Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:28

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

staroo

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:06

Als ik het goed begrijp heb jij dagen die van begin tot eind gevuld zijn met werk of je hebt dagen waarop je tijd hebt om een gat in de dag te slapen, zou je niet eens gaan proberen om daar meer regelmaat in te gaan brengen. Als je van ca. 6.00- 14.00 uur moet werken en daarna nog moet oppassen dan had je dat oppassen beter niet kunnen doen. Zelf was ik op het laatst zover dat ik maar 1 ding kon op een dag en daar maar aan heb toegegeven omdat er , als het weer beter gaat, toch weer gelegenheid komt om weer meer dingen te doen, net hoor ik toevallig op de radio iets over werkplezier, heb je dat nog bij zo'n drukke dag? Wat Paul betreft denk ik toch dat je maar eens serieus met hem moet gaan praten, van zijn kant verneem ik erg vaak allerlei redenen om aan te voeren dat hij geen tijd heeft volgens mij gaat het er op lijken, dat hij alleen maar zin heeft in zijn eigen dingen, want voor het voetbal maakt hij wel tijd, een relatie moet wel van 2 kanten komen maar ik proef altijd bij hem dat hij zijn eigen belangen niet wil opgeven en als jij dan nog onregelmatig werkt dan wordt het je wel erg moeilijk gemaakt. Ik sla de plank misschien wel heel erg mis maar denk toch dat jullie samen tot duidelijke afspraken moeten komen en als jij of hij elkaar iets beloofd hebt qua afspraken, dan moet je je er ook aan houden ook al vind je iets anders ineens veel belangrijker er moet wel regelmaat inzitten, kijk 7x per week vind ik ook wel veel voor een relatie maar 1x per week is weer het andere uiterste, op dat vlak mag hij ook wel wat meer betrokkenheid tonen. Kan hij dat niet opbrengen om meer dan 1x per week met jou een relatie te hebben dan had hij er misschien beter aangedaan om met jou wat te beginnen, het klinkt cru zoals het er nu staat maar ook wel eerlijk is zo mijn mening.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:00

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:14

ben naar de arbo geweest, en hij zegt dat ik nog niet kan werken,had nog niet eens alles verteld,moet je nagaan.
ik mocht trouwens niet eens werken van de psych,en als de arbo het daarmee nieet eens was,moest hij hem maar even bellen.
fijn gevoel dat je mensen achter je hebt staan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:26

Zo ik meld me ook maar weer eens even...

@ Diana: Dat is zeker een fijn gevoel. wel prettig dat je arbo-arts toch ook inziet dat je nog niet kan werken.

Ik ben zelf vandaag weer bij de huisarts geweest om te kijken hoe mijn medicijnen aanslaan. Zoals ik zelf al verwacht had is de dosering verhoogd. In het begin merkte ik dat ik wel rustiger werd en dat het aansloeg, maar de laatste paar dagen was ik weer veel meer gespannen.

Ik merk verder dat ik me er echt toe moet zetten om wat te doen, anders doe ik dus niks. De dingen die ik doe zijn mega vermoeiend, zelfs de kleinste dingen. Bijvoorbeeld naar de supermarkt gaan om wat boodschappen te doen. Kleine, ogenschijnlijk eenvoudige dingen zijn nu een hele opgave. Ik doe ze wel, omdat ik anders geen eten in huis heb, maar het kost me echt verschrikkelijk veel energie. 's Middags slaap ik vaak even een uurtje of anderhalf uur. Ik heb dat echt even nodig. Wel ben ik 's ochtends op tijd uit bed, al heb ik er nog nooit zo'n moeite mee gehad om eruit te komen. De periode van maar 1 ding per dag te kunnen lijk ik nu wel te hebben. Ik irriteer me aan mezelf, al word het daar ook niet beter van.

Vanmiddag een heel 'volwassen' en prettig gesprek gehad met een goeie vriendin. Was ook heel vermoeiend, maar wel heel fijn. Ik merk dat het me goed doet om mensen om me heen te hebben die me helpen en motiveren om ook de positieve
dingen te zien, want dat schiet er momenteel nogal eens bij in.
Woensdag weer naar bedrijfsmaatschappelijkwerk. Het is goed dat ik weer moet, maar aan de andere kant zie ik er gigantisch tegen op. Bang om over mijn echte gevoelens, gedachten en twijfels te praten, omdat ik bang ben voor wat het losmaakt. Daar tegen over staat dat het me misschien ook oplucht om ze uit te spreken. Moeilijk hoor...

In ieder geval bijna vakantie. Nog een weekje. Dat is het voordeel van het onderwijs. Straks 7 weken geen verplichtingen, niks moeten. Daar kijk ik nu al naar uit. Daarna zien we wat werk betreft wel eens weer...

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:17

pollewoppy,lekker 7 weken niks doen,maar het is helaas zo weer voorbij..
mijn medicijnen zijn ook verhoogd,en merk er nog helemaal niks van.
dat je overal tegenop ziet is heel normaal ik heb dat elke dag nog gehad,maarja soms moet je wel dingen doen om te eten b.v ja,sterkte

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:26

Doei!

Ik voel me iets stabieler!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:45

Zo ik ben al even niet hier geweest.
Ben op vakantie geweest, is wat tegengevallen...

We gingen een week echt op vakantie, en een week naar mijn schoonfamilie. Ik had stom genoeg mijn medicatie niet meegenomen want ik dacht ik ga op vakantie, die dingen heb ik niet nodig!
Eerste week ging het ook echt goed met me. Ik heb de eerste twee dagen nog wat last gehad en toen was het eigenlijk allemaal goed. Totdat we naar mijn schoonfamilie gingen. Kon echt niets van ze hebben, alle harde geluiden maakten me gek, de zon deed zeer in mijn ogen, was telkens hartstikke moe en ik irriteerde me dus echt aan alles... Was echt zo blij toen we weer naar huis gingen.
En nu zit ik thuis en opzich heb ik nu weer het gevoel van we kunnen weer lekker aan het werk! Ondanks dat al die vervelende gevoelens niet weg zijn; ik wil gewoon lekker gaan werken! Maar ben bang voor wat komen gaat.
Deze week een afspraak maken bij een psycholoog.. vind dat zo eng, weet niet wat me te wachten staat, wat er gaat gebeuren.
Ik ben zo bang dat er iemand tegen me gaat zeggen dat ik minder moet gaan werken, dat kan gewoon niet. Dus mijn hoofd zit nog steeds vol; wat kan ik in godsnaam veranderen zodat ik beter word?!
Nouja.. eerst maar eens afwachten hoe het bij die psycholoog gaat...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:17

@ Barbalala: Fijn dat je je iets stabieler voelt! Hopelijk kan je dat gevoel vasthouden Lachen

@ Nathalie: Vervelend dat je vakantie een beetje tegengevallen is. Dat je je medicijnen niet mee had, doet daar natuurlijk ook geen goed aan. Pas op met het gevoel dat je weer lekker aan het werk wil, maar dat je ook je hofd nog zo vol hebt. Ik had dit ook en ben te snel weer aan het werk gegaan. Daardoor was de dip (die je krijgt) extra diep. Hoe je het kan veranderen dat je hoofd zo vol zit? Voor jezelf kiezen en naar jezelf luisteren. Ik probeer dat sinds een kleine week ook te doen...

Met mij gaat het inmiddels ook wat beter. De verhoogde medicatie slaat bij mij goed aan. Mijn vakantie is begonnen en ik heb een goed gesprek bij bedrijfsmaatschappelijkwerk gehad. Ben daar wel even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik wil te snel en dat gaat op dit moment alleen maar tenkoste van mezelf. Ik wil te graag en teveel en luister daarbij niet naar mijn eigen lichaam.
Na het gesprek heb ik besloten om vanaf nu wel naar mezelf te gaan luisten (in ieder geval proberen Ja ). En met mijn 7 weken vakantie in het vooruitzicht wordt dat alleen maar wat makkelijker. Het schuldgevoel is nu niet nodig, omdat mijn collega's ook allemaal lekker vakantie hebben. 7 weken geen verplichtingen, ik plan bewust ook niet teveel vooruit en zeker niet teveel op één dag. De laatste paar dagen ben ik rustiger en ik slaap zonder de slaaptabletten ook best goed.

Verder probeer ik me te richten op de positieve dingen, dingen die me wel lukken. Ik was zonder dat ik het zelf door had in een negatieve spiraal gekomen en baalde alleen maar van wat me niet lukte en hoe langzaam mijn herstel gaat. Nu probeer ik te kijken naar wat ik ondanks alles toch al wel bereikt heb en wat me wel lukt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en lukt ook echt niet altijd meteen. Maar in combinatie met mijn vakantie, zie ik het ook weer wat positiever in.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:20

BarbaLala schreef:
Doei!

Ik voel me iets stabieler!

Goed om te horen. Een mindere dag kan je altijd weer krijgen, maar dit soort momenten zul je steeds meer krijgen. Proficiat en geniet ervan. Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:15

Hallo allemaal,

Het hoge woord is er vandaag uitgekomen... ik ben overspannen en moet thuis blijven van mijn huisarts Huilen . Vind dit zo verschrikkelijk moeilijk! Heb slaaptabletten gekregen om s''nachts een beetje door te kunnen slapen.
Eigenlijk zou ik heel gelukkig moeten zijn; heb een lieve vriend, huisdieren, vorige jaar een nieuwbouw woning betrokken, lieve vrienden en ouders en een goede baan maar toch lukt het me niet om mezelf gelukkig te voelen.
Afgelopen september ben ik geopereerd aan een dubbele hernia waarmee ik 4 jaar heb rondgelopen. Altijd maar pijn in mijn rechterbeen en rug, maar gewoon doorwerken, dat was mijn motto en dat verlangde mijn omgeving ook van mij. Na 6 weken herstellen ben ik gelijk bij een nieuwe werkgever begonnen, fulltime. In de tussentijd allerlei vervelende familiezaken gehad, vader waarvan ze dachten dat hij een kwaadaardige tumor had maar na 8 maanden kregen we te horen dat hij gewoon een vetbult had. Familiebedrijf van mijn ouders failliet, ouders nu zonder baan, rechtzaak tegen mijn oude werkgever, allerlei lastige zaken. Daarnaast komt het huishouden ook eigenlijk allemaal op mijn schouders terecht omdat mijn vriend en ik andere normen hebben wat betreft een schoon huis....... Voor vrienden sta ik altijd klaar, als er iemand hulp nodig heeft dan ben ik er, maar kom er steeds meer achter dat dat aan me vreet, dat ik gewoon de energie niet meer voor heb om nog iets positiefs voor een ander te doen, zo wil ik dus gewoon niet zijn!

Sinds een paar weken alleen nog maar huilbuien op mijn werk, ik kom sjacherijnig thuis, heb altijd hoofdpijn en heb ook geen zin meer om bijvoorbeeld naar mijn paard te gaan, ben gewoon moe, emotioneel, lusteloos en ontzettend snel geirriteerd. Telde regelmatig de bomen op weg naar mijn werk om te kijken welke boom geschikt was om mijn auto tegenaan te parkeren, niet hard maar wel zo hard dat ik gewoon een tijdje thuis kon blijven..... Probeer zo min mogelijk mijn vriend en ouders met mijn gevoelens te belasten. Mijn vriend heeft een hele leuke baan waar hij met veel plezier werkt, hij heeft veel reisjes en uitjes en is eigenlijk altijd positief en optimistisch. Hij zegt dan ook steeds dat ik me niet zo''n zorgen moet maken en begrijpt gewoon mijn gevoel niet! Dat zegt ie ook, hij zegt letterlijk, "ik weet niet wat ik ermee aan moet". "Blijf gewoon een weekje thuis, lekker veel slapen en dan kun je gewoon weer aan het werk" Maar zo voelt het niet.....! Het idee dat ik over een week alweer moet werken, daar krijg ik zweet van in mijn handen, daar krijg ik het spaans benauwd van!

Nu zit ik thuis, heb vanochtend een boze werkgever aan de telefoon gehad die niet snapt waarvan ik overspannen ben geraakt. Weet het zelfs niet eens, het is ook zo'n beladen woord: Overspannen. Weet ook niet zo goed wat ik nu moet doen.... wil opruimen, bezig zijn, niet toegeven aan mijn vermoeidheid, er liggen nog zoveel klusje in en om het huis die af moeten, strijken, schoonmaken, opruimen, kan zoveel bedenken wat er nog gedaan moet worden! Durf ook niet echt het huis uit, zometeen staat de arbodienst op de stoep en ben ik er niet! Zou zo graag even een stukje hardlopen of zwemmen... even naar mijn paardje om een flink potje te huilen in de stal en daarna samen even uitwaaien in volle galop over de hei. Nergens aan denken en geen andere mensen om me heen die iets van me willen

Pfff wei weet hoe lang zoiets gaat duren?!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:22

Hey Napoleon, wat vervelend voor je.
Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt (denkt terug aan de periode dat ik thuis kwam te zitten). Ik begreep ook niet waar het vandaan kwam, wilde eigenlijk gewoon doorgaan. Zag ook genoeg dingen die gedaan konden worden. Ik probeerde me er ook toe te zetten omdat ik voor mijn gevoel toch niet zomaar stil kon gaan zitten? Dat doe je nou eenmaal niet...

Je bent helemaal uit balans en dat heeft tijd nodig. Tegen mij zeiden ze dat je herstel pas echt begint wanneer je de situatie accepteert. Dat heeft bij mij heel lang geduurd en eigenlijk ben ik daar de laatste week pas echt mee bezig.

Wel vervelend dat je werkgever zo heeft gereageerd. Overspannen is vaak een combinatie van factoren en lang niet altijd alleen werk. Vaak ligt er meer achter. En als ik zo lees wat je de laatste tijd allemaal hebt meegemaakt, vind ik het niet zo gek dat je het niet meer trekt. Je bent ook maar doorgegaan, zonder dat je waarschijnlijk echt de tijd hebt gehad om het een plekje te geven. Dat komt er nu allemaal uit.

Het is heel lastig voor je vriend om te begrijpen hoe je je echt voelt, omdat hij het waarschijnlijk (gelukkig) nooit ervaren heeft. ik had me er ook geen voorstelling van kunnen maken voordat ik overspannen werd. Het kan veel invloed hebben op je relatie, maar als je blijft praten samen, kom je er uiteindelijk sterker uit.
Daar kunnen andere bokkers in dit topic over meepraten. Ik heb in moeilijke periodes veel gehad aan de herkenning in dit topic. Even lezen dat anderen ook tegen bepaalde dingen aanlopen en dat het er blijkbaar allemaal bijhoort. Hoe moeilijk het soms ook is.

Hoe lang het gaat duren? Dat weet niemand.
Dat is een vraag die ik me ook heel vaak gesteld heb en die ik me nog regelmatig stel. Sterkte in ieder geval en probeer vooral naar jezelf te luisteren en nu de rust te nemen die je nodig hebt.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:51

@ Napoleon

Ben zo vrij geweest om even in je profiel te kijken en wat staat er helemaal onderaan? *[i]Een gelukkiger mens dan ik bestaat niet[/i]* Er is dus duidelijk een tijd geweest dat overspannen/burnout voor jou ook nog onbekend terrein was en nu niet meer. Maar het betekent ook dat die tijd voor jou ook weer terug zal kunnen keren. Het 1e wat je nodig hebt is een begrijpende Arbo arts en ook een werkgever die niet in je nek zit, daar ligt een taak voor de bedrijfsarts. Jij als "patient" bent niet de geschikte persoon om daar over te praten met je werkgever want ik proef daar onbegrijpelijkheid en als je je al zo belabberd voelt is het niet zo slim om daarover in de verdediging te gaan t.o. je werkgever. Wat je zeker nodig hebt is tijd en niet een weekje of 2 of 3 maar echt wel langer, je moet de ruimte krijgen om alles goed op een rij te zetten en na te denken wat je wilt. Je hebt behoorlijk wat voor je kiezen gekregen en eens is de rek er uit, nu ben je nog jong en nu kan je er ook weer uitkomen als je goed gefundamenteerd begint, niet te snel denken och het gaat wel weer, want zo simpel ligt het niet. Heel belangrijk is het dat je tijd, tijd, tijd krijgt om tot rust te komen en doen wat je gewoon leuk vindt, dat zou ook kunnen betekenen dat je misschien wel helemaal niets doen leuk vindt, nou dan moet jedaar aan toegeven! Pas als jij de ruimte hebt om over alles na te kunnen denken dan kan je geleidelijk aan weer de boelop de rit kunnen krijgen, maar offer je niet te veel op voor anderen, makkelijk gezegd maar NEE zeggen is 1 van de belangrijkste zaken, voel je je egoïstisch? je bent het niet! Als je het nu niet rigoureus aanpakt dan wordt het niet eenvoudig om de toekomst weer te kunnen zeggen: een gelukkiger mens bestaat niet, je kan er zelf ook veel aan doen door meer voor jezelf te kiezen en wat ook belangrijk is, dat je iemand hebt bij wie je je hart eens lekker kunt uitstorten en waarvan je ook weet dat je daarbij terecht kunt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:08

Helemaal waar staroo Ja
Sluit me er volledig bij aan.

@ napoleon: Ik merk dat ik heel erg de behoefte had om bij vriendinnen en ook wel bij mijn vriend mijn verhaal kwijt wilde. Dat ik er maar over door bleef praten, maar dat ik het daardoor wel op me in kon laten werken en dingen op een rijtje kon zetten. In het begin heb ik trouwens ook veel van me af geschreven. Ook om alles voor mezelf een beetje 'orde' te krijgen, het was chaos in mijn hoofd met al die losse gedachten.

Wat staroo zegt over dingen die je leuk, is helemaal waar. En als dat op dit moment niks is, doe je lekker niks. Ik wilde in het begin niet de deur uit om naar de winkels te gaan, daar voelde ik me schuldig om. Later kwam dat vanzelf wel weer. In het begin had ik ook gewoon nergens energie voor en ook dat kwam langzamerhand weer terug.

Nogmaals sterkte he!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:50

@ staroo & Pollewoppy

Dank jullie wel. T'is nog een beetje raar dat ik gewoon nu thuis zit. Heb gisteren overdag allerlei klusjes in huis gedaan en vandaag ben ik aan het niksen. Niksen is raar als je altijd maar aan het rennen en vliegen bent.

Ik ga nu proberen om naar mijn paardje te gaan. Had gisteravond wel een héél lief berichtje van de mede-eigenaresse van mijn paard. Die had hier op bokt gelezen wat er nu werkelijk aan de hand is met mij. Tja praat er gewoon niet zo snel over, voel me algauw een zeikerd en dat ik anderen met mijn sorres belast. Zij vond dit niet het geval, ben ik wel heel blij om! Dus Mink, als je dit leest, Super bedankt!

Wat betreft mijn onderschrift; tja, da's war einmal. Soms voel ik me een heel gelukkig persoon maar de laatste tijd even wat minder. Maar ik ben wel een gezegend persoon, da's misschien een beter onderschrift want ik heb wel een heel lieve vriend en vriendinnen en ouders en dat besef ik maar al te goed!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:04

Naar wat voor tijd kan je baas je eigenlijk ontslaan als je in de ziektewet zit? Dat is toch één jaar?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:53

Dat had ik inderdaad ook, het gaat tegen je gevoel in dat je aan het 'niksen' bent. Ik gunde mezelf nooit de rust om niks te doen, want ik moest altijd nog zoveel. Ik had dan al een schuldgevoel als ik een avondje op de bank voor de tv hing.
Lekker relaxen gaat nu me steeds wat makkelijker af, de ene dag beter dan de ander. Ik ben ook wel in gaan zien dat je er anders zelf aan kapot gaat. Ieder mens heeft zijn momenten van rust en ontspanning nodig. Dat is geen schande of luiheid. Maar in het begin is dat inderdaad heel moeilijk.

Ik heb vandaag een klein dipje. Maar omdat ik me heb voorgenomen om alles wat positiever in te zien denk ik maar: Ach, morgen weer een dag Knipoog
Omdat ik me moeilijk ergens toe kan zetten momenteel en de kleinste dingen al een hele opgave zijn, laat ik het huishouden een beetje voor wat het is. Nu hebben mijn moeder en zus vanochtend heel lief mijn huisje een grote schoonmaak gegeven. echt super lief en goed bedoeld, maar ik voel me vandaag helemaal zo'n nietsnut. Maar ach, dat komt ook wel weer.

Het is inderdaad fijn dat je veel lieve mensen om je heen hebt waar je vooral nu veel steun aan hebt. Veel praten (als dat voor jezelf goed voelt) kan heel fijn zijn...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:13

@ Indra

Wat jouw vraag betreft, die had ik netjes voor je beantwoord, zodat je kon zien wat je rechten en plichten waren, tot ik tot de mening kwam dat deze vraag niet thuis hoort in deze topic, het gaat over mensen die in een bepaalde situatie van ziek zijn verkeren en dan komen jouw vragen daar ook wel uit voort alleen heb ik niet de indruk dat je hier eerder hier over geschreven hebt, maar ik kan me vergissen hoor Tong uitsteken maar ik heb het antwoord wel verwijderd, vond het hier niet passen, maar dat is mijn mening.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:03

Toevallig had ik het net gelezen, in ieder geval bedankt.
En ik weet niet wat voor reden exact de bedrijfsarts heeft opgeschreven dat ik volledig arbeidsongeschikt ben. In ieder geval niet vanwege iets lichamelijks. Al heb ik de bedrijfsarts ook al in geen maanden meer gezien of gesproken... vind ik ook al zo vreemd.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:42

Helaas moet ik me bij jullie voegen.
Ik hou het niet meer droog als iemand vraagt hoe het met me gaat.Want het gaat niet.
Ik ben zo emotioneel als de pest en kan werkelijk niks hebben. Ik voel me raar, totaal niet mezelf.
Het voelt alsof het allemaal ver boven mn hoofd gestegen is en ik alleen maar omhoog kan kijken om te zien hoever het boven me uit gestegen is.
Ik doe mijn best te verstoppen hoe ik me voel en duik in een boek.Maar helaas is er altijd iemand die vraagt 'hoe gaat het?'.
En dan wordt ik geconfronteerd met het feit dat het niet gaat en dan komen de tranen weer.
Waarom ik overspannen ben?Geen idee...
Morgen ga ik een afspraak maken met een oude therapeut (paranormaal therapeut) want ik trek het niet meer.. Verdrietig

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:35

@ Indra, de bedrijfsarts heeft in opdracht van je werkgever jou opgeroepen en die brengt dan verslag uit an je werkgever. Als de afspraken goed lopen dan word je regelmatig opgeroepen voor een evalueringsgesprek en als het een langdurige zaak is dan kunnen ze het ook via de tlefoon regelen. Die verslagen worden dan naar je werkgever gestuurd. Als jij al maanden niet geweest bent dan doet de werkgver er ook niet erg veel aan, lijkt mij, anders had je veelvuldiger contact met de bedrijfsarts en eventueel ook met je werkgeer.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:56

Hallo iedereen, ik vrees dat ik me hier ook moet gaan melden Verdrietig , alhoewel ik niet zeker weet óf ik een burn-out heb. Een jaar of 6 geleden heb ik zeer zwaar de ziekte van pfeiffer gehad, ben toen een half jaar thuisgeweest van school. Helaas toen met school moeten stoppen omdat ik de lange dagen niet meer aankon. Een half jaar parttime 16 uur per week gewerkt voor een jaar, en toen aan een administratieve baan van 20 uur begonnen. Inmiddels werk ik bijna 3 jaar fulltime, en ik hou het niet meer Huilen . Ik heb costant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen, ik ben zo moe en totaal op Verdrietig .
Als ik de symptomen van een burn-out lees, dan heb ik ze al-le-maal Huilen . Een neerslachtige, sombere stemming, niet meer blij of geïnteresseerd kunnen zijn, grote schommelingen in stemming, een gevoel van hopeloosheid/hulploosheid ("het maakt allemaal niet meer uit"), slaapstoornissen (ik ben zoooo moe, en ik kan niet in slaap komen, bovendien ben ik elke ochtend rond half 6 al wakker Scheve mond , weinig energie; vermoeidheid, lusteloosheid; geen zin meer om dingen te ondernemen; minder zin in seks, veel huilen
duidelijke gewichtsverandering (ik ben veel aangekomen terwijl ik geen gekke dingen eet), aanhoudende traagheid, besluiteloosheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid (hier heb ik echt verschrikkelijk veel last van, ongelooflijk, ik onthoud gewoon echt helemaal niks meer Huilen ), emotioneel, prikkelbaarheid / snel geïrriteerd zijn, lichamelijke oorzaken waar geen oorzaak voor gevonden kan worden (bloed, suiker, cholestrol is allemaal prima), verwaarlozing van werk, sport, sociale contacten of van het huishouden (ik heb geen puf meer voor dingen, geen puf meer voor mijn paard, mijn hobby's, sporten en het huishouden, pfff, hou daar maar over op Scheve mond ).

Ik denk dat ik toch maar eens een afspraak bij de HA moet maken Scheve mond . Ik ben op dit moment ook heel hard op zoek naar een andere baan waar ik minder uren bij maak, ik loop mezelf gewoon voorbij op deze manier, mijn contract loopt ook af half augustus, en ik heb ook het vermoeden dat het niet verlengd gaat worden. Ik kan me gewoon nergens toe aanzetten, echt kl*te Huilen .

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:02

Rinske aan jouw verhaal ga ik niet vel woorden vuilmaken: naar de HA en wel zo snel mogelijk, je denkt aan alle voorwaarden voor een burn out te voldoen, als ik het zo lees kwam er maar 1 ding in me op: aan welke niet kan je beter zeggen. Veel sterkte en ga er mee aan de slag.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

@ Rinske
Als ik jou verhaal zo lees heb je inderdaad veel kenmerken van een burnout / overspannen zijn of zit je er in ieder geval heel dicht tegen aan...

Alle dingen die jij noemt, had ik ook al een hele tijd, zonder dat ik me er zelf bewust van was. En maar door gaan, tot het echt niet meer ging en ik gewoon helemaal knapte. De rek was er uit en mijn lichaam zei me gewoon dat ik zo niet door kon.

Het vergeetachtige is volgens mijn bedrijfsarts en bedrijfsmaatschappelijkwerker ook goed te verklaren. Dat is een stukje zelfbescherming (ik kan het niet zo goed uitleggen zoals zij het doen). Het heeft met je zenuwstelsel te maken dat als het ware overspannen is. Omdat je continu maar door gaat, op je tenen loopt blijf je adrenaline aanmaken, terwijl die aanmaak normaal gesproken na een tijdje weer afneemt. Door steeds maar door te gaan, meer te willen en meer te doen, stopt die aanmaak niet en raakt je helemaal uit balans. Zoiets in ieder geval Knipoog
Als je lichaam adrenaline aanmaakt, gaat er meer bloed naar je spieren en minder naar o.a. je hersenen. Dat verklaart de vergeetachtigheid en concentratieproblemen.

Ik had dat ook heel erg. Als ik terug kijk, kon ik me al heel lang minder goed concentreren op het werk. Ik deed eigenlijk ook veel minder dan in het begin, maar ik had het zelf niet echt door.

Pas in ieder geval goed op jezelf. Ik denk dat je er goed aan doet om naar de huisarts te gaan. Doe je daar niet beter voor dan dat je je voelt. (Die neiging heb ik zelf heel erg)
Misschien is het wel goed dat je contract af loopt en je op zoek bent naar een andere baan. Eigenlijk geef je al aan dat je je realiseert dat het je teveel is. En dat is het begin Knipoog

Sterkte

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:35

Op dit moment ben ik alleen ten einde raad......... net mijn werkgever gebelt en die wist mij te vertellen dat overspannen zijn voor oude mensen is, ik kan nergens van overspannen zijn zegt hij en hij wil dat ik a.s. dinsdag gewoon kom werken. Thuis zitten is ongezond en er moet ook gewerkt worden en geld verdiend worden. Mijn collega moet het volgens hem nu allemaal alleen doen zo zonder mij en dat kan ik niet maken vindt hij.... Als ik een goede collega ben kom ik gewoon werken en moet ik me niet zo aanstellen. Mensen ik voel me zo beroerd nu! Ik heb hem verteld dat ik de laatste weken bomen aan het uitzoeken was onderweg naar mijn werk om mijn auto tegenaan te parkeren maar hier begon hij heel hartelijk om te lachen, ik moet niet zo raar doen...

Ben nu even echt van de kaart, zoveel onbegrip had ik niet verwacht. Heb hem gezegd dat ik maandag naar de huisarts moet en hij wil dat de huisarts hem opbelt om verslag uit te brengen. Hij heeft een brief naar de Arbodienst geschreven en wil dat ik vanaf dinsdag kom werken.
Van de Arbo zelf heb ik nog niets gehoord.

Mijn vriend begint op dit moment gelukkig wel een beetje te begrijpen hoe en wat en zegt nu ook wat niet kan kan niet...

Oh mensen wat voel ik me belabberd, ik wist dat mijn werkgever weinig gevoelsmens is maar dat hij zo tegen me zou praten dat brengt me echt van de kaart.