De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:24

Veulen84 schreef:
Loretta schreef:

Dat verwacht ik eigenlijk ook. Het is in Nederland inmiddels volledig uit de hand gelopen. Daarnaast wordt er veel te weinig getest en zijn er zeer veel besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de mensen besmet zijn geraakt. Ook zijn de besmettingen afkomstig van verschillende stammen van het virus.

Vooral het weinige testen baard me zorgen. Dat is waar het in veel landen mee fout gaat. De landen waar veel getest wordt (en ook makkelijk wordt gemaakt). Die lijken beter instaat het aantal ernstig zieke onder controle te houden.

Dat vraag ik me toch af. Wat zou meer testen bijdragen aan het onder controle houden van ernstig zieken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:25

Veulen84 schreef:
Loretta schreef:

Dat verwacht ik eigenlijk ook. Het is in Nederland inmiddels volledig uit de hand gelopen. Daarnaast wordt er veel te weinig getest en zijn er zeer veel besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de mensen besmet zijn geraakt. Ook zijn de besmettingen afkomstig van verschillende stammen van het virus.

Vooral het weinige testen baard me zorgen. Dat is waar het in veel landen mee fout gaat. De landen waar veel getest wordt (en ook makkelijk wordt gemaakt). Die lijken beter instaat het aantal ernstig zieke onder controle te houden.

Maar hoeveel je kan testen is afhankelijk van de voorraad testen, lijkt me. En die is maar beperkt. Ook eens met Femke.

Anoniem

Femke_Tweety schreef:
Ik hoor best veel mensen zeggen dat er te weinig getest wordt.

Maar heel eerlijk, die tests voegen mijns inziens helemaal niet meer zoveel toe.

De kans is heel groot dat je tegen corona aan gaat lopen.
Als dat zo is moet je uitzieken.
Als je heel ziek wordt, ga je naar het ziekenhuis.

Het testen maakt daarin niets uit.
Het verandert niets aan hoe je ermee om moet gaan als je ziek bent.

Precies. Ik zie er de meerwaarde ook niet echt van in. Muv dat je kunt onderzoeken hoe het virus zich muteert en waar het vandaan komt. Dat kan misschien waardevolle info zijn.

Suzanne_J

Ik werk in het onderwijs en denk dat we vanaf maandag wel dicht gaan zijn. Zeker nu België die beslissing ook heeft genomen. Overigens heeft mijn school de hele week al research gedaan over online lesgeven en skypesessies met leerlingen. Het is niet zo dat ik dus straks niet werk. Mijn lessen gaan gewoon door, alleen werken we tijdens het lesuur dan in een gedeelde groepscall en in een gedeeld google drive document zodat ik precies zie wat elke leerling doet. Het is even creatief nadenken, zeker voor een talig vak zoals de mijne, maar een paar weken moet doenbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:27

Weet iemand eigenlijk hoe lang Italië nu al in lockdown zit? Volledig lockdown?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:27

Jorienn schreef:

Sinds 3 dagen geleden volgens mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:28

Jorienn schreef:

Niet langer dan een paar dagen helaas.

LadyMadonna

Even gepikt van een actrice (Maze uit Lucifer) die ik volg:

Afbeelding

PSvanLot

Suzanne_J schreef:
Ik werk in het onderwijs en denk dat we vanaf maandag wel dicht gaan zijn. Zeker nu België die beslissing ook heeft genomen. Overigens heeft mijn school de hele week al research gedaan over online lesgeven en skypesessies met leerlingen. Het is niet zo dat ik dus straks niet werk. Mijn lessen gaan gewoon door, alleen werken we tijdens het lesuur dan in een gedeelde groepscall en in een gedeeld google drive document zodat ik precies zie wat elke leerling doet. Het is even creatief nadenken, zeker voor een talig vak zoals de mijne, maar een paar weken moet doenbaar zijn.

Ik zou er niet van staan te kijken als ze morgenmiddag met een persconferentie komen voor maandag.

Dan zit er een weekend tussen om opvang te regelen voor de kinderen.

Dat is naar mijn mening de reden dat ze het vandaag niet afgekondigd hebben voor morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:30

Thanks guys!!

En misschien dom en niet eerste prioriteit: maar mijn paard staat op een privéstal bij iemand die net aan kan voeren. Meer niet. Wij regelen alles onderling voor die 18 paarden.
Ik neem aan dat je daar dus, in een lockdown, ook niet naartoe mag? Of zou dit een uitzondering zijn als in het naar de supermarkt gaan?

Ik verwacht namelijk dat wij dezelfde kant op gaan helaas en kan anders beter vast vertellen dat ik daar intrek volgende week, bij wijze van... Ik ben meer benieuwd hoe jullie dit zien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:30

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:31

Jorienn schreef:
Thanks guys!!

En misschien dom en niet eerste prioriteit: maar mijn paard staat op een privéstal bij iemand die net aan kan voeren. Meer niet. Wij regelen alles onderling voor die 18 paarden.
Ik neem aan dat je daar dus, in een lockdown, ook niet naartoe mag? Of zou dit een uitzondering zijn als in het naar de supermarkt gaan?

Ik verwacht namelijk dat wij dezelfde kant op gaan helaas en kan anders beter vast vertellen dat ik daar intrek volgende week, bij wijze van... Ik ben meer benieuwd hoe jullie dit zien.

Daar kun je vast nog prima heen als het noodzaak is.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:32

Ik werk als caissière en we hebben het vandaag drukker gehad dan met kerst!
Ik ben er zelf redelijk nuchter in, ik let op mijn hygiëne, maar uiteindelijk ga ik het niet voorkomen door extra handen te wassen. Zeker niet met zoveel klanten op een dag. En zolang ik me fit voel, heb ik er geen moeite mee om te werken, al ben ik benieuwd hoelang het duurt voor de eerste supermarkten sluiten.

moonsparkle schreef:
Maar wat is noodzakelijk? Een ziekenhuis bijvoorbeeld moet ook bevoorraad worden dus achterliggende bedrijven moeten ook doorgaan, er moet schoongemaakt worden. Bij de politie als een auto stuk gaat zal deze misschien gemaakt moeten worden. Kunnen mensen zonder hun psycholoog /psychiater, waar trek je dan een lijn?

Inderdaad, goede opmerking. Ik zou momenteel namelijk niet zonder psycholoog kunnen, terwijl een ander misschien denkt dat die groep best thuis kan blijven.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:33

Wilde net afhaken, maar het debat gaat nu eindelijk toch over gezondheidszorg en capaciteitsmanagement.

LadyMadonna schreef:
Even gepikt van een actrice (Maze uit Lucifer) die ik volg:

[ [url=m/vI7iE4.png]Afbeelding[/url] ]

Dank voor het delen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:33

Ik denk ook dat morgen de situatie weer heel anders is en Rutte terugkomt op dit besluit. Heel Europa sluit scholen en wij niet, dat is niet uit te leggen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:34

Maar een psycholoog kan eventueel wel via Skype werken. Niet ideaal, maar is wel mogelijk als tijdelijke oplossing voor mensen die echt niet zonder psycholoog kunnen (is natuurlijk ook iets wat niet zomaar zou mogen wegvallen nee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:34

Arabesk schreef:
Ik denk ook dat morgen de situatie weer heel anders is en Rutte terugkomt op dit besluit. Heel Europa sluit scholen en wij niet, dat is niet uit te leggen

Ik hoop het zo. Slappe hap, Nederlands bestuur.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:35

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:35

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:36

Joman schreef:
Dat vraag ik me toch af. Wat zou meer testen bijdragen aan het onder controle houden van ernstig zieken?

Snellere behandelen. Je kan in een eerdere fase al beginnen met zwakkere te behandelen. Maar vooral grotere bescherming van mensen om je heen. Je kan er al voor kiezen om met 1 positieve test jezelf te isoleren van mensen. En dan vooral van zwakkere mensen.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:37

germie schreef:
mysa schreef:
*knip*

Ik blijf ook heel lang rationeel. Maar mijn persoonlijke ervaringen drukken die ratio weg. Want ik heb mijn destijds dertigjarige echtgenoot bijna stikkend op de ic zien liggen na een legionella infectie. Zonder die ervaring zou ik ook eerder geneigd zijn de economische impact zwaarder te laten wegen. En heel eerlijk gezegd: als dit achter de rug is en we de gevolgen nog jarenlang voelen in de vorm van loonkortingen, pensioenkortingen en bezuinigingen in de zorg en het onderwijs, dan komen er weer veel andere geluiden.

Precies. Ik ben heel anders in het leven gaan staan sinds de reanimatie van mijn vader, ik leef nu en wil nu genieten is er echt in gekomen, stel vooral niets uit, want voor je het weet is het te laat.

En ook de EU kan later wel eens een probleem gaan vormen. Italië in de problemen en hup Nederland springt weer bij en wij op een houtje bijten. De mensen om mij heen denken ook zo.
Je geeft maatregelen niet eens een kans om te kijken of het werkt. Scholen dicht ja en nee, ik weet niet wat het beste is, maar mensen binnen laten zitten en nietsdoen is gewoon echt slecht. Laat het leven wel doorgaan. Je hebt echt een probleem als grote bedrijven omvallen, maar bijvoorbeeld ook het bakkertje op de hoek waar je altijd je verse brood haalde. Straks is alles van Monsanto en Amazon, en heb je zelf niets meer te beslissen over wat je eet en waar je koopt. Dat klinkt nu raar, maar dat is dan wel reeel. Plus de kosten van alles en belastingverhogingen. Enzovoort.

Vergeet niet dat als je nu maatregelen neemt die werken dat je pas over 12 dagen (de maximale incubatietijd) echt wat kunt zien. De mensen die nu besmet zijn hebben tot 12 dagen om ziek te worden. Die tijd gunnen ze het niet eens of er komt hup weer wat aan als beperking. En dat komt over als paniek. Als je maandag alles in 1 keer had gedaan, dan was er een volksopstand gekomen. Nu accepteert men het vaak wel.
Maar we zijn nu eenmaal met veel mensen en wat je zelfs in dit topic al ziet is dus 'jij doet het anders dan ik of denkt anders, dus je moet maar verketterd worden'. Dat zie je niet alleen op bokt, maar ook op andere social media. Mensen die corona gehad hebben worden met de nek aangekeken. Enzovoort. Je gaat straks nog iemand de schuld geven als je ziek wordt. Verwensingen lees ik soms zelfs al online. Je zult gewoon niet iedereen op 1 lijn krijgen. Ook dat is menselijk, en gelukkig is dat ook zo, anders had iedereen dezelfde rode trui.

Kijk ..nou begrijp ik je ook ergens wel nu je het zo uitlegt ipv met de opmerking; “het valt allemaal wel mee in Italië”. Als ik zoiets heftigs zou hebben meegemaakt zou ik ook van elke dag willen genieten omdat het zo over kan zijn.. en zelf ben ik ook wel angstig wat voor gevolgen ons te wachten staat als dit virus is uitgeroeid. Maar de angst voor dit virus wat nog volop meer en meer mensen besmet en wat niet te stoppen is nu maakt me nog angstiger.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 13-03-20 01:22, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

elnienjo

Independence schreef:
Inderdaad, goede opmerking. Ik zou momenteel namelijk niet zonder psycholoog kunnen, terwijl een ander misschien denkt dat die groep best thuis kan blijven.

Wellicht kan dat ook telefonisch voorlopig? Mijn psych zit nu in Spanje, als hij net terug is wil ik denk ook geen persoonlijke afspraak ivm de besmettingsrisico's waar hij aan bloot is gesteld op bestemming en in het vliegtuig.

Anoniem

Veulen84 schreef:
Joman schreef:

Snellere behandelen. Je kan in een eerdere fase al beginnen met zwakkere te behandelen. Maar vooral grotere bescherming van mensen om je heen. Je kan er al voor kiezen om met 1 positieve test jezelf te isoleren van mensen. En dan vooral van zwakkere mensen.

Behandelen? En wat wil je dan behandelen?

Tallie1979

Ok, ik heb een paar dagen getwijfeld of ik mijn afspraken volgende week moet laten doorgaan. Van de 3 die er stonden, is er al 1 afgezegd. Ik ga de andere 2 digitaal oplossen of voorlopig naar april verplaatsen.

Ik werk verder gelukkig altijd thuis, af en toe naar kantoor. Dus daar veranderd niks.

Morgen nog even wat potjes groente en een zak aardappelen halen. Daar kom ik wel even mee uit. Vlees ligt in de vriezer.

En dan hopen dat ik het niet al heb opgepikt.

Babootje

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:38

Ik zie dat we een spinn-off hebben :D :D