Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:05

Anita1987 schreef:
Hebben jullie trouwens ook meer trek in eten? Sinds ik zo moe ben en zo slap steeds heb ik enorm veel honger en eten nodig om een beetje energie te hebben, mijn gewicht staat altijd op hetzelfde maar deze twee 'zware' weken ben ik ineens 3 kilo aangekomen. Maar daarbij is m'n buik ook echt 3 keer zo groot en knoeterhard en pijnlijk, vind het nu ook niet leuk maar kan nu al tegen de zomer aankijken, strakke kleren en bikini...bah

JA!! ik eet ook echt enorm veel ivm moeheid/slapheid, en ben dus ook behoorlijk aangekomen.
Probeer er nu op te letten, maar honger heb ik echt altijd.
mensen vinden dat vreemd, omdat ze vaak denken dat je met darmproblemen juist afvalt. Nou, ik dus niet... :\

knabbelgirl; alle symptomen die in jou qoute staan heb ik ook...

itsmi

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:41

Ik eet idd ook meer! Ik heb ook altijd honger.. Ben ook altijd moe. Ik probeer nu maar gewoon 8 uur per nacht te slapen, want 10 uur per nacht helpt ook niet meer bij mij. Ben dan net zo moe als dat ik 2 uurtjes minder lang slaap.

Alleen mn ouders snappen het niet. Dat ik nog uitga enzo, (niet altijd) en dat ik dan niet eerder naar bed ga. Ze snappen gewoon niet dat eerder naar bed gaan niet helpt.

Frustrerend is dat :S

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:47

Ik val juist altijd af... ik heb helemaal geen honger in slechte periodes. Juist omdat ik me zo opgeblazen en vol voel.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:47

Ik ben nooit echt dik geweest, maar ik val zo 2 kilo af in slechte periodes...
Ik zeg altijd tegen vrienden die willen afvallen, dat ze een darmprobleem moeten krijgen :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:53

Ik heb er nu weer eheel erg last van. Stress... Moet zo afrijden, dus dan heb ik stress en meteen spelen mn darmen weer op. Word er echt gek van!! Heb het sinds oktober 2007, maar tis de laatste tijd vaker raak dan eerst...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:55

Succes Itsmi! Ik heb er met stress inderdaad ook onwijs veel last van :j Ik zit sinds september in een onwijs stresssie periode en het is echt verschrikkelijk :j Ik ben zoiezo wel een stresseter, maar nu is het gewoon echt honger :j Ben sinds september eerst 8 kilo afgevallen na een operatie, en sinds dien 10 kilo erbij :wow: echt te erg!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:04

Wel frustrerend dat hongergevoel, het voelt net als constant vreetbuien hebben. Probeer nu heel erg weinig en gezond te eten, al heb ik het gevoel dat het toch niet helpt..
Is natuurlijk ook wel logisch als je diarree hebt dat je zo een paar kilo kwijt bent, jammer genoeg zit ik juist verstopt haha..
Heb nu ook meer rugklachten dan anders, voel me heel erg stijf, als ik sochtends of snachts uit bed ga dan voel ik me net 80..

Itsmi: Succes! Laat je weten hoe het ging?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:06

Oww das balen,,, Tsja, mijn arts zegt dat ik stress moet vermijden. Dat gaat lekker ;) Dus dan kan ik niet afrijden,dan kan ik niet naar school (Voor toetsen heb ik ook altijd last van mn darmen) Dan kan ik geen wedstrijden rijden met de paardjes.. Kn ik niks, dus ja dan maar last... Haha

Ja vanavond laat ik het weten. Moet daarna meteen dooor naar school namelijk :S

Thanx iig :D

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:31

Ik heb ook al aardig wat dingen geprobeerd, maar er valt geen pijl op te trekken..
Wel eet ik nu een aantal dingen voor vast elke dag.
En ik val btw helemaal niet af door me PDS, was het maar zo, want ik doe hard me best :P

Maargoed ik eet dus standaard bruin brood. 's Morgens neem in een Yakult bij het ontbijt.
Ook drink ik op me werk s middags bij de lunch een soepie van Opkikker groentefit. Zitten veel vezels in.
En ik moet zeggen, dat het nu weer heel goed gaat. (*klopt af*)

Ik kon ook nooit bijv. patat eten met een frinkandel. Ik moest dan of alleen patat nemen, met sla ofzo en kip. Of een broodje frinkandel. Maar nooit zoveel vet in 1 keer.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:08

Heb niet de moeite genomen om alles door te lezen, maargoed, misschien dat dit iemand helpt;

Heb zelf al PDS zolang ik me kan herinneren, maar heb mezelf er nooit door laten belemmeren. Ja, ook ik heb krampen waardoor ik niet meer rechtop kan staan op de meest onmogelijke momenten (uitgaan, werk), maar troost me altijd maar met het feit dat het vanzelf weer weggaat. Je kan wel thuis blijven omdat je bang bent dat je krampen gaat krijgen, maar dit lost niks op, en let's face it; er vanaf kom je toch nooit en ik ben eeeecht niet van plan nooit te gaan stappen of uit eten te gaan.

Anyway, ik loop nu al een tijdje bij een kinesioloog (wazige bedoening, maargoed) en via hem heb ik een dieet wat lijkt te helpen. Je moet er veel voor laten, maar ik heb al tijden geen krampen meer gehad (ondanks het feit dat ik af en toe wat smokkel := )

Wat mag niet
- Suiker en suikerhoudende producten
- Vla, pudding, ijs, gebak
- Druiven, banaan, meloen
- Alcohol
- Champignons, truffels
- Gedroogde vruchten
- Gistbrood, beschuit
- Franse kaas (brie, camembert, etc.)
- Witte rijst, macaroni en spaghetti
- Pindas en pistachenoten
- Cafeïne

Wat mag wel
- Groenten, zowel rauw als gekookt
- Uien, knoflook
- Vlees, vis, ei
- Hüttenkäse
- Kruidenthee
- Granen koffie, bambu koffie
- 2-4 stuks fruit per dag (liefst zurig)
- zuurdesembrood, roggebrood en volkoren crackers zonder gist
- Volkoren pasta, zilvervliesrijst, gierst
- Appelstroop (biologisch)
- Notenpasta, sesampasta
- Diksap
- Reformkoeken zonder suiker
- Roomboter, creme fraiche, zure room
- Gepofte rijstwafels
- Noten, niet gebrand
- Ongezoete muesli zonder gedroogde vruchten
- Biogarde drink naturel
- Maischips, tacos, tortillas, popcorn (zonder suiker)
- Bakken en braden liefst in olijfolie

Suikers/zoetstoffen die wel mogen
Maismoutstroop
Rijststroop
Agavendicksaft
Fructose
Druivensuiker

Het valt niet mee om het vol te houden, maar voor mij heeft het enorm geholpen :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

ik heb ook zón lijst, maar daar staan andere dingen op. Dat komt waarschijnlijk ook door dat ik behalve PDS maagproblemen heb. Ik mag geen zure dingen, paprika en tomaten. Verder moet ik erg opletten met vet.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:35

Lees net dat bij PDS ook hypnotherapie aanbevolen wordt. Iemand ervaring mee? Er is een bepaald programma programma specifiek voor PDS patienten. Klinkt op zich wel goed, maar heb er toch een beetje m'n twijfels bij, ben benieuwd na ervaringen o.i.d.

http://www.pds-therapeuten.nl/frame/frame.htm

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:46

Bij mij gaat het super goed. Ik ben in augustus met de pil gestopt, daarna ging het beter met mijn darmen, in oktober met de nuvaring begonnen, toen stagneerde het voor uit gaan met mijn darmen. Eind december ben ik gestopt met de nuvaring. Het ging toen ook meteen weer beter met mijn darmen. En de symptomen van moe zijn en veel eten is ook grotendeels weg. Ik ben ondertussen al 7kg afgevallen. Af en toe heb ik een beetje een verstopping en dan ben ik meteen onwijs moe, maar voor de rest gaat het echt lekker.

@Vanillia: Is dat echt een persoonlijk lijstje of is het een algemeen lijstje? Als ik namelijk uien of veel fruit eet dan krijg ik heel erg last van gasserigheid en diarree.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:11

Ik heb niet echt meer geloof in dat soort lijstjes.
Nou ja, ze zullen echt wel mensen helpen, daar niet van.
Maar ik denk dat het voor iedereen anders is. Ik kan bv ook erg slecht tegen uien en knoflook.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:19

Anita1987 schreef:
Lees net dat bij PDS ook hypnotherapie aanbevolen wordt. Iemand ervaring mee? Er is een bepaald programma programma specifiek voor PDS patienten. Klinkt op zich wel goed, maar heb er toch een beetje m'n twijfels bij, ben benieuwd na ervaringen o.i.d.

http://www.pds-therapeuten.nl/frame/frame.htm

ik volg hypnotherapie...
heb nu een intake & 3 sessies achter de rug. Na mijn eerste sessie merkte ik verbetering, nu heb ik echt weer een dipje. De sessie zijn zo dat je meestal op de behandeltafel ligt, en je moet ontspannen (door oefeningen), en met je ogen dicht dingen voor moet stellen. Deze worden opgenomen en moet je thuis ook luisteren.. Daarnaast ook sessies die echt op de klachten ingaan, pijnbestrijding etc.
En ik moet dagelijks een dagboek bijhouden (klachten, spanning, etc etc).
Hypno ben ik eigelijk gaan doen omdat ik het idee heb alles geprobeerd te hebben, helaas merk ik (nog) weinig resultaat, maar er staan ook 8 tot 14 behandelingen voor.. en wellicht wil ik te snel resultaat zien :? ;)
Verder is het wel onwijs duur hoor, als het helpt geeft dat niks. maar ik betaal per sessie 75 euro...
mijn ziektekostenverzekering vergoed 200 euro per jaar. Nouja, daar zit je dus zo aan.....
Ik merk wel dat ik nu duidelijker voor mezelf heb waar mijn klachten mee samenhangen (dit is voor mij spanning/stress en het-bang-zijn-om-last-te-krijgen-circeltje)
Ik sta er nog een beetje sceptisch tegenover, maar ik hoop van harte dat ik jullie over een paar maandjes kan vertellen dat hypno werkt!

Overigens; ik las ook dat NAET enorm goed kan helpen... (zie; http://prikkelbaredarm.web-log.nl/prikk ... l#comments iemand die met hypno niet van de klachten af kwam, maar door NAET wel enorme verbeteringen heeft/klachtenvrij is)

flosje; ik denk dat stoppen met de pil ook zeker invloed heeft.. zit er ook over na te denken voor iets anders.. maar kan nie echt iets bedenken. In principe krijg je natuurlijk bij alles hormonen binnen die op je lichaam inwerken :\ en wellicht effect op je darmen hebben.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:39

Okee lieve mensen, ik heb eindelijk de tijd om op internet te komen. Ik moest jullie laten weten of ik geslaagd was of niet,en ik ben GESLAAGD heb mn rijbewijs :D

Enige nadeel is dat ik nu heel erg last hebvan mn darmen. Alle stress komt eruit denk ik..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:52

Gefeliciteerd!!
En ja, dan ineens komt de pijn vaak opzetten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:53

Gefeliciteerd!! Super joh! *\o/*
en herkenbaar; bij mij komt de pijn/kramp/last ook altijd pas na de stress..

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:55

Gefeliciteerd!! Nou lekker dat je die binnen hebt, is zeker een stressfactor minder ;) geniet ervan!

Ben benieuwd na het resultaat Kytha! Dat NAET zal ik later even bekijken, nu nog even AMNT kijken en op bed :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:08

GEFELICITEERD :)

Bij mij krijg ik altijd last van te voren, maar als ik er ben heb ik geen last meer, maar als de stress voorbij is, komt het 10 keer zo erg.
Last van te voren komt denk ik meer door de angst die ik erdoor ontwikkeld heb.

Is het bij jullie ook, zodra jullie DENKEN dat jullie last krijgen, niet naar de wc kunnen en noem maar op, het ook krijgen, maar zodra jullie je verplaatsen, dus uit het 'plekje' komen het verdwijnt?
Meestal komt het dan ook wel terug, maar op dat moment is het even weg..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:16

Ik doe zo ongeveer 2 jaar NAET. Werkt de ene keer beter dan de andere keer.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:31

Zijn die behandelingen duur, def?
Helpt dus ook niet bij iedereen om echt helemaal klachtenvrij te worden...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:32

Bedankt allemaal:D:D
Ik heb het hele topic niet gelezen maar wat is NAET??

EDit; Wacht ik lees het net, even doorlezen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:52

45 euro per keer betaal ik, maar de verzekering vergoedt tot een bepaald bedrag.
Het helpt mij wel een beetje de scherpe kantjes ervanaf te halen, maar klachtenvrij niet nee...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:51

Het is een algemeen lijstje; op zich is het wel logisch, je vermijdt in principe geraffineerde (onnatuurlijke) producten en producten die je darmwerking versnellen.
Lijkt me logisch dat zo'n dieet niet helpt als je last hebt bij stress, dat heeft namelijk niks met je voedingspatroon te maken. :)