Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:44

Kwam toevallig dit topic tegen. Omdat ik zelf ook 2 operaties gehad heb even de laatste 2 pagina's gelezen uit nieuwschierigheid.

Citaat:
Bovenkaak kantelen, onderkaak naar voren en kincorrectie?

Heb ik dus ook 2 keer gehad.

En voor de mensen die zich zorgen maken dat het gevoel in de kin maar niet terug komt. Heeft bij mij ook heeeeeel lang geduurd, zelfs jaren dus komt goed. ;)

Succes allemaal!

Groetjes Izep

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:36

Izep, waarom heb jij dit 2x gehad als ik vragen mag?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:55

Omdat mijn kaken zo eigenwijs waren om niet in de gecorrigeerde stand te blijven staan. 8)7

Omdat ik altijd veel pijn had, zowel aan kaken, oren als hoofd toch maar weer opnieuw laten helpen.

Groetjes Izep

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:35

Betere foto in de maak, maar voor het idee! Me on the right samen met mijn JR :

Afbeelding

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:16

Het komt zo dicht bij. Volgende week is het al zover.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:48

Wel stoer, dat ik speciaal deze dag die foto plaats..

Vandaag een jaar geleden ging ik voor de eerste keer onder het mes!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:52

Megan_ schreef:
Foto's binnenkort!! Ik vond het eruit halen geen pretje, zeker dat wegslijpen van de lijmresten!!! Wat een rotgeluid en rotgevoel, gaat erg door merg en been :n maar ja het was bikkelen voor een goed doel!

Kunnen alle mensen f een update plaatsen, dus voor een overzichtje. Wie je bent, hoe oud, welk traject je gaat doen of waar je mee bezig bent, wanneer je operaties gepland zijn, hoe lang je al beugelt. Erg genoet merk ik aan mezelf dat ik soms echt het topic moet teruglezen omdat ik het ben vergeten! :o

Murielle, 17 jaar, onderkaak word naar voren gezet. Op dit moment ruim 3 jaar een slotjesbeugel. Half augustus gaan mijn verstandskiezen eruit en rond Februari krijg ik de kaakoperatie. :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:58

Whoo Megan, das wel mooi geworden!

Zo kun je wel breeduit lachen ziet er echt super uit!

Ben je nu ook helemaal klaar verder?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 16:02

Jemig, mijn totale project heeft nog geen anderhalf jaar geduurd.. Jullie zijn allemaal al zolang bezig...

oke , ik geef toe, heb er ontzettend haast achter gezet!

Ik heb nu nog een nachtbeugel boven, onder zit een retentiedraad. Maar ik moet zeggen dat voor mijn gevoel mijn tanden terugdraaien, ben daar bang voor, dus loop meer dan moet met die nachtbeugel. Moet over anderhalve maand terug naar de ortho.. Maar als ik het niet vertrouw ga ik mooi eerder!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:44

Vanmorgen om 7.20 aangekomen in het ziekenhuis omdat ik om 9.20 onder narcose gebracht zou worden voor mijn verstandskiezen.
Eenmaal aangekomen kreeg ik zo'n 'kleed' aan. Het was in bloemetjesmotief. :+
Om tien over negen naar een kamer gebracht waar ik even moest wachten. Daarna naar nog een kamertje voor een infuus. Toen overgestapt op een operatiebed en dan in slaap gedaan.
Ik vond het enorm spannend aangezien ik nog nooit in slaap was gedaan. Blijkbaar was ik een beetje onrustig toen ik net in slaap was. (Waar ik mij niets van herinner). Voor ik het wist werd ik terug wakker. Nouja, wakker. Een beetje tussen slapen en wakker in maar al snel was ik me van alles al heel bewust. Blijkbaar was ik zelfs wakker vóór een ander meisje met getrokken verstandskiezen ( die voor mij was 'geopereerd').
Ik voelde een klein beetje pijn en ze sloten iets pijnstillends aan op mijn infuus. Toen brachten ze mij naar mijn kamer. (Een 1-persoonskamer omdat mijn moeder in dat zelfde ziekenhuis werkt. Had voor mij niet persee gehoeven, maar is toch wel handig). Ik merkte al snel dat ik zo'n staart recht op m'n kop had staan en zo'n netje met ijs, haha :P Verder niet echt pijn gehad of misselijk geweest. Mijn vriendin kwam me bezoeken en had een cadeautje bij. Ik kon alleen niet zo goed praten. Verder tot 3 uur gebleven en toen 'was ik in staat om naar huis te gaan'. Ik moet regelmatig iets pijnstillends nemen, goed ijs leggen en koud en vloeibaar eten en drinken. Ik heb nog altijd geen pijn gehad. In de auto op weg naar huis had ik even een warm, misselijk gevoel maar dat was maar even.

Morgen waarschijnlijk dikke kaken...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:02

*zucht* hier ook één met een overbeet... Maar moet je écht een beugel dan nog daarna? Als je zo'n operatie ondergaat?
Want een beugel wil ik niet meer :n Ik heb daar zo'n ellende en pijn van gehad, dat wil ik niet meer.
Bovendien heb ik dat ding al 4 jaar gedragen, dat vind ik wel zat.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:38

Lady_M schreef:
*zucht* hier ook één met een overbeet... Maar moet je écht een beugel dan nog daarna? Als je zo'n operatie ondergaat?
Want een beugel wil ik niet meer :n Ik heb daar zo'n ellende en pijn van gehad, dat wil ik niet meer.
Bovendien heb ik dat ding al 4 jaar gedragen, dat vind ik wel zat.

Zie mijn post op de vorige pagina:
sullebulle schreef:
Kelly, 17 jaar. *D
* 05/2007 beugel gekregen
* 11/2007 verstandskiezen in de onderkaak eruit gesneden onder algehele narcose. (15jr)
* 20/08/2008 (prachtige datum!) kaakoperatie gehad: onderkaak naar voren en kincorrectie (16jr)
* 10/2008 blokjesbeugel eruit, draadje achter tandenrij boven en onder erin
Nu wachtende op het gevoel in de kin wat zoek is. ;(

Ik had dus ook een overbeet en onderging bovenstaande dingen. Zoals je kunt lezen, is mijn beugel er ongeveer 2 maanden na de operatie uitgegaan. Eerder kan ook echt niet hoor, in verband met het happen en de hechtingen/wondjes in je mond; niet prettig! Ik moest ook de weken na de operatie elastiekjes dragen(een reden om de beugel in te houden, zonder beugel gaat het zo moeilijk xD), om mijn tanden en kiezen helemaal perfect op elkaar te krijgen bijvoorbeeld. Niks aan te doen, het moet echt, en wat is nou 2 maanden op ruim 4 jaar?! ff volhouden! ;) Heb je al afspraken staan in het ziekenhuis?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:49

Nog 3 dagen en dan is het zover.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:56

M_VE: Fijn dat het bij jou dan wat beter ging dan bij mij! Bij jou moesten ze ook aardig diep uit de kaak worden gesneden toch? Ik heb daarna zoveel moeten overgeven, van het bloed in mijn maag. En 'nieuw' bloed uit de hechtingen. Bij de 'echte' operatie heb ik dat ook aangegeven en toen gaven ze aan dat ze waarschijnlijk dan de 'tampon'(stukje verband) in mijn keel waren vergeten ofzo. Dat houdt het ergste bloed tegen. Gelukkig heb ik er toen helemaal geen last van gehad. :)

Spannend Cynthia!! Succes meid, vreet je niet teveel op van te voren!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:58

Nou ik slaap al weken lang heel slecht. Ben gewoon bang om wakker te worden na de operatie of dat het mis gaat,

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:31

_Cynthia_ schreef:
Nou ik slaap al weken lang heel slecht. Ben gewoon bang om wakker te worden na de operatie of dat het mis gaat,

Wat vervelend joh! Ik was daar ook onwijs bang voor hoor, dat houd je toch niet tegen.
Achteraf was het bij met echter helemaal nergens voor nodig. Ik had rot ervaringen met de
eerste operatie, alleen al met het infuus inbrengen. Dat ging niet doordat ik zo'n koude lichaams-
temperatuur had.. Ze zijn daar een half uur mee bezig geweest ongeveer... Ik heb bij mijn laatste
operatie aangegeven dat dat zo onwijs moeilijk ging, toen hebben ze mijn handen een kwartier van
te voren in warme lappen en kruiken gerold, en toen ging het infuus er zo in. Ook had ik dus mijn
angsten aangegeven voor het na de operatie; het overgeven. Hierover vertelde ze me wat (zie
mijn post hierboven) en ik was wat gerustgesteld. Maarre... ik moet toegeven bij beide operaties
moest ik van te voren wel wat tranen laten hoor! Het is ook niet niks natuurlijk. Sleep jezelf deze
laatste dagen nog even door en ik hoop dat het jou net zo mee gaat vallen als het bij mij deed.
Ik baalde echt dat ik er zo erg over in had gezeten en zoveel stress daarom had gehad.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:36

Ja ik heb ook aangegeven over de misselijkheid aangezien ik daar sowieso al heel gevoelig voor ben. Dus krijg nu medicijnen daarvoor.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:48

Cynthia, heel veel sterkte!

Ik heb bij mijn 2e operatie een maagsonde gehad, ideaal!!! Niet 1x gespuugd en daardoor voelde ik mij zoveel beter!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:33

Megan_ schreef:
Cynthia, heel veel sterkte!

Ik heb bij mijn 2e operatie een maagsonde gehad, ideaal!!! Niet 1x gespuugd en daardoor voelde ik mij zoveel beter!

Denk je dat ik het daarvoor de operatie als ik naar mijn afdeling ga nog over kan hebben of is dat te laat?
Moet woensdag 11.00 uur in het ziekenhuis zijn en wordt begin de middag geopereerd.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 09:35

Je kan het sowieso aankaarten, voor je operatie heb je altijd nog gesprekjes met de anesthesist en de chirurg :j

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:36

Megan_ schreef:
Je kan het sowieso aankaarten, voor je operatie heb je altijd nog gesprekjes met de anesthesist en de chirurg :j

Dan doe ik dat maar aangezien ik er nogal gevoelig voor ben en dus bang ben dat ik ook moet overgeven.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:38

Konden jullie na de operatie wel praten?
Klopt het dat als je wakker word nog last hebt van bloed wat je mond uit komt stromen?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:01

Je bent erg suf, maar je kan gewoon praten en drinken. Ik had gelukkig geen bloed in mijn mond.

In de loop van de avond is de maagsonde eruit gehaald, hier voel je echt niets van. Ik was zo blij dat ik um had.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:45

_Cynthia_ schreef:
Konden jullie na de operatie wel praten?
Klopt het dat als je wakker word nog last hebt van bloed wat je mond uit komt stromen?

Praten lukte wel, maar niet zo hard en niet zo lang. Ik was ook nog erg moe daarna en alles is opgezet, dus het gaat niet zo heel erg makkelijk. Ik had een klein beetje bloed wat uit mijn mond kwam, er zat ook opgedroogd bloed op mijn lippen en beetje op mijn kin. Dat was echter zo weinig dat je er niet misselijk van word!! (gezien jouw en mijn erge misselijkheids ehh ehh syndroom :P)
Oja, ik had dus geen maagsonde, maar ook geen last van bloed in mijn maag. Tip: vraag van te voren wat ze daar aan gaan doen, of ze een verbandje aanbrengen of een maagsonde oid. Bij mij heeft dat verbandje enorm geholpen, ik was lang niet zo misselijk als bij de vorige operatie. Eigenlijk helemaal niet misselijk, ik was alleen doodsbang dat ik het zou worden. Ik raakte dan ook nogal in paniek toen ik de volgende ochtend wat moest eten!! Ik durfde niet, bang dat ik misselijk zou worden. en rechtop zitten durfde ik ook niet, bang dat ik dan ook misselijk zou worden. Ik janken haha. Toen hebben ze me valium gegeven!! _O- En gecommandeerd dat ik me toch echt even moest gaan opfrissen, eten en tandenpoetsen voor ik in de rolstoel naar de kaakchirurg werd gerold voor controle. Oh oh oh, wat een gedoe. :P

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:04

Haha jou verhaal :P Aan de valium hihi :D