Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:08

Lonneke mag ik vragen welke site je geraadpleegd hebt voor je klachten? :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:27

oehh dat weet ik niet meer. ik heb op google gezocht en vond aar die site. ik zal nog even kijken

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:29

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:08

ik heb vandaag weer veel pijn in mijn lijf. gtraplopen is zwaar, ik krijg er pijn van in mijn bovenbenen. ook ben ik heel snel moe en schieten steeds mijn gewrichten van mijn polsen schouders en knieen op slot.. ook heb ik vandaag erg pijn in mijn nek en rug. ik moet eind augustus naar de reumatoloog om te kijken wat ik heb. ik denk zelf heel sterk dat het fybro is. ik heb ook steeds een droge mond, en ben veel aan de dunne. ook heb ik pfeiffer gehad wat ook een kenmerk schijnt te zijn. ik heb vanavond de huisartsenpost maar gebeld omdat ik het niet uithield van de pijn in mijn nek. ik moet het warm houden en ik heb paracetamol met codiene gekregen. hoop dat ik zo een beetje kan slapen. moet zoizo nog een maand wachten tot ik naar de reumatoloog kan. wat is dit zwaar als je zo vaak pijn hebt. maar goed, ik ben gelukkig niet de enige lees ik hier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:40

Balen dat je pas in augustus terecht kan dan.

Bij mij werkt paracetemol met coffeine trouwens het best.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:35

ik baal er ook van ja. ik heb gisteravond ook paracetamol ingenomen tegen de pijn in mijn nek en dat hielp aardig. vandaag is mijn pols al weer een paar keer geblokkeerd helaas. en weer los krijgen doet dan ook echt pijn. vind het echt balen dat mijn lichaam zo tegenwerkt. ik hoop dat de klachten niet toenemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:39

Het wordt weer kouder merk ik, meer mensen die er nu last van hebben?

Ik kreeg een tijdje terug de tip van mijn moeder om kleine gelpadjes te kopen, die kan je opwarmen en bijvoorbeeld in je handschoen doen zodat het lekker warm blijft en soepeler.
Iemand die ze toevallig gebruikt, de Etos hier kende ze wel, maar ze hadden het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:52

Nope, nog geen last gelukkig. Ken die pads trouwens ook niet, maar volgens mij zijn ze al eens eerder geopperd in dit topic.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het met Lonneke d'r klachten is!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:55

Hmm, ik dacht het ook inderdaad, maar helaas niet terug kunnen vinden.

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, Lonneke weet je inmiddels al meer?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:59

Hier ook iemand met fibromyalgie!! (ik struikel nog steeds over het woord)..
Nek, schouders, handen, heupen, moe en veelal koud wanneer iemand anders het warm heeft..Ik ben bij een reumatoloog geweest en ik had meer dan 13 punten van de 18 waarop getest word. ik heb deelgenomen aan een groep met mensen zodat je kan leren omgaan met fbm, heel leerzaam!!
Ik heb het overgehouden aan een trauma (ongeluk met een paard) ben er niet blij mee, het koudere weer komt er weer aan dus word weer erger die pijn..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:02

Fijn dat je kon deelnemen aan een groep?
Ik heb in april een doorverwijzing gehad voor de Hoogstraat in Utrecht, maar wat is dat een drama zeg.
Het duurt al lang voor je bericht krijgt, formulieren invullen en opsturen, vervolgens duur het weer even en 4 maanden later kon ik op informatieavond komen. Daarna zou het nog minstens 7 maanden duren voor we met de behandeling konden starten.
Mijn insteek was toch eigenlijk om eerder al hulp te krijgen zodat ik weet hoe ik ermee moet omgaan, met 7 maanden hoopte ik de dagelijkse dingetjes al beter te kunnen doen en anders de dingen inplannen thuis.
Gelukkig heb ik mijn moeder die me erbij kan helpen, die heeft in het verleden bij de Hoogstraat gezeten hiervoor.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:11

Het was idd ook heel leerzaam, we werden allemaal eerst afzonderlijk getoetst door psychologen en als daar de uitslag goed van was kon je deelnemen, ik was de jongste...
We kregen 1 keer per week geestelijke hulp van psychologen, artsen maatschappelijk werkers enz en 1 keer per week (krachttraining, uithoudingsvermogentraining) fitness zeg maar..
dat sprotrn is erg goed hoor!!! gaat veel beter als je behoorlijk beweegt en je spieren op de goede manier gebruikt.. en vooral NEE kunnen zeggen is heel erg belangrijk als fbm hebt, want NEE zeggen tegen iemand anders is JA zeggen tegen jezelf (heb dit ook al eens ergens anders hier gelezen op bokt)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:14

Klopt en heb er nog heel erge moeite mee.
Doe je dit ook bij een revalidatiecentrum?
Bij de sportschool ben ik een keer geweest maar was veel te zwaar.
Ik rijd inmiddels wel weer lekker paard, maar gisteravond tijdens mijn les had ik er toch weer enorme last van. Heel vervelend.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:22

Ik heb de hele "cursus"zeg maar gevolgd in het Röpke Zweers ziekenhuis in Hardenberg (ov). Daar hebben ze dus ook een gymzaal (revalidatie zaal, fysiotherapie) en daar hadden we dan onder begeleiging die trainingen, tuurlijk is een sportschool te zwaar, soms is beginnen met een kilo meer dan genoeg..
mss moet je daar eens naartoe bellen voor info en of het nog ergens anders in NL word gedaan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:28

Misschien moet ik dat maar doen. Ik ben één keer bij de reumaconsulente geweest vanuit het ziekenhuis en daarna doorverwezen naar hydrotherapie in de buurt. Dat moest ik van de reumatoloog afbreken vanwege het zwembad dat 1. te koud was en 2. te diep.
Toen de hoogstraat maar dat schiet dus niet op.

Misschien dat ik inderdaad maar ga bellen om te vragen of ze het ergens anders nog doen.

Nadeel bij de sportschool.. ze hadden niets van 1 kilo.. het minimale van 5.. daar schoot ik niets mee op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:55

Ik heb toen ook zo'n programma aangeboden gekregen, maar heb het afgeslagen.
Loop al lang genoeg met de klachten rond om ermee om te gaan, dus daar heb ik geen cursus van iemand anders voor nodig.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:26

Oh maar Goof, vond je dat niet ongelooflijk moeilijk?
Ik begin het nu wel een beetje te leren, maar ik deed of teveel waardoor ik de volgende dag niets kon of ik durfde niets te doen vanwege de pijn de dag erop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:47

Moeilijk? Je zal wel moeten toch? Ik ken mijn lichaam inmiddels lang zat, geen probleem hoor.
Het is niet iets wat van de ene op de andere dag op komt zetten en vraagt om een totaal andere levensstijl, gaat gewoon vanzelf.

Nee, ik doe dat soort dingen liever zelf, heb geen ander nodig om mij mijn lichaam te leren kennen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:48

Wil trouwens niet zeggen dat ik nooit eens over een grens heenga ofzo hoor ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:59

Dat is de belangrijkste les inderdaad, gewoon op tijd met iets stoppen en nee zeggen als je voor je grens bent.
De zomer is voor mij ook weldadig en het bezoek aan de fysio is tot een keer per week teruggedraaid. Doe vooral veel arm en schouder oefeningen, heb niet de indruk dat die ooit nog in orde komen maar alle beetjes helpen.

Mijn man is op dit moment buiten orde en de jaarlingen moesten naar huis, van de grote wei waar ze staan. Dus toen Kiwiko zei als er iets is waar ik je mee kan helpen, heb ik dat met beide handen aangenomen, terwijl ik vroeger iets had van dat lukt me wel.
De hoefsmid kwam ook meteen langs, dus alles in een keer opgelost, dat zijn zo van die dingen waar ik gewoon erg blij mee ben.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:03

Het weer wordt inderdaad minder voor ons.... Vorige week 2 uurtjes gewinkeld (alleen en ik ga maar een paar winkels in) en toen was ik gesloopt... Net terug van de bios en ook dat voel ik aardig :S
Het belangrijkste is denk ik inderdaad stress en grenzen. Stress is wel subjectief, dus op zich kan je daar wel veel mee doen, maar ik heb er nu toch echt wel last van op mijn werk...

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:33

hey hallo,
hier ook iemand met fm.
leuk dat er een topic hierover is. dus lees met jullie mee.
ik ben afgelopen maandag gestart met een cursus. "actief leven met fybromyalgie". ( via de thuiszorg, 2x in de week )
of ik er wat een heb? geen idee. ik laat het op me af komen.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:40

_Amara_ hou je ons op de hoogte hoe het met je cursus gaat?
Ik heb het namelijk ook gedaan en heb er zeer veel positieviteit voor teruggekregen, hoewel ik mijn baan in de slachtery erdoor kwijt ben geraakt.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:42

zal ik doen.
heb gister voor de eerste keer fysio gehad. was te doen, tot nu. maar het schijnt straks beter te worden.
ik hoop dat ik mijn baan straks ook weer kan oppakken. door de klachten die ik nu nog heb lukt dat nog niet. werk in een verpleeghuis en dat is lichamelijk ook vrij zwaar...
maar we houden de moed erin. we geven niet zomaar op.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:31

Heb me een tijd geleden aangemeld bij dit topic, omdat bij mij FM was geconstateerd maar dan in een vrij beginnende fase (8 van de 18 drukpunten).

Nu ben ik afgelopen woensdag geopereerd onder gehele narcose, galblaas moest eruit. Alles goed gegaan, nog wel wat gevoelig daar waar ze hebben zitten wroeten. Echter, de aanhechtingen bij mijn gewrichten doen sinds vanochtend ontzettend pijn. Gegoogled en ik kwam ergens tegen dat een bijwerking van de narcose kan zijn, dat je klachten krijgt van een al bestaande ziekte. Dit neemt in de loop van de dagen weer af.

Is iemand hier bekend mee? En wat heb je daarvoor geslikt? Zit nu op 8 paracetamol per dag maar het wordt er niet beter op. Ben ook niet zo'n pillen slikker dus wil het graag verminderen. Verder zweet ik ontzettend van die paracetamol als ik slaap, drijf mijn bed uit soms.

Iemand tips? Zat zelf aan diclofenac (schrijf je dat zo?) te denken maar weet niet of dat samen kan met een galblaasverwijdering. Zo nog even googlen.