Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:04

Oh Emma, dus jij ook beenvlies ontsteking? Ik train nog wel alleen Dan in minder mate en als ik last krijg moet ik gelijk stoppen. Fietsen en paardrijden doe ik al heel lang weer. Helaas heeft mijn ene paard mij nog wel even laten vliegen en ben ik op mij knie terecht gekomen, deze werd gelijk dik dus ging al uit van het ergste, dit was vier maand na de operatie. Maar gelukkig viel het mee. Paard wel te koop gezet omdat ik sowieso al geen klik heb met het rijden en ben bang om nog eens op mijn knie te vallen.
Fietsen 30 km kan ik ook al heel lang en heb geen reactie bij lang wandelen, berg op en berg af ook geen reacties.dat is dan wel fijn, maar baal alleen van die 2 x per week trainen en dat ik daarna toch niet alles weer zal durven omdat het geluid van scheuren nog heel goed in mijn hoofd zit. Durf het gewoon niet :o

Fenja,dat is wel balen zeg, maar dat komt van jou vkb?? Wat raar, ken meer mensen met slechte of geen vkb die kunnen wel gewoon alles doen, wel instabiel uiteraard.

Na mijn operatie heb ik eerst een week op die machine gezeten, CPU? Cpr?? Geen idee meer hoe die heet hihi. Maar daarna mocht ik fietsen bij de fysio en thuis op de hometrainer, 2 x. Per dag.

Ik heb ook vrij lang op krukken gelopen, omdat mijn herstel niet zo heel snel ging. Op leggpress kan ik trouwens nog steeds maar 30 kilo drukken .
Ik heb ook 1 nacht in ziekenhuis gelegen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:15

Deflin, ik ben er nog net zonder ontsteking vanaf gekomen, want ik weet vanuit het hardlopen hoe scheenbeenklachten zich aankondigen. Dat was mijn eerste blessure ooit, heel lang geleden. Daarna heb ik het heeeeeeel lang blessurevrij kunnen houden, maar helaas....
Ik merk nu wel dat ik minder bang aan het worden ben, niet meer bij elke stap denk 'laat het niet mis gaan'. Het vertrouwen in mijn lijf komt langzaam weer terug.
Jammer dat je je paard niet meer vertrouwt. Wil je wel een andere kopen?
Zelf ben ik nu nog wel onzeker, maar dat ligt meer aan mezelf dan aan mijn paard, denk ik. Ik hoop dat het met de nodige ondersteuning wel weer goedkomt. Heb gisteren in ieder geval redelijk ontspannen buiten gereden.
Grappig hoe de aanpak soms verschilt. Dat apparaat gebruiken ze bij ons in het zh niet.
Bij mijn fysio hebben ze 2 verschillende legpress apparaten. Bij de een druk je de plaat zelf weg, bij de ander duw je jezelf naar achteren. Er zit best vee verschil in kilo's die ik weg kan drukken. Met een of twee benen.

Heb 2 nachten in het zh doorgebracht omdat ik hondsberoerd en misselijk was. Meestal mag je bij ons na een nacht naar huis.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:06

Hee,

Ik heb inmiddels een kleine maand geleden een voorste kruisband reconstructie gehad. Ik heb een ruim een jaar geleden mijn kruisband gescheurd met hockeyen (ik wilde naar het gebied achter me rennen en m'n voet bleef vooruit wijzen, auw) In eerste instantie niet zoveel mee gedaan, mijn coach is namelijk mijn huisarts en die zei dat het bij de meeste na 6 weken wel weer over was met de pijn.
Na 6 weken was het nog steeds ellende dus toch maar naar de fysio. Die dacht aan een gescheurde meniscus. Toen ik weer groen licht kreeg om te gaan hockeyen, inmiddels 2 maanden fysio gehad 2x in de week, ging ik er weer doorheen, dus door naar het ziekenhuis voor röntgenfoto's en een MRI. Op de MRI was mijn voorste kruisband niet te zien en beide meniscussen gescheurd. Toen een kijkoperatie gehad waarbij ze de meniscussen hebben opgelapt. Dan hoor je, terwijl je daar op de tafel ligt, "Ja die is wel echt stuk".
Daarna weer naar de fysio gegaan waar het dus niet beter ging, het bleef instabiel en ik bleef er doorheen gaan (ook bij hele gewone dingen als lopen). Dus een voorste kruisband reconstructie laten doen bij de sint maartens kliniek :) Hier heb ik toen een nacht gelegen omdat de verdoving er nog niet uit was (een been verdoving, erg komisch) En nu zijn we hier.
Ik mag inmiddels in huis zonder krukken lopen en buiten de lange stukken nog wel met (zoals naar school) en in de trein heb ik zo ook nog wel, dan kan je in ieder geval zitten haha.
Ik vroeg me alleen af hoe het bij jullie ging, het herstel? Ik heb nu een week geleden een terugval gehad bij de fysio, het voelde alsof iemand een mes in m'n been stak. Ik ben ook met praktisch alles wat pijn doet bang dat ik m'n kruisband weer scheurt. Vooral dan omdat ik niks kon zonder. Hebben andere dat ook, of stel ik me aan? En ik vind dat het allemaal zo lang duurt. Ik doe erg m'n best om me aan de afspraken met de fysio te houden maar ik vind het gewoon erg moeilijk allemaal, helemaal omdat ik nu ook zo afhankelijk ben want ik mag niet fietsen of auto rijden.
Ugh bedankt als je het leest, ik moet het even kwijt haha

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:12

VrolexLover schreef:
Hee,

Ik heb inmiddels een kleine maand geleden een voorste kruisband reconstructie gehad. Ik heb een ruim een jaar geleden mijn kruisband gescheurd met hockeyen (ik wilde naar het gebied achter me rennen en m'n voet bleef vooruit wijzen, auw) In eerste instantie niet zoveel mee gedaan, mijn coach is namelijk mijn huisarts en die zei dat het bij de meeste na 6 weken wel weer over was met de pijn.
Na 6 weken was het nog steeds ellende dus toch maar naar de fysio. Die dacht aan een gescheurde meniscus. Toen ik weer groen licht kreeg om te gaan hockeyen, inmiddels 2 maanden fysio gehad 2x in de week, ging ik er weer doorheen, dus door naar het ziekenhuis voor röntgenfoto's en een MRI. Op de MRI was mijn voorste kruisband niet te zien en beide meniscussen gescheurd. Toen een kijkoperatie gehad waarbij ze de meniscussen hebben opgelapt. Dan hoor je, terwijl je daar op de tafel ligt, "Ja die is wel echt stuk".
Daarna weer naar de fysio gegaan waar het dus niet beter ging, het bleef instabiel en ik bleef er doorheen gaan (ook bij hele gewone dingen als lopen). Dus een voorste kruisband reconstructie laten doen bij de sint maartens kliniek :) Hier heb ik toen een nacht gelegen omdat de verdoving er nog niet uit was (een been verdoving, erg komisch) En nu zijn we hier.
Ik mag inmiddels in huis zonder krukken lopen en buiten de lange stukken nog wel met (zoals naar school) en in de trein heb ik zo ook nog wel, dan kan je in ieder geval zitten haha.
Ik vroeg me alleen af hoe het bij jullie ging, het herstel? Ik heb nu een week geleden een terugval gehad bij de fysio, het voelde alsof iemand een mes in m'n been stak. Ik ben ook met praktisch alles wat pijn doet bang dat ik m'n kruisband weer scheurt. Vooral dan omdat ik niks kon zonder. Hebben andere dat ook, of stel ik me aan? En ik vind dat het allemaal zo lang duurt. Ik doe erg m'n best om me aan de afspraken met de fysio te houden maar ik vind het gewoon erg moeilijk allemaal, helemaal omdat ik nu ook zo afhankelijk ben want ik mag niet fietsen of auto rijden.
Ugh bedankt als je het leest, ik moet het even kwijt haha

Het gevoel dat ie opnieuw zou scheuren heb ik niet echt nee. En ik vind dat het eigenlijk best snel gaat :D Ik ben nu op 10 weken, 2,5 maand verder en het lijkt of die operatie al eeuwen geleden is!

Verder gaat het nu wat minder met mijn knietje, vandaag na 4 dagen bijna niks doen, weer 2x 15km gefietst (incl de brug over) en toch wel weer last. Kinesist denkt dat de mediale meniscus licht geraakt is, en daar hebben ze al een groot deel van weggesneden -O-

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:29

Ik wil je niet ontmoedigen, maar het herstel van zo'n operatie duurt helaas 6-9 maanden. Bij mij is de operatie nu bijna 8 maanden geleden. Ben eergisteren voor de laatste keer bij de orthopeed geweest.
Alles gaat goed.

De eerste 6 weken zijn in praktisch opzicht het meest lastig omdat je niet auto mag rijden zolang je op krukken loopt. En dan ben je niet verzekerd als je een ongeluk krijgt.
Met buiten fietsen zijn ze meestal erg voorzichtig omdat je het risico loopt dat je valt en dan de nieuwe kruisband, die nog niet vastzit, opnieuw scheurt. En dan heb je dus een probleem.
Hetzelfde geldt voor andere dingen die je misschien op een gegeven moment wel kunt, maar om diezelfde reden nog niet mag.
Om stabiel te worden is het van belang dat je volgens aanwijzing van de fysio traint. Volgens het protocol is dat 3x per week. Hoe beter je spieren getraind zijn, hoe kleiner het risico later dat het fout gaat.
Ik was met fietsen erg voorzichtig. Niet naast anderen fietsen, en goed om mee heen kijken om geen onverwachte bewegingen te hoeven maken, ongewild af te moeten stappen zonder dat ik erop voor was bereid. Je moet in het begin bij veel dingen veel meer nadenken dan je gewend was.
Die angst die je hebt is volgens mij heel erg normaal, maar neemt op een gegeven moment ook weer af naarmate je meer kunt en langzaam aan stabieler en sterker wordt. Bij mij heeft het ongeveer een halfjaar geduurd voor ik niet meer overal bij nadacht. Toen kon ik in het dagelijks leven heel veel weer en mocht ik ook weer sporten.
Wel heb ik rond 4-5 maanden een instabiele periode gehad. Volgens mijn fysio was ook dat normaal, maar gebeurde dat meestal eerder. Goed naar je lichaam luisteren dus.
Scherpe pijn bij de fysio? Weet je nog wat je hebt gedaan toen het gebeurde? Die scherpe pijn herinner ik me alleen van de eerste dagen. En 1x toen ik onbedoeld mijn been vanuit de zit-stand uit horizontaal ging strekken. Net als bij de leg-extension. Dat mag de eerste maanden echt niet. Leg-curl juist weer wel.
Sterkte en succes met je herstel.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:28

Ik weet dat het zolang duurt en ik heb er ook zeer bewust voor gekozen. Maar ik vind het vooral nu lang duren voordat ik weer mag fietsen, want ik ben nu heel afhankelijk en dat is voor mijn het grootste probleem. Ik moet al een jaar bij alles heel erg nadenken en erg goed oppassen met wat ik doe. Daardoor vertrouw ik mijn knie ook totaaaal niet meer omdat hij me al zo vaak heeft laten zitten. Ik moet gewoon m'n knie opnieuw leren vertrouwen.
Wat ik toen aan het doen was? Ik was bezig met step-ups op 15 centimeter, nadat het gebeurde heb ik nog drie oefening gedaan, wel een stuk minder intensief/zwaar en toen mocht ik naar huis. Mijn fysio zei dat dat waarschijnlijk kwam doordat het in het begin heel goed ging en we eigenlijk na 2 weken alweer op volledige strekking en 55kg leg-press zaten (met twee benen).
Ik had wel het geluk dat ik al vanaf juli wist dat ik geopereerd zou worden en we dus al heel veel aan spier opbouw hadden gedaan, waar ik nu dus veel profijt van heb. Al hoewel dat nu allemaal weg is haha

Het is gewoon moeilijk, want je kunt voor je gevoel meer dan je mag en daardoor ga je vaak over je grens en dan eindig je met een dikke knie. Ik ben nog best jong voor zo'n operatie en je wilt toch ook leuke dingen doen, maar je moet gewoon oppassen. (Het klinkt nu alsof ik het allemaal niet serieus neem, maar ik luister voor de verandering nu wel naar de fysio :+ )

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:10

Ik herken de neiging om meer te doen dan je mag doen, al ben ik een heel stuk ouder dan jij. Ook het oppassen en niet vertrouwen van je knie...het balen dat je leven deels on hold staat en je even heel afhankelijk van andere mensen bent, bah! Ik heb mijn paard ruim 7 maanden in training gegeven - niet leuk. Maar nu heb ik haar gelukkig weer terug, evenals het gevoel dat ik weer een paard heb. Dat was ik namelijk een beetje kwijt.
Hopelijk lukt het jou om je erover heen te zetten, geduld te hebben etc. En als je baalt of iets dergelijks, gewoon hier komen spuien.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:52

Mag ik ook even inbreken hier? Hier een maand geleden een VKR gehad. Tjonge jonge wat valt het me tegen. Nu de grote pech gehad ook in de aanloop naar de operatie. Op 1 juni dit jaar door mijn knie gegaan. Brace gehad, maakte weinig uit. Fysio gehad, ipv opbouwen alleen maar minder in oefeningen en minder dan niks kun je niet doen. Fietsen op een hometrainer zonder weerstand kon ik niet langer dan 4 minuten. Dan had ik de rest vd dag weer last van mijn knie. Ik ging dus met een slechte conditie de operatie in. Nu 4 weken later kan ik met moeite mijn knie buigen tot bijna 90 graden. Als ik kijk naar het revalidatieschema zit ik dus pas op de helft van wat ik zou moeten kunnen. Ik hoop dat ik gauw een inhaalspurt ga maken. Al met al sta ik gewoon een jaar naast mijn paard. Operatie wouden ze niet eerder doen terwijl ik al aangaf dit is mijn voorste kruisband. Ook weg gegaan bij ziekenhuis naar een kliniek. Bij het ziekenhuis zou ik de operatie met een beetje mazzel pas begin januari krijgen. Zo'n spijt van dat ik niet eerder ben over gestapt.

Meer mensen met wat tegenvallende ervaringen in het begin? Nog niet alles doorgelezen :o

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:27

Is je knie nog erg gezwollen? Want dat kan de beweging ook beperken. Veel met je knie omhoog, je voeten bewegen en je knieschijf optrekken, dan gaat het vocht weg en wordt bewegen makkelijker.

Ik had niet het tegenvallende begin, maar na 4-5 weken een dipje. Een slechte conditie had ik ook voor ik de operatie in ging (niet bagger, maar naar de trein fietsen was al wel ver), maar ik had wel veel spieren. Ik zou je niet teveel zorgen maken over dat schema, in die van mij stond dat ik na 8 weken weer mocht hardlopen 8)7 Vooral goed naar je knie luisteren want je wil niet teveel gaan doen (ik had dit wel gedaan met als resultaat een knie die 3x zo dik was als normaal)

Zodra je weer mag fietsen wordt alles een stuk makkelijker!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:36

Knie is nog wel gezwollen. Dit is de afgelopen anderhalve week wel een stuk minder geworden. Mijn andere knie is ook al geopereerd aan de voorste kruisband, maar totaal anders. Ook al lang geleden. Been zat toen 6 weken van enkel tot lies in het gips. Voorste kruisband was toen doormidden en kon nog gehecht worden. Was in 1988, long time ago hahaha.

Fysio is wel tevreden, die weet ook natuurlijk in welke conditie ik de operatie in ging. Voor mij kan het niet snel genoeg gaan. Kan de tijd wel vooruit kijken. Wel blij met elk stapje vooruit. Hoe klein die ook mag zijn.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:29

Vervelend dat het zo tegenvalt, Martine.

Zelf had ik vorig jaar in maart een ongeluk, heb toen 6 weken met mijn pols in het gips gezeten, maar naar de knie wilden ze niet eens kijken. Uiteindelijk na 6 maanden sukkelen een doorverwijzing voor pols en knie gevraagd.
Polsbreuk bleek veel gecompliceerder dan ze hadden gezegd, maar is uiteindelijk goed genezen. Duurde ca. 1 jaar. Een jaar geleden, begin december, 1. (kijk)operatie aan de knie, meniscus gefixt en gescheurde kruisband geconstateerd. Niks aan gedaan, want dat is niet gebruikelijk. Eerst kijken of het zo ook gaat.
Half februari weer door de knie gegaan, fikse bloeding, zwelling etc. Toch maar een VKR in overleg met de orthopeed, maar dan moest de knie weer enigzins goed strekken en buigen. Conditie was half maart niet top, maar goed genoeg om te opereren.
Herstel ging 4 maanden top, daarna een dip van 2 maanden en sinds 1 maand mag ik weer hardlopen (voorzichtig opbouwen) en paardrijden.

Je hebt dus echt veeeeeel geduld nodig, en dat valt niet altijd mee. Hopelijk komt bij jou snel een kantelpunt en gaat het herstel voorspoedig verlopen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:29

Met mijn knie gaat het ook wat minder nu :( Even een dipje. Gisteren tijdens turnen op school was het salsa dansen, gewoon de basis, een beetje vooruit en achteruit stappen etc. Dus ik dacht jeej ik doe mee, dat lukt vast wel. Op het moment zelf inderdaad geen last, maar daarna... Heel de dag stekende pijnen die 's avonds erger werden. Vandaag 's morgens ook nog last en de rest van de dag een 'dof' gevoel in mijn been. Daarstraks naar de kinesist geweest, aangegeven dat ik pijn gehad heb, maar lekker hard getraind -O- Tijdens het trainen geen last maar nu half kreupel...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:25

Ai das flink balen. Ik weet nog wel van mijn vorige knie dat de eerste anderhalf jaar na de operatie mijn knie echt nog een zwakkere plek was. Helemaal als het weer omsloeg. Benieuwd of ik dat weer zo ga ervaren of juist niet.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:56

Ik heb dat nu al. Mijn knie reageert heel erg op het weer. Super irritant, maar ik weet wel wanneer het gaat regenen etc. :')

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:42

VrolexLover schreef:
Ik heb dat nu al. Mijn knie reageert heel erg op het weer. Super irritant, maar ik weet wel wanneer het gaat regenen etc. :')

Whaha! Mijn beide knieën voelen wel stijver nu het kouder is, maar het weer voorspellen kan ik niet hoor :')

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:22

Ik heb ook nog m'n haar als indicator (krullen, je snapt het wel..) En m'n knie loopt gewoon de hele dag te miepen als het ineens kouder of warmer wordt (regen was misschien lichtelijk overdreven haha)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:59

Ondanks dat ik alles nog steeds langzaam vind gaan, ben ik wel superblij. Binnen nu zo goed als kreukloos aan het lopen. Ik ben wel de verloren tweelingzus van Lucille Werner voor mijn gevoel ;-) Ook kan ik nu op de hometrainer voorzichtig fietsen. Hard gaat het niet, maar dat maakt niet uit. Ook gaan mijn heupen behoorlijk heen en weer, maar ook dat mag de pret niet drukken. Langzaam aan de goede kant op.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:12

Beetje stil geworden hier :D
Ik ben nu 5 maanden en 2 weken na de operatie en ik ben het een beetje beu :( Het hardlopen lukt niet en dat frustreert me want dat doe ik heel graag. Gisteren voor de 3e gelopen, 8 minuten, en duidelijk last vandaag... Vorige week zaterdag voor het eerst gelopen en totaal geen last, helemaal happy. 3 dagen later opnieuw gedaan en een beetje last dus een weekje niks gedaan en nu dus veel last :( Meer mensen die dit hebben?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:23

Ik ben nog niet zover, maar begrijp je frustraties heel goed. Vorige week weer voor het eerst op mijn paard geklommen. Tjonge jonge wat een communicatiefouten hebben we. Ik mis gewoon nog de kracht om goed mijn been aan te leggen waardoor mijn paard totaal niet snapt wat ik bedoel. Wel is ie gelukkig superbraaf voor me, want eraf vallen is nog even geen optie hahaha.

Hardlopen ben ik (nog) niet aan het doen. Zit nog volop in revalidatie bij de fysio. Dit gaat de laatste paar weekjes opeens wel een stuk beter. Ook voel ik niet meer dagelijks mijn knie. Erg fijn.

k hoop dat je gauw weer lekker kunt hardlopen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:02

Ik zit inmiddels op 4 maanden en ik ben weer begonnen met hardlopen! Ik ben met de lessen van Evi begonnen (een Belgische hardloopster) en dat gaat erg goed, heb er bijna geen last van gehad. Ik zit sowieso in een stijgende lijn, ook bij de fysio.

Misschien moet je niet meteen beginnen met 8 minuten lopen? Ik mocht de eerste keer niet langer dan 2 minuten per keer (2 minuten rennen en dan weer 2 lopen) Dat werkte voor mij ook goed. Hopelijk gaat het snel beter!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:16

Jullie zijn wel weer vroeg actief met hardlopen en paardrijden.
Ik mocht echt pas na 6 maanden gaan lopen. En eerder paardrijden was helemaal uit den boze i.v.m. het risico dat je loopt als je onverhoopt valt. Dan ben je echt de sigaar zei de orthopeed.

Zelf ging ik 4 maanden als een speer en toen kreeg ik een hele instabiele periode, maar uiteindelijk ben ik dus pas na 7-8 maanden echt sportspecifiek aan de slag gegaan en heb ik gelukkig nergens last van.
Al komt er van lopen vanwege tijdgebrek niet zoveel terecht.
Ik snap jullie frustraties maar al te goed, had er zelf ook regelmatig last van, maar uiteindelijk bleek wachten en de spieren sterker maken toch de beste optie. Voor mij dan.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:20

Franciee schreef:
Ik zit inmiddels op 4 maanden en ik ben weer begonnen met hardlopen! Ik ben met de lessen van Evi begonnen (een Belgische hardloopster) en dat gaat erg goed, heb er bijna geen last van gehad. Ik zit sowieso in een stijgende lijn, ook bij de fysio.

Misschien moet je niet meteen beginnen met 8 minuten lopen? Ik mocht de eerste keer niet langer dan 2 minuten per keer (2 minuten rennen en dan weer 2 lopen) Dat werkte voor mij ook goed. Hopelijk gaat het snel beter!

Ik heb een bundeltje van het ziekenhuis gekregen met daarin de dingen die ik vanaf een bepaald moment mag doen. En er staat beginnen met 10 minuten hardlopen. En ik ben begonnen met 1 km en dat was ongeveer 7 min 30. Ik leg altijd ijs na het lopen. Knie is echt pijn aan het doen nu, bij aanraken al gevoelig. En paardrijden gaat juist heel goed, totaal geen last. Zaterdag wel even gevoelig toen ik opstapte, dus ik denk dat ik daarvoor al ets gedaan heb waardoor het nu ook niet goed gaat. Morgen naar de fysio, kijken wat hij ervan zegt. (Dat ben ik ondertussen ook al beu, pff die saaie oefeningen heel de tijd)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:22

Ik ben op vier maanden naar de orthopedist geweest en zo'n biodex krachttest gedaan. Toen was er nog 30% verschil tussen spiersterkte. Ik moest nog 6 weken quadriceps trainen en dan mocht ik lopen en springtouwen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:22

Ik mag van mijn orthopeed het paardrijden voorzichtig gaan oppakken onder ideale omstandigheden. Dit houdt in dat mijn bijrijdster hem eerst lekker los en ergste energie eruit haalt. paard is erg kooplustig en een keiharder werker. Ik ga er dan de laatste 10-15 minuten op en voel dan aan wat wel en niet gaat, meer niet dan wel. Ook niet elke dag. Tja je moet ergens beginnen. Ik hoop binnen 2 maanden gewoon weer het echte rijden weer op te kunnen pakken.

Hardlopen doe ik niet. Wellicht op een later moment. Nu zie ik dat nog niet zitten.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:17

In mijn revalidatie schema stond dat ik vanaf 8 weken weer mocht hardlopen, maar dat is natuurlijk helemaal bezopen 8)7 Die schema's zeggen vrij weinig volgens mij... Ik zou dus maar even aan je fysio vragen wat je mag doen haha! En als je er zoveel last van hebt (en blijft houden) zou ik het hardlopen misschien zelfs helemaal laten zitten of veeeeeeel rustiger aan... Maar dat is mijn mening, want je moet nog heel lang met die knie doen. Mijn gedachte: beter nu even een poedersuiker tijd dan een (helemaal) verrotte knie voor ik 30 ben. Succes!