Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Orange_peach

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:24

horselove154 schreef:
Krijg je veel tijd om na te denken over het antwoord?? Wordt er gezegt of het antwoord dat je geeft jij is of niet?

Je krijgt zoveel tijd als je zelf wel wilt, maar het zijn geen moeilijke vragen hoor ... een IQ-test kan namelijk ook al op jongere leeftijd afgenomen worden ... het gaat meer over basisdingen zoals woorden uitleggen (leg bijvoorbeeld uit wat een prikbord is) en zeggen wat het eerst in je opkomt (als ik bijvoorbeeld schoen zeg, wat is dan het eerste woord waar jij aan denkt? ... eerder zo'n vragen. Nadenken moet je eigenlijk zo min mogelijk doen dus Lachen

aan het einde word gezegd hoe je ongeveer overal op scoorde, als je dan nog vragen hebt kan je ze stellen ... als jij dan bijvoorbeeld toch per se nog wilt horen hoe je het best "prikbord" omschrijft kan je dat vragen, maar heel de test kunnen ze niet overlopen op deze manier he Knipoog
ik (en denk dat de meesten dat echt niet hebben) had niet echt behoefte om de "echte" oplossingen te weten (is meestal ook meer een persoonlijk antwoord zoals waar JIJ het eerst aan denkt ... heeft dus ook niet echt een correct antwoord), hoewel ik in het dagelijkse leven toch echt wel verlang naar oplossingen als ik iets fout doe en dergelijke Lachen

Ik dacht dat je vandaag echt al het onderzoek naar het autisme zou starten ... maar nu wilt je vader niet meer dan?
Als je de keuze hebt en je hebt zelf het gevoel dat je in het dagelijkse leven echt wel last ondervind van "iets" zou ik het zeker wel doen ... ik zag er in het begin ook erg naar op maar mijn mama wou het echt heel graag, zij voelde op een of andere manier dat er "iets" was. Nu ben ik ook ontzettend blij dat ik samen met haar heb doorgezet, ik krijg nu extra hulp op school en thuis gaat alles ook net iets vlotter waardoor het (meestal) weer gewoon "leefbaar" is.
dus als je de kans hebt en je denkt zeker dat je erdoor geholpen word ... zeker doen!!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:36

Het kan inderdaad heel fijn zijn, docenten begrijpen nu ook waarom
ik bijvoorbeeld stil val of snel 'boos' word. In eerste instantie dachten
zij dat ik heel koppig was en driftig, simpelweg omdat ik niet wou doen
wat zij mij zeiden. Nu begrijpen ze beter dat ik moeite heb met
bepaalde dingen en de meeste houden daar rekening mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:38

Sem_ schreef:
Het kan inderdaad heel fijn zijn, docenten begrijpen nu ook waarom
ik bijvoorbeeld stil val of snel 'boos' word. In eerste instantie dachten
zij dat ik heel koppig was en driftig, simpelweg omdat ik niet wou doen
wat zij mij zeiden
. Nu begrijpen ze beter dat ik moeite heb met
bepaalde dingen en de meeste houden daar rekening mee.

Herkenbaar.. Alleen had ik wél allaaaaaang een diagnose en had ik die problemen alsnog. Scheve mond
Dat heb je he? Als je alle leraren elk jaar informatie geeft in het postvak aan het begin van het jaar.
Wat ze vervolgens het gelijk in de prullenbak gooien. Want sommigen waren wel héél dom.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:56

Bedankt voor jullie leuke reacties!! Mijn moeder heeft mijn vader kunnen overtuigen om toch verder te gaan, hij vond het niet zo nodig omdat er een sterk vermoeden is.. Echt last heb ik er niet van maar ik denk dat het wel beter is om het nu gewoon zeker te weten.. Ik ben trouwens 15..

Ik neem (bijna) alles letterlijk op! De dokter wilde dat eens testen en vroeg: ''Wat doe je als ik zeg: Werp eens een blik door het raam?'' Wat zouden jullie antwoorden?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:02

horselove154 schreef:
Bedankt voor jullie leuke reacties!! Mijn moeder heeft mijn vader kunnen overtuigen om toch verder te gaan, hij vond het niet zo nodig omdat er een sterk vermoeden is.. Echt last heb ik er niet van maar ik denk dat het wel beter is om het nu gewoon zeker te weten.. Ik ben trouwens 15..

Ik neem (bijna) alles letterlijk op! De dokter wilde dat eens testen en vroeg: ''Wat doe je als ik zeg: Werp eens een blik door het raam?'' Wat zouden jullie antwoorden?

als er een blikje fris op tafel zou staan, weet ik denk ik wel wat je gedaan zou hebben Haha!
zo zat mijn jongste ooit op een aapje te wachten, immers, papa had een opmerking gemaakt: daar komt de aap uit de mouw. Vraagt ie opeens, mama, waar blijft die aap nu Haha!

joh, ik heb twee kids met een ASS, en alletwee totaal verschillend. Maar alletwee wereldkinderen, ik zou ze voor geen goud anders willen hebben! En welke diagnose er ook uit je onderzoek komt, je bent wie je bent, en dat is toch prima? Het is misschien wel een geruststelling om voor jezelf te weten waarom je soms op een andere manier reageert zoals de meeste mensen doen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:08

hiphopje: Er stond geen blikje fris op tafel, moest dat er gestaan hebben zou ik niet gegooid hebben! (Dat zou ik niet durven..) Ik heb gewoon gezegt: ''Nee, dat doe ik niet..'' De dokter heeft toen maar direct uit gelegd dat dat betekent naar buiten kijken.. Dat zal ik niet snel meer vergeten..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:40

horselove154 schreef:
hiphopje: Er stond geen blikje fris op tafel, moest dat er gestaan hebben zou ik niet gegooid hebben! (Dat zou ik niet durven..) Ik heb gewoon gezegt: ''Nee, dat doe ik niet..'' De dokter heeft toen maar direct uit gelegd dat dat betekent naar buiten kijken.. Dat zal ik niet snel meer vergeten..

was ook maar als grapje bedoeld.
ik merk wel dat je dingen vaak serieus opneemt. doet mijn dochter namelijk ook.
maar nogmaals, wat er ook uit de diagnose komt, je bent wie je bent, iedereen is uniek op zijn eigen manier Kusje

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:19

Dat heb ik inderdaad ook vaak.
'Joh Sem dat is toch een grapje, niet serieus!'
'Oja.. Oeps' Bloos

Bij mij in de klas zit nog iemand met asperger en
een goede vriendin van mij heeft pdd-nos.

Ik ben trouwens ook 15. Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:33

Sem_ Dat heb ik ook wel vaak.. Of als mensen een grapje maken dat ik er gewoon niet mee kan lachen, omdat ik het serieus neem.. Is er iets wat je daar aan kan doen?? Het is soms wel vervelend...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:46

Ik ben erg snel gekwetst, beledigd doordat ik alles veel te
serieus opvat. Een zekere oplossing heb ik hiervoor (nog)
niet gevonden. Mijn vrienden zeggen het me echter meestal
wel wanneer ik weer eens iets te serieus neem. Dan lach
ik daar maar om. Bloos

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:56

horselove154 schreef:
Sem_ Dat heb ik ook wel vaak.. Of als mensen een grapje maken dat ik er gewoon niet mee kan lachen, omdat ik het serieus neem.. Is er iets wat je daar aan kan doen?? Het is soms wel vervelend...

Hihi, sorry maar ik moest wel om jou lachen, zo droog als je vertelt dat je dat blikje nooit zou gooien Nagelbijten / Gniffelen Ik lach je niet uit hoor, vond het gewoon grappig.
Ik heb dat dus minder, ik ben gek op taal, en ken onwijs veel uitdrukkingen en gezegdes en hun betekenissen en gebruik ze ook zelf. Ik zal zoiets dus niet snel letterlijk opvatten Máár ik heb het er wel inzitten want ik ZIE op zo'n moment dus wel meteen een blik (in mijn geval een concervenblik) door het raam gaan Ja (en ik zie het bureau van de dokter, en een vrouw op een stoel en een meisje en een dokter en tapijt en een computer en en en hoe bedoel je beelddenker? Clown ) Dat beelddenken met uitdrukkingen heb ik dus wel heel vaak, en ik maak daar dan dus ook wel vaak gekheid mee dat ik DOE alsof ik het letterlijk opvat Nagelbijten / Gniffelen Dus als iemand zegt: "Ik zie door de bomen het bos niet meer" en we staan in de huiskamer 'zie' ik dus een huiskamer met bomen Nagelbijten / Gniffelen En dan kan ik dus heel droog zeggen van 'goh ik zie helemaal geen boom, laat staan een bos? Tong uitsteken .

Maar dat niet altijd herkennen van grapjes ken ik dan weer wel, ik heb soms echt heel veel moeite om door te hebben of iemand een grapje maakt of het serieus meent. Soms doe ik het dus ook andersom verkeerd dat ik denk dat iemand gekheid maakt terwijl het serieus is. Maar ik ben ook een makkelijk slachtoffer voor mensen die doen alsof ze serieus zijn en je wat wijs willen maken om te kunnen lachen Vork Dus het is geen afwezig autismekenmerk hier Knipoog

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:46

Alwiene schreef:
Ik heb dat dus minder, ik ben gek op taal, en ken onwijs veel uitdrukkingen en gezegdes en hun betekenissen en gebruik ze ook zelf. Ik zal zoiets dus niet snel letterlijk opvatten Máár ik heb het er wel inzitten want ik ZIE op zo'n moment dus wel meteen een blik (in mijn geval een concervenblik) door het raam gaan Ja (en ik zie het bureau van de dokter, en een vrouw op een stoel en een meisje en een dokter en tapijt en een computer en en en hoe bedoel je beelddenker? Clown ) Dat beelddenken met uitdrukkingen heb ik dus wel heel vaak, en ik maak daar dan dus ook wel vaak gekheid mee dat ik DOE alsof ik het letterlijk opvat Nagelbijten / Gniffelen Dus als iemand zegt: "Ik zie door de bomen het bos niet meer" en we staan in de huiskamer 'zie' ik dus een huiskamer met bomen Nagelbijten / Gniffelen En dan kan ik dus heel droog zeggen van 'goh ik zie helemaal geen boom, laat staan een bos? Tong uitsteken .

Maar dat niet altijd herkennen van grapjes ken ik dan weer wel, ik heb soms echt heel veel moeite om door te hebben of iemand een grapje maakt of het serieus meent. Soms doe ik het dus ook andersom verkeerd dat ik denk dat iemand gekheid maakt terwijl het serieus is. Maar ik ben ook een makkelijk slachtoffer voor mensen die doen alsof ze serieus zijn en je wat wijs willen maken om te kunnen lachen Vork Dus het is geen afwezig autismekenmerk hier Knipoog

wow, sorry ... maar DAT is precies wat ik daarstrax wou typen (maar het kwam er weer niet uit ... leek allemaal veel te onlogisch en te ingewikkeld om uit te leggen)!!!
ik maak zelf ook heel vaak zulke "mopjes" en vind het dan ontzettend ergerlijk als iemand het niet snapt of niet "meespeelt" ... maar als anderen dan hetzelfde soort "humor" gebruiken ben ik vaak heel onzeker of ze het nu menen of niet ...

pffft, nu klinkt het nog steeds onzinnig ... maar ik voel me dus helemaal aangesproken door wat Alwiene omschreef!

x

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:49

Heb jij ook dat extreme beelddenken orange? Dat je het echt meteen voor je ziet bij zoiets of je nou wil of niet?

*ziet sinaasappel*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:57

Dat zou ik ook wel willen. Tong uitsteken

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:51

Alwiene schreef:
Heb jij ook dat extreme beelddenken orange? Dat je het echt meteen voor je ziet bij zoiets of je nou wil of niet?

Ja soms best wel irritant!
ook als ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen iets (zowiezo al een ramp) dan zie ik ook altijd voor me hoe het zou (kunnen) lopen als ik het ene kies, of als ik het andere kies ... ook wel irritant want als het dan toch anders loopt als dat ik voor me zag word ik "kwaad" ...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:52

moonfish13 schreef:
Dat zou ik ook wel willen. Tong uitsteken

een appelsien? of beelddenken?

edit: ik zie nu geen appelsien op zich maar zie mezelf die appelsien pellen ... en doordat ik dan al bedenk dat mijn handen helemaal onder het sap gaan hangen (wat ik haaaaaaaat) heb ik nu al geen zin meer in appelsien maar toch de neiging om mijn handen te gaan wassen
*gaat een wortel halen*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:29

Beelddenken Clown
Lijkt me best apart!
Volgens de buuf denk ik ook in picto's, alleen heb ik het niet zo door denk ik?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:26

Ik zou gewoon uit het raam kijken dus dat heb ik niet zo. Vork
Meer als iemand zegt van 'Ja dat ga ik doen, en dat..'
Dan kom ik 'Nee, dat kan toch helemaal niet!' Bloos!
Blijkt het dus ook niet serieus te zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:01

Zoo weer terug van de IQ test, was inderdaad behoorlijk zoals Orange het verteld had Ja Op sommige delen was dat mondeling wel erg irritant. Maar over het algemeen ging het best goed en had een hele aardige testafneemster Ja Dus dat scheelde wel Haha!

Nu max 3-4 weken wachten tot ik op gesprek mag voor de uitslag , pff zolang Nagelbijten / Gniffelen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:43

Alwiene: Wat bedoel je precies met: ''zo droog als je vertelt dat je dat blikje nooit zou gooien''?
Ik denk ook heel erg in plaatjes.. Dat is soms wel grappig maar soms ook wel vervelend..
Er wordt dan iets tegen me gezegt en ik zie het direct.. Vandaag nog: een klasgenoot zei tegen mij: ''Ik voel me net een oud omaatje..'' (Ze had spierpijn..) En ja, daar moest ik mee lachen want dan zie ik dat meisje voor mij als omaatje met grijs haar, een poes en al breiend op een bankje zitten..
Ik ben blij voor je dat de test goed ging, welke moet je nog doen? Jammer dat je zo lang moet wachten op de uitslag..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:22

Ik zag toch steeds een bord langs de weg met
daarop 'Weg met Djoser' en nog een daaropvolgende tekst.
Nu werd ik wel nieuwsgierig, want goh waarom zou die toch
weg moeten? Ik het vervolgens vragen, bleek het iets van
een vakantie te zijn, dus als in '..op vakantie via Djoser'.
Zat ik me constant maar af te vragen waarom het weg
moest Clown

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:31

Sem_: Haha, dat zou ik ook denken.. Heb het 2 of 3x moeten lezen voor ik het doorhad..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:11

horselove154 schreef:
Alwiene: Wat bedoel je precies met: ''zo droog als je vertelt dat je dat blikje nooit zou gooien''?
Ik denk ook heel erg in plaatjes.. Dat is soms wel grappig maar soms ook wel vervelend..
Er wordt dan iets tegen me gezegt en ik zie het direct.. Vandaag nog: een klasgenoot zei tegen mij: ''Ik voel me net een oud omaatje..'' (Ze had spierpijn..) En ja, daar moest ik mee lachen want dan zie ik dat meisje voor mij als omaatje met grijs haar, een poes en al breiend op een bankje zitten..
Ik ben blij voor je dat de test goed ging, welke moet je nog doen? Jammer dat je zo lang moet wachten op de uitslag..

Uhm, hoe leg ik dat uit. Gewoon zo serieus als je dat antwoord gaf, alsof degene die het hier schreef werkelijk gedacht zou hebben dat jij meteen dat blikje door de ruit zou gooien Knipoog

In die test zaten trouwens best nog veel spreekwoorden enzo, ik blij dat ik de meeste wel ken Nagelbijten / Gniffelen

Ik hoef verder geen testen te doen. Heb voor het autisme/adhd ook niet echt testen gehad, gewoon vragenlijsten en gesprekken, maar die diagnoses heb ik dus al. Dit was meer gewoon voor extra erbij Ja Dus uitslag is niet superbelangrijk, maar daarom ben ik nog wel super nieuwsgierig Clown Haha!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:35

Ik las net de krant, en daarin stond een groot artikel over Stan Storimans, een interview met zijn vrouw. Even voor de mensen hier die niet weten hoe Stan Storimans overleden is. Hij is om het leven gekomen door een Bom.

Nou goed, dan staat er in dat artikel dus dat hij zich op dat moment op een plaats bevond waar die Bom ook heel onverwachts kwam.
En dan zegt zij: "Die bom sloeg nergens op"
En ik moest meteen denken aan een autistisch persoon die dit artikel zou lezen. Zouden jullie dan niet struikelen over die zin, zo van.. 'Ja maar die bom sloeg toch op Stan?'

Ik wilde het even met jullie delen, ook om te kijken of ik me op de goede manier in jullie denkwereld inleef!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:55

Ik niet, maar daar heb ik ook niet zoveel last van. Lachen