinfecteren is inderdaad niet goed. Maar er zit een groot gebied tussen 'minst vaak handen wassen' en 'overmatig wassen' ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:27

Er is een verschil om vaker je handen te wassen en je handen kapot wassen.
Een goede handcrème gebruiken wil ook wel helpen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:28

ik denk dat iedereen vorig jaar pijnlijke en open handen had van het handen wassen. Goed invetten is dan een toverwoord. Ook wennen je handen er wel aan. Als ik van vandaag op morgen de hele dag op blote voeten ga lopen buiten dan heb ik na twee dagen ook pijn. Maar mijn achterbuurman loopt jaar in jaar uit op blote voeten en die heeft nooit pijn.
Ik was nog steeds veel mn handen en heb eigenlijk geen last meer van pijnlijke handen, wel smeer ik ze dagelijks na het douchen in met creme

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:31

Wat is overmatig? Na toiletbezoek, voor het koken/eten, na het tuinieren, etc is denk ik voor de meesten wel normaal.

Maar tussendoor? Van winkel naar winkel en steeds weer ontsmetten? Dat maakt de goede bacterieënhuishouding (echt, die bestaat en is heel belangrijk) alleen maar kapot. En die herstel je niet met een handcrème.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:33

Palmera schreef:
Wat is overmatig? Na toiletbezoek, voor het koken/eten, na het tuinieren, etc is denk ik voor de meesten wel normaal.

Maar tussendoor? Van winkel naar winkel en steeds weer ontsmetten? Dat maakt de goede bacterieënhuishouding (echt, die bestaat en is heel belangrijk) alleen maar kapot. En die herstel je niet met een handcrème.

Elke keer als ik aan een patiënt heb gezeten vind ik het ook wel fris, en gezien de huidige bezetting van zieken in de zorg zijn dat er nogal wat op een dag :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:37

Niet iedereen werkt in de zorg. ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:39

Palmera schreef:

Dus niet iedereen 'hoeft' tussendoor steeds zijn handen te wassen.
Ik denk niet dat Hiraeth doelt op tussen elke winkel je handen helemaal ontsmetten als er wordt gezegd dat de handreiniger wel wat vaker mag blijven staan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:40

Niet iedereen gaat van winkel naar winkel. 2 of 3 hoogstens hier.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:41

Ik denk dat alle hygiëne maatregelen echt nog wel voor problemen kunnen gaan zorgen op de lange termijn...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:42

IMANDRA schreef:
Palmera schreef:

Dus niet iedereen 'hoeft' tussendoor steeds zijn handen te wassen.
Ik denk niet dat Hiraeth doelt op tussen elke winkel je handen helemaal ontsmetten als er wordt gezegd dat de handreiniger wel wat vaker mag blijven staan.

Dat word bv hier wel verwacht, bij iedere winkel staat of hangt desinfectie materiaal.
Ik doe er zo min mogelijk aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:44

Hoe is dat relevant? Het punt was dat het normaal zou worden om wat vaker je handen te wassen, ná Corona.
Nu is er nog veel risico, dus is nu de verwachting ook wat anders en hangt er dus bij elke winkel desinfectiemateriaal. Dat zijn twee verschillende situaties.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:47

Hier is nauwelijks risico. ;)

"Het punt" kan ook op verschillende manieren bekeken en over nagedacht worden.
En nee, ik vind het zelfs niet logisch om een gezonde bacterieën huishouding af te breken met overmatig gebruik van ontsmettingsmiddelen.
Niet vroeger, niet nu, niet later.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:53

Ik was altijd mijn handen voor het eten, na de wc, nadat ik dieren heb aangeraakt, als ik thuis kom en als ik iets “vies” heb aangeraakt.(oa potgrond, eten, dierenvoer).

Tevens was ik op mijn werk in de horeca het vaakst van alle collega’s mijn handen.

En ik ontsmet NOOIT mijn handen als ik een winkel binnen ga. Tenzij ze me verplichten. Reden: ik heb hele droge handen en nee een goede crème helpt niet. Het is genetisch. En dat ontsmetten doet gewoon pijn dan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:00

MarlindeRooz schreef:
Ik was altijd mijn handen voor het eten, na de wc, nadat ik dieren heb aangeraakt, als ik thuis kom en als ik iets “vies” heb aangeraakt.(oa potgrond, eten, dierenvoer).

Tevens was ik op mijn werk in de horeca het vaakst van alle collega’s mijn handen.

En ik ontsmet NOOIT mijn handen als ik een winkel binnen ga. Tenzij ze me verplichten. Reden: ik heb hele droge handen en nee een goede crème helpt niet. Het is genetisch. En dat ontsmetten doet gewoon pijn dan.

De gouden raad van tante Kaat :D : veel minder vaak je handen wassen. Zeep droogt uit.
En zeker als je al aanleg hebt voor een droge huid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:26

Wat ik me afvroeg hoe doen mensen met een allergie dat, wanneer ze een monddoekje ophebben. Zij moeten regelmatig niezen en ik kan me niet voorstellen dat je dat met een mondkapje op doet.

Wassen jullie de monddoekjes eerst en hoe vaak wisselen je ze. Heb nu zelf twee mensen gezien die allemaal pukkels hadden, een soort van uitslag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:29

Pandora2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

De gouden raad van tante Kaat :D : veel minder vaak je handen wassen. Zeep droogt uit.
En zeker als je al aanleg hebt voor een droge huid.

Iets met ietwat smetvrezerig zijn... :D

Mijn benen hebben het ook en die was ik zo min mogelijk met zeep. :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:35

Dinopino schreef:
Wat ik me afvroeg hoe doen mensen met een allergie dat, wanneer ze een monddoekje ophebben. Zij moeten regelmatig niezen en ik kan me niet voorstellen dat je dat met een mondkapje op doet.

Wassen jullie de monddoekjes eerst en hoe vaak wisselen je ze. Heb nu zelf twee mensen gezien die allemaal pukkels hadden, een soort van uitslag.

Als je medisch gezien een mondkapje niet kan verdragen kun je daarvoor een verklaring krijgen en uitprinten.

Gewoon mondkapjes van tijd tot tijd wisselen lijkt me logisch toch. In het ziekenhuis of bij de tandarts dragen ze áltijd mondkapjes dus dat zielig doen vind ik een beetje achterhaald.