ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:52

Iemand vroeg naar 20+ ers. Ik ben 24 en heb pas enkele maanden diagnose ADHD. (Daarnaast ook autisme) Heb Ritalin gehad, maar omdat dat voor mijn gevoel niet optimaal werkte, zijn we verder gaan zoeken. Ik slik nu Wellbutrin. Dat is officieel anti-depressivum en ja ik heb het spul gedurende de eerste 2 weken vervloekt!! Heb echt heel veel bijwerkingen gehad. Met name toen ik na 7 dagen over moest op dubbele dosis (was van tevoren voorgeschreven) ben daar dan ook na 2 dagen mee gestopt en terug naar de oude dosis, want die hoge is voor mij echt teveel. Maar nu is het dan eindelijk gestabiliseerd!! (Lijkt in ieder geval Haha! ) Heb nu nauwelijks nog bijwerkingen, behalve dan dat als ik het spul te laat op de dag neem ik tegen de nacht een reboundachtige ervaring krijg wat me heel veel slaap kost Boos! Moet ik afleren dus Clown
En heb er dus wel veel voordelen van. Ik zie niet meer zo als een berg tegen alles op. Oke dat gevoel wat ik de eerste 3 dagen van de Ritalin had, dat ik energie voor 10 had, dat geeft het niet. Maar het zorgt wél dat ik ' smorgens gewoon op tijd wakker kan worden Ja En dat mag een wonder heten Clown
Ik kan wat makkelijker klusjes aanpakken, en dan dus NU en niet ooit Nagelbijten / Gniffelen En het geeft absoluut meer rust in mijn hoofd, al is dat minder helder dan met de Ritalin.
Enige nadeel tot nu toe is dat het 20 uur hoort te werken, maar bij mij 's avonds niet meer werkt, zo tegen 8 uur stort ik in en ben ik doodmoe. Wat niet leuk is als je dan nog weg wil naar dansen zoals ik 2 keer in de week doe. Mag nu in overleg met de psych op dat soort momenten wat met Ritalin 'spelen' om te kijken of dat helpt Lachen

Aangezien de diagnose bij mij aanleiding was tot de medicatie en ik hier dus wel heel veel voordeel van heb, ben ik dus absoluut blij met de diagnose ook al is het dan op 'latere' leeftijd Haha!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:45

Wat ik zo raar vind, bij mij in de familie is er niemand met adhd of add, hoe kom ik er dan aan? Het is toch erfelijk?

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:52

Ik heb al een klein tijdje meegelezen op dit topic. En heb er toch veel van geleerd!

Dus ik meld me ook Haha! Ik heb adhd Knipoog

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:59

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:07

Is ook nog leuk, dankje voor de tip! Knipoog

Maar hier stonden gewoon zoveel dingen in waar ik wat mee kon. Ik las het en dacht echt van, hier heb ik wat aan!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:33

@flordjes, je familie hoeft niet persee add/adhd te hebben.
er kunnen andere dingen voorkomen die een link kunnen zijn met ADD nl. dislextie en autisme(verwante stoornissen)

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:14

Ok ik geef toe...ik heb niet alle blz gelezen...nou nou waarop zou dat nu wijzen ? Clown

De test die hier staat of die lijst op pagina 1 vind ik persoonlijk niet zo goed... Tussen JA en NEE liggen nog veel gradaties...

Er is een andere test die daarop ingaat en die ik veel duidelijker vind...

http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Als de "getroffenen" een forum willen waarop ontzettend veel info te vinden is over ADD/ADHD, de medicijnen, de wetenschap, de hulpverlening, de diagnosticering, tips hoe er mee om te gaan edm. kan ik jullie naar de volgende verwijzen:

www.sadd.nl

Wie weet zien we elkaar daar wel eens Haha!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:52

Ik heb het hoogstwaarschijnlijk ook, aangezien waar ik ook kijk lees of luister alle kenmerken meestal bij mij passen. Ik durf echter niet naar de dokter te gaan hiervoor, want krijg je dan geen medicijnen? En daar heb ik geen zin in. En ben bang dat ik dan echt een stempel op me gedrukt krijg.. Maar aan de andere kant, als ik het met zekerheid weet, krijg ik wel min of meer een verklaring voor al die dingen waarvan mijn moeder zei dat ik lui was etc, maar dat ik weet dát dat niet luiheid is. Want ik vraag me vaak genoeg af of dat echt aan mij ligt, ik wil helemaal niet zo zijn maar op de een of andere manier gebeurd het toch telkens weer? Blij dat ik er nu meer over lees Lachen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:04

Je bent niet verplicht om medicijnen te nemen. Ik wilde ook geen medicijnen. En tja een stempel... Het is maar net hoe je het brengt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:20

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar ik ben inmiddels ook gediagnosticeerd met ADD. Ik mag nu zelf kiezen of ik medicatie wil, of met behulp van de psychologe eerst proberen andere dingetjes die ook spelen aan te pakken, in de hoop dat ik dan verder ook wat meer rust krijg. Nu vraag ik me af hoe de ervaringen hier zijn met medicatie?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:24

Ik tot nu toe niet goed.
Heb concerta geprobeerd maar merkte geen verschil alleen een heleboel bijwerkingen. (was vaker misselijk en gammel dan normaal.) Dus ben er naar enkele weken mee gestopt. Nu moet ik binnenkort terug en hoop ik iets anders te krijgen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:27

Vervelend! Hopen dat ze met iets komen waar je wel goed op reageert...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:23

Ik had weer een slimme actie,ik ging naar een oude schoolvriendin, dus ik kijk snel naar het adres dat had ik opgeschreven op een blaadje.Dus er staat 2, dus dat voer ik in bij Tom.Kom ik daar is er neimand thuis, dus ik al gelijk twijfelen.Dus ik naar huis want ik had haar telefoon nummer niet,kijk ik op dat blaadje staat er een 2 maar iets verder nog een 6.Belt ze even later op waar ik bleef,dus ik zei haar dat ik bij nummer 2 voor de deur stond.Het was te ver om weer er naar toe te gaan,jeetje das jammer hoor zegt ze goh dan sta je daar.Ik zei haar ach het gebeurd me wekelijks wel een paar keer, al blijft het wel irritant.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:21

Oh dat lijkt mij ook heel irritant! Ik ging laatst even boodschappen doen.. stond ik buiten, bedacht ik dat fietsen nogal moeilijk is zonder sleutel.. daarbij heb ik aan mijn fietssleutel ook nog eens mijn huissleutel zitten.. heel gelukkig was mijn huisgenootje thuis, anders stond ik daar mooi voor de deur!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:26

Ik voldoe eigenlijk ook aan dat hele lijstje, maar volgens mij is het bij mij gewoon m'n karakter. Ik heb zelfs mijn antwoordenblad van mij eindexamen Nederlands in mijn tas gestopt en mee naar huis genomen (En daardoor niet meer geldig, toen moest ik herexamen doen) Ik ben altijd dingen kwijt, mijn hoofd is een grote chaos. Bloos

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:29

Ik kom ook even binnenvallen Lachen Ik ben laatst voor dyslexie getest, en buiten mijn dyslexie kwam daar uit dat ze vermoeden dat ik iets als ADD heb... Ik heb het lijstje ook gelezen, en herken ook zo vréselijk veel... Ik weet niet of ik me zal laten tesetn, ik heb nogal een hekel aan stickertjes, hoekjes vakjes enzo Clown
Oliver, examen in je tas gestopt Haha! Das niezo handig Ach gut

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:26

Shadow0 schreef:
Doortje58 schreef:
Maar dat ervaar je echt nog niet na een week slikken!
Ook de dosis kunnen ze niet juist uitzoeken in een week.
Dus is dit een typische ADHD reactie, hahahahahahahahah
Het lukt niet snel genoeg, dus het helpt niet bij mij.............................

Ten eerste vind ik de manier waarop je reageert niet erg prettig, als het grappig bedoeld was dan komt het helaas toch een beetje onvriendelijker over dan jij misschien had gewild.

Ten tweede heb je ongelijk. Ritalin werkt zeer snel en zowel de effecten als de bijwerkingen treden vrijwel meteen op. Het is ook meestal niet zo dat de bijwerkingen na even doorslikken verdwijnen (dit in tegenstelling tot anti-depressiva, die zo'n 3 weken nodig hebben om te gaan werken, en waarvan de bijverschijnselen over het algemeen in die 3 weken erg afnemen.)
Zeker, de finetuning van je dosering is niet in een week te doen, maar je kunt in een week een heel behoorlijke indruk krijgen of het middel geschikt is of niet.

Nou, ik bedoel het helemaal niet gemeen hoor................. Knipoog

Enne, ik heb zelf ervaring met Ritalin en ook genoeg gehoord van mede cursisten op de trainingen, toen ze nog dachten dat ik ADHD had..........

Maar, bij iedereen is het anders, dus als jij er ervaring mee hebt, bij JOU ook!!!! Bloos
Haha!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:36

Oliver schreef:
Ik voldoe eigenlijk ook aan dat hele lijstje, maar volgens mij is het bij mij gewoon m'n karakter. Ik heb zelfs mijn antwoordenblad van mij eindexamen Nederlands in mijn tas gestopt en mee naar huis genomen (En daardoor niet meer geldig, toen moest ik herexamen doen) Ik ben altijd dingen kwijt, mijn hoofd is een grote chaos. Bloos

Je karakter??????????????????? Haha!
Het is maar wat je het wilt noemen................. Clown
een ziekte is het niet hoor, anders kon je het genezen................ Huilen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:49

Veel aspecten kan je ook wel aan het karakter van iemand afleiden Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:58

Mag ik jullie vragen wat de ervaringen zijn met medicatie?
Zowel voor adhd en add,maakt dat verschil qua werking en ik vraag me ook af welk medicijn het fijnst werkt met de minste bijwerkingen.
Mijn kinders hebben allebei adhd en één van hun ook een lichte vorm van autisme,Ze kregen eerst Ritalin toen concerta en nu strattera.Ze zijn allebei nog jong (8 en 9) en ik vraag me echt af wat ze wel en niet voelen door die medicatie,maar dat kunnen ze zelf niet verwoorden..
Dus ik ben eigelijk erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:48

@ Marie, ze zijn bij jouw kinderen dus van de methylfenidaat afgestapt, ik vraag me dan af waarom. Het kan idd dat je niet reageert op methylfenidaat, maar allebei niet lijkt me wel heel toevallig? Misschien moet je proberen ze te helpen om het te verwoorden, want ik heb verhalen gehoord van wel jongere kinderen die best konden aangeven hoe ze zich voelden met of zonder medicatie Knipoog Hoe doen ze het op strattera?

De medicatie die ik slik, (wellbutrin) wordt niet aan kinderen voorgeschreven ivm dat bij kinderen het risico op epileptische aanvallen te groot zou zijn. Hiervoor heb ik Ritalin gebruikt, en dat doe ik soms nog hiernaast Ja Dat kan en dat mag, ik ben nog wat zoekende. Ondanks dat kan ik zeggen dat dit middel de meeste en hevigste bijwerkingen had, maar deze zijn nu allemaal weg en ik doe het er op dit moment best goed op Ja
Heb het idee dat het nog iets beter zou kunnen, dat wel, maar mij hoor je niet klagen Haha!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:53

Hoi Alwiene

Bedankt voor je reactie terwijl ik eigenlijk zomaar kom binnenvallen Bloos

We wilden in eerte instantie helemaal geen medicatie geven,omdat we geen 'rotzooi' aan onze kinderen wilden geven.Daarbij Ritalin staat op dopinglijst en daar zaten we helemaal niet op te wachten.
Maar iedereen moet beginnen met Ritalin om vast te stellen of het ook echt werkt op de rem.

M'n dochter had heel veel last van het rebounce effect en dus overgestapt naar concerta.Wel precies hetzelfde middel maar met langere afgifte.Ging wel beter op school maar ze had nooit eetlust terwijl het al zo'n sprietje is.
M'n zoontje reageerde wel beter op de ritalin,wat school betreft.Hij kreeg wel meer last van tics maar die zijn nu intussen zo goed als verdwenen.Maar ook hij had nooit eetlust terwijl hij vroeger zo lekker kon eten.

Nu zijn we sinds een maand overgestapt op Strattera,dat werkt 24 uur lang.Alleen duurt het een maand voor het optimaal werkt en ik kan er nog weinig van merken dát het werkt.De eetlust is iig geval weer helemaal terug maar de ongeremde energie dus ook Tong uitsteken

Morgen gaan we weer op controle en kijken we hoe we verder gaan.Waarschijnlijk meer dosis want ze hadden om te beginnen iets onder de maat gekregen.

Heeft iemand ervaring met Strattera?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 09:57

Sorry Marei maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik ben weer eens heerlijk pissig op het GGZ!!
Zou eigenlijk afgelopen vrijdag daar heen moeten. Kreeg ik twee weken terug een brief dat het verzet was naar een half uurtje later. Prima ook goed, kwam zelfs beter uit. Kreeg ik vorige week maandag een brief dat het verzet was naar woensdag van deze week. Maar dan kan ik niet.
Dus ik bellen om een andere afspraak te maken. Eerst niemand te bereiken maar na een hele poos proberen toch iemand aan de lijn. Dus ik gezegd dat ik niet kon. Kom dan maar afgelopen vrijdag om weer een half uur later. Nou prima.
Wordt ik donderdag teruggebeld dat dat toch ook niet gaat en nou kan ik pas 8 december terecht!!
Dus ik ook nog verteld dat ik gestopt ben met de medicijnen omdat het echt niet ging en ik nou zonder zit. Ja sorry maar er was echt niet eerder plaats....

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:27

@laulau85 Ik lees iig dat concerta voor jou niet fijn is..Hopelijk dat ze je met iets anders beter kunnen helpen.
Wel balen dat je zo doorgeschoven wordt bij iedere afspraak daar.Is de GGZ de enige instantie waar je terecht kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:54

*skupt het topic even omhoog haha.

Hoe gaat het nu met iedereen hier enzo? :P

Ik heb gisteren mijn intakegesprek gehad voor opnieuw getest te worden bij Herlaarhof :). Heb er een heel goed gevoel over :).